PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2021/2022
   Přihlásit přes CAS
Úvod do empirického výzkumu pro sociology - JSB529
Anglický název: Introduction to Empirical Social Research for Sociologists
Zajišťuje: Katedra sociologie (23-KS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2021 do 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 8
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:3/1, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / 120 (170)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Hynek Jeřábek, CSc.
Vyučující: Bc. Eliška Donostia Brouns
doc. Mgr. Martin Hájek, Ph.D.
Mgr. Petr Hlavička
Mgr. Jakub Janouš
prof. PhDr. Hynek Jeřábek, CSc.
Mgr. Ing. Dana Lipová
Mgr. Filip Rybín
Bc. Jan Šály
Třída: Kurzy pro CZV
Neslučitelnost : JSB012
Je neslučitelnost pro: JSB012, JSM692
Je prerekvizitou pro: JSB131, JSB132
Ve slož. prerekvizitě: JSB014, JSB015, JSB023, JSB104, JSB133
Ve slož. neslučitelnosti pro: JSB998
Anotace
Poslední úprava: doc. Mgr. Martin Hájek, Ph.D. (22.01.2022)
Cíle předmětu:
1. Osvojit si základní znalosti metod a metodologie sociologického a sociálního výzkumu. Důraz je kladen na pochopení fází výzkumu, metod, technik a postupů v celku procesu výzkumu.
2. Procvičit postup při formulaci výzkumného problému, stanovení hypotéz a výběru metod zkoumání. Vysvětlit význam přípravy výzkumného šetření a jeho projektu. Na příkladech ukázat podmíněnost výsledné kvality výzkumného šetření bezchybnou přípravou výzkumné akce.
3. V rámci studia jednotlivých metod a postupů si osvojit etické a profesionální zásady výzkumné práce.

Charakteristika studia:
Přednášky v rozsahu dvou hodin týdně (od poloviny semestru čtyř hodin týdně), cvičení hodinu týdně. Průběžné studium předepsané literatury. Předpokládá se aktivní účast studenta na přednáškách, povinná účast a pravidelné odevzdávání úkolů na cvičeních. Na závěr semestru student/ka zpracuje s využitím opravených úkolů ze cvičení závěrečnou projektovou semestrální práci (cca 10-12 str.). Podle potřeby konzultuje student s asistentem a s přednášejícím.

Průběžné hodnocení: Odevzdávání úkolů na cvičeních, v polovině listopadu bude hodnocen výsledek krátkého písemného testu z dosud probrané látky. V závěru semestru bude hodnocena projektová seminární práce a delší závěrečný písemný test.

Ukončení předmětu: Zkouška bude sestávat z hodnocení projektové seminární práce a závěrečného písemného testu z obou částí přednášek. Nejlepší seminární práce budou bonifikovány. Úspěšné složení zkoušky je nutnou podmínkou pro zapsání kurzů JSB015 Kvantitativní metody výzkumu a JSB014 Kvalitativní metody.
Jednotlivé úkoly k ní budou studentům zadány na cvičeních!

Osnova práce ve cvičeních (bude přesně specifikováno v rámci cvičení):
1. sepsat tři výzkumné problémy; pro každý výzkumný problém sestavit tři pracovní hypotézy
2. pro zvolený problém zkonstruovat 6 kompletních znaků (2 nominální, 2 pořadové, 2 číselné)
3. pro všechny znaky vytvořit otázky pro standardizovaný rozhovor nebo pro dotazník (min. 12 otázek)
4. přidat smysluplné identifikační otázky a sestavit dotazník – záznamový arch pro standardizovaný rozhovor (15-20 otázek)
5. provést 10 rozhovorů, pořídit jejich záznam a sepsat zprávu z pilotáže
6. odevzdat editovaný soubor všech úkolů s návazností jednotlivých etap jako projektovou seminární práci

Literatura
Poslední úprava: doc. Mgr. Martin Hájek, Ph.D. (22.01.2022)

Základní literatura:

Adamec, Č.: Formulace otázek a konstrukce dotazníku. In: Dotazník v sociologickém výzkumu. Československá sociologická společnost při ČSAV 1976 s. 3- 22
Babbie, E.R.: The Practice of Social Research. Belmont- California USA, Wadsworth Publ.Comp.
(10th ed.) 2004, kap. 1, 2, 4, 5, 7, 15
Becker, H. S. Tricks of the trade: How to think about your research while you're doing it. University of Chicago Press, 2008.
Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 2000.
Hakim, C. Research Design. London, Allen& Unwin 1987
Jeřábek, H. Tři příklady spolupráce kvalitativního a analytického výzkumu. Lazarsfeldova výzkumná dílna. Naše společnost. (Bulletin CVVM), 2005, č.2, str. 20-24. Dostupné z: http://www.cvvm.cas.cz/index.php?lang=0&disp=nase_spolecnost&r=1&offset=102&shw=100048
Jeřábek, H.: Analytický výzkum a kvantitativní metody v politologii a sociologii. In: Novák, M. a kol.: Úvod do studia politiky. Praha, Slon 2012, str. 433-467
Jeřábek,H.: Úvod do sociologického výzkumu. (skriptum) Praha, Univerzita Karlova 1992; přístupno elektronicky:
Kaufmann, J-C. Chápající rozhovor. Praha: Sociologické nakladatelství, 2010,.
Řehák,J.: K pojmu znak v sociologii. Sociologický časopis 1972,č.6, s.615-625
Silverman, D. Ako robiť kvalitatívny výskum: praktická príručka. Bratislava: Ikar, 2005. (v knihovně též anglická verze)
Švaříček, R, Šeďová, K. a další. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.

Doporučená literatura:

Disman,M.: Terénní sběr informací. In: Vybrané techniky sociologického výzkumu. Praha, Svoboda 1969
Kane, Eileen: Doing Your Own Research. London-New York, Marion Boyars 1985
Kerlinger,F.N.: Základy výzkumu chování. Praha, Academia 1972 kapitoly 1-4,26,28.
Labovitz,S.- Hagedorn,R.: Introduction to Social Research. New York-, McGraw-Hill 2nd ed. 1976
kapitola 4 Research Design s. 55 -70 viz. Sborník textů ke kurzu.
Moser,C.A. - Kalton,G.: Survey Methods in Social Investigation. London-, Heinemann (2nd ed.) 1971
Možný,I. - Rabušic,L.: Úvod do metodologie vědy pro sociologii. Brno, UJEP (MU) 1989 kap. 1-5, 12.
Noelleová,E.: Výzkum veřejného mínění. Praha, Svoboda 1969
Hendl, J. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005.

Sylabus
Poslední úprava: doc. Mgr. Martin Hájek, Ph.D. (23.11.2022)

Rozvrh
1. - 12. týden: úterý 17:00 – 18:20 PEK 306 (prof. H.Jeřábek)
7. - 12. týden: středa 12:30 – 13:50, PEK 306 (doc. M.Hájek)
cvičení - průběžně ve skupinách

Charakteristika studia: Přednášky v rozsahu dvou hodin týdně, cvičení hodinu týdně. Průběžné studium předepsané literatury. Předpokládá se aktivní účast studenta na přednáškách, povinná účast a pravidelné odevzdávání úkolů na cvičeních.

1. Sociální výzkum, teorie a empirie, formulace výzkumného problému (Babbie, kap. 1), (Jeřábek kap. 1-3)
- Hledání skutečnosti: tradice, autorita, věda
- Chyby v poznávání a jak nás věda chrání před těmito chybami: nepřesná pozorování, přílišné zobecňování, výběrové pozorování, nelogické uvažování
- Co je skutečně skutečné? - před-moderní, moderní a postmoderní hledisko
- Co je to vědecký výzkum?
- Postup výzkumníka
- Místo teorie a empirie v sociologickém výzkumu
- Vztah teorie a empirie
- Výběr a formulace výzkumného problému. Kritéria problémů.
- Příklady formulace problémů

2. Základy sociálního výzkumu, proces konceptualizace, hypotézy (Babbie, kap.1, kap.5 -1.část), (Jeřábek kap.2)
- Základy společenské vědy: hledání sociálních pravidelností; řešení námitek; agregáty, ne individua; jazyk proměnných
- Dialektika sociálního výzkumu: idiografické a nomotetické vysvětlení, induktivní a deduktivní teorie, kvalitativní a kvantitativní data, základní a aplikovaný výzkum
- Představy, pojmy a konstrukty, proces konceptualizace
- Indikátory, dimenze, typy definic, pojmové uspořádání
- Hypotézy. Kritéria dobrých hypotéz.
- Příklady formulace hypotéz

3. Tradiční model vědy. Deduktivní a induktivní uvažování. Proces operacionalizace. Znaky – proměnné. Reliabilita a validita. Měření. (Babbie, kap.2, kap.5-2.část), (Jeřábek kap.4)
- Tradiční model vědy
- Deduktivní a induktivní uvažování
- Proces operacionalizace, definice proměnných (znaků) a jejich hodnot
- Znak (proměnná) v sociologii
- Klasifikace znaků (proměnných)
- Kritéria kvality měření, reliabilita (spolehlivost), validita (platnost)

4. Paradigmata, prvky procesu vědeckého poznání. Teorie a empirie. (Babbie, kap.2)
- Paradigmata ve společenské vědě
- Makro a mikroteorie, ranný pozitivismus, sociální darvinismus
- Strukturní funkcionalismus, konfliktualistické paradigma, feministické paradigma
- Symbolický interakcionismus, etnometodologie
- Odpovědi pozitivismu na kritiku
- Prvky sociální teorie: pozorování, fakta, pojmy, teorie, zákony, axiomy, postuláty, hypotézy

5. Modely a dimenze uspořádání výzkumu (research design) (Babbie, kap. 4)
- Účel výzkumu
- Principy kauzality
- Jednotky analýzy
- Předmět (téma) výzkumu
- Časová dimenze
- Jak připravit projekt výzkumu
- Žádost o podporu výzkumu (research proposal)

6. Model elaborace (Babbie, kap. 15)
- Principy elaborace
- Příklady z historie – vznik a vývoj modelu elaborace
- Základní pojmy modelu elaborace
- Model opakování
- Model vysvětlení (explanace)
- Model interpretace
- Model specifikace
- Složitější modely
- Vztah modelu elaborace a ex-post facto výzkumu

7a. Konkrétní způsoby uspořádání výzkumu I. (Hakim kap. 1, 4, 5, 7, 8)
- Využití dokumentačních a evidenčních záznamů
- Jednorázové výběrové šetření - survey
- Pravidelně opakovaná výběrová šetření
- Panelový výzkum
- Longitudinální výzkum

7b. Kvalitativní výzkum a jeho ukotvení v sociologickém myšlení (Disman 284-303, Silverman 13-25) prezentace, pdf
- Pravidla a pravidelnosti
- Porozumění a interpretace
- Podoby kvalitativního výzkumu

8a. Konkrétní způsoby uspořádání výzkumu II. (Hakim, kap. 2, 3, 6, 9) (Jeřábek 2005)
- Případová studie
- Kvalitativní výzkum
- Experimentální sociologický výzkum
- Sekundární využití výzkumů a výzkumy založené na existujících datových souborech
- Kombinace výzkumných přístupů

8b. Typy dat v kvalitativním výzkumu (Silverman 131-149, Kaufman 56-66) prezentace, pdf
- Interview
- Poznámky z terénu
- Texty
- Vizuální data

9a. Populace, výběry, reprezentativita (Babbie, kap. 7, Jeřábek kap. 5)
- Smysl výběrového šetření
- Reprezentativita výběrového souboru
- Kvótní výběr a ostatní nepravděpodobnostní výběry
- Teorie a logika pravděpodobnostních výběrů
- Populace, základní a výběrový soubor
- Pravděpodobnostní výběry, náhodný výběr a jeho výhody
- Typy pravděpodobnostních výběrů

9b. Výběr a vzorkování v kvalitativním výzkumu (Silverman 114-124, Becker kap. 3) prezentace, pdf
- Reprezentativita vůči jevu
- Typy výběrů v kvalitativním výzkumu
- Velikost vzorku

10a. Proces sociologického výzkumu (Jeřábek, kap. 7 a 17)
- Výzkumný problém
- Pojmový rámec, operacionalizace, tvorba znaků
- Populace a výběrový soubor
- Výzkumný projekt - uspořádání výzkumu
- Terénní sběr dat, pilotáž, předvýzkum
- Metody sběru dat
- Příprava a čistění dat
- Analýza a interpretace
- Prezentace a závěry

10b. Typy designu kvalitativního výzkumu (Švaříček, Šeďová 83-141, Disman 304-321) prezentace, pdf
- Případová studie
- Etnografická studie
- Biografická studie
- Postup zakotvené teorie (Grounded Theory)

11a. Typy dat a typologie úloh pro analýzu dat (Jeřábek kap.13, 14)
- Typy vstupních dat
- Primární data a transponovaná matice dat
- Četnostní data
- Časové řady
- Agregovaná data
- Relační data
- Možnosti uspořádání dat
- Práce s vynechávanými údaji
- Modifikace a transformace dat
- Typologie analytických úloh: úloha deskripce, komparace, měření asociací, korelační analýza
- Metody mnohorozměrné analýzy dat a typy dat, s nimiž pracují

11b. Proces kvalitativního výzkumu (Švaříček, Šeďová 53-82) prezentace
- Fáze kvalitativního výzkumu a jejich plánování
- Stanovení cílů výzkumu
- Vytvoření konceptuálního rámce
- Definování výzkumných otázek
- Rozhodnutí o metodách

12a. Opakování: (diskuse k předem zadaným otázkám)
- Diskuse o obecných metodologických otázkách sociologického výzkumu (témata 1-4)
- Možnosti uspořádání výzkumu (témata 5-7)
- Proces výzkumu, modely výběry, typy dat a analytické metody (témata 8,9,11)
- Model elaborace a jeho využití v sociologickém výzkumu a analýze (téma 10)
Závěrečný zkušební test !!! - předtermín

12b. Kvalita kvalitativního výzkumu (Silverman 188-202, Kaufman 69-83) prezentace, pdf
- Validita v KV
- Reliabilita v KV
- Transparence v KV
- Reflexivita  v KV

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK