|
|
|
||
Poslední úprava: doc. Mgr. Martin Hájek, Ph.D. (22.01.2022)
1. Osvojit si základní znalosti metod a metodologie sociologického a sociálního výzkumu. Důraz je kladen na pochopení fází výzkumu, metod, technik a postupů v celku procesu výzkumu. 2. Procvičit postup při formulaci výzkumného problému, stanovení hypotéz a výběru metod zkoumání. Vysvětlit význam přípravy výzkumného šetření a jeho projektu. Na příkladech ukázat podmíněnost výsledné kvality výzkumného šetření bezchybnou přípravou výzkumné akce. 3. V rámci studia jednotlivých metod a postupů si osvojit etické a profesionální zásady výzkumné práce. Charakteristika studia: Přednášky v rozsahu dvou hodin týdně (od poloviny semestru čtyř hodin týdně), cvičení hodinu týdně. Průběžné studium předepsané literatury. Předpokládá se aktivní účast studenta na přednáškách, povinná účast a pravidelné odevzdávání úkolů na cvičeních. Na závěr semestru student/ka zpracuje s využitím opravených úkolů ze cvičení závěrečnou projektovou semestrální práci (cca 10-12 str.). Podle potřeby konzultuje student s asistentem a s přednášejícím. Průběžné hodnocení: Odevzdávání úkolů na cvičeních, v polovině listopadu bude hodnocen výsledek krátkého písemného testu z dosud probrané látky. V závěru semestru bude hodnocena projektová seminární práce a delší závěrečný písemný test. Ukončení předmětu: Zkouška bude sestávat z hodnocení projektové seminární práce a závěrečného písemného testu z obou částí přednášek. Nejlepší seminární práce budou bonifikovány. Úspěšné složení zkoušky je nutnou podmínkou pro zapsání kurzů JSB015 Kvantitativní metody výzkumu a JSB014 Kvalitativní metody. Jednotlivé úkoly k ní budou studentům zadány na cvičeních! Osnova práce ve cvičeních (bude přesně specifikováno v rámci cvičení): 1. sepsat tři výzkumné problémy; pro každý výzkumný problém sestavit tři pracovní hypotézy 2. pro zvolený problém zkonstruovat 6 kompletních znaků (2 nominální, 2 pořadové, 2 číselné) 3. pro všechny znaky vytvořit otázky pro standardizovaný rozhovor nebo pro dotazník (min. 12 otázek) 4. přidat smysluplné identifikační otázky a sestavit dotazník – záznamový arch pro standardizovaný rozhovor (15-20 otázek) 5. provést 10 rozhovorů, pořídit jejich záznam a sepsat zprávu z pilotáže 6. odevzdat editovaný soubor všech úkolů s návazností jednotlivých etap jako projektovou seminární práci |
|
||
Poslední úprava: doc. Mgr. Martin Hájek, Ph.D. (22.01.2022)
Základní literatura: Disman,M.: Terénní sběr informací. In: Vybrané techniky sociologického výzkumu. Praha, Svoboda 1969 |
|
||
Poslední úprava: doc. Mgr. Martin Hájek, Ph.D. (23.11.2022)
Rozvrh Charakteristika studia: Přednášky v rozsahu dvou hodin týdně, cvičení hodinu týdně. Průběžné studium předepsané literatury. Předpokládá se aktivní účast studenta na přednáškách, povinná účast a pravidelné odevzdávání úkolů na cvičeních. 2. Základy sociálního výzkumu, proces konceptualizace, hypotézy (Babbie, kap.1, kap.5 -1.část), (Jeřábek kap.2) 3. Tradiční model vědy. Deduktivní a induktivní uvažování. Proces operacionalizace. Znaky – proměnné. Reliabilita a validita. Měření. (Babbie, kap.2, kap.5-2.část), (Jeřábek kap.4) 4. Paradigmata, prvky procesu vědeckého poznání. Teorie a empirie. (Babbie, kap.2) 5. Modely a dimenze uspořádání výzkumu (research design) (Babbie, kap. 4) 6. Model elaborace (Babbie, kap. 15) 7a. Konkrétní způsoby uspořádání výzkumu I. (Hakim kap. 1, 4, 5, 7, 8) 7b. Kvalitativní výzkum a jeho ukotvení v sociologickém myšlení (Disman 284-303, Silverman 13-25) prezentace, pdf 8a. Konkrétní způsoby uspořádání výzkumu II. (Hakim, kap. 2, 3, 6, 9) (Jeřábek 2005) 8b. Typy dat v kvalitativním výzkumu (Silverman 131-149, Kaufman 56-66) prezentace, pdf 9a. Populace, výběry, reprezentativita (Babbie, kap. 7, Jeřábek kap. 5) 9b. Výběr a vzorkování v kvalitativním výzkumu (Silverman 114-124, Becker kap. 3) prezentace, pdf 10a. Proces sociologického výzkumu (Jeřábek, kap. 7 a 17) 10b. Typy designu kvalitativního výzkumu (Švaříček, Šeďová 83-141, Disman 304-321) prezentace, pdf 11a. Typy dat a typologie úloh pro analýzu dat (Jeřábek kap.13, 14) 11b. Proces kvalitativního výzkumu (Švaříček, Šeďová 53-82) prezentace 12a. Opakování: (diskuse k předem zadaným otázkám) 12b. Kvalita kvalitativního výzkumu (Silverman 188-202, Kaufman 69-83) prezentace, pdf |