|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Jaroslava Hasmanová Marhánková, Ph.D. (25.01.2022)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Jaroslava Hasmanová Marhánková, Ph.D. (30.01.2023)
Informace k organizaci výuky Kurz probíhá prezenčně. Do Moodle mohou být průběžně přidávány další studijní materiály. O vložení takovýchto materiálů vás budeme vždy dopředu informovat emailem. Informujte nás ihned o jakýchkoliv nenadálých či očekávaných komplikací, které by mohly ovlivnit vaši schopnost práce v kurzu a dodržení zadaných termínů. Naše včasná informovanost (a zdůvodnění těchto problémů) je základním předpokladem toho, abychom je spolu mohli řešit a případně našli oboustranně uspokojivé řešení.
1) Aktivní příprava, účast a práce na hodinách 2) 2 průběžné písemné úkoly v rámci semestru a. Písemná reflexe části zadané knihy v rozsahu cca 2 NS (15%) b. Krátká esej diskutující zvolenou otázku adresovanou v kurzu (viz níže) v rozsahu 3 - 4NS (25%) 3) Písemný test mapující znalost základních pojmů z přednášek a povinné literatury (60%) + v průběhu kurzu je možné absolvovat doplňující úkoly, které umožňují studujícím získat dodatečné body (tyto úkoly jsou dobrovolné a budou s dostatečným předstihem oznámeny na setkáních a v rámci Moodle)
Kurz má aktivní stránky v Moodle, (https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9111) kde je možné nalézt veškeré informace ke kurzu, včetně povinné a doporučené literatury. Veškeré písemné úkoly odevzdávejte do aplikace Moodle.
Add 1) Studující jsou povinny/i si přečíst a detailně prostudovat povinnou literaturu na setkání, připravit si v návaznosti na ni otázky k diskuzi a na diskuzích během setkání aktivně participovat. Veškerá povinná literatura je k dispozic v Moodle. Pokud studující nenalezne zadanou povinnou literaturu, kontaktují některou z vyučující kurzu – omluva, že povinnou či volitelnou literaturu studující nenalezl/a, není vnímána jako legitimní.
Add 2) Úkol č. 1 Písemná reflexe části zadané knihy zadaná literatura: Saini, Angela (2018): Od přírody podřadné. Jak s věda mýlila v ženách. Praha: Academia kapitoly 3, 4, 5, 6 (str. 63-150) Studující na základě četby zadaných kapitol zpracují text v rozsahu cca 2NS, na kterém prostřednictvím plynulého textu shrnou momenty/informace/údaje z knihy, které osobně považují na klíčové či nejzajímavější. Zároveň budou diskutovat, proč právě tyto části knihy považují za nejvíce zajímavé. Nejedná se o výpisky z knihy, ale reflexi textu (tj. úvahu nad jejím obsahem). Rozsah textu: 2NS Termín odevzdání: práce se odevzdávají do Moodle, za každý den pozdního odevzdání se strhává 2% z hodnocení Hodnocení: max 15%
Úkol č. 2 Krátká esej diskutující zvolenou otázku adresovanou v kurzu Studující si vyberou z následujících okruhů jednu oblast. Na základě položených otázek zpracují krátkou esej v rozsahu 3-4NS, ve které se pokusí na dané otázky prostřednictvím práce s relevantní odbornou literaturou odpovědět. Předpokládá se práce s min. 3 odbornými zdroji (odborné knihy, texty z odborných časopisů jako např. Sociologický časopis, Gender a výzkum, Biograf, Naše společnost, Gender and Society). Okruhy pro esej: 1) Vyberte si jednu oblast spojenou se socializací dětí (hračky, pohádky, mediální produkty, sportovní aktivity…). Jako roli v ní hrají genderová očekávání (jak/či zda vůbec se stávají součástí genderové socializace)? 2) Jakým způsobem/či zda vůbec se genderové představy promítají do vnímání a prožívání rodičovství? Dopadá role rodiče odlišně na muže a ženy? 3) Liší se nějak společenské vnímání sexuality mužů a žen? Jakým způsobem (pokud vůbec) se genderové představy promítají do vnímání „vhodného“ sexuálního chování mužů a žen? 4) Je možné v současné české společnosti identifikovat genderové nerovnosti? Pokud ano, v jaké oblasti spatřujete nejpalčivější problém? Argumentujte na základě konkrétních dat či studií (a soustřeďte se ideálně na jeden fenomén či oblast). 5) Může současná pandemie nemoci Covid-19 ovlivnit genderové vztahy a nerovnosti ve společnosti? Je možné mluvit o tom, že opatření spojená s řešením pandemie Covid-19 mají svou genderovou dimenzi?
Rozsah textu: 3-4NS Termín odevzdání: práce se odevzdávají do Moodle, za každý den pozdního odevzdání se strhává 2% z hodnocení Hodnocení: max 25%
Studující jsou povinní se při zpracování veškerých úkolů držet standardů akademické práce – to se týká především práce s literaturou a odkazy. Při práci s literaturou doporučujeme řídit se citační normy Sociologického časopisu (http://sreview.soc.cas.cz/uploads/file_service/b93c01a31f8da94aff10fbe549818e0c/cs/Citacni_zasady_18072019.pdf) Jakákoliv forma plagiátorství je důvodem pro neudělení atestace. Definici plagiátorství a pokyny, jak se mu vyhnout můžete nalézt na: https://iss.fsv.cuni.cz/studium/bc-mgr-prace/plagiatorstvi. V případě, že jste si při práci se zdroji nejistí, obraťte se s předstihem na vyučující kurzu.
Add 3) Písemný test bude prověřovat obeznámenost s klíčovými pojmy souvisejícími s probranými tématy. Test bude pokrývat látku diskutovanou v rámci setkání a předepsanou povinnou literaturu. Hodnocení: max 60%
Hodnocení (viz Opatření děkanky č. 17/2018): A: 91 % a více B: 81 – 90 % C: 71 – 80 % D: 61 – 70 % E: 51 – 60 % F: 0 – 50 %
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Jaroslava Hasmanová Marhánková, Ph.D. (25.01.2022)
Základní literatura ke kurzu: Baron, B. a H. Kotthoff (eds). 2001. Gender in Interaction. Perspectives on femininity and masculinity in ethnography and discourse. Amsterdam/ Philadephia: John Benjamins Publishing Co. Holmes, M. 2009. Gender and Everyday Life. London: Routledge. Renzetti, C. a D. Curran. 2003. Ženy, muži a společnost. Praha: Karolinum. Wharton, A. 2005. The Sociology of Gender. An Introduction to Theory and Research. London: Blackwell Publishing.
Doporučená a doplňující literatura ABC feminismu. 2004. Brno: Nesehnutí. Beauvoir, S. 1967. Druhé pohlaví. Praha: Orbis. Fafejta, M. 2004. Úvod do sociologie pohlaví a sexuality. Věrovany: Piszkewwicz. Friedan, B. 2002. Feminine Mystique. Praha: Pragma. Heitlingerová, A., Z. Trnková. 1998. Životy mladých pražských žen. Praha: Sociologické nakladatelství SLON. Jarkovská, L. 2014. Gender před tabulí. Etnografický výzkum genderové reprodukce. Praha: Sociologické nakladatelství Slon. Kolářová, M. 2009. Protest proti globalizaci. Praha: Sociologické nakladatelství Slon. Meadová, M. 2010. Pohlaví a temperament ve třech primitivních společnostech. Praha: Sociologické nakladatelství Slon. |