Jak vznikají demokracie a autokracie a jak zanikají? Tento kurz se zaměřuje na procesy demokratizace a autokratizace z historické a komparativní perspektivy. Budeme se soustředit na základní otázky ne na konkrétní země., ale v průběhu kursu se budeme věnovat mnoha zemím a většině regionů světa. Stěžejními koncepty kurzu jsou demokracie, autokracie, demokratizace, autokratizace, změna režimu, (de) konsolidace a eroze demokracie. V prvním bloku kurzu se budeme věnovat těmto konceptům. Ve druhém bloku se zaměříme na klíčové prvky tří historických „vln“ demokratizace a autokratizace. Zvláštní pozornost bude věnována aktuálně probíhající vlně autokratizace na celém světě a jejímu porozumění. Ve třetím bloku se kurz obrací k výzvám pro demokracii a demokratizaci: (de) konsolidaci, demokratické erozi a soudobým výzvám demokracie.
Poslední úprava: Guasti Petra, doc. Dr. habil. MA PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
Literatura
Blok I. Demokracie-autokracie, demokratizace-autokratizace
Hodina
Datum
Téma
1.
2.10.2024
ÚVOD
přehled kursu
požadavky
Doporučená četba:
Cassani, A., & Tomini, L. (2020). Reversing regimes and concepts: from
democratization to autocratization. European Political Science, 19, 272-287.
2.
9.10.2024
DEMOKRATIZACE
Povinná četba:
Bunce, V. (2000). Comparative Democratization: Big and bounded generalizations. Comparative Political Studies, 33(6-7), 703-734.
Doporučená četba:
Bogaards, M. (2018). Microscope or Telescope? The Study of Democratisation across World Regions. Political Studies Review, 16(2), 125-135.
Schmitter, P. C., & Karl, T. L. (1991). What democracy is... and is not. Journal of democracy, 2(3), 75-88.
3.
16.10.2024
AUTOKRATIZACE
Povinná četba:
Skaaning, S. E. (2020). Waves of autocratization and democratization: a critical note on conceptualization and measurement. Democratization, 27(8), 1533-1542.
Doporučená četba:
Moss, P., Fung, A. and Westad, O.A. (2024) Introduction In: When Democracy Breaks. Edited by: Archon Fung, David Moss, and Odd Arne Westad, Oxford University Press, 1-24.
Lührmann, A., & Lindberg, S. I. (2019). A third wave of autocratization is here: what is new about it?. Democratization, 26(7), 1095-1113.
4.
23.10.2024
ROLE AKTÉRŮ A INSTITUCÍ
Povinná četba:
Mahoney, J., & Snyder, R. (1999). Rethinking agency and structure in the study of regime change. Studies in Comparative International Development, 34(2), 3.
Doporučená četba:
Connelly,J. (2024). The Failures of Czech Democracy, 1918– 1948 In: When Democracy Breaks. Edited by: Archon Fung, David Moss, and Odd Arne Westad, Oxford University Press, 161-188.
McFaul, M. (2018). Choosing Autocracy: Actors, Institutions, and Revolution in the Erosion of Russian Democracy. Comparative Politics, 50(3), 305-325.
Kitschelt, H. (1992). Political regime change: structure and process-driven explanations?. American Political Science Review, 86(4), 1028-1034.
Blok II. Demokratizace a autokratizace v historické perspektivě
5.
30.10.2024
PRVNÍ VLNA DEMOKRATIZACE
Povinná četba:
Rustow, D. A. (1970). Transitions to democracy: Toward a dynamic model. Comparative Politics, 2(3), 337-363.
Doporučená četba:
Inglehart, R. F. (2008). Changing values among western publics from 1970 to 2006. West European Politics, 31(1-2), 130-146.
Haggard, S., & Kaufman, R. R. (2018). The political economy of democratic transitions. Princeton University Press.
6.
6.11.2024
DRUHÁ VLNA DEMOKRATIZACE
Povinná četba:
Bunce, V. (1998). Regional differences in democratization: The east versus the south. Post-Soviet Affairs, 14(3), 187-211.
Doporučená četba:
Bermeo, N. (2003). What the democratization literature says-or doesn't say-about postwar democratization. Global Governance, 9, 159.
Bermeo, N. (1997). Myths of moderation: confrontation and conflict during democratic transitions. Comparative Politics, 305-322.
7.
13.11.2024
TŘETÍ VLNA DEMOKRATIZACE
Povinná četba:
Huntington, S. P. (1991). Democracy's third wave. Journal of Democracy, 2(2), 12-34.
Doporučená četba:
Riedl, R. B., Slater, D., Wong, J., & Ziblatt, D. (2020). Authoritarian-led democratization. Annual Review of Political Science, 23, 315-332.
Pop-Eleches, G., & Tucker, J. A. (2017). Communism's Shadow: Historical Legacies and Contemporary Political Attitudes. Princeton University Press.
8.
20.11.2024
ČTVRTÁ VLNA DEMOKRATIZACE?
Povinná četba:
McFaul, M. (2021). Russia's road to autocracy. Journal of Democracy, 32(4), 11-
26.
Doporučená četba:
McFaul, M. (2002). The fourth wave of democracy and dictatorship: noncooperative transitions in the postcommunist world. World politics, 54(2), 212-244.
Bernhard, M., B. Edgell, A. & Lindberg, S. I. (2020). Institutionalising electoral
uncertainty and authoritarian regime survival. European Journal of Political Research, 59(2), 465-487.
9.
27.11.2024
AUTOKRATIZACE – VLNY NEBO NE?
Povinná četba:
Tomini, L. (2021). Don’t think of a wave! A research note about the current autocratization debate. Democratization, 1-11.
Doporučená četba:
Boese, V. A., Lindberg, S. I., & Lührmann, A. (2021). Waves of autocratization and democratization: a rejoinder. Democratization, 1-9.
Lührmann, A., & Lindberg, S. I. (2019). A third wave of autocratization is here: what is new about it?. Democratization, 26(7), 1095-1113.
10.
4.12.2024
SOUDOBÁ AUTOKRATIZACE
Povinná četba:
Lührmann, A., & Rooney, B. (2020). Autocratization by decree: States of emergency and democratic decline. Comparative Politics.
Doporučená četba:
Obiagu, U. C. (2021). A third wave? Creeping autocracy in Africa. African Studies Quarterly, 20(1), 114-124.
Somer, M., & Tekinırk, M. (2024). Regime uncertainty, democratic erosion and resilience, and Turkish opposition actors. Zeitschrift für Vergleichende Politikwissenschaft, 1-29.
Kaya, R., & Bernhard, M. (2013). Are elections mechanisms of authoritarian stability or democratization? Evidence from postcommunist Eurasia. Perspectives on Politics, 734-752.
Blok III. Výzvy demokracie a demokratizace
11.
11.12.2024
(DE)KONSOLIDACE
Povinná četba:
Corbett, J. (2020). The Deconsolidation of Democracy: Is It New and What Can Be Done About It?. Political Studies Review, 18(2), 178-188.
Doporučená četba:
Schedler, A. (1998). What is democratic consolidation?. Journal of democracy, 9(2), 91-107.
Linz, Juan and Alfred Stephan (April 1996): "Towards Consolidated Democracies." Journal of Democracy, 7(2), 34-51.
12.
18.12.2024
DEMOKRATIZACE A AUTOKRATIZACE V SOUČASNOSTI
Povinná četba:
Bartels, L. M., Daxecker, U. E., Hyde, S. D., Lindberg, S. I., & Nooruddin, I. (2023). The Forum: Global Challenges to Democracy? Perspectives on Democratic Backsliding. International Studies Review, 25(2).
Doporučená četba:
Bermeo, N. (2016). On democratic backsliding. Journal of Democracy, 27(1), 5- 19.
Bermeo, N. (2022). Questioning Backsliding. Journal of Democracy, 33(4), 155- 159.
Coppedge, M., Edgell, A. B., Knutsen, C. H., & Lindberg, S. I. (Eds.). (2022). Why democracies develop and decline. Cambridge University Press.
Další četba:
Berman, S. (1997). Civil society and the collapse of the Weimar Republic. World politics, 401-429.
Skaaning, S. E. (2011). Democratic Survival or Autocratic Revival in Interwar Europe A Comparative Examination of Structural Explanations. In Regression of Democracy? (pp. 247-265). VS Verlag für Sozialwissenschaften.
Kopstein, J. S., & Wittenberg, J. (2010). Beyond dictatorship and democracy: Rethinking national minority inclusion and regime type in interwar Eastern Europe. Comparative Political Studies, 43(8-9), 1089-1118.
Bernhard, M. (2001). Democratization in Germany: A reappraisal. Comparative Politics, 379-400.
Somer, M. (2017). Conquering versus democratizing the state: political Islamists and fourth wave democratization in Turkey and Tunisia. Democratization, 24(6), 1025-1043.
Poslední úprava: Guasti Petra, doc. Dr. habil. MA PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
Metody výuky
POŽADAVKY KURZU
• Komunikační platformou pro tento seminář bude Moodle, kde budou k dispozici všechny texty, realizovány skupinové projekty a bude probíhat testování.
• Základním požadavkem, je že všichni účastníci kursu se podrobně seznámí s povinnou četbou pro danou přednášku či seminář před danou hodinou.
• Cílem doporučené četby je povzbudit studenty k hlubšímu porozumění prezentovaných témat.
• Studentům se rovněž doporučuje využívat knihovnu a další zdroje dostupné na univerzitě. Během konzultací máte možnost požádat vyučující o doporučení další četby.
POŽADAVKY
1. QACQ
QACQ je jednostránkový text z četby. Shrnutí je pasivní forma učení - opakujete informace obsažené v textu. Model QACQ je jiný – zaměřuje se na přemýšlení o četbě.
QACQ:
Q vyberte si citát,
A vysvětlete hlavní myšlenku citátu,
C vysvětlete souvislost citátu s celým textem – jakou roli citát v textu hraje
Q zformulujte otázku.
Délka cca 300 slov.
Studenti, jejichž příjmení začíná písmenem A-L, odevzdají QACQ v týdnech 4,6,8 a 10. Studenti, jejichž příjmení začíná písmeny M-Z, odevzdají QACQ v týdnech 5,7,9 a 11.
Každý student napíše a odevzdá během kurzu 4 QACQ - na text podle svého výběru ze seznamu doporučené četby. Pokud zpracujete QACQ na povinnou četbu, automaticky hodnotím F. Pokud text z jiného týdne, rovněž. Samozřejmě lze emailem zaslat vysvětlení, omluvu a napravit.
QACQ je třeba zaslat elektronicky nejpozději 48 hodin před příslušným zasedáním, protože otázky slouží jako základ pro společnou diskusi (druhý „Q“ v QACQ.) Odevzdání QACQ probíhá přes Moodle upload. Hodnocení je s ohledem na množství realizováno v průběhu semestru a zkouškového období. Prosím neočekávejte, že obdržíte hodnocení obratem. Hodnocení najdete v Moodle nejpozději ve zkouškovém období.
2. SKUPINOVÝ PROJEKT
Studenti vytvoří 5-9 skupin: západní Evropa, jižní Evropa, východní Evropa, Latinská Amerika / Karibik, západní a střední Afrika, Střední východ / severní Afrika, jižní a východní Afrika, postsovětská Eurasie, Asie a Oceánie
S využitím dostupných materiálů (Freedom House /Nations in Transit, Bertelsmann Transformation Index and Varatives of Democracy atd.) a dalších informací každá skupina vyhodnotí procesy demokratizace a autokratizace ve „svém“ regionu podle stanovených kritérií, struktury a formátu v Moodlu.
Skupinový projekt je třeba nahrát do Moodle nejpozději do 15.1.2025.
3. PRŮBĚŽNÝ TEST
Každý účastník kursu bude absolvovat test (multiple choice) založený na povinné četbě v bloku 1. a 2. bloku. Test bude mít deset otázek, náhodně vybraných pro každého studenta ze souboru otázek - testy nebudou totožné. Studenti budou mít tři pokusy k dokončení každého testu a výběru nejlepšího skóre.
4. ZÁVĚREČNÁ ZKOUŠKA
Během zkouškového období se studenti zaregistrují na závěrečný test. Tento test se bude skládat z uzavřených (multiple choice) otázek. Pro úspěšné absolvování testu se očekává znalost kompletní povinné četby.
LOGIKA
Cílem těchto požadavků je, seznámení se s řadou různých otázek a problémů komparativní demokratizace a autokratizace. To by mělo studenty naučit uvažovat reflektovaně a vnímat politické režimy z teoreticky a empiricky informované perspektivy. Očekává se aktivní účast - každé sezení (2–11) bude zahrnovat část věnovanou diskusi o vybraných otázkách z předložených QACQ.
KOMPOZICE ZNÁMKY
QACQ 4x (25%)
Skupinový projekt (30%)
Průběžný test (15%)
Závěrečná zkouška (30%)
PLAGIÁTORSTVÍ A UMĚLÁ INTELIGENCE
Plagiátorství je nepřiznané využití cizí práce jako vlastní, i když nemusí být záměrné. Může zahrnovat kopírování textu, parafrázování bez uvedení zdroje, neuvedenou spolupráci s jinými osobami, využití AI. Aby se mu studenti vyhnuli, musí vždy řádně citovat použité zdroje, označit citace a informovat o přispění ostatních osob a AI. Odpovědnost je vždy na studentstvu, pokud pracujete s AI a bude zjištěno plagiátorství, je to Vaše plagiátorství. (AI je jazykový model, který text pro Vás generuje z textů jiných).
Na odhalení plagiátorství používá FSV UK program Turnitin, který je automaticky integrován v Moodle, a já soukromě také Copyleaks. Oba tyto nástroje dokážou identifikovat jak plagiátorství, tak texty generované umělou inteligencí.
KONZULTACE
Studenti mají možnost oslovit vyučující individuálně během konzultačních hodin, nebo emailem, pokud potřebují asistenci s jakýmkoli aspektem kurzu, četbou a požadavky. Konzultace proběhnou na základě aplikace Konzultace a potvrzení emailem. Zpětná vazba na kurz a jeho možná vylepšení jsou velmi vítány!
Poslední úprava: Guasti Petra, doc. Dr. habil. MA PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
Sylabus
Blok I. Demokracie-autokracie, demokratizace-autokratizace
Hodina
Datum
Téma
1.
2.10.2024
ÚVOD
přehled kursu
požadavky
Doporučená četba:
Cassani, A., & Tomini, L. (2020). Reversing regimes and concepts: from
democratization to autocratization. European Political Science, 19, 272-287.
2.
9.10.2024
DEMOKRATIZACE
Povinná četba:
Bunce, V. (2000). Comparative Democratization: Big and bounded generalizations. Comparative Political Studies, 33(6-7), 703-734.
Doporučená četba:
Bogaards, M. (2018). Microscope or Telescope? The Study of Democratisation across World Regions. Political Studies Review, 16(2), 125-135.
Schmitter, P. C., & Karl, T. L. (1991). What democracy is... and is not. Journal of democracy, 2(3), 75-88.
3.
16.10.2024
AUTOKRATIZACE
Povinná četba:
Skaaning, S. E. (2020). Waves of autocratization and democratization: a critical note on conceptualization and measurement. Democratization, 27(8), 1533-1542.
Doporučená četba:
Moss, P., Fung, A. and Westad, O.A. (2024) Introduction In: When Democracy Breaks. Edited by: Archon Fung, David Moss, and Odd Arne Westad, Oxford University Press, 1-24.
Lührmann, A., & Lindberg, S. I. (2019). A third wave of autocratization is here: what is new about it?. Democratization, 26(7), 1095-1113.
4.
23.10.2024
ROLE AKTÉRŮ A INSTITUCÍ
Povinná četba:
Mahoney, J., & Snyder, R. (1999). Rethinking agency and structure in the study of regime change. Studies in Comparative International Development, 34(2), 3.
Doporučená četba:
Connelly,J. (2024). The Failures of Czech Democracy, 1918– 1948 In: When Democracy Breaks. Edited by: Archon Fung, David Moss, and Odd Arne Westad, Oxford University Press, 161-188.
McFaul, M. (2018). Choosing Autocracy: Actors, Institutions, and Revolution in the Erosion of Russian Democracy. Comparative Politics, 50(3), 305-325.
Kitschelt, H. (1992). Political regime change: structure and process-driven explanations?. American Political Science Review, 86(4), 1028-1034.
Blok II. Demokratizace a autokratizace v historické perspektivě
5.
30.10.2024
PRVNÍ VLNA DEMOKRATIZACE
Povinná četba:
Rustow, D. A. (1970). Transitions to democracy: Toward a dynamic model. Comparative Politics, 2(3), 337-363.
Doporučená četba:
Inglehart, R. F. (2008). Changing values among western publics from 1970 to 2006. West European Politics, 31(1-2), 130-146.
Haggard, S., & Kaufman, R. R. (2018). The political economy of democratic transitions. Princeton University Press.
6.
6.11.2024
DRUHÁ VLNA DEMOKRATIZACE
Povinná četba:
Bunce, V. (1998). Regional differences in democratization: The east versus the south. Post-Soviet Affairs, 14(3), 187-211.
Doporučená četba:
Bermeo, N. (2003). What the democratization literature says-or doesn't say-about postwar democratization. Global Governance, 9, 159.
Bermeo, N. (1997). Myths of moderation: confrontation and conflict during democratic transitions. Comparative Politics, 305-322.
7.
13.11.2024
TŘETÍ VLNA DEMOKRATIZACE
Povinná četba:
Huntington, S. P. (1991). Democracy's third wave. Journal of Democracy, 2(2), 12-34.
Doporučená četba:
Riedl, R. B., Slater, D., Wong, J., & Ziblatt, D. (2020). Authoritarian-led democratization. Annual Review of Political Science, 23, 315-332.
Pop-Eleches, G., & Tucker, J. A. (2017). Communism's Shadow: Historical Legacies and Contemporary Political Attitudes. Princeton University Press.
8.
20.11.2024
ČTVRTÁ VLNA DEMOKRATIZACE?
Povinná četba:
McFaul, M. (2021). Russia's road to autocracy. Journal of Democracy, 32(4), 11-
26.
Doporučená četba:
McFaul, M. (2002). The fourth wave of democracy and dictatorship: noncooperative transitions in the postcommunist world. World politics, 54(2), 212-244.
Bernhard, M., B. Edgell, A. & Lindberg, S. I. (2020). Institutionalising electoral
uncertainty and authoritarian regime survival. European Journal of Political Research, 59(2), 465-487.
9.
27.11.2024
AUTOKRATIZACE – VLNY NEBO NE?
Povinná četba:
Tomini, L. (2021). Don’t think of a wave! A research note about the current autocratization debate. Democratization, 1-11.
Doporučená četba:
Boese, V. A., Lindberg, S. I., & Lührmann, A. (2021). Waves of autocratization and democratization: a rejoinder. Democratization, 1-9.
Lührmann, A., & Lindberg, S. I. (2019). A third wave of autocratization is here: what is new about it?. Democratization, 26(7), 1095-1113.
10.
4.12.2024
SOUDOBÁ AUTOKRATIZACE
Povinná četba:
Lührmann, A., & Rooney, B. (2020). Autocratization by decree: States of emergency and democratic decline. Comparative Politics.
Doporučená četba:
Obiagu, U. C. (2021). A third wave? Creeping autocracy in Africa. African Studies Quarterly, 20(1), 114-124.
Somer, M., & Tekinırk, M. (2024). Regime uncertainty, democratic erosion and resilience, and Turkish opposition actors. Zeitschrift für Vergleichende Politikwissenschaft, 1-29.
Kaya, R., & Bernhard, M. (2013). Are elections mechanisms of authoritarian stability or democratization? Evidence from postcommunist Eurasia. Perspectives on Politics, 734-752.
Blok III. Výzvy demokracie a demokratizace
11.
11.12.2024
(DE)KONSOLIDACE
Povinná četba:
Corbett, J. (2020). The Deconsolidation of Democracy: Is It New and What Can Be Done About It?. Political Studies Review, 18(2), 178-188.
Doporučená četba:
Schedler, A. (1998). What is democratic consolidation?. Journal of democracy, 9(2), 91-107.
Linz, Juan and Alfred Stephan (April 1996): "Towards Consolidated Democracies." Journal of Democracy, 7(2), 34-51.
12.
18.12.2024
DEMOKRATIZACE A AUTOKRATIZACE V SOUČASNOSTI
Povinná četba:
Bartels, L. M., Daxecker, U. E., Hyde, S. D., Lindberg, S. I., & Nooruddin, I. (2023). The Forum: Global Challenges to Democracy? Perspectives on Democratic Backsliding. International Studies Review, 25(2).
Doporučená četba:
Bermeo, N. (2016). On democratic backsliding. Journal of Democracy, 27(1), 5- 19.
Bermeo, N. (2022). Questioning Backsliding. Journal of Democracy, 33(4), 155- 159.
Coppedge, M., Edgell, A. B., Knutsen, C. H., & Lindberg, S. I. (Eds.). (2022). Why democracies develop and decline. Cambridge University Press.
Poslední úprava: Guasti Petra, doc. Dr. habil. MA PhDr., Ph.D. (16.09.2024)