|
|
Soubory | Komentář | Kdo přidal | |
![]() |
Sylabus_Vězeňství_2024_v1.pdf | Sylabus | Ing. Vladimír Kváča, Ph.D. |
|
||
Poslední úprava: Bellmannová Ingrid, Mgr. (29.06.2023)
|
|
||
BOURGON, Jocelyne, 2012. The Story of the Singapore Prison Service: From Custodians of Prisoners to Captains of Life. 14. MARUNA, Shadd a Hans TOCH, 2001. Making Good: How Ex-Convicts Reform and Rebuild Their Lives. 1st edition. Washington, D.C: Amer Psychological Assn. ISBN 978-1-55798-731-0. MERTL, Jiří, 2020. „Musíte makat a poslouchat, no“: Vězení, potlačování autonomie a responsibilizace u vězněných a propuštěných osob v ČR. Czech Sociological Review [online]. 56(4), 523–553. ISSN 00380288, 2336128X. Dostupné z: doi:10.13060/csr.2020.017 Poslední úprava: Kváča Vladimír, Ing., Ph.D. (03.09.2024)
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Základní informace
Stručná charakteristika předmětu Trestní politika je součást veřejné politiky státu. Mnozí věří, že kvalita veřejných politik se pozná podle toho, jak stát zachází s těmi, kteří jsou slabí a se kterými je obtížné se ztotožnit („devianti“ v terminologii teorie sociální konstrukce cílových populací). Do této skupiny patří právě typicky odsouzení. Česká republika se vyznačuje v rámci EU silně nadprůměrným počtem vězňů vzhledem k počtu obyvatel a míra kriminální recidivy je poměrně vysoká. Sonda do prostředí českého vězeňství je tak zajímavým příkladem jedné z opomíjených veřejných politik. V kurzu se zamyslíme nad významem trestu, podíváme se na stručnou historii moderního vězeňství ve světě a v Česku, pokusíme se pochopit, kým je asi dvacet tisíc českých vězňů a jak se jim žije v českých věznicích. Podíváme se do jedné z českých věznic a budeme mluvit jak se zaměstnanci Vězeňské služby, tak s odsouzenými i s pracovníky neziskových organizací, které se této cílové skupině snaží pomáhat. Pozornost bude věnována i otázce, čemu odsouzení čelí po svém propuštění, kdy nezřídka musejí přijmout druhý, tentokrát nespravedlivý trest, v podobě stigmatizace a diskriminace od většinové společnosti.
Kurz je vyučován v češtině, avšak část povinných zdrojů k samostudiu je v angličtině. Kurz tak předpokládá alespoň dobrou pasivní znalost angličtiny. Témata, literatura další zdroje
Hlavní studijní zdroje: BOURGON, Jocelyne, 2012. The Story of the Singapore Prison Service: From Custodians of Prisoners to Captains of Life. 14. DRÁPAL, Jakub, Václav JIŘIČKA a Tereza RASZKOVÁ, ed., 2021. České vězeňství. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer ČR, a. s. ISBN 978-80-7676-066-0. KVÁČA, Vladimír, 2021. Vinarice Prison - Case Study. Human Learning Systems [online] [vid. 2021-04-21]. Dostupné z: https://www.humanlearning.systems/uploads/Vinarice%20Prison%20-%20Case%20Study.pdf MARUNA, Shadd a Hans TOCH, 2001. Making Good: How Ex-Convicts Reform and Rebuild Their Lives. 1st edition. Washington, D.C: Amer Psychological Assn. ISBN 978-1-55798-731-0. MERTL, Jiří, 2020. „Musíte makat a poslouchat, no“: Vězení, potlačování autonomie a responsibilizace u vězněných a propuštěných osob v ČR. Czech Sociological Review [online]. 56(4), 523–553. ISSN 00380288, 2336128X. Dostupné z: doi:10.13060/csr.2020.017 Relevantní části zdrojů a další literatura budou poskytnuty v rámci Moodlu elektronicky. Cíle kurzu Kurz vám pomůže: · Seznámit se po stránce racionální i emocionální s prostředím českého vězeňství. · Pochopit politiku vězeňství a její vývoj v souvislosti s trestní politikou i sociální politikou státu. · Umět porovnat českou situaci se zahraničním kontextem i mezinárodními trendy a vybranými případovými studiemi. · Procvičit si některé techniky společenskovědního výzkumu v podmínkách bez jakékoliv technické podpory. · Pohlížet na vězeňství jako na systém a uvědomovat si možnosti a limity jeho změny. · Potkat lidi, které byste jinak potkávali jen obtížně. Forma kontroly studia (požadavky na ukončení předmětu)
Hodnocení (zkouška) je založena na kombinaci následujících aktivit a úloh:
Příprava a účast na seminářích Kontaktní výuka se skládá ze sedmi setkání, která se zpravidla skládají z přednášky a semináře, místo jednoho setkání je zařazená terénní návštěva věznice. Za účast na celém jednom semináři student získá 4 body, až do maxima 20 bodů. To znamená, že dvě absence neohrožuje bodový zisk. Pro každý seminář je vyžadována příprava, zpravidla v podobě čtení literatury a její společná reflexe. Zjevná nepřipravenost může vyústit ve snížení bodového přídělu.
Skupinová práce a její obhajoba Hlavní povinností v rámci kurzu je podíl na zpracování skupinové výzkumné práce, která má komponentu desk-research či literature review a kvalitativní výzkum spočívající v individuálních rozhovorech s odsouzenými (v rámci společné návštěvy věznice). Skupiny mohou být velké 4-6 osob a přesné téma je třeba domluvit s přednášejícím. Hlavním výstupem je písemná zpráva v rozsahu 20 – 30 normostran (za celou skupinu). Dalšími požadovanými výstupy odvozenými od hlavní zprávy jsou:
Presentace a obhajoba práce proběhne na samostatném setkání v lednu 2025.
Test Písemný individuální test o délce 30 minut ověří znalost základních pojmů a pochopení hlavních souvislostí tématu v rozsahu látky probírané na přednáškách a seminářích a obsažené v povinné literatuře.
Studijní náročnost: 5 kreditů odpovídá 150 hodinám práce, ty se skládají z:
Známkování:
Harmonogram kurzu (předběžně)
Poslední úprava: Kváča Vladimír, Ing., Ph.D. (03.09.2024)
|