PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Využití experimentu při zkoumání proenvironmentálního chování - JSM542
Anglický název: The use of an experiment in the investigation of pro-environmental behavior
Český název: Využití experimentu při zkoumání proenvironmentálního chování
Zajišťuje: Katedra sociologie (23-KS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Jan Urban, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Jan Urban, Ph.D.
Neslučitelnost : JSB799
Je neslučitelnost pro: JSB799
Anotace
Kurz umožní seznámit se s experimentálním výzkumem proenvironmentálního chování. Ambicí tohoto kurzu je také poukázat na praktické přínosy experimentálních studií při zkoumání a řešení reálných environmentálních problémů. Studenti se v průběhu kurzu seznámí s filosofií experimentálního výzkumu (kauzální inference), základními principy a stavebními prvky randomizovaných experimentů. Dále se studenti seznámí s některými významnými aplikacemi experimentálního výzkumu v oblasti zkoumání proenvironmentálního chování a environmentálních postojů. Kurz bude kombinovat frontální přednášky a samostatnou práci skupin studentů a studentek na přípravě a realizaci menších experimentálních studií. Studenti a studentky budou také sledovat a kriticky komentovat přípravu většího mezinárodního výzkumu a budou se moci do některých částí tohoto výzkumu aktivně zapojit.

Kurz vznikl za podpory projektu "Environmentální modul magisterského studijního programu Veřejná a sociální politika při FSV UK" financovaného Evropskou unií v rámci Národního plánu obnovy.
Poslední úprava: Krejčíková Jana, Mgr. (28.08.2024)
Cíl předmětu

 

(a) zvýšit znalosti o výhodách a nevýhodách randomizovaných experimentů a možnosti jejich uplatnění ve výzkumném portfoliu v sociologii a příbuzných sociálních vědách v aplikaci na proenvironmentální chování;

(b) naučit vybírat výzkumné otázky, které jsou vhodné pro experimentální výzkum a formulovat hypotézy, které je možné experimentálně testovat; 

(c) zlepšit schopnost chápat a kriticky hodnotit výsledky experimentálního výzkumu publikovaného v odborných časopisech;

(d) zvýšit povědomí o etických náležitostech a souvislostech experimentálního výzkumu.

Poslední úprava: Vojanová Jana (08.02.2024)
Literatura

Baldassarri, D. and M. Abascal (2017). “Field Experiments Across the Social Sciences.” Annual Review of Sociology 43: 41-73.

Dunning. (2012). Natural Experiments in the Social Sciences. Cambridge University Press.

Field, A. and G. Hole. (2003). How to Design and Report Experiments. Sage Publications.

Holland, P.W. (1986). “Statistics and Causal Inference.” Journal of the American Statistical Association 81: 945-960.

Mutz, D. (2011). Population-Based Survey Experiments. Princeton University Press.

Orr, L. L. (1998). Social Experiments: Evaluating Public Programs With Experimental Methods (1st ed.). Sage Publications.

Pearl, J., & Mackenzie, D. (2018). The book of why: The new science of cause and effect. Basic Books.

Shadish, W., T. Cook and D. Campbell. (2002). Experimental and Quasi-Experimental Designs for Generalized Causal Inference. Wadsworth Cenage Learning.

Webster, M., & Sell, J. (2007). Laboratory Experiments in the Social Sciences. Academic Press.

Willer, D., & Walker, H. (2007). Building Experiments: Testing Social Theory (1st ed.). Stanford Social Sciences.

Poslední úprava: Vojanová Jana (08.02.2024)
Sylabus

Jednotlivá témata přednášek budou spojena s rozborem konkrétních experimentů. Tyto příklady budeme používat pro vysvětlení abstraktních pojmů. Témata přednášek budou následující:

 

  1. Co jsou a proč jsou experimenty důležité, historie experimentů. Využití experimentů pro studium proenvironmentálního chování.

  2. Typy experimentů, deskriptivní a teoreticky zakotvené experimenty, vhodné typy výzkumných otázek pro experimentální výzkum, kauzální usuzování.

  3. Randomizované experimenty, fundamentální problém kauzálního usuzování.

  4. Validita, hypotézy, velikost efektů, výběr vzorku.

  5. Pracovní kroky při přípravě experimentů v rámci postupů otevřené vědy (předregistrace, registrovaný report, analýza dat, preprint).

  6. Uspořádání randomizovaných experimentů, výhody a nevýhody vnitrosubjektových, mezisubjektových a dalších uspořádání.

  7. Důležité stavební části experimentu: manipulace, kontrola manipulace, měření závislé proměnné, pilotování experimentů, externí validita experimentů.

  8. Randomizované experimenty v sociologii a dalších sociálních vědách.

  9. Kanonické problémy z teorie her a jejich využití pro měření chování a postojů.

  10. Etické aspekty experimentů.

  11. Analýza a interpretace výsledků experimentů.

  12. Shrnutí, náměty pro další práci.

Poslední úprava: Vojanová Jana (08.02.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK