|
|
|
||
Semestrální magisterský kurs, jehož cílem je porozumět proměnám kvalitativního výzkumu od 70. let 20. století do současnosti. Důraz je kladen na propojení výkladu epistemologie, teorie a metody sociálněvědního výzkumu. V kursu se střídá výklad s diskusemi textů a dílenskými semináři, kde studenti ve skupinách pracují na tvorbě a analýze vybraných dat, na reflexi konstruovanosti dat a na jejich analýze.
Podrobný rozpis kurzu najdete v moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=1425 Poslední úprava: Spalová Barbora, Mgr., Ph.D. (16.09.2024)
|
|
||
CRAPANZANO, Vincent. 1980. Tuhami. Portrait of a Moroccan. Str. 3-87. (česky např. zde, str. 9-82) DENZIN, N. K. / LINCOLN, Y. S. 2005. The Discipline and Practice of Qualitative Research. In The Sage Handbook of Qualitative Reserarch (3rd edition). Ed. by Norman K. Denzin and Yvonna S. Lincoln. London: Sage. Str. 1-32. DENZIN, Norman K. 2001. The reflexive interview and a performative social science. Qualitative Research 1(1): 23-496. Doing Biographical Research - Forum: Qualitative Social Research, Vol. 4, No. 3 (2003)Qualitative inquiry 2019, vol. 5: Special Issue: The Art of Life History: Novel Approaches, Future Directions https://journals-sagepub-com.ezproxy.is.cuni.cz/toc/qixa/25/5 HARPER, Douglas. 2002. Talking about pictures: a case for photo elicitation. Visual Studies, 17 (1): 13-26. KUBICA, Grazyna - A. Król, Trajectories of Polish Transformation: Biographical Narratives of 1989’ generation (draft paper). OKELY, Judith - Helen CALLAWAY (eds.). 1992. Anthropology and autobiography. London, New York: Routtledge. PINK, Sarah. 2006. The Future of Visual Anthropology: Engaging the Senses. London: Routledge. Str. 81-101. ROBERTS, Rosemarie A. (2013). Dancing with Social Ghosts: Performing Embodiments, Analyzing Critically. Transforming Anthropology, 21 (1): 4-14. SHOSTAKOVÁ, Marjorie. 1993. Nisa, dcera Kungů. Intimní život ženy mizejícího světa. Praha: Mladá fronta. Str. 91-106. SUCHAR, Charles S. 1997. Grounding visual sociology research in shooting scripts. Qualitative Sociology, 20 (1): 33-55. TRINH T. Minh-Ha, Trinh T. 1990. Documentary Is/Not a Name. The MIT Press, Vol. 52, pp. 76-98. Poslední úprava: Hájek Martin, doc. Mgr., Ph.D. (03.12.2019)
|
|
||
Metodologická studie: Teoreticky poučené řešení praktických metodologických problémů Povinné náležitosti metodologické studie tvoří: 1. Identifikace metodologického problému, který vzniká při uplatňování jedné z metod probíraných v kursu (Příklad 1: problém, jak zacházet s biografickými rozhovory při řešení tematicky orientovaného výzkumu. Např. zkoumáme stigmatizaci LGBT lidí v české společnosti. Máme biografické rozhovory s LGBT lidmi. Jak s biografiemi pracovat? Jaký status tyto výpovědi mají? Na základě čeho je legitimní spojovat úseky těchto biografií s konceptem stigmatizace? Příklad 2: problém ne / kompatibility vizuálních a textuálních dat. Např. zkoumáme vliv organizace školského prostředí na vzdělávání. Máme fotky z konkrétní školy pořízené zaměstnanci a rozhovory s nimi. Je možné použít stejné kódy na vizuální a textuální data? Jsou tyto soubory dat souměřitelné? V čem a proč vznikají diskrepance? Příklad 3: problém zapojení "tělesné analýzy" do interpretační práce. Např. Zkoumáme dopady sociálně marketingových kampaní. Tělesné reakce jsou v těchto kampaních klíčové. Jako výzkumník je zažíváte osobně, ale bavíte se o nich také s respondenty. Jsou verbalizace prožitků stejně vypovídající jako prožitky samy? Můžeme mít vůbec věrohodný přístup k tělesným prožitkům jiných? Máme do analýzy zapojovat i prožitky vlastní?) 2. Představení empirického materiálu ("dat"), který v sobě nese metodologický problém. 3. Představení zvolené metody vytváření dat. Epistemologické ukotvení zvolené metody (představení klíčových autorů a konceptů a jejich diskuse). Co toto epistemologické ukotvení znamená pro řešení zvoleného problému? 4. Návrhy řešení problému. Jaká řešení jsou možná a ke kterému se osobně přikláníte? Proč? 5. Na jaké slabé a silné stránek zvolené metody "váš" metodologický problém poukazuje? Co obecnějšího o zvolené metodě vypovídá? Co touto metodou je a co naopak není vhodné zkoumat a proč. Minimální rozsah: 1 500 slov. Termíny odevzdání metodologické studie:
Alternativní forma plnění: metodologická studie formou státnicové eseje Zkoušku v kurzu můžete alternativně uzavřít také formou, jakou se píší státnicové eseje na zaměření SAQ. Termín tohoto alternativního plnění formou státnicové eseje bude upřesněn v průběhu semestru. Psaní eseje probíhá po dobu max. 4 hodin, kdy na fakultě v místnosti s počítačem bez připojení k internetu píšete esej na zadané metodologické téma. Hodnocení bude samozřejmě přihlížet k tomu, že jste neměli k dispozici zdroje. O to víc je ovšem potřeba si je prostudovat dopředu. Pokud byste neuspěli, můžete využít opravné termíny a zpracovat studii dodatečně s nároky kladenými na metodologickou studii psanou doma.
Hodnocení
Celkové hodnocení A (výtečně, vynikající výkon pouze s drobnými chybami): 100 - 91b. Poslední úprava: Spalová Barbora, Mgr., Ph.D. (16.09.2024)
|
|
||
1. Uvedení do kursu, prezentace hostů kurzu (Igor Kytka a Tomáš Vácha, UCEEB ČVUT) a volba ústředního tématu kursu. Rozmanitost kvalitativního výzkumu: epistemologie a politické souvislosti výzkumu 2. Biografie, autobiografie a antropologie. Theodora Kroeber a Ishi, Marjorie Shostaková a Nisa, Bronisław Malinowski, Vincent Crapanzano a Tuhami 3. Autobiografie a autoetnografie 4. Státní svátek, výuka se nekoná. 5. Analytický seminář 1: Analýza vašich autobiografických a autoetnografických textů 6. Čtecí týden 7. Vizuální analýza a interpretace viděného 8. Mentální mapování. Metoda fotografické stimulace (photo-elicitation) 9. Krize reprezentace: nový žurnalismus, stand-point epistemologies. Kvalitativní výzkum a konceptuální umění, umělecký výzkum 10. Analytický seminář 2: analýza vizuálních dat 11. Performance jako nástroj interpretace a analýzy 12. Analytický seminář 3: Performance. Závěrečné zhodnocení kurzu, diskuze s kolegy z UCEEB
Poslední úprava: Hájek Martin, doc. Mgr., Ph.D. (03.12.2019)
|