Metody výzkumu veřejných politik - JSM154
Anglický název: Methods in Public Policy Research
Český název: Metody výzkumu veřejných politik
Zajišťuje: Katedra veřejné a sociální politiky (23-KVSP)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2024 do 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/4, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Magdalena Mouralová, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh ZS   Nástěnka   
Anotace
Předmět má studujícím poskytnout základní oporu pro dobrou orientaci v široké paletě metod sběru a analýzy dat v rámci společenskovědního výzkumu. Hlavním cílem kurzu je nicméně zvýšení metodologické citlivosti studujících tak, aby byli schopni si klást relevantní a kritické metodologické otázky ohledně cizích výzkumů a zejména v souvislosti s vlastními výzkumnými záměry.
Absolventi/ky předmětu by měli být schopni/y:
- orientovat se v široké škále metod, které jsou využívány ve společenských vědách (počítá se s návazností na předchozí studium, v rámci kurzu jde spíše o upevnění, doplnění a případnou korekci),
- rozlišovat různé prvky metodologického uchopení,
- identifikovat limity a etická úskalí různých metodologických postupů a přístupů a diskutovat možnosti jejich zmírnění,
- kriticky zhodnotit metodologické uchopení a jeho zpracování.

Vstupní požadavky:
Předmět je určen především pro studenty distančního magisterského studia programu Veřejná a sociální politika KVSP ISS FSV UK. Účast studentů z dalších oborů je dána prostorovými možnostmi a dohodou s vyučujícím.
Předmět předpokládá základní orientaci ve společenskovědním výzkumu na úrovni bakalářského stupně. Tj. předpokládá se, že studující již za sebou mají pokus o vlastní řešení nějaké výzkumné úlohy, orientují se v základní terminologii a mají základní návyky akademické práce (vyhledávání zdrojů, korektní citování a uvádění zdrojů, užívání odborného jazyka a stylu, stavba textu a korektní argumentace). Tyto dovednosti nebudou předmětem výuky, studujícím budou pouze poskytnuty podpůrné materiály pro případné doplnění a samostudium. Předpokládá se také pasivní znalost angličtiny (studium literatury).
Poslední úprava: Bednařík Petr, PhDr., Ph.D. (26.03.2023)
Podmínky zakončení předmětu

-       Aktivní účast na prezenčních setkáních včetně zpracované přípravy.

-       Četba a reflexe tří příkladů z knihy Fantastická data ve VP a jak je využít.  Příklady by se měly týkat různého typu dat a reflexe by měla zahrnovat porovnání s obecnou metodologickou statí o daném typu dat, s vlastní zkušeností a alespoň u jednoho z příkladů porovnání se zpracováním v rámci publikované odborné stati.

-       Vyhledání deseti empirických studií k vybranému výzkumnému tématu s různorodým metodologickým přístupem (min. 3 z toho s kvantitativním výzkumem) a rozbor metodologického uchopení. To bude pokrývat tato témata: (i) cíl výzkumu, (ii) základní metodologické uchopení – optika výzkumu, (iii) charakter dat a metody jejich sběru/výběru, (iy) metody analýzy dat; (v) limity vybraného metodologického přístupu (možnosti interpretace výsledků, etická dimenze); (vi) zhodnocení provedení výzkumu a jeho prezentace (transparentnost postupu, vypořádání se s limity, ošetření etických rizik, důvěryhodnost interpretace výsledků a závěrů) (vii) nápady, inspirace, otázky, které ve vás výzkum vyvolal.

-      Skupinová diskuse nad zadanou metodologickou úlohou – studujícím je v předstihu zadána výzkumná úloha, jejich úkolem je vypracovat stručnou rozvahu o možných způsobech zkoumání (alespoň tři varianty s využitím různých dat, metod a různých zdrojů). V rámci společné diskuse pak skupina diskutuje různé možnosti, hledají silná a slabá místa, specifikují omezení, porovnávají varianty mezi sebou.

Poslední úprava: Bednařík Petr, PhDr., Ph.D. (26.03.2023)
Literatura

Bryman, Alan. Social research methods. Oxford university press, 2016.

Hejzlarová, Eva, Mouralová, Magdalena, Štýbrová, Martina (eds.). Fantastická data ve veřejné politice a kde je najít. Karolinum. 2023 - v tisku.

Janáček, Julius. Statistika jednoduše. Průvodce světem statistiky. Grada, 2022.

Poslední úprava: Bednařík Petr, PhDr., Ph.D. (26.03.2023)
Metody výuky

Organizace výuky:

Moodle předmětu - na první kontaktní výuku je nutné přijít připraven. Podklady jsou k dispozici zde: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=14426

Přímá výuka bude zahrnovat celkově 2 prezenční setkání kontaktní výuky (2x 90 min.) zhruba ve 3. a 8. týdnu semestru (polovina října, konec listopadu), které bude doplněno asynchronní on-line výukou a skupinovými on-line konzultacemi. Distanční výuka bude využívat prostředí Moodle, kde budou k dispozici výukové opory (videa a texty), nástroje pro ověření základních akademických dovedností (interaktivní přednáška/test) a reflexi jednotlivých aktivit (dotazníky). Studující zde také odevzdávají své výstupy (reflexe četby, rešerše a zhodnocení) a dostávají zpětnou vazbu.

Pro distanční synchronní výuku bude využívána videokonference s využitím nástroje Teams.

Poslední úprava: Bednařík Petr, PhDr., Ph.D. (26.03.2023)
Sylabus

Organizace výuky:

Přímá výuka bude zahrnovat celkově 2 prezenční setkání kontaktní výuky (2x 90 min.) zhruba ve 3. a 8. týdnu semestru (polovina října, konec listopadu), které bude doplněno asynchronníon-line výukou a skupinovými on-line konzultacemi. Distanční výuka bude využívat prostředí Moodle, kde budou k dispozici výukové opory (videa a texty), nástroje pro ověření základních akademických dovedností (interaktivní přednáška/test) a reflexi jednotlivých aktivit (dotazníky). Studující zde také odevzdávají své výstupy (reflexe četby, rešerše a zhodnocení) a dostávají zpětnou vazbu.Pro distanční synchronní výuku bude využívána videokonference s využitím nástroje Zoomnebo Teams.
Následující rozčlenění semestru do jednotlivých bloků se specifikací cílů, aktivit, formy, opor a dohadované časové náročnosti.


Časové období: Týden 1-2

Téma a cíl: Uvedení do kurzu a do studia (seznámení s obsahem kurzu, požadavky a stylem práce)

Forma: Asynchronní on-line + synchronní on-line setkání (skupinová konzultace)

Požadované výstupy: Vyplnění reflexního dotazníku

Výukové materiál:

Výukové video/komentovaná prezentace s představením kurzu; on-line dotazník

On-line výukové materiály k vstupním požadavků (základní akademické dovednosti)

Odhad náročnosti: 3 h (úvod, dotazník); 2-10 h osvěžení/doplnění základních akademických dovedností v online prostředí; 2 h (online skupinová konzultace a plán práce)

Časové období: Týden 3

Téma a cíl: Metodologické myšlení: zvědomení si svých metodologických zkušenosti, identifikace metodologických prvků

Forma: Prezenční setkání 90 minut

Požadované výstupy: Účast na setkání, zapojení do aktivit, společná práce s metodologickým textem, modelování na samostatnou domácí práci

Výukové materiál: Hejzlarová, Mouralová eds. Fantastická data ve veřejné politice a jak je využít. Karolinum (v tisku)

Odhad náročnosti: 4 h (setkání + reflexe)

Časové období: Týden 4-5

Téma a cíl: Metodologické myšlení a reflexe

Forma: Samostatná domácí práce – četba a reflexe textů, porovnávání různých metodologických žánrů, aplikace obecných pravidel na konkrétní příklad, porovnání vlastní zkušenosti s příklady

Požadované výstupy: Četba a reflexe tří příkladů z knihy Fantastická data ve VP a jak je využít.  Příklady by se měly týkat různého typu dat a reflexe by měla zahrnovat porovnání s obecnou metodologickou statí o daném typu dat, s vlastní zkušeností a alespoň u jednoho z příkladů porovnání se zpracováním v rámci publikované odborné stati.

Výukové materiál: 

Hejzlarová, Mouralová eds. Fantastická data ve veřejné politice a jak je využít. Karolinum (v tisku)

+ odborné články odpovídající příkladům (např. Hejzlarová, Mouralová, Konrádová; Mouralová, Paulus, Veselý…)

Odhad náročnosti: 15 h

Časové období: Týden 6-7

Téma a cíl: Příprava na druhé setkání, základní metodologická orientace

Forma: Seznámení s metodologickým přehledem a vztažení se k jednotlivým tématům

Požadované výstupy: Četba a reflexe, formulace otázek a nejistot (reflexní dotazník)

Výukové materiál: 

Bryman, Alan. Social research methods. Oxford university press, 2016.

Janáček, Julius. Statistika jednoduše. Průvodce světem statistiky. Grada, 2022.

Odhad náročnosti: 20 h

Časové období: Týden 8

Téma a cíl: Metodologická orientace, příprava na samostatnou práci

Forma: Prezenční setkání 90 minut

Požadované výstupy: Účast na setkání, zapojení do aktivit, skupinové diskuse nad vybranými metodologickými tématy

Výukové materiál: 

Bryman, Alan. Social research methods. Oxford university press, 2016.

Janáček, Julius. Statistika jednoduše. Průvodce světem statistiky. Grada, 2022.

Odhad náročnosti: 4 h (setkání + reflexe)

Časové období: Týden 9-11

Téma a cíl: Vyhledání, četba, zhodnocení a reflexe cizích výzkumů

Forma: Samostatná domácí práce

Požadované výstupy: Vyhledání deseti empirických studií k vybranému výzkumnému tématu s různorodým metodologickým přístupem a rozbor metodologického uchopení. To bude pokrývat tato témata: (i) cíl výzkumu, (ii) základní metodologické uchopení – optika výzkumu, (iii) charakter dat a metody jejich sběru/výběru, (iy) metody analýzy dat; (v) limity vybraného metodologického přístupu (možnosti interpretace výsledků, etická dimenze); (vi) zhodnocení provedení výzkumu a jeho prezentace (transparentnost postupu, vypořádání se s limity, ošetření etických rizik, důvěryhodnost interpretace výsledků a závěrů) (vii) nápady, inspirace, otázky, které ve vás výzkum vyvolal.

Výukové materiál: Různé empirické stati dle tematického zaměření jednotlivých studujících

Odhad náročnosti: 30 h

Časové období: Týden 12

Téma a cíl: Reflexe samostatné práce a dosavadního studia

Forma: Skupinová on-line konzultace

Odhad náročnosti: 2 h

Časové období: Zkouškové

Téma a cíl: Metodologická rozvaha a diskuse; Finalizace výstupů

Forma: Uvědomění si výhod a slabin různých přístupů a argumentace

Požadované výstupy: Skupinová diskuse nad zadanou metodologickou úlohou – studujícím je v předstihu zadána výzkumná úloha, jejich úkolem je vypracovat stručnou rozvahu o možných způsobech zkoumání (alespoň tři varianty s využitím různých dat, metod a různých zdrojů). V rámci společné diskuse pak skupina diskutuje různé možnosti, hledají silná a slabá místa, specifikují omezení, porovnávají varianty mezi sebou.

Výukové materiál: 

Bryman, Alan. Social research methods. Oxford university press, 2016.

Hejzlarová, Mouralová eds. Fantastická data ve veřejné politice a jak je využít. Karolinum (v tisku)

Odhad náročnosti: Příprava na diskusi 9 h; diskuse 1 h; dotažení výstupů dle ZV 20 h

Poslední úprava: Bednařík Petr, PhDr., Ph.D. (26.03.2023)
Vstupní požadavky

Předmět je určen především pro studenty distančního magisterského studia programu Veřejná a sociální politika KVSP ISS FSV UK. Účast studentů z dalších oborů je dána prostorovými možnostmi a dohodou s vyučujícím.

Předmět předpokládá základní orientaci ve společenskovědním výzkumu na úrovni bakalářského stupně. Tj. předpokládá se, že studující již za sebou mají pokus o vlastní řešení nějaké výzkumné úlohy, orientují se v základní terminologii a mají základní návyky akademické práce (vyhledávání zdrojů, korektní citování a uvádění zdrojů, užívání odborného jazyka a stylu, stavba textu a korektní argumentace). Tyto dovednosti nebudou předmětem výuky, studujícím budou pouze poskytnuty podpůrné materiály pro případné doplnění a samostudium. Předpokládá se také pasivní znalost angličtiny (studium literatury).

Poslední úprava: Bednařík Petr, PhDr., Ph.D. (26.03.2023)