|
|
|
||
Kvalita života je relativně nový koncept (vznik kolem roku 1960), který je však už dnes běžnou součástí laického i politického slovníku. Je to koncept interdisciplinární, multidimenzionální, kontraverzní a poměrně těžko uchopitelný.
Kurz studenty seznámí s hlavními způsoby užívání toho konceptu ve zdravotnictví, ekonomii a dalších společenských vědách. Vedle znalostí a dovedností, které při absolvování studijního programu Veřejná a sociální politika studenti získají, jim kurz "Kvalita života" umožní hlubší pochopení hodnotových a motivačních postojů. Cílem kurzu je získat schopnost kritického zamyšlení nad otázkou kvality života v 21. století. Hledání odpovědi zohlední co nejširší souvislosti. Účastí na kurzu studenti dále zvýší své kompetence cíleně se ptát, formulovat a analyzovat problém, komunikovat, argumentovat, prezentovat ústně i písemně. Studenti zvýší své porozumění hodnotám a principům formujícím veřejnou a sociální politiku. Poslední úprava: KALOUS/PEDF.CUNI.CZ (11.09.2014)
|
|
||
Povinná literatura: ERIKSEN, T. H. Syndrom velkého vlka. Hledání štěstí ve společnosti nadbytku. Brno: Nakladatelství Doplněk 2008. HEŘMANOVÁ, E. Koncepty, teorie a měření kvality života. Praha: SLON 2012. OECD How´s Life?: Measuring well-being. Paris: OECD Publishing 2011.
Doporučená a rozšiřující literatura: CÍLEK, V. (Ed.): Tři svíce za budoucnost. Návody a nápady jak přežít konec světa. Praha: Novela bohemika 2012. ERIKSEN, T. H. Tyranie okamžiku. Rychlý a pomalý čas v informačním věku. Brno: Nakladatelství Doplněk 2005. EUROFOUND Third European Quality of Life Survey - Quality of life in Europe: impacts of the crisis. Luxembourg: Publications Office of the European Union 2012. GURKOVÁ, E. Hodnocení kvality života. Pro klinickou praxi a ošetřovatelský výzkum. Praha: Grada 2011. KALOUS, J. Why we are not sustainable (Thinking the unthinkable), In: NOVÁČEK, P., SCHAUER, T. (eds.) Learning from the Futures. Olomouc: Palacký University, 2010. Dostupné na <http://www.clubofrome.at/archive/pdf/learning-from-the-futures-2010.pdf> KALOUS, J. Opice na Titaniku. Šestnáct esejí. Učitelské listy 2010. Dostupné na <http://www.ucitelske-listy.cz/2010/08/jaroslav-KALOUS-opice-na-titaniku-1.html> KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie pocitů štěstí. Současný stav poznání. Praha: Grada 2013. ONDRUŠOVÁ, J. Stáří a smysl života. Praha: Karolinum 2011. POTŮČEK, M., MUSIL, J., MAŠKOVÁ, M. (eds.) Strategické volby pro Českou republiku: teoretická východiska. Praha: SLON, 2008. Poslední úprava: KALOUS/PEDF.CUNI.CZ (11.09.2014)
|
|
||
KVALITA ŽIVOTA Sylabus kurzu pro letní semestr akademického roku 2014/2015 1. Kód předmětu JSM696 2. Vyučující Doc. Jaroslav Kalous, PhD. (jaroslav.kalous@gmail.com) 3. Rozsah a forma výuky Bloková výuka (á 4 vyučovací hodiny) a závěrečná studentská konference. "Blended education" - kombinace aktivní prezenční účasti s elektronickou komunikací (Moodle). Vlastní četba, psaní esejí, přednášky, semináře, exkurze. Zážitková pedagogika - exkurze do prostředí relevantních k hlubšímu pochopení kvality života. Kurz proběhne blokovou formou vždy ve čtvrtek v J3018 od 9:30 do 12:20 hod. Při úvodním setkání 2.10. 2014 dohodneme upřesnění obsahu kurzu (exkurzí) na základě preferencí studentů. Kurz pak bude pokračovat 16.10. s dvoutýdenní frekvencí. Po definitivním uzavření zápisu do SISu (29.9.2014) získají zapsaní studenti kód k přístupu do kurzu na Moodle s připravenou studijní literaturou. 4. Počet kreditů 4 5. Ukončení Jedná se o intenzivní blokovou výuku s pravidelnými domácími úkoly. Známka za klasifikovaný zápočet bude výsledkem počtu a kvality odevzdaných úkolů. 6. Podmínky Kurz je určen především pro studenty magisterského studia veřejné a sociální politiky. 7. Základní charakteristika kurzu Cílem kurzu je získat schopnost kritického zamyšlení nad otázkou kvality života v 21. století. Hledání odpovědi zohlední co nejširší souvislosti. Účastí na kurzu studenti dále zvýší své kompetence cíleně se ptát, formulovat a analyzovat problém, komunikovat, argumentovat, prezentovat ústně i písemně. Studenti zvýší své porozumění hodnotám a principům formujícím veřejnou a sociální politiku. 8. Program Samostudium literatury zavěšené obvykle na Moodlu. Pravidelné psaní domácích úkolů. Tři bloky přednášek: 1. Kvalita života, různé definice a pojetí 2. Měření kvality života, srovnávací výzkumy 3. Subjektivní kvalita života, štěstí Tři bloky exkurzí (konkrétní výběr podle možností a zájmu přihlášených studentů): 1.Nepříznivý začátek života a tělesné postižení - dětský domov, Jedličkův ústav 2.Omezení života - psychiatrická léčebna, Naděje o.s., vězení 3.Konec života - domov důchodců Závěrečná studentská konference.
Po definitivním uzavření zápisu do SISu (29.9.2014) získají zapsaní studenti kód k přístupu do kurzu na Moodle s připravenou studijní literaturou.
Přednášky Blok 1. Kvalita života, různé definice a pojetí Interdisciplinarita a multidimenzionalita pojmu Kvalita života vs. štěstí Maslowova hierarchie potřeb Kvalita života ve zdravotnictví Kvalita života v ekonomii Gross National Happiness GNH Kvalita života v dalších sociálních vědách
Blok 2. Měření kvality života, srovnávací výzkumy Indikátory a diagnostické metody Human Development Index HDI Happy Planet Index HPI European Quality of Life Surveys World Values Surveys World Database of Happiness Další různé indexy Historický vývoj Mezinárodní srovnání
Blok 3. Subjektivní kvalita života Aktuální trendy pojetí kvality života Filosofické, psychologické a etické kontexty kvality života Objektivní a subjektivní dimenze kvality života Věda o štěstí Poslední úprava: KALOUS/PEDF.CUNI.CZ (11.09.2014)
|