Úvod do politologie - JPB168
Anglický název: Introduction to Political Science
Zajišťuje: Katedra politologie (23-KP)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: 999 / neurčen (150)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: doc. Dr. habil. MA PhDr. Petra Guasti, Ph.D.
Vyučující: doc. Dr. habil. MA PhDr. Petra Guasti, Ph.D.
Třída: Kurzy pro CZV
Neslučitelnost : JPB254
Je neslučitelnost pro: JPB254
Je záměnnost pro: JPB254
Termíny zkoušek   Rozvrh ZS   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. Dr. habil. MA PhDr. Petra Guasti, Ph.D. (25.09.2023)
Kurz seznamuje studenty bakalářského programu se základy politické vědy jako společenskovědní disciplíny. Kurs je rozdělen do tří bloků. V prvním bloku se nejprve seznámíme se základními kameny – definicí, vývojem a metodou politických věd, a základními pojmy a ideologiemi. V druhém bloku se zaměříme na instituce, aktéry a procesy, které zkoumá komparativní politika. Ve třetím bloku se pak budeme věnovat vybraným aktuálním tématům – populismu a demokratickým inovacím. Třetí blok slouží jako pozvánka do dalších prohlubujících kursů.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. Dr. habil. MA PhDr. Petra Guasti, Ph.D. (25.09.2023)

POŽADAVKY KURZU

• Komunikační platformou pro tento kurs bude Moodle, kde budou k dispozici všechny texty, realizovány skupinové projekty a bude probíhat testování.

• Základním požadavkem, je že všichni účastníci kursu se podrobně seznámí s povinnou četbou pro danou přednášku před danou hodinou.

• Cílem doporučené četby je povzbudit studenty k hlubšímu porozumění prezentovaných témat.

• Studentům se rovněž doporučuje využívat knihovnu a další zdroje dostupné na univerzitě. Během konzultací máte možnost požádat vyučující o doporučení další četby.

 

POŽADAVKY

  1. QACQ

QACQ je jednostránkový text z četby. Shrnutí je pasivní forma učení – opakujete informace obsažené v textu. Model QACQ je jiný – zaměřuje se na přemýšlení o četbě.

 

QACQ:

Q vyberte si citát,

A vysvětlete hlavní myšlenku citátu,

C vysvětlete souvislost citátu s celým textem – jakou roli citát v textu hraje

Q zformulujte otázku.

 

Délka cca 300 slov.

 

Studenti, jejichž příjmení začíná písmenem A-F, odevzdají QACQ v týdnech 4 a 8. 

Studenti, jejichž příjmení začíná písmeny G-M, odevzdají QACQ v týdnech 5 a 9.

Studenti, jejichž příjmení začíná písmeny N-R, odevzdají QACQ v týdnech 6 a 10

Studenti, jejichž příjmení začíná písmeny S-Z, odevzdají QACQ v týdnech 7 a 11

 

Každý student napíše a odevzdá během kurzu minimálně 2 QACQ - na text podle svého výběru z daného týdne ze seznamu doporučené četby

 

QACQ je třeba zaslat elektronicky nejpozději 48 hodin před příslušnou přednáškou, protože otázky slouží jako základ pro společnou diskusi (druhý „Q“ v QACQ.) Odevzdání QACQ probíhá přes Moodle upload.

 

Máte možnost napsat 3.QACQ – k hodině číslo 12  – vede ke zlepšení známky o 10%.

 

  1. SKUPINOVÝ PROJEKT

Studenti vytvoří tříčlenné skupiny. 

 

Každá skupina si zvolí ze seznamu jednu zemi:

 

Evropa: Albánie, Belgie, Bělorusko, Bosna a Hercegovina, Bulharsko, Černá Hora, Dánsko, Estonsko, Finsko, Francie, Chorvatsko, Irsko, Itálie, Kosovo, Litva, Lotyšsko, Maďarsko, Moldavsko, Německo, Nizozemsko, Norsko, Polsko, Portugalsko, Rusko, Řecko, Slovensko, Slovinsko, Srbsko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko, Turecko, Ukrajina, Velká Británie.

 

Asie: Afganistán, Arménie, Ázerbájdžán, Bangladéš, Barma, Čína, Filipíny, Gruzie, Indie, Indonésie, Irák, Irán, Izrael, Japonsko, Jižní Korea, Jordánsko, Kambodža, Kazachstán, Kyrgyzstán, Laos, Libanon, Malajsie, Mongolsko, Nepál, Pákistán, Saudská Arábie, Severní Korea, Singapur, Sýrie, Thajsko, Tádžikistán, Tchaj-wan, Turkmenistán, Uzbekistán, Vietnam

 

Afrika: Alžírsko, Angola, Botswana, Egypt, Eritrea, Etiopie, Ghana, Jižní Afrika, Kamerun, Keňa, Libye, Mali, Maroko, Niger, Nigérie, Mali, Rwanda, Senegal, Somálsko, Súdán, Tanzanie, Uganda, Zambie, Zimbabwe

 

Ameriky: Argentina, Bolívie, Brazílie, Ekvádor, Guatemala, Haiti, Honduras, Chile, Kanada, Kolumbie, Kostarika, Kuba, Mexiko, Nikaragua, Paraguay, Peru, Uruguay, USA, Venezuela

 

Austrálie a Oceánie: Austrálie, Nový Zéland, Papua-Nová Guinea

 

Každá skupina podá základní údaje: 

 

·       Vznik, režim (demokracie-autokracie) a jeho proměna

·       systém vládnutí (parlamentní prezidentský) a stran (jedna-dvě-více stran), 

·       hlavní aktéry za posledních 20 let,

·       vyhodnotí procesy demokratizace a autokratizace v dané zemi v letech 2000-2021 se zaměřením na demokracii, ekonomiku, vládnutí (governance), a specifické problémy (např. management přírodních zdrojů, polarizace, schopnost hledání konsensu, mezinárodní integrace, mezinárodní spolupráce). 

 

Formát podobný Wikipedii, ALE u všech informací správné citace. Nulová tolerance plagiátů.

 

Rozsah: minimum 2500 slov (literatura a poznámky pod čarou se nezapočítávají).

 

Možné zdroje: 

Freedom House / Nations in Transit výroční zprávy https://freedomhouse.org/countries/freedom-world/scores  

Bertelsmann Transformation Index https://bti-project.org/en/?&cb=00000

Bertelsman Sustainable Governance Indicators https://www.sgi-network.org/2020/Publications#Studies

 

a dalších informací z odborné literatury (NE Wikipedia)

Skupinový projekt je třeba nahrát do Moodle nejpozději do 12. týdne kurzu.

 

  1. PRŮBĚŽNÉ TESTY

Každý účastník kursu bude absolvovat dva průběžné testy (multiple choice). První test bude založen na přednáškách a povinné četbě v bloku 1. Druhý test bude založen na přednáškách a povinné četbě v bloku 2. Každý test bude mít deset otázek, náhodně vybraných pro každého studenta ze souboru otázek - testy nebudou totožné. Studenti budou mít tři pokusy k dokončení každého testu a výběru nejlepšího skóre.

 

  1. ZÁVĚREČNÁ ZKOUŠKA

Během zkouškového období se studenti zaregistrují na závěrečný test. Tento test se bude skládat z uzavřených (multiple choice) a otevřených otázek. Test bude založen na přednáškách a povinné četbě v blocích 1 až 3. Pro úspěšné absolvování testu se očekává znalost kompletní povinné četby a diskusí během přednášek.

 

LOGIKA

Cílem těchto požadavků je, seznámení se základy politické vědy. To by mělo studenty naučit uvažovat reflektovaně a vnímat politickou vědu z teoreticky a empiricky informované perspektivy. Očekává se aktivní účast - každé sezení (4–12) bude zahrnovat část věnovanou diskusi o vybraných otázkách z předložených QACQ.

 

KOMPOZICE ZNÁMKY

QACQs (20%)

Skupinový projekt (20%)

Průběžné testy (30%)

Závěrečná zkouška (30%)

Možnost zlepšení známky: třetí QACQ (10%)

Literatura
Poslední úprava: doc. Dr. habil. MA PhDr. Petra Guasti, Ph.D. (25.09.2023)

Povinná četba

 Hroch, M. (2019). Formování moderního národa v Evropě. In Novák, M. (ed.) Úvod do studia politiky. Praha: SLON, pp. 730-745.

Wallimann, I., Tatsis, N. C., & Zito, G. V. (1977). On Max Weber's definition of power. The Australian and New Zealand Journal of Sociology13(3), 231-235.

Hayward, C., & Lukes, S. (2008). Nobody to shoot? Power, structure, and agency: A dialogue. Journal of Power1(1), 5-20.

Rosůlek, P. (2002). Politické ideologie. In Cabada, L., Kubát, M. a kol. Úvod do studia politické vědy. Praha: Eurolex Bohemia, pp. 132-160.

Sartori, G. (1962). Constitutionalism: a preliminary discussion. American Political Science Review56(4), 853-864.

 Rosenfeld, M., Sadurski, W., & Toniatti, R. (2015). Central and Eastern European constitutionalism a quarter century after the fall of the Berlin Wall: Introduction to the Symposium. International journal of constitutional law13(1), 119-123.

Moe, T. M., & Caldwell, M. (1994). The institutional foundations of democratic government: A comparison of presidential and parliamentary systems. Journal of Institutional and Theoretical Economics (JITE)/Zeitschrift für die gesamte Staatswissenschaft150(1), 171-195.

Kubát, M. (2002). Volby a volební systémy. In Cabada, L., Kubát, M. a kol. Úvod do studia politické vědy. Praha: Eurolex Bohemia, pp. 267-298.

Novák, M. (2019). Strany a stranické systémy. In Novák, M. (ed.) Úvod do studia politiky. Praha: SLON, pp. 610-640

Kubát, M. (2019). Demokratické politické režimy. In Novák, M. (ed.) Úvod do studia politiky. Praha: SLON, pp. 786-805.

Schmitter, P. C., & Karl, T. L. (1991). What democracy is... and is not. Journal of democracy2(3), 75-88.

Urbinati, N. (2018). Moc populismu. In. Urbinati, N. Znetvořená demokracie. Praha: Karolinum, pp. 175-195.

Zaremberg, G., & Welp, Y. (2019). Beyond Utopian and Dystopian Approaches to Democratic Innovations. Recerca. Revista de Pensament i Anàlisi, 25(1), 45-59.

 

 

Doporučená četba

Novák, M. (2019). Politika a Politologie: Úvod do politické vědy. In Novák, M. (ed.) Úvod do studia politiky. Praha: SLON, pp. 28-58.

Beneš, V, Císař, O., Drulák, P. (2019). Výzkum politiky a jeho epistemologické, metodologické a normativní souvislosti. In Metodologie výzkumu politiky, Beneš, V., Drulák, P. (eds.). Praha: SLON, pp. 19-39.

Sartori, G. (2004). Where is political science going?. PS: Political Science & Politics37(4), 785-787.

Sartori, G. (1991). Comparing and miscomparing. Journal of theoretical politics3(3), 243-257.

Hroch, M. (2019). Mezinárodní diskuse o problematice utváření moderního národa. In Novák, M. (ed.) Úvod do studia politiky. Praha: SLON, pp. 714-729.

Hroch, M. (2020). The nation as the cradle of nationalism and patriotism. Nations and Nationalism26(1), 5-21.

Havel, V. (2018). The power of the powerless. East European Politics and Societies32(2), 353-408. rovněž v knihovně v českém jazyce jako Moc bezmocných

Ringen, S. (2005). Volnost, svoboda a skutečná svoboda. Sociologický časopis/Czech Sociological Review41(05), 903-918.

Zürn, M., & De Wilde, P. (2016). Debating globalization: cosmopolitanism and communitarianism as political ideologies. Journal of Political Ideologies21(3), 280-301.

Sekerák, M. (2019). Towards conservatism? Party politics in Slovakia at the end of the 2010s. European View18(2), 233-241.

Rosůlek, P. (2002). Politické ideologie. In Cabada, L., Kubát, M. a kol. Úvod do studia politické vědy. Praha: Eurolex Bohemia, pp. 161-178.

Pospíšil, I. (2019). Aktivistický ústavní soud jako korektiv politiky: Struktura, obsazení a judikatura. In Lorenz, A. Formánková, H. Politický systém Česka. Brno: CDK, pp. 129-148.

Sadurski, W. (2020). Constitutional democracy in the time of elected authoritarians. International Journal of Constitutional Law18(2), 324-333.

Sadurski, W. (2019). Anti-constitutional Populist Backsliding. In Sadurski, W. Poland`s Constitutional Breakdown. Oxford: Oxford University Press.

Pithart, P. (2014). Úvaha o prezidentech na hradě českých králů. Dvě dispozice: k pasivitě v podhradí a k vůdcovství na Hradě. Politologická revue20(2), 5-18.

Kubát, M. (2002). Politické režimy – formy vlády. In Cabada, L., Kubát, M. a kol. Úvod do studia politické vědy. Praha: Eurolex Bohemia, pp. 200-217.

Brunclík, M., & Kubát, M. (2016). The Czech Parliamentary Regime After 1989: Origins, Developments and Challenges. Acta Politologica8(2).

Kubát, M. (2002). Volby a volební systémy. In Cabada, L., Kubát, M. a kol. Úvod do studia politické vědy. Praha: Eurolex Bohemia, pp. 299-321.

Lebeda, T. (2019). Volební systémy. In Novák, M. (ed.) Úvod do studia politiky. Praha: SLON, pp. 673-709.

Lorenz, A. (2019). Záhadná krize demokratizace: Politika v Česku jako předmět výzkumu, In Lorenz, A. Formánková, H. Politický systém Česka. Brno:CDK, pp. 5-20.

 Kubát, M. (2002). Političtí aktéři. In Cabada, L., Kubát, M. a kol. Úvod do studia politické vědy. Praha: Eurolex Bohemia, pp. 219-243.

Balík, S. a Hloušek, V. (2019). Nepřetržitá volební kampaň a úskalí poměrného volebního systému v podmínkách nestabilních stran: Volby a stranický systém v Česku. In Lorenz, A. Formánková, H. Politický systém Česka. Brno: CDK, pp. 87-108.

Novák, M. (2019). Strany a stranické systémy. In Novák, M. (ed.) Úvod do studia politiky. Praha: SLON, pp. 641-667.

Kubát, M. (2019). Nedemokratické politické režimy. In Novák, M. (ed.) Úvod do studia politiky. Praha: SLON, pp. 813-833.

Bílek, J. (2015). Hybridní režimy jako svébytná kategorie politických režimů: Komparace vybraných přístupů. Středoevropské politické studie17(2), 212-233.

Deligiaouri, A., & Suiter, J. (2019). Assessing Democracy In Vitro, In Vivo, and In Actu and the Role of Democratic Theory Today. Democratic Theory6(2), 70-84.

Guasti, P. (2019). Stáčení k dekonsolidaci? Konsolidace demokracie

a občanská společnost v České republice. In Lorenz, A. Formánková, H. Politický systém Česka. Brno: CDK, pp. 40-64.

Bermeo, N. (2016). On democratic backsliding. Journal of Democracy27(1), 5-19.

Bustikova, L., & Guasti, P. (2017). The illiberal turn or swerve in Central Europe?. Politics and Governance5(4), 166-176

Urbinati, N. (2018). Moc populismu. In. Urbinati, N. Znetvořená demokracie. Praha: Karolinum, pp. 195-227.

Buštíková, L., & Guasti, P. (2019). The state as a firm: Understanding the autocratic roots of technocratic populism. East European Politics and Societies33(2), 302-330.

Bíba, J. (2013). Populismus a reprezentativní demokracie: k možnosti populismu jako emancipační strategie. Politologická revue19(1), 87-105.

Fung, A. (2003). Survey article: recipes for public spheres: eight institutional design choices and their consequences. Journal of political philosophy11(3), 338-367.

Curato, N., & Fossati, D. (2020). Authoritarian Innovations: Crafting support for a less democratic Southeast Asia. Democratization27(6), 1006-1020.

Chambers, S., & Gastil, J. (2020). Deliberation, Democracy, and the Digital Landscape. Political Studies, 0032321719901123

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. Dr. habil. MA PhDr. Petra Guasti, Ph.D. (20.09.2022)

Studenti musí znát veškerou povinnou literaturu a doporučenou literaturu v závislosti na přednáškách a odevzdat akceptovatelnou seminární práci dle zadání.  Závěrečný test rovněž požaduje znalosti z přednášek a prezentací v Moodle.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: doc. Dr. habil. MA PhDr. Petra Guasti, Ph.D. (20.09.2022)

Žádné.

Požadavky k zápisu
Poslední úprava: doc. Dr. habil. MA PhDr. Petra Guasti, Ph.D. (20.09.2022)

Kurz je určen pro studenty prvního ročníku programu Politologie a mezinárodní vztahy.