|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Petr Balla (18.02.2019)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Petr Balla (18.02.2019)
Cílem je, aby se studenti po studiu historických faktů naučili vnímat dějiny jako velmi přítomnou skutečnost. Dále aby poznali různé politické interpretace dějin v rámci vývoje zemí ve 20. století a především v současnosti. Vedle základních teoretických konceptů se studenti naučí prostřednictvím spousty obrázkových materiálů poznávat základní symboly, s kterými se ve středoevropském prostoru pracuje. (Například co pozná každý Maďar v kostelíku s dřevěnou zvoničkou nebo Polák v obrázku Ostrej Bramy). |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Petr Balla (18.02.2019)
Metoda výuky spočívá v přednáškách na podkladu bohatého obrazového materiálu a částí seminářovou stojící na přednesených referátech a diskuzí nad tématy. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Petr Balla (18.02.2019)
Docházka a aktivní účast na hodině, přednesený referát a závěrečné kolokvium/debata nad nově získanými poznatky. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Petr Balla (18.02.2019)
PhDr. Petr Balla, (ember@volny.cz) PhDr. Jan Šindelář Předpokládaný program:
1. Úvodní hodina, požadavky kurzu, obecná teoretická definice mýtů a paměti 2. Mýtus (starobylého) původu – Ugrofini nebo Turáni, Obsazení vlasti, Velká Morava a staří Slováci, Sarmati, Kelti, Dáko-románský mýtus... 3. Tvorba národních mýtů v 19. století 4. Meziválečné mýty a stereotypy (čechoslovakismus, Češi jako nositelé modernizace, vzájemná nevraživost ČSR, Polska a Maďarska) 5. Národní traumata a zrady 6. Vyrovnání se s komunistickou pamětí 7. Nostalgie po ztracené zemi, bájné země - Sedmihradsko, Halič, Podkarpatská Rus... 8. Proměny paměti v proměněných krajích (Sudety, Bratislava, Vratislav, Kluž - jak se proměnilo město a území po dramatické etnické změně) 9. Hmotná paměť, pomníky Praha, Budapešť, Bratislava, Varšava 10. Nehmotná paměť – komemorace ve střední Evropě, státní svátky, symboly a jejich proměna 11. Mýty a jejich využití v politice (krajní pravice) 12. Heterostereotypy střední Evropy (vzájemné vnímání národů regionu) |