|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Daniela Kolenovská, Ph.D. (09.02.2019)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Daniela Kolenovská, Ph.D. (09.02.2019)
Cílem kurzu je seznámit studenty s těmi podstatnými směru ruské historiografie, které jsou využitelné pro další výzkum a přípravu kvalifikačních prací v této oblasti. Kurz koncipuje hlavní témata v obecné rovině s pomocí základních textů, tak aby studenti mohli své znalosti využít k analýze konkrétních témat ruské historické politiky. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Daniela Kolenovská, Ph.D. (03.10.2017)
Tématické bloky 1. Hledání národní identity: 19. století. Vznik historické interpretace Ruska: založení Akademie věd - historie jako studijní disciplína na univerzitě, role německých historiků, normanská teorie - Tatiščev jako tvůrce první obecné koncepce, kriticko-filozofický obrat po Karamzinovi. Ključevskij. Čaadajev. Danilevskij. Solovjev. Miljukov. 2. Hledání ideální společnosti: Sovětský svaz, 20. století ruský marxismus - ideologická reinterpretace ruských dějin (Lenin,Stalin). Západní marxistická kritika (Linden). 3. Hledání ideální společnosti: Emigrace, 20. století Savickij. Eurazijství. Berdjajev: svoboda versus přirozená a sociální práva - individualismus - vztah k Bohu. 4. Postsovětská diskuse Krize identity. Parcelace sovětských dějin. Otázka náboženství. Achijezer: sémiotické problémy a umělý jazyk. Neoeurasijci: Panarin, Dugin. 5. Nová ruská idea Historické příčiny neúspěchu SSSR - postsovětský prostor v současném světě - otázka ruské národnosti. Barsenkov, Vdovin, Filipov. 6. Západní pohled na ruské dějiny. Totalitarismus, revizionismus, sociální a kulturní dějiny. Pipes, Fitzpatrick. 7. Česká historická rusistika Masaryk, Slavík - postkomunistická diskuse, hlavní témata a současné výsledky |
|
||
Poslední úprava: Ing. Magda Pektorová (24.10.2019)
Diskuse v rámci semináře. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Daniela Kolenovská, Ph.D. (04.02.2019)
Prezentace v rámci výuky a aktivní účast ve výuce 30%, test znalostí 35%, esej na zadané téma 35%. Pro splnění povinností kurz je nutné přednést kvalitní prezentaci na domluvené téma, získat nadpoloviční počet bodů v testu, nadpoloviční počet bodů za esej a aktivně se účastnit výuky (jedna absence je povolena). Při hodnocení esejí vyučující boduje práce následujícím způsobem: 10 pochopení tématu, 20 argumentace, 10 závěr, 5 kultura písemného projevu. Student je klasifikován z celkového výsledku následovně: • 91 a více = A • 81 - 90 % = B • 71 - 80 % = C • 61 - 70 % = D • 51 - 60 % = E • 0 - 50 % = F |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Daniela Kolenovská, Ph.D. (03.10.2017)
Povinná literatura
Elektronické zdroje:
Panarin další texty v rj: http://www.patriotica.ru/authors/panarin.html Filipov: http://yanko.lib.ru/books/hist/pilippov-history_dlya_uchit.pdf http://www.prosv.ru/umk/istoriya/index.html Další doporučená literatura:
|