Politický význam expertního vědění má mnoho dimenzí. Expertíza tvoří v současnosti mnohem větší část vládnutí než v době ideologie totální racionalizace a plánování, znamená to ale ztělesnění racionalismu? To je otázka místa expertízy v našem politickém životě, tedy v tom, kde stavíme hranice mezi lidmi, idejemi a věcmi. V tomto kurzu se studenti porozumí roli expertního vědění v současných společnostech, proměnám jeho vytváření, distribuce a legitimizace. Z kritického sociologického hlediska se studenti budou zabývat současnými iniciativami prosazující expertní formy vládnutí a rozhodování, jejími historickými souvislostmi a důsledky. Především současné důsledky se zdají být paradoxní: zároveň se v odborné literatuře hovoří o expertokracii a nebezpečí pro demokracii, ale i post-pravdě, fakenews a anti-expertním hnutí. Tato paradoxnost je zdánlivá, sociologie dokáže tyto jevy rozkrýt pomocí různých analýz jako je aktérská, legitimizační, argumentační, diskurzní, ale i prostorová – topologická. Kurz je koncipován heuristicky, studenti budou na základě tzv. „badatelských otázek“ analyzovat, jak dané sociologické texty a diskuse na lekci umožnily myslet nově – co je možné nově dělat a co naopak bylo znemožněno. Studenti budou diskutovat konkrétní empirické ukázky politických a sociálních důsledků expertizace některých oblastí, a naopak deexpertizace jiných, jako je inkluse či exkluze (ne)expertních aktérů, vědění a problémů. Studenti se naučí rozlišovat liberální i kritické, normativní i deskriptivní pohledy na roli expertízy v politickém životě.
Poslední úprava: Wirthová Jitka, Mgr., Ph.D. (20.06.2023)
The political significance of expert knowledge has many dimensions. Expertise is a much larger part of governance today than it was in the days of the ideology of total rationalization and planning, but does this mean the epitome of rationalism? This is a question of the place of expertise in our political life, that is, where we draw boundaries between people, ideas and things. In this course, students will understand the role of expert knowledge in contemporary societies, the changes in its creation, distribution and legitimization. From a critical sociological point of view, students will deal with current initiatives promoting expert forms of governance and decision-making, their historical contexts and consequences. Above all, the current consequences seem to be paradoxical: at the same time, the expert literature talks about expertocracy and the danger to democracy, but also post-truth, fake news and the anti-expert movement. This paradox is apparent, sociology can reveal these phenomena with the help of various analyses, such as scrutiny of actors, legitimizing practices, arguments, discourse, but also of space - topology. The course is designed heuristically, students will analyse how the given sociological texts and discussions in the lesson made it possible to think in a new way - what can be done in a new way and what alternative, on the contrary, was prevented. Students will discuss concrete empirical examples of the political and social consequences of the expertise of some areas, and conversely the de-expertization of others, such as the inclusion or exclusion of (non-)expert actors, knowledge and issues. Students will learn to distinguish between liberal and critical, normative and descriptive perspectives on the role of expertise in political life.
Poslední úprava: Wirthová Jitka, Mgr., Ph.D. (05.10.2023)
Podmínky zakončení předmětu
Zakončení kurzu:
1) povinná četba
2) závěrečný test
3) tři odevzdané problematizace (500 slov)
4) jedna prezentace vybrané problematizace na semináři: představení vybraného tématu, určení problému a prezentace výsledného argumentu
Poslední úprava: Wirthová Jitka, Mgr., Ph.D. (20.12.2024)