|
|
|
||
Kurz je určen studentům bakalářského programu. Uvádí studenty do problematiky veřejného sektoru a veřejné správy se zaměřením na Českou republiku a též výběrově na situaci v zahraničí. Kurz zahrnuje přednášky, semináře, semestrální skupinovou práci a závěrečný test. Důraz je kladen nejen na prezentaci základních faktů týkající se veřejně-správních agend, ale též na prezentaci, pochopení a osvojení si základních procesů a principů, na jejichž základě veřejná správa funguje. Poslední úprava: Ochrana František, prof. PhDr., DrSc. (08.09.2022)
|
|
||
Kurz uvádí studenty do základů fungování veřejného sektoru a veřejně-správních systémů a to z konceptuálního a praktickího hlediska. Při absolvování kurzu by student měl být schopen: 1. Porozumět základním pojmům v oblasti veřejného sektoru a veřejné správy. 2. Osvojit si základy správního práva. 3. Znát základní přístupy ke studiu organizací veřejné správy. 4. Znát základní oblasti vztahující se k fungování veřejné správy v České republice. 5. Pochopit a objasnit principy, na jichž základě jsou veřejně-správní činnosti uskutečňovány. 6. Porozumět povaze aktivit vykonávaných veřejně-správními pracovníky vč. relevantních dilemat. Poslední úprava: Ochrana František, prof. PhDr., DrSc. (08.09.2022)
|
|
||
Způsob hodnocení Bodové hodnocení jednotlivých aktivit kurzu:
- Docházka: maximálně 25 bodů - Referát: maximálně 10 bodů - Hlavní skupinová práce 35 bodů - Kreativní skupinová úloha 30 bodů - Závěrečný test: maximálně 50 bodů (s minimem získání 25 bodů)
Celkem maximálně 150 bodů
5. Klasifikace kurzu 150 – 137 bodů: A 136 – 122 bodů: B 121 – 107 bodů: C 106 – 92 bodů: D 91 – 76 bodů: E 75 améně bodů: F
Pozn.: pro úspěšné absolvování kurzu je nutno získat alespoň 25 bodů v závěrečném testu. Poslední úprava: Witz Petr, PhDr., Ph.D. (20.09.2022)
|
|
||
Literatura 8.1 Povinná literatura Ochrana, František, Půček, J. Milan, Špaček, D. 2015. Veřejná správa (učební skripta). Brno: Masarykova Univerzita. Veselý, Arnošt. 2014. The profile and work of officials in central and regional administration compared: The case of the CzechRepublic. NISPAcee Journal of Public Administration and Policy, vol. 7, no. 1, pp. 107-128. Hustedt, Thurid, Salomonsen, H. Heidi. 2014. Ensuring political responsiveness: politicization mechanisms in ministerial bureaucracies. International Review of Administrative Sciences, vol. 80, no. 4, pp. 746-765.
8.2 Doporučená literatura: Hendrych, Dušan a kol. 2012. Správní právo. Obecná část. Praha: C.H. Beck. Horzinková, Eva, Novotný, Vladimír. 2010. Základy organizace veřejné správy v České republice. Plzeň: Aleš Čeněk. Peková, Jitka, Pilný, Jaroslav, Jetmar, Marek. 2012. Veřejný sektor: řízení a financování. Praha: Wolters Kluwer. Peters, B. Guy. 2010. The Politics of Bureaucracy. 6th ed.London: Routledge. Peters, B. Guy, Jon Pierre. (eds.) 2003. Handbook of Public Administration.London: SAGE. Pollitt, Christopher, Bouckert, Geert. 2017. Public Management Reform. Oxford: Oxford University Press. Torfing, J., Bøgh Andersen, L., Greve, C., and Klausen, K. K. 2020. Public Governance Paradigms, Cheltenham, UK: Edward Elgar Publishing. Available From: Elgar Online: The online content platform for Edward Elgar Publishing<https://doi.org/10.4337/9781788971225 Poslední úprava: Witz Petr, PhDr., Ph.D. (20.09.2022)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Veřejný sektor a veřejná správa: Sylabus 2023/24 Semestr: Zimní
1. Základní charakteristika kurzu Kurz je určen studentům bakalářského programu. Uvádí studenty do problematiky veřejného sektoru a veřejné správy v České republice a též výběrově v zahraničí. Kurz zahrnuje přednášky, semináře, skupinovou práci, studentské prezentace, odevzdání handoutu (písemného podkladu pro studentskou závěrečnou prezentaci) a závěrečný test. Důraz je kladen na prezentaci, pochopení a osvojení si základních principů, na jejichž základě veřejná správa funguje. Pro realizaci aktivit kurzu, vč. povinné literatury, odevzdání studentských prezentací a dalších materiálů (handout jako písemný podklad pro závěrečnou prezentaci), slouží Moodle stránka kurzu Veřejný sektor a veřejná správa. Moodle stránka kurzu Veřejný sektor a veřejná správa je dostupná na: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=4788
2. Okruhy témat a obsah kurzu:
· Přístupy k výkonu veřejné správy, veřejně-správní reformy · Výkon veřejné správy v ČR (historický přehled a současnost) · Státní správa a samospráva v ČR · Řízení veřejné správy · Veřejné finance a rozpočtování · Pracovníci veřejné správy a jejich aktivity (policy work) · Veřejné zakázky a služby · Politizace veřejné správy a korupce · Leadership a využití behaviorálních přístupů ve veřejné správě · Digitalizace veřejné správy veřejné správy · Zodpovědnost, akontabilita, etika, zapojování veřejnosti
3. Podmínky pro splnění studijních povinností Zkouška bude udělena na základě: - Docházky na cvičení - Zpracování analytického podkladu pro rozhodovatele včetně variant řešení a doporučení v délce maximálně 5 normostran (NS) (normostrana = 1,800 znaků) a jejich demonstrace ve výuce (skupinová práce) - Zpracování kreativní úlohy (skupinová práce) - Referát prezentující zajímavý veřejný projekt či správní proces (individuální) - Složení závěrečného testu s minimálním počtem 25 bodů
3.1 Výuka a docházka Kurz bude vyučován formou on-line přednášek a prezenčních seminář, přičemž se budou v pravidelném rytmu střídat přednášky a semináře (jeden týden přednáška, následující týden seminář). Předpokládá se aktivní účast studenta. Účast studentů na seminářích je povinná. Bez odůvodnění se povoluje jedna absence studenta v kurzu. Více absencí je možných pouze po řádném lékařském zdůvodnění a konzultaci s garantem kurzu.
3.2 Referát Cílem referátu je seznámit vyučující a ostatní účastníky kurzu se zajímavým veřejným projektem či procesem, o němž se student doslechl či je jeho účastníkem. Referát by neměl být opřen pouze o informace z médií, i když samozřejmě lze čerpat i z nich. Využít můžete i aktualitu z dění ve vaší obci. Je možné referovat i o článcích z oborových/profesních časopisů jako Veřejná správa či webů jako civilserviceworld.com. Doporučená délka: 5-8 minut Termín: v některém semináři dle rozvrhu, který bude stanoven na prvním semináři
3.3 Závěrečná prezentace Cílem závěrečné prezentace je seznámit ostatní účastníky kurzu s výsledky kreativní úlohy Maximální délka trvání prezentace: 15-20 minut. Termín odevzdání: nahrání do Moodle kurzu nejpozději do pondělí 19.12.2023.
3.4 Analytický podklad pro rozhodovatele (handout) Studenti budou pracovat v 4-5-členném týmu. Každý tým si vybere konkrétní problém/téma v určité oblasti veřejné správy v České republice (např. zadávání veřejných zakázek, ale možno i sektorově, tj. statut zdravotních sester (zdravotnictví), funkce státní maturity (školství), resp. regionálně tj. územní plán obce/města x …). Pro inspiraci lze využít seznam témat v Moodlu. Existenci problému/tématu je nutno doložit relevantními primárními či sekundárními daty. Následně každý tým zpracuje analýzu toho, jakým způsobem je identifikovaný veřejně-správní problém/téma (ne)řešen. Na základě provedené analýzy tým formuluje silné a slabé stránky současné praxe a navrhne doporučení pro změny směřující k řešení identifikovaného problému/tématu v praxi (vč. možných příkladů dobré praxe ze zahraničí).
Maximální délka handoutu: 5 normostran (NS). Přílohy a seznam literatury nejsou započteny do rozsahu handoutu. 1 normostrana = 1,800 znaků. Termín odevzdání: nahrání do Moodle kurzu nejpozději do 23.12.2023.
Doporučená struktura: · Úvod: vymezení a výběr problému/tématu vč. uvedení relevantních dat · Analýza problému/tématu · Formulace řešení vč. doporučení pro veřejně-správní pracovníky · Přílohy (fakultativně) · Seznam literatury
3.5 Kreativní úloha Vedle hlavního úkolu bude skupina zpracovávat kreativní úlohu, jejíž výstupy bude prezentovat na závěrečném semináři. Kreativní úloha je hodnocena maximálně 30-ti body. Lze si vybrat jeden z projektů zmíněných níže: 1) Nastavení parametrů nové dávky/dotace a vytvoření formuláře žádosti, jeho distribuce a vyhodnocení - cílem úkolu je formulace parametrů a podmínek pro vyplácení nové dávky/dotace a vytvoření on-line formuláře pro sběr informací od spolužáků, který poslouží pro posouzení nároku na dávku - předpokládá se, že si tým udělá přehled o systémech využívaných u existujících dávek a dotací, vyhodnotí jejich administrativní aspekty a následně nadesignuje vlastní parametry, které budou vycházet z nejlepší praxe, lze zapojit i vlastní invenci, ovšem nemělo by být zcela odtržené od reality - je třeba se shodnout na tom, jaké parametry dávka či dotace bude mít, jaké informace od dotazovaných potřebujete a jak data zpracujete - součástí úkolu je rozeslání formuláře spolužákům a sběr jejich feedbacku - výstupem je formulář, manuál k formuláři a vyhodnocení získaných odpovědí s komentářem - Příklad: stipendium pro studenty VŠ, příspěvek na energie, dotace na projekty neziskových organizací apod. 2) Zpracování zadání (zjednodušené zadávací dokumentace) veřejné zakázky - úkolem je zmapovat a pokusit se reprodukovat, jakým způsobem se zadává veřejná zakázka - předmět zakázky je libovolný, ale zadání by mělo splňovat následující parametry: o detailní popis poptávky včetně všech kvantitativních a kvalitativních požadavků o stanovení podmínek dle zákona č. 134/2016 o odhadovaná maximální cena (na základě rešerše) - pro inspiraci je dobré prohlédnout si vzory zadávací dokumentace dostupné na profilech zadavatelů, zakázky lze vyhledat i ve věstníku veřejných zakázek - výstupem je zjednodušená zadávací dokumentace, která však zahrnuje všechny podstatné náležitosti 3) Vytvoření návrhu či protoverze webových stránek/aplikace libovolné (i fiktivní) veřejné organizace - úkolem je zamyslet se nad strukturou a funkcionalitou online platforem poskytovaných úřady a dalšími organizacemi veřejné správy/veřejného sektoru - jak mají stránky/aplikace vypadat a jaké funkce mají mít, aby nejlépe posloužily uživateli i organizaci samotné - samotnému návrhu předchází důkladná rešerše stávajících řešeních používaných úřady a organizacemi veřejného sektoru (včetně nezisku) u nás a ve světě - výstupem je wireframe (schematický návrh struktury a funkcí webu/aplikace) např. ve formě ppt prezentace se stromovým diagramem a snímky rozvržení jednotlivých stránek či zkušební verze vytvořená v některém nástroji pro vytváření webů/aplikací - neočekáváme vysoce technické profesionální provedení, ale hodnotíme propracovanost a nápaditost myšlenkové struktury navrhovaného řešení 4) návrh veřejné kampaně - Úkolem je vyzkoušet si různé formy kampaně pro dosažení některého veřejně prospěšného cíle (pozitivní změna chování stakeholderů) - Lze zaměřit vně i dovnitř organizace - Může zahrnovat: o návrh letáků/brožur a jiných materiálů s informacemi o kampani o natočení a úprava spotu/videa pro veřejnou kampaň o založení a správa skupiny na sociálních sítích
3.6 Závěrečný test Znalosti studentů budou ověřeny v závěrečném písemném testu. Test bude obsahovat výběrové učivo prezentované v celém průběhu kurzu Veřejný sektor a veřejná správa vč. povinné literatury.
4. Způsob hodnocení Bodové hodnocení jednotlivých aktivit kurzu:
- Referát: maximálně 10 bodů - Analytický podklad 45 bodů - Kreativní skupinová úloha 45 bodů - Závěrečný test: maximálně 50 bodů (s minimem získání 25 bodů)
Celkem maximálně 150 bodů
5. Klasifikace kurzu 150 – 137 bodů: A 136 – 122 bodů: B 121 – 107 bodů: C 106 – 92 bodů: D 91 – 76 bodů: E 75 améně bodů: F
Pozn.: pro úspěšné absolvování kurzu je nutno získat alespoň 25 bodů v závěrečném testu.
6. Výzkumná a studijní etika a pravidla chování Vzhledem k tradici univerzity a povaze vyučovaných předmětů je na KVSP FSV UK kladen velký důraz na etické a odpovědné jednání všech studentů a vzájemný respekt. Etické a odpovědné jednání je nejen základem dobrých mravů ale též pracovních činností, na které studium připravuje. Za výrazné porušení etiky se přitom považuje zejména: a) plagiátorství – tj. citace slov, dat či myšlenek bez přesného uvedení zdroje; b) manipulace s daty a informacemi (např. jejich úprava či arbitrární vytvoření); c) podvody jakéhokoli druhu. Diskuse nad jakýmkoli tématem mají být vždy vedeny korektně a věcně bez osobních invektiv a s respektem k dalším lidem v diskusi. Porušení pravidel (např. jakékoli případy plagiátorství) se bude striktně řešit dle Disciplinárního řádu FSV UK (dostupný na https://fsv.cuni.cz/pro-zamestnance/vnitrni-predpisy-dokumenty/disciplinarni-rad).
7. Kontakt a konzultace Po předchozí dohodě. E-mail kontakt: jan.kohoutek@fsv.cuni.cz (kohoutek.jan@post.cz), petr.witz@fsv.cuni.cz
8. Literatura 8.1 Povinná literatura Ochrana, František, Půček, J. Milan, Špaček, D. 2015. Veřejná správa (učební skripta). Brno: Masarykova Univerzita. Veselý, Arnošt. 2014. The profile and work of officials in central and regional administration compared: The case of the CzechRepublic. NISPAcee Journal of Public Administration and Policy, vol. 7, no. 1, pp. 107-128. Hustedt, Thurid, Salomonsen, H. Heidi. 2014. Ensuring political responsiveness: politicization mechanisms in ministerial bureaucracies. International Review of Administrative Sciences, vol. 80, no. 4, pp. 746-765.
8.2 Doporučená literatura: Hendrych, Dušan a kol. 2012. Správní právo. Obecná část. Praha: C.H. Beck. Horzinková, Eva, Novotný, Vladimír. 2010. Základy organizace veřejné správy v České republice. Plzeň: Aleš Čeněk. Peková, Jitka, Pilný, Jaroslav, Jetmar, Marek. 2012. Veřejný sektor: řízení a financování. Praha: Wolters Kluwer. Peters, B. Guy. 2010. The Politics of Bureaucracy. 6th ed.London: Routledge. Peters, B. Guy, Jon Pierre. (eds.) 2003. Handbook of Public Administration.London: SAGE. Pollitt, Christopher, Bouckert, Geert. 2017. Public Management Reform. Oxford: Oxford University Press. Torfing, J., Bøgh Andersen, L., Greve, C., and Klausen, K. K. 2020. Public Governance Paradigms, Cheltenham, UK: Edward Elgar Publishing. Available From: Elgar Online: The online content platform for Edward Elgar Publishing<https://doi.org/10.4337/9781788971225
Poslední úprava: Witz Petr, PhDr., Ph.D. (02.10.2024)
|