|
|
|
||
Jak řídit projekty ve stále dynamičtějším prostředí? Jaké nástroje je vhodné využívat pro řízení složitých a jednoduchých projektů? Jak řídit projektový tým? Jak řídit projekt v organizaci s liniovou strukturou řízení? Jak přesvědčit klíčové aktéry, aby podporovali námi řízený projekt?
Předmět nabízí praktický pohled na řízení projektů / změn zejména v prostředí veřejné správy. Řízení projektů se stává nezbytnou součástí řízení organizace a základní kompetencí jak vedoucích pracovníků, tak řadových zaměstnanců. Předmět vychází z všeobecně používaných metodik projektového řízení (PMBOK, PRINCE2, IPMA), které jsou doplněny o prvky Design Thinking. Po absolvování předmětu bude student schopen vytvořit plán projektu a získá základní kompetence v oblasti řízení projektových aktivit. Studenti využijí nabyté zkušenosti jako analytici i zaměstnanci institucí veřejného sektoru, stejně jako sektoru soukromého (ziskového i neziskového). Po absolvování předmětu by měli vědět: jak vytvořit projektový plán, který umožní řídit velké změny, jak řídit projektový tým a jak se vypořádat s různými typy lidí, jak prezentovat svou práci a jak získat ocenění za úspěšný projekt, jak se vypořádat s různými aktéry v projektu a jak s nimi dobře komunikovat, jak využít design thinking při tvorbě nových řešení, jak vyhodnotit projekt a poučit se pro další projekty. Poslední úprava: Bednařík Petr, PhDr., Ph.D. (26.03.2023)
|
|
||
Forma kontroly studia (požadavky na ukončení předmětu) Nezbytnými předpoklady pro absolvování předmětu jsou - (1) účast na přednáškách a aktivní zapojení do nácviku nástrojů projektového řízení, (2) zpracování dílčích úkolů, (3) seminární projekt – prezentace projektu .
Ad 1) Účast na výukových blocích (přednáškách) je povinná, toleruje se jedna zdůvodněná absence. Ad 2) Studenti jsou povinni před výukovým blokem zpracovat dílčí úkoly. Ad 3) Studenti jsou povinni vypracovat prezentaci konkrétního projektu, která bude obsahovat: - Identifikaci potřeby, na niž projekt cílí - Projektový cíl a jeho zdůvodnění - Projektový plán (WBS, harmonogram) - Projektový tým - Analýza přínosů - Teorii změny konkrétního projektu
Prezentace bude skupinová, každý člen podílející se na prezentaci zpracuje vybraný blok prezentace. Studenti jsou povinni prezentovat tyto výsledky v posledním výukovém bloku. Důležité termíny Odevzdání finální verze prezentace do posledního výukového bloku.
Studenti mohou využít získání zpětné vazby v průběhu zpracování prezentace formou jedné individuální konzultace (na vlastní vyžádání). Poslední úprava: Bednařík Petr, PhDr., Ph.D. (26.03.2023)
|
|
||
Základní literatura k předmětu A guide to the project management body of knowledge (PMBOK Guide). 2013. 5th ed. Newtown Square: Project Management Institute. ISBN 978-1-935589-67-9. BROWN, Tim. Change by design, revised and updated. New York: HarperCollins Publishers, 2019. ISBN 9780062856623 DRHOVÁ, Zuzana, OCHRANA, František a POTŮČEK, Martin. Strategické řízení ve veřejné správě a přístupy k tvorbě politiky. Praha: Matfyzpress, 2010, 193 s. ISBN 978-80-7378-130-9. DOLEŽAL, Jan. Projektový management podle IPMA / Jan Doležal, Pavel Máchal, Branislav Lacko a kolektiv. Druhé aktualizované vydání. Praha: GRADA, 2012. ISBN 9788024742755. KELLEY, Tom. The Art Of Innovation: Lessons in Creativity From IDEO, America's Leading Design Firm. Londýn: Profile Books, 2016. ISBN 9781781256145. KNAPP, Jake. Srint: how to solve big problems and test new ideas in just five days. New York: Simon & Schuster, 2016. ISBN 9788075550231 Managing successful projects with Prince2. 2009. 5th ed. London: TSO. ISBN 978-0-11- 331059-3. Poslední úprava: Bednařík Petr, PhDr., Ph.D. (26.03.2023)
|
|
||||||||||||||||||
Struktura a náplň předmětu Předmět je složen ze tří hlavních částí – kontaktní výuky, reflexe četby doporučené literatury a diskuze tématu při hodinách. Při samostatné práci je důraz kladen na týmovou spolupráci a seminární práci v podobě prezentace vybraného projektu.
Harmonogram předmětu BLOK I. Téma 1: Úvodní informace o kurzu a jeho podmínkách Téma 2: Úvod do projektového řízení - Co je projekt a proč k němu přistupovat jinak, než u opakujících se aktivit - Jak správně navrhnout cíle projektu a identifikovat skutečné potřeby zainteresovaných stran / hlavních uživatelů výstupu projektu - Projektové řízení v kontextu corporate governance Literatura: - KNAPP, Jake. Srint: how to solve big problems and test new ideas in just five days. New York: Simon & Schuster, 2016. ISBN 9788075550231 - Managing successful projects with Prince2. 2009. 5th ed. London: TSO. ISBN 978-0-11- 331059-3.
BLOK II. Téma 3: Rozpad aktivit (Work Breakdown Structure) a plánování - Cíle projektu - Dekompozice prací v projektu - Typy plánů a jejich tvorba - Síťový graf Literatura: - DOLEŽAL, Jan. Projektový management podle IPMA / Jan Doležal, Pavel Máchal, Branislav Lacko a kolektiv. Druhé aktualizované vydání. Praha: GRADA, 2012. ISBN 9788024742755
BLOK III. Téma 4: Řízení lidí - Řízení projektového týmu, řízení dle typologie - Řízení zainteresovaných subjektů a klíčových aktérů - Komunikace v projektu Literatura: - A guide to the project management body of knowledge (PMBOK Guide). 2013. 5th ed. Newtown Square: Project Management Institute. ISBN 978-1-935589-67-9.
BLOK IV. Téma 5: Příležitosti a rizika - Řízení nejistoty v projektu - Řízení kvality v projektu - Analýza rizik a přínosů - Změny v projektu Literatura: - A guide to the project management body of knowledge (PMBOK Guide). 2013. 5th ed. Newtown Square: Project Management Institute. ISBN 978-1-935589-67-9. - DOLEŽAL, Jan. Projektový management podle IPMA / Jan Doležal, Pavel Máchal, Branislav Lacko a kolektiv. Druhé aktualizované vydání. Praha: GRADA, 2012. ISBN 9788024742755. - Managing successful projects with Prince2. 2009. 5th ed. London: TSO. ISBN 978-0-11- 331059-3.
BLOK V. Téma 6: Human Centered Design v projektovém řízení - Identifikace skutečných potřeb cílových skupin - Prototypování - Designové sprinty - Měření přínosů projektu Literatura: - BROWN, Tim. Change by design, revised and updated. New York: HarperCollins Publishers, 2019. ISBN 9780062856623 - KELLEY, Tom. The Art Of Innovation: Lessons in Creativity From IDEO, America's Leading Design Firm. Londýn: Profile Books, 2016. ISBN 9781781256145. - KNAPP, Jake. Srint: how to solve big problems and test new ideas in just five days. New York: Simon & Schuster, 2016. ISBN 9788075550231
BLOK VI. Téma 7: Prezentace
Výzkumná a studijní etika Vzhledem k tradici univerzity a povaze vyučovaných předmětů je na Institutu sociologických studií FSV UK kladen velký důraz na etické a odpovědné jednání všech studentů a studentek. Za výrazné porušení etiky se přitom považuje zejména: a) plagiátorství – tj. použití cizích vět, dat či myšlenek (nebo částí vlastní práce předložené v jiném předmětu) bez přesného uvedení zdroje; b) manipulace s daty a informacemi (např. jejich úprava či arbitrární vytvoření); c) podvody jakéhokoli druhu. Porušení pravidel se bude striktně řešit dle disciplinárního řádu FSV UK (dostupný na stránce Disciplinární komise FSV).
Bodové hodnocení
Klasifikační stupnice
Poslední úprava: Bednařík Petr, PhDr., Ph.D. (26.03.2023)
|