Na příkladu kulturního prostředí lze zkoumat zásadní proměny středoevropské společnosti jdoucí od dožívajících tradic konce 19. století, přes reakci na traumatický zážitek první světové války, příchod nových médií a masové kultury v meziválečném prostředí až po druhou světovou válku. Po světovém konfliktu jsou probírána reflexivní témata, vztah společnosti, kultury a politiky. Kurz seznamuje studenty s problematikou nepopisným způsobem na vybraných klíčových tématech kultury a umění.
Poslední úprava: Emler David, PhDr., Ph.D. (09.01.2024)
The most important changes in Central European societies can be studied on the example of culture. The course will cover the end of traditions in the second half of the 19th century, reactions to the traumatic experience of WWI, appearance of new media and mass culture in the interwar period, official and counter-official culture during the WWII. After the war the reflexive topics, relations of society, culture and politics are covered. The course is non-descriptional, it concentrates only on selected key areas of culture and art.
Poslední úprava: Emler David, PhDr., Ph.D. (09.01.2024)
Cíl předmětu -
Kurz si klade za cíl seznámit studenty s vývojem kultury ve střední Evropě ve 20. století. Tematicky se kurz věnuje široce chápanému pojmu kultury jako společenského prostoru, alternativního k politice. V oblasti umění je pozornost věnována literatuře, v menší míře filmu, fotografii či architektuře.
Poslední úprava: Emler David, PhDr., Ph.D. (09.01.2024)
The aim of the seminar is to teach students the basic knowledge about the development of culture in central Europe in the 20th century. The course understands culture as a widely defined social space, alternative to politics. Art styles covered by the course are literature but to some extent also film, photography or architecture.
Poslední úprava: Emler David, PhDr., Ph.D. (09.01.2024)
Podmínky zakončení předmětu -
Hodnocení studentů je založeno na škále písmen A-F, která vychází z Opatření děkanky číslo 20/2019 (https://fsv.cuni.cz/opatreni-dekanky-c-20/2019)
Poslední úprava: Lochmanová Sára, Bc. (05.02.2024)
According to the Dean's provision, the teacher evaluates the student's performance in the percentages assigned to grades A to F (https://fsv.cuni.cz/opatreni-dekanky-c-20/2019):
Poslední úprava: Lochmanová Sára, Bc. (05.02.2024)
Literatura -
- BECKER, Anette. "The Avant-Garde, Madness and the Great War". In Journal of Contemporary History, Vol. 35, No. 1, January 2000, p. 71-84.
- CANALES, Jimena and HERSCHER, Andrew. "Criminal skins: Tattoos and Modern Architecture in the Work of Adolf Loos". In: Architectural History, Vol. 48, 2005, p. 235-256.
- FALASCA-ZAMPONI, Simonetta. "Fascism and Aesthetics". In Constellations, Vol. 15, No. 3, 2008, p. 351-365.
- HOERDER, Dirk. "Migration and Cultural Interaction across the Centuries". In German Politics and Society, Vol. 26, No. 2, Summer 2008, p. 1-23.
- KLAUTKE, Egbert. "Urban History and Modernity in Central Europe" In The Historical Journal, Vol. 53, No. 1, 2010, p. 177-195.
- LE RIDER, Jacques. "Mitteleuropa, Zentraleuropa, Mittelosteuropa. A mental map of Central Europe". In European Journal of Social Theory, Vol. 11, No. 2, 2008, p. 155-169.
- MOSSE, George L. "Fascist Aesthetics and Society: Some considerations". In Journal of Contemporary History, Vol. 31, No. 2, April 1996, p. 245-252.
- PAUCKER, Henri R. Neue Sachlichkeit, Literatur im "Dritten Reich" und im Exil. Stuttgart, 1977.
- REUVENI, Gideon. "The ‘Crisis of the Book’ and German Society after the First World War" In: German History, Vol. 20, No. 4, p. 438-461.
- ROSSOL, Nadine. "Performing the Nation: Sport, Spectacles and Aesthetics in Germany, 1926-1936". In Central European History, Vol. 43, 2010, p. 616-638.
- SCHOEPS, Karl Heinz. Deutsche Literatur zwischen den Weltkriegen. III, Literatur im Dritten Reich. Bern, 1992.
- SCHORSKE, Carl E. Fin-de-siècle Vienna, New York, 1980.
Poslední úprava: Emler David, PhDr., Ph.D. (09.01.2024)
- BECKER, Anette. "The Avant-Garde, Madness and the Great War". In Journal of Contemporary History, Vol. 35, No. 1, January 2000, p. 71-84.
- CANALES, Jimena and HERSCHER, Andrew. "Criminal skins: Tattoos and Modern Architecture in the Work of Adolf Loos". In: Architectural History, Vol. 48, 2005, p. 235-256.
- FALASCA-ZAMPONI, Simonetta. "Fascism and Aesthetics". In Constellations, Vol. 15, No. 3, 2008, p. 351-365.
- HOERDER, Dirk. "Migration and Cultural Interaction across the Centuries". In German Politics and Society, Vol. 26, No. 2, Summer 2008, p. 1-23.
- KLAUTKE, Egbert. "Urban History and Modernity in Central Europe" In The Historical Journal, Vol. 53, No. 1, 2010, p. 177-195.
- LE RIDER, Jacques. "Mitteleuropa, Zentraleuropa, Mittelosteuropa. A mental map of Central Europe". In European Journal of Social Theory, Vol. 11, No. 2, 2008, p. 155-169.
- MOSSE, George L. "Fascist Aesthetics and Society: Some considerations". In Journal of Contemporary History, Vol. 31, No. 2, April 1996, p. 245-252.
- PAUCKER, Henri R. Neue Sachlichkeit, Literatur im "Dritten Reich" und im Exil. Stuttgart, 1977.
- REUVENI, Gideon. "The ‘Crisis of the Book’ and German Society after the First World War" In: German History, Vol. 20, No. 4, p. 438-461.
- ROSSOL, Nadine. "Performing the Nation: Sport, Spectacles and Aesthetics in Germany, 1926-1936". In Central European History, Vol. 43, 2010, p. 616-638.
- SCHOEPS, Karl Heinz. Deutsche Literatur zwischen den Weltkriegen. III, Literatur im Dritten Reich. Bern, 1992.
- SCHORSKE, Carl E. Fin-de-siècle Vienna, New York, 1980.
Poslední úprava: Emler David, PhDr., Ph.D. (09.01.2024)
Metody výuky -
Aktivní účast v semináři na základě četby (2 kredity), ústní referát (2 kredity) a závěrečná zkouška na základě seminární práce (2 kredity). Celkem 6 ECTS kreditů.
Poslední úprava: Emler David, PhDr., Ph.D. (09.01.2024)
Active participation in seminars based on the reading (2 credits), oral presentation (2 credits) and oral exam based on a seminar paper (2 credits). In sum 6 ECTS credits.
Poslední úprava: Emler David, PhDr., Ph.D. (09.01.2024)
Požadavky ke zkoušce -
Pravidelná a aktivní účast na semináři, která zahrnuje průběžné zvládnutí předepsané přípravné četby ke každému probíranému tématu v celkovém rozsahu cca. 180 tiskových stran a na tomto základě aktivní účast na diskuzi o tomto tématu, dále příprava referátu (20 minut) na vybrané téma s využitím studijní literatury v rozsahu cca. 30 tiskových stran a složení ústní zkoušky na základě menší seminární práce na vybrané téma v rozsahu do 10 stran textu.
Klasifikace probíhá na škále A-F:
91 % a více => A - výtečně (vynikající výkon pouze s drobnými chybami)
81-90 % => B - velmi dobře (nadprůměrný výkon, avšak s určitými chybami)
71-80 % => C - dobře (celkově dobrý výkon s řadou výrazných chyb)
61-70 % => D - uspokojivě (přijatelný výkon, ale se značnými nedostatky)
51-60 % => E - dostatečně (výkon splňuje minimální požadavky)
0-50 % => F - nedostatečně, neprospěl/a (je zapotřebí značné množství další práce).
Poslední úprava: Emler David, PhDr., Ph.D. (09.01.2024)
Regular and active participation of students in the seminar, which encompasses regular reading of the mandatory texts to the covered topics (approx. 180 pages) and active discussion based on this reader. Oral presentation (20 minutes) on the selected topic based on approx. 30 pages of texts. Oral examination based on the defense of small seminar paper (10 pages max.).
Classification on the scale A-F:
91 % and more => A - excellent
81-90 % => B - very good
71-80 % => C - good
61-70 % => D - average
51-60 % => E - acceptable
0-50 % => F - failed
Poslední úprava: Emler David, PhDr., Ph.D. (09.01.2024)
Sylabus -
Úvod - formální náležitosti, definice kultury, střední Evropy
Umělecká moderna na přelomu století - příklad architektury
Ohlasy první světové války v kultuře a umění
Nová média: rozvoj tisku a knižního trhu, rozhlasu a filmu
"Populární kultura" pro "masovou společnost"?
Nacistická kulturní politika
Paměť druhé světové války
Komunistická architektura
Sport jako kultuní fenomén
Role kultury v disentu a revolucích let 1989/1990
Závěrečné shrnutí a diskuse
Poslední úprava: Emler David, PhDr., Ph.D. (09.01.2024)
Introduction - formal requirements, definitions of Culture and Central Europe
Modern art at the turn of 19th and 20th Centuries - example of Architecture
Reflections of WWI in Culture and Art
New Media: development of press and book market, radio and film
"Popular Culture" for "Mass Society"?
Nazi cultural policy
Memory of WWII
Communist Architecture
Sport as a cultural phenomenon
Role of culture in the dissent and revolutions of 1989/1990
Final conclusion and discussion
Poslední úprava: Emler David, PhDr., Ph.D. (09.01.2024)
Vstupní požadavky -
Znalost anglického jazyka a soudobých dějin minimálně na středoškolské úrovni. Kurz je povinný pro obory Českoněmecká studia (CNS) a History and Area Studies (HAS), studenti mimo tento obor budou do kurzu přijati pouze po souhlasu vyučujícího.
Poslední úprava: Emler David, PhDr., Ph.D. (09.01.2024)
Knowledge of English, basic knowledge of contemporary history at the grammar school level. This course is mandatory for Czech-German Studies (CNS) and History and Area Studies (HAS) programs, students of other programs will be enrolled only with teachers' permission.
Poslední úprava: Emler David, PhDr., Ph.D. (09.01.2024)