PředmětyPředměty(verze: 806)
Předmět, akademický rok 2014/2015
   Přihlásit přes CAS
Úvod do teritoriálních studií - JMB113
Anglický název: Introduction to Area Studies
Zajišťuje: Katedra severoamerických studií (23-KAS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2014 do 2014
Semestr: zimní
Body: 5
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:kombinovaná
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0 Zk [hodiny/týden]
Počet míst: 110 / neurčen (110)
Minimální obsazenost: neomezen
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Mgr. et Mgr. Kryštof Kozák, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Mgr. et Mgr. Kryštof Kozák, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: JMB052, JMB029, JMB009, JMB017, JMB013, JMB015, JMB011
Soubory Komentář
stáhnout anderson-cultural-roots.pdf Benedict Anderson: Imagined Communities: Cultural Roots
stáhnout anderson-introduction.PDF Benedict Anderson: Fictional Communities, Reflections on the Origin and Spread of Nationalism, Verso, 1991, Introduction (pp.1-9)
stáhnout anderson-origins.pdf Benedict Anderson: Fictional Communities, Reflections on the Origin and Spread of Nationalism, Verso, 1991, The Origins of National Consciousness (pp. 37-47), v knihovně kód AN 1056.
stáhnout colombo-context.PDF Gary Colombo, Robert Cullen, Bonnie Lisle (eds.), Rereading America. Cultural Contexts for Critical Thinking and Writing, Bedford/St.Martin´s, 2011, Chapter 5 True Women and Real Men
stáhnout deBlij-demography.PDF Harm deBlij: Geography Matters, Oxford University Press, 2005, kapitola Future Demography of Human Population
stáhnout deBlij-russia.pdf Harm deBlij: Geography Matters, Oxford University Press, 2005, kapitola Russia: Trouble on the Eastern Front
stáhnout Demography-Migration-Outlook.pdf Reiner Munz: Demography and Migration: Outlook for 21st Century. Migration Policy Institute, 2014.
stáhnout friedman_herd.pdf Thomas Friedman: The Lexus and the Olive Tree. Anchor, 2002 (excerpt - Electronic Herd)
stáhnout friedman_lexus.pdf Thomas Friedman: The Lexus and the Olive Tree. Anchor, 2002 (excerpt)
stáhnout hausmann_Foreign Policy_prisoners_geography.pdf Ricardo Hausmann: Prisoners of Geography. Foreign Policy, January, 1999.
stáhnout huntington_clash.PDF Samuel Huntington, The Clash of Civilizations, in: Gearóid Ó Tuathail, Simon Dalby and Paul Routledge: The Geopolitics Reader, 2nd Edition, Routledge, 2006.
stáhnout chomsky_democracy.pdf Noam Chomsky: Understanding Power (edited by Peter J. Mitchell and John Schoeffel), Vintage, 2003. Part1: Democracy and Capitalism.
stáhnout chomsky_economy.pdf Noam Chomsky: Understanding Power (edited by Peter J. Mitchell and John Schoeffel), Vintage, 2003. Part3: Economy.
stáhnout chomsky_education.pdf Noam Chomsky: Understanding Power (edited by Peter J. Mitchell and John Schoeffel), Vintage, 2003. Part2: Education.
stáhnout JMB113_uvod do teritorialnich studii_manual_final.doc Manual_uvod_do_teritorialnich_studii
stáhnout kozak_opora_teritorialni_studia.doc Opora pro uvod do teritorialnich studii
stáhnout Larson-FP-chicago-yangtze.doc Christina Larson: Chicago on the Yangtze, Foreign Policy, 16/8/2010
stáhnout Longman_global_ageing.doc Phillip Longman: Global Ageing, Foreign Policy, October 2010
stáhnout mayer-part1.PDF Mayer-Interpreting NAFTA
stáhnout mead-carter-foreign-policy.doc Walter Mead: The Carter Syndrome, Foreign Policy, April 2010
stáhnout midterm-positive.PDF midterm - pozitivní příklady
stáhnout morris-for-now.pdf Ian Morris: Why the West Rules - For Now. Farar, Straus and Giroux, 2011. Conclusions.
stáhnout postel_Dehydrating_conflict.pdf Postel, Sandra L; Wolf, Aaron T.: Dehydrating conflict. Foreign Policy 126 (Sep/Oct 2001): 60-67.
stáhnout Rodrik-globalization-sense.pdf Dani Rodrik: Making Sense of the Globalization Debate
stáhnout said-ignorance.pdf Edward Said: Reply to Huntington, in: Gearóid Ó Tuathail, Simon Dalby and Paul Routledge: The Geopolitics Reader, 2nd Edition, Routledge, 2006.
stáhnout SaidOrientalismIntroduction.pdf Edward Said: Orientalism, Vintage Books, 1978, Introduction, improved quality
stáhnout SamuelHuntingtonTheHispanicC.pdf Samuel Huntington: Hispanic Challenge, Foreign Policy, 2004
stáhnout sassen-cities.pdf Saskia Sassen: Cities in World Economy, Columbia University Press, 2012 (excerpt)
stáhnout Slavoj Žižek.pdf Slavoj Žižek: First as Tragedy, Then as Farce, Verso, 2009. It´s Ideology, Stupid!
stáhnout smith_two_traditions.pdf Martin Hollis and Steve Smith: Explaining and Understanding International Relations. Clarendon Press, 1990, reprinted 2009. Part I: Two Traditions
stáhnout Szanton_The_Politics of Knowledge.pdf Szanton, David L., The Politics of Knowledge: Area Studies and the Disciplines, University of California Press, 2004. Introduction.
stáhnout watson-golden.pdf James L. Watson: Golden Arches East. Stanford University Press, 1997. Introduction.
stáhnout weldes-national-interest.pdf Jutta Weldes: Constructing National Interests, Borderline, 1999. Introduction
stáhnout Wood-Limbo World.doc Graeme Wood: Limbo World, Foreign Policy, January-February 2010
stáhnout zizek-violence.pdf Slavoj Žižek: On Violence, Profile Books, 2008, pp. 8-33.
stáhnout 4_Týden-boege_hybrid political orders.pdf Volker Boege, Anne Brown, Kevin Clements, and Anna Nolan, On Hybrid Political Orders and Emerging States: State Formation in the Context of ‘Fragility’, Berghof Research Centre for Constructive Conflict Management, Berlin, 2008.
Anotace -
Poslední úprava: KOZAK (30.09.2010)

Kurz seznámí studenty s oborem teritoriální studia, jeho teoretickým a metodologickým vymezením, hlavními problémy, které jsou předmětem akademických diskusí v oboru i možnými tématy pro další výzkum.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Mgr. et Mgr. Kryštof Kozák, Ph.D. (04.10.2012)

Seznámit studenty s tím, co v rámci teritoriálních studií vyučující považuje za klíčové pojmy a koncepty.

Vysvětlit studentům specifické rysy práce se zdroji v rámci teritoriálních studií a základní přístupy v metodologii oboru.

Vyložit studentům formou "aplikačních ukázek", jak a k čemu lze věci v kursu vyučované využít při řešení konkrétních výzkumných problémů jak v rámci jeho vlastní tématiky, tak i mimo ni.

Po absolvování předmětu tedy budou studenti mít základní přehled o oboru teritoriální studia a o základních teoretických a metodologických přístupech tohoto oboru. Získají schopnost formulovat relevantní vědecké problémy a zasadit je do odpovídajícího kontextu. Budou se též rámcově orientovat v oborech příbuzných a budou schopni jednak využívat jejich vědeckých metod a přístupů, ale zároveň též specifikovat jejich využití v kontextu teritoriálních studií. Součástí kurzu bude i představení tzv. velkých akademických debat, a to jak v rámci sociálních věd obecně, tak i v rámci klíčových souvisejících oborů.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jan Hornát, Ph.D. (19.09.2016)

Seznam povinných textů k závěrečné zkoušce je uveden u požadavků na zkoušku.

 

 

Další doporučená literatura k souvisejícím tématům:

  • Bell, Daniel: Kulturní rozpory kapitalismu, Slon, 1999, S7-55c
  • Bell, Daniel: Beyond liberal democracy : political thinking for an East Asian context, Princeton University, 2006, P1-746. 
  • Dalby, Simon. "Imperialism, Domination, Culture: The Continued Relevance of Critical Geopolitics" Geopolitics 13.3 (2008). http://www.informaworld.com/10.1080/14650040802203679
  • Andrés Rodríguez-Pose and Riccardo Crescenzi: Mountains in a flat world: why proximity still matters for the location of economic activity, Cambridge Journal of Regions, Economy and Society 2008, 1, 371-388.
  • Frederick van der Ploeg and Steven Poelhekke: Globalization and the rise of mega-cities in the developing world, Cambridge Journal of Regions, Economy and Society 2008, 1, 477-501.
  • Giovanna Zincone and John Agnew: The Second Great Transformation: The Politics of Globalisation in the Global North, Space & Polity, Vol. 4, No. 1, 5? 21, 2000.
  • Vinci, Anthony: Anarchy, Failed States, and Armed Groups: Reconsidering Conventional Analysis, International Studies Quarterly (2008) 52, 295-314.
  • David Scott: The Great Power ?Great Game? between India and China: ?The Logic of Geography?, Geopolitics, 13:1-26, 2008.
  • Geároid O Tuathail: The Postmodern Geopolitical Condition: States, Statecraft, and Security at the Millenium, Annals of the Association of American Geographers, Vol.90, No.1.(March, 2000), pp. 166-178.
  • Stuart Elden: Terror and Territory, Antipode, Volume 39, Number 5, November 2007 , pp. 821-845
  • Philippe Le Billon: The Geopolitical economy of 'resource wars', Geopolitics, Volume 9, Number 1, March 2004 , pp. 1-28(28).
  • Hayford, Alison: The Geography of Women: An Historical Introduction" Antipode. Volume 6, Issue 2, 1974, pp. 1-19.
  • Matthew Sparke, Political geography: political geographies of globalization III - resistance, Progress in Human Geography (2008) pp. 1-18.
  • Saskia Sassen: Regulating Immigration in a Global Age: A New Policy Landscape, Annals of the American Academy of Political and Social Science, Vol. 570, Dimensions of Globalization. (Jul., 2000), pp. 65-77.
  • Tom De Luca and John Buell: Free Trade: A Paradox for Democracy, New Political Science, Volume 28, Number 4, December 2006.
  • Gerry Kearns: Naturalising Empire: Echoes of Mackinder for the Next American Century? Geopolitics, Volume 11, Number 1 / Spring 2006, Pages: 74 - 98.
  • Gertjan Dijkink: When Geopolitics and Religion Fuse: A Historical Perspective, Geopolitics, Volume 11, Number 2 / Summer 2006, Pages: 192 - 208.
  • Luiza Bialasiewicz: 'The Death of the West': Samuel Huntington, Oriana Fallaci and a New 'Moral' Geopolitics of Births and Bodies, Geopolitics, Volume 11, Number 4 / Winter 2006, Pages: 701 - 724.
  • L. Cabada, M. Kubát a kol. Úvod do studia politické vědy. 2. rozšířené a doplněné vydání. Eurolex Bohemia, Praha 2004.
  • S. Čmejrková, F. Daneš, J. Světlá. Jak napsat odborný text. Leda, Praha 1999.
  • M. Duverger. Introduction to the Social Sciences. Allen&Urwin, London 1961.
  • U. Eco. Jak napsat diplomovou práci. Votobia, Olomouc 1997.
  • V. Gonda. Jako napsat a úspešně obhájiť diplomovů prácu. Elita, Bratislava 2003.
  • A., C. Isaak. Scope and Methods of Political Science. The Dorsey Press, Chicago 1984.
  • V. Knapp. Vědecká propedeutika pro právníky. Eurolex Bohemia, Praha 2003.
  • D. Marsch, G. Stoker (eds.). Theory and Methods in Political Science. Macmillan Press, London 1995.
  • R. Papík. Naučte se číst. Grada, Praha 1992.
  • B., G. Peters. Comparative Politics. Theory and Methods. Macmillan Press, London 1998.
  • B. Říchová, Přehled moderních politologických teorií. Empiricko-analytický přístup v soudobé politické vědě. Portál, Praha 2000.
  • J. Šanderová. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Sociologické nakladatelství, Praha 2005.
  • Z. Šesták. Jak psát a přednášet o vědě. Academia, Praha 2000.
  • M. Weber. K metodológii sociálnych vied. Pravda, Bratislava 1983.
  • Barnes, R.: Successful study for degrese. London: Routledge 1997.
  • Beneš, Z.: Historický text a historická kultura. Praha: Karolinum 1995.
  • Burton, G, Jirák, J.: Úvod do studia médií. Brno: Barrister & Principal 2001.
  • Carr, E. H.: Co je historie? Praha: Svoboda 1967.
  • Ferguson, N. a kol.: Virtuální dějiny: historické alternativy. Praha: Dokořán 2001.
  • Hagen, L.: Informační kvalita a její měření. In: Schulz, W. et al. (ed.) : Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha: Karolinum 2005, s. 51-69.
  • Hlaváček, I. a kol.: Vademecum pomocných věd historických. Jinočany : H&H 1997.
  • Hubík, S.: Sociologie vědění. Praha: Sociologické nakladatelství: 1999.
  • Kempf, W.: Manipulierte Wirklichkeiten. In: Kempf, W. (ed.): Manipulierte Wirklichkeiten: Medienpsychologische Untersuchungen der bundesdeutschen Presseberichterstattung im Golfkrieg. Münster: Lit 1994, s. 3-27.
  • Král, M.: Věda a "krize objektivity". In: Nosek, J., Stachová, J. (eds.): Realismus ve vědě a filosofii : sborník příspěvků. Praha: Filosofia 1995.
  • Kuhn, T. S.: Struktura vědeckých revolucí. Praha: Oikoymenh 1997. (event. + sekundární literatura: Sardar, Z.: Thomas Kuhn a vědecké války. Praha: Triton 2001)
  • Lyotard, J. F.: O postmodernismu: postmoderno vysvětlované dětem : postmoderní situace. Praha: Filozofický ústav Akademie věd České republiky 1993.
  • Mauch, J., E.: Guide to the successful thesis and dissertation : a handbook for students and fakulty. New York: Dekker 1998.
  • Moore, Barrington, Jr.: Social origins of dictatorship and democracy : lord and peasant in the making of the modern world / ; with a new foreword by Edward Friedman and James C. Scott, Boston : Beacon Press, 1993., P1-182
  • Nietzsche, F. : O užitku a škodlivosti historie pro život. In: Nietzsche, F.: Nečasové úvahy I. Praha: Mladá fronta 1992, s. 83 - 165.
  • Nosek, J. (ed.): Konvence ve vědě a filosofii : sborník příspěvků. Praha: Filosofia 2000.
  • Nosek, J., Stachová, J. (eds.): Realismus ve vědě a filosofii : sborník příspěvků. Praha: Filosofia 1995.
  • Pokorný, J.: Úspěšnost zaručena : jak efektivně zpracovat a obhájit diplomovou práci. Brno : Akademické nakladatelství CERM 2004.
  • Popper, K.: Bída historicismu. Praha: Oikoymenh 1994.
  • Rampolla, M. L.: A pocket guide to writing history. Boston : Bedford/St. Martin's 2001.
  • Sedlák, J.: Úvod do práce s informacemi. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity 1996.
  • Spousta, V.: Vádemékum autora odborné a vědecké práce. Brno : Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta 2000.Šaradín, P.: Historické proměny pojmu ideologie. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury 2001.
  • Šimek, D., Kubátová, H.: Od abstraktu do závěrečné práce : jak psát (a možná i napsat) závěrečnou práci ve společenskovědních oborech. Olomouc: Univerzita Palackého, Filozofická fakulta 2002.
  • Štefek, K.: Úvod do studia historie. Hradec Králové: Gaudeamus 2000.
  • Scherer, H.: Úvod do metody obsahové analýzy. In: Schulz, W. et al. (ed.) : Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha : Karolinum 2005, s. 29-50.
  • Weber, M.: "Objektivita" sociálněvědního a sociálněpolitického poznání. In: Weber, M.: Metodologie, sociologie a politika (výbor usp. M. Havelka). Praha: Oikoymenh 1998, s. 7-65.
  • Weber, M.: Smysl "hodnotové neutrality" v sociologických a ekonomických vědách. Tamtéž, s. 64 -108.
  • Szanton, David L., The Politics of Knowledge: Area Studies and the Disciplines, University of California Press, 2004.
  • Žižek, Slavoj: Podkova nade dveřmi : výbor z textů, Praha, Akademie výtvarných umění, 2009, P1-101.
Metody výuky
Poslední úprava: KOZAK (30.09.2010)

Přednáška, čtení podkladových textů na každý týden.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Jan Hornát, Ph.D. (07.01.2017)

Požadavky ke kontrole plnění studijních povinností:

 

1.   Písemný test v polovině semestru (24.11.2016): 30%

Test bude zaměřen na zadané povinné texty a chápání základních konceptů z přednášek, bude obsahovat jak otázky s možnostmi na výběr, tak kratší volné odpovědi.

Každý student zpracuje analýzu významu, kontextu a relevance méně známé události z posledních dvou měsíců podle výběru studenta.

Analýza by měla obsahovat jméno autora analýzy, jméno autora původní zprávy, její název, zdroj, datum uveřejnění, a případně internetový odkaz.

V textu analýzy se pokuste odpovědět především na tyto otázky:

  • Co je jádrem sdělení?
  • Proč je událost významná?
  • Pro koho je především důležitá?
  • Jaké má širší důsledky? S jakými obecnějšími tématy souvisí?
  • Co z dané události vyplývá? Můžeme na jejím základě něco důležitého usuzovat?
  • Je pro událost důležitý teritoriální kontext? Pokud ano, čím?


Vhodným doplňkem je případně i mapa, která událost zasazuje do teritoriálního kontextu.

Pokud budou mít dva nebo více studentů stejné téma, odečítá se z výsledku minimálně 2%, maximálně pak tolik procent, kolik shodných témat celkově bude. Maximální rozsah textu je 3600 znaků.

 !! Aktuální sdílený dokument ZS 2016 - zde náhrávejte své analýzy: https://docs.google.com/document/d/1uZ8jH3KqRzsXM-szOxdDnxyofXGi_LffCtpu7satl9Y/edit

Analýzy pro inspiraci z roku 2014, 2015 (nevkládat nové!):

  • https://docs.google.com/document/d/1czXcjCeqYyYc7gDZHcM-SoHfH-DjFRbw7EetDve10ZI/edit?usp=sharing
  • https://docs.google.com/document/d/1E_6l35u5bW1kLtHOPcBl1zqL1EXsbbKA_hg6GiOnudE/edit?usp=sharing

 

2.   Závěrečný písemný test: 50%

Test bude zaměřen na zadané povinné texty a chápání základních konceptů z přednášek, bude obsahovat jak otázky s možnostmi na výběr, tak kratší volné odpovědi.

 

3.  Kreativní zpracování návrhu na relevantní výzkumnou otázku z oboru teritoriální studia: 20%

V rámci zpracování doporučuji zodpovědět tyto otázky:

  • Jaká je nejvhodnější formulace výzkumné otázky?
  • Proč stojí za to se danou otázkou zabývat?
  • Zabýval se už někdo podobnou otázkou a k čemu eventuálně došel?
  • V čem je předkládaná otázka kreativní?
  • Jak lze otázku zařadit v rámci teritoriálních studií a dalších oborů?
  • Jakým způsobem lze při samotném odpovídání na otázku postupovat?
  • Jaká by mohla být základní navrhovaná osnova práce?
  • Co se můžeme nakonec dozvědět a k čemu to bude v širším smyslu dobré?
  • Jaký obrázek (mapa, graf?) by nejlépe charakterizoval dané výzkumné téma (nejlépe konkrétní příklad)?

Maximální rozsah: 1 strana A4.

Pokud budou mít dva nebo více studentů stejné téma, odečítá se z výsledku minimálně 5%, maximálně pak tolik procent, kolik shodných témat celkově bude.

!!Aktuální sdílený dokument ZS 2016 - zde náhrávejte své výzkumné otázky: https://docs.google.com/document/d/13Pr44V1GafVcCQ7ktxZXGThMDz96R33uc7p34zfk-YE/edit?usp=sharing

Termín pro odevzdání výzkumných otázek je 20.1.2017.

Výzkumné otázky z minulých let pro případnou inspiraci:

 

Známkování

100-91 bodů celkem: 1

90-80 bodů celkem: 2

79-70 bodů celkem: 3

69,75 a níže: neprospěl/a

 

Povinné texty/zdroje k midtermu:

  • Alexis de Tocqueville: Demokracie v Americe (vybrané pasáže): "Philosophical Method Of The Americans", http://xroads.virginia.edu/~HYPER/DETOC/ch1_01.htm a "Some Reflections On American Manners" http://xroads.virginia.edu/~HYPER/DETOC/ch3_14.htm
  • Martin Hollis and Steve Smith: Explaining and Understanding International Relations, Clarendon Paperbacks, 1991. Introduction (pp.1-15)
  • Edward Said: Orientalism, Vintage Books, 1979, Introduction (pp.1-31).
  • Postel, Sandra L; Wolf, Aaron T.: Dehydrating conflict. Foreign Policy 126 (Sep/Oct 2001): 60-67.
  • Roman Krznaric: The Power of Outrospection - http://www.thersa.org/events/rsaanimate/animate/power-of-outrospection
  • Gary Colombo, Robert Cullen, Bonnie Lisle (eds.), Rereading America. Cultural Contexts for Critical Thinking and Writing, Bedford/St.Martin´s, 2011, Chapter 5 True Women and Real Men
  • Volker Boege, Anne Brown, Kevin Clements, and Anna Nolan, On Hybrid Political Orders and Emerging States: State Formation in the Context of ‘Fragility’, Berghof Research Centre for Constructive Conflict Management, Berlin, 2008.
  • TED Talk: Joseph Nye on global power shifts - http://www.ted.com/talks/joseph_nye_on_global_power_shifts.html
  • TED Talk: Benedetta Berti: The surprising way groups like ISIS stay in power - https://www.ted.com/talks/benedetta_berti_the_surprising_way_groups_like_isis_stay_in_power
  • Dani Rodrik: Sense and Nonsense in the Globalization Debate, Foreign Policy, No. 107. (Summer, 1997), pp. 19-37.
  • James L. Watson: Golden Arches East. Stanford University Press, 1997. Introduction.

Seznam povinných textů k závěrečné zkoušce:

Není důležitá detailní znalost všech podrobností, nicméně je důležité se zamyslet nad celkovým vyzněním textu a jeho souvislostmi s probíranou látkou. Je dobré si také rozmyslet, jestli souhlasíte nebo nesouhlasíte s hlavními tezemi z textu. Pokud budete mít nějaký technický problém se získáním textu, včas se ozvěte.

Ekonomické souvislosti:

  • Thomas Friedman: The Lexus and the Olive Tree, Anchor Books, 2000, The New System.

Kultura a civilizace:

  • Samuel Huntington: The Clash of Civilizations, Foreign Affairs, 1993.
  • Edward Said: Clash of Ignorance. Reply to Huntington, oba zdroje z Gearóid Ó Tuathail, Simon Dalby and Paul Routledge: The Geopolitics Reader, 2nd Edition, Routledge, 2006.

Demografie:

  • Reiner Munz: Demography and Migration. Outlook for the 21st century. Migration Policy Institute, 2014.

Nacionalismus a teritoriální studia:

  • Benedict Anderson: Fictional Communities, Reflections on the Origin and Spread of Nationalism, Verso, 1991, Introduction (pp.1-9), The Origins of National Consciousness (pp. 37-47) AN 1056.
  • Graeme Wood, Limbo World, Foreign Policy, January/February 2010.

Demokracie, tranzice a tranformace:

  • Guillermo O'Donnell a Philippe C. Schmitter, Transitions from Authoritarian Rule: Tentative Conclusions anout Uncertain Democracies (Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1986), kapitoly 1, 2 a 3 (str. 3-36).

Kritické perspektivy:

  • Slavoj Žižek: First as Tragedy, Then as Farce, Verso, 2009. It´s Ideology, Stupid!
  • Slavoj Zizek: Speech at Occupy Wall Street, October 2011, available at: http://www.versobooks.com/blogs/736

Závěrečná syntéza:

  • Szanton, David L., The Politics of Knowledge: Area Studies and the Disciplines, University of California Press, 2004. Introduction

 

Doporučené: 

  • Jutta Weldes: Constructing National Interests, Borderline, 1999. Introduction
  • Ian Morris: Why the West Rules - For Now. Farar, Straus and Giroux, 2011. Conclusions.
  • David Graeber: On Bullshit Jobs - available at: http://libcom.org/library/phenomenon-bullshit-jobs-david-graeber
  • Phillip Longman: Think Again: Global Aging, Foreign Policy, October 2010. 
  • Noam Chomsky: Understanding Power (edited by Peter J. Mitchell and John Schoeffel), Vintage, 2003. Part1: Democracy and Capitalism, Part 3: Education

 

 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Jan Hornát, Ph.D. (05.01.2017)

Týden 1. Koncepční úvod do teritoriálních studií - Rámec a limity (6.10.2016)

  • Co jsou to teritoriální studia (area studies)?
  • Proč má smysl teritoriální studia studovat? K čemu jsou vlastně dobré?
  • Jakými otázkami se především zabývají?
  • Jakými otázkami se především nezabývají?
  • Jakou roli hraje v teritoriálních studiích porovnávání a komparace?
  • Jak vznikly a jaké jsou důležité milníky v jejich vývoji?
  • Jakou hrála ve vývoji teritoriálních studií roli studená válka?
  • Kam by se daly zařadit v kontextu ostatních vědních disciplín?
  • K čemu jsou teritoriální studia dobrá?
  • Jaké otázky nám mohou pomoci zodpovědět?
  • K čemu naopak příliš dobrá nejsou?
  • Kde jsou limity relevantních výzkumných otázek?
  • Jakým způsobem lze zjednodušovat komplexní problémy?
  • Jaká jsou úskalí tohoto procesu?
  • Proč je důležitý teritoriální kontext obecných problémů?
  • Jak lze porovnávat závěry relevantní pro jednotlivé regiony?
  • Existují díla v antickém světě, která lze označit za předchůdce teritoriálních studií? Pokud ano, tak jaká? Co je na nich z dnešního pohledu zajímavého?
  • Existují díla ve středověku, která lze označit za předchůdce teritoriálních studií? Pokud ano, tak jaká? Co je na nich z dnešního pohledu zajímavého?
  • Jaký má pro teritoriální studia význam Charles Montesquieu? O čem jsou jeho Perské listy (Lettres persanes)? Jaké myšlenky jsou relevantní pro teritoriální studia v díle O duchu zákonů (De l'Esprit des Lois)?
  • Kdo byl Alexis de Tocqueville?
  • Proč byl významný z hlediska vývoje teritoriálních studií?
  • Co je hlavním námětem jeho knihy Demokracie v Americe?
  • Co mu na tehdejší Americe připadá pozitivní a co naopak negativní?
  • Co je to proxemika?
  • Čím je slavná škola Bauhaus?
  • Co je to ulmská stolička?
  • Jak navazuje IKEA na myšlenky Bauhausu?
  • Kdo to byli Walter Gropius? Ludwig Mies van der Rohe? Lazslo Moholy-Nagy?
  • Jaké jsou politické souvislosti působení Bauhausu?
  • Na jakých myšlenkách byl postaven funkcionalismus?
  • Čím se vyznačuje postmoderní architektura?
  • Kdy a proč proběhla velká přestavba Paříže?
  • Jaké jsou různé modely organizace města?
  • Co je to lineární město?
  • Kdo to byl Ebenezer Howard?
  • Na čem je založen koncept Zahradního města?
  • Jak ovlivňil urbanismus Le Corbusier?
  • Jak souvisí Corbusier s panelákem?
  • Proč bylo vystavěno město Brasília? Jaké byly hlavní urbanistické myšlenky, na kterých bylo založeno?
  • Kdo to byli Oscar Niemayer, Lúcio Costa?
  • Jaké jsou hlavní problémy amerického urbanismu?
  • Jaký je v americkém kontextu rozdíl mezi tzv. downtownem a předměstími?
  • Co je to sídelní kaše?

Texty:

Doporučené:

Další odkazy:

  • Xenofon: Anabasis, Full text at: http://www.gutenberg.org/files/1170/1170-h/1170-h.htm
  • John Canning: Interdisciplinary teaching and learning in Area Studies (Subject Centre for Languages, Linguistics and Area Studies, July 1, 2004, k dispozici na: www.llas.ac.uk/resources/paper/2134
  • Bruce Cumings: Boundary Displacement: Area Studies and International Studies during and after the Cold War, Bulletin of Concerned Asia Scholars, Vol. 29, 1997, k dispozici na: http://www.mtholyoke.edu/acad/intrel/cumings2.htm
  • Christina Larson: Chicago on the Yangtze. Welcome to Chongqing, the biggest city you've never heard of. Foreign Policy, September/October, 2010. http://www.foreignpolicy.com/articles/2010/08/16/chicago_on_the_yangtze?page=full Text také uploadovan do SISu.

Týden 2. Systematizace zkoumání v sociálních vědách - Energetika a současný svět (13.10.2016)

  • Jaké jsou základní způsoby poznávání okolního světa?
  • Jak se liší sociální vědy od věd přírodních? Jak se liší od věd humanitních?
  • V čem spočívají hlavní limity zkoumání a omezení přírodních věd?
  • V čem spočívají hlavní limity zkoumání a omezení humanitních věd?
  • V čem spočívají hlavní limity zkoumání a omezení sociálních věd?
  • Jaké vědy se obvykle řadí mezi sociální, a jaké jsou mezi nimi souvislosti?
  • Jaké je postavení teritoriálních studií v rámci sociálních věd?
  • Jak se formuluje vědecký problém v rámci teritoriálních studií?
  • Jaká témata jsou pro teritoriální studia adekvátní?
  • Co je to vědecká hypotéza?
  • Jaký význam má vyvratitelnost hypotézy?
  • Co je to normativní hledisko? Jaký má ve vědeckém zkoumání význam?
  • Co to znamená wikipedizace znalostí? Jaké má výhody a jaké má nevýhody?

Představení diskuse: Historický vs. politologický přístup k sociální realitě

  • V čem spočívá historický přístup ke zkoumání okolního světa?
  • V čem spočívá politologický přístup ke zkoumání okolního světa?
  • K čemu každý z nich směřuje?
  • Jaké jsou mezi nimi hlavní rozdíly?
  • Jaké lze mezi nimi najít shodné prvky?
  • Oborová souvislost: Teritoriální studia a historie, teritoriální studia a politologie
  • Jaká je pozice teritoriálních studií ve vztahu s historií a politologií?
  • Lze oba přístupy v teritoriálních studiích kombinovat?
  • Jaké jsou možné příklady prací z těchto oborů?

Analytická vsuvka: Energie a prostor

  • Kolik je přibližně celková světová spotřeba energie v megawatech?
  • Který zdroj je nejvíce využívaný?
  • Kolik procent světové spotřeby pokrývá jaderná energie?
  • Jaký je v současné době největší zdroj energie z obnovitelných zdrojů?
  • Co je to tzv. energetická intenzita?
  • Kolik litrů je v jednom barelu ropy?
  • Které země jsou součástí OPECu?
  • Které státy patří k největším exportérům (importérům, spotřebitelům) ropy?
  • Kolik ropy přibližně dovezou (vyvezou, vyrobí, spotřebují)?
  • Které státy mají největší zásoby ropy (zemního plynu?)
  • Které státy produkují nejvíce zemního plynu?
  • Které státy vyvážejí nejvíce uhlí?
  • Které státy mají největší zásoby uhlí?
  • Které státy mají na svém území jaderné reaktory?
  • Kde se ve větším rozsahu těží uran?

Texty:

  • Postel, Sandra L; Wolf, Aaron T.: Dehydrating conflict. Foreign Policy 126 (Sep/Oct 2001): 60-67.
  • Martin Hollis and Steve Smith: Explaining and Understanding International Relations, Clarendon Paperbacks, 1991. Introduction (pp.1-15)
  • Roman Krznaric: The Power of Outrospection - http://www.thersa.org/events/rsaanimate/animate/power-of-outrospection

Další zdroje:

  • Frederic W. Mayer: Interpreting NAFTA. Science and Art of Political Analysis, Columbia University Press, 1998. Introduction (pp. 12-25)
  • David E. McNabb: Research Methods for Political Science. Quantitative and Qualitative Methods, M.E. Sharpe, 2004. (pdf k dispozici v SISu)

 

Týden 3. Problém limitů poznání v aplikaci na teritoriální studia - Gender a geografie (20.10.2016)

  • Co je to epistemologie?
  • Jak si můžeme být úplně jisti, že něco je pravda?
  • Jak lze zmenšit nejistotu v rámci analýzy?
  • Jaké typy zdrojů poznání existují?
  • Jaké zdroje lze považovat za věrohodné, jaké nikoliv?
  • Jaké jsou limity a omezení konspiračních teorií?
  • Jakým způsobem mohou ovlivňovat proces poznání naše předsudky?
  • Jakým způsobem mohou ovlivňovat proces poznání naše skrytá východiska?
  • Kdo to byl Thomas Kuhn?
  • Proč je důležitá jeho kniha Struktura vědeckých revolucí?

Představení diskuse: Pozitivismus vs. postpozitivismus

  • Co je to pozitivismus? Jaké jsou jeho cíle?
  • Co je to postpozitivismus? Čeho chce dosáhnout?
  • Jaké jsou limity a omezení pozitivistického přístupu?
  • Jaké jsou limity a omezení postpozitivistického přístupu?
  • Co je to konstruktivismus? Z jakých východisek především vychází?
  • Jaké jsou politické souvislosti sporů mezi pozitivismem a postpozitivismem?
  • Jak se spory mezi pozitivismem a postpozitivismem projevují v teritoriálních studiích?
  • Co je to diskurzivní analýza? K čemu je dobrá?
  • Jaké jsou základní teze postpozitivismu?
  • Proč je samotné pojmenování a klasifikace v podstatě mocenským nástrojem?
  • Jaká je možná aplikace postpozitivistického přístupu na politickou geografii?
  • Co je to sekuritizace?
  • Co je to dominantní diskurz?
  • V čem spočívá hlavní rozdíl mezi pozitivismem a postpozitivismem?
  • Co je to normativní hledisko?

Analytická vsuvka: Geografie a gender

  • Co jsou to maquiladory? Proč zaměstnávají více ženy?
  • Ve kterých zemích jsou ženy nuceny pracovat v zemědělství?
  • Ve kterých zemích pracuje velké procento žen v průmyslu?
  • Kdo patří k předním teoretikům feminismu?
  • Ve které zemi je celkově nejvíce nevzdělaných žen?
  • Ve kterých zemích byste čekali velké rozdíly mezi vzděláním dívek a chlapců na základích (středních) školách?
  • Jaké jsou hlavní příčiny zabíjení čerstvě narozených dívek?
  • Kolik se odhaduje, že je v Indii zabito čerstvě narozených dívek?
  • Ve kterých zemích je celkově více mužů než žen?
  • Proč není práce žen často zahrnuta do oficiálních statistik?
  • Proč je problematika genderu důležitá pro rozvojovou tematiku?
  • Ve kterých zemích byste čekali vyšší procento ekonomicky aktivních žen?

Text:

  • Edward Said: Orientalism, Vintage Books, 1979, Introduction (pp.1-31).
  • Gary Colombo, Robert Cullen, Bonnie Lisle (eds.), Rereading America. Cultural Contexts for Critical Thinking and Writing, Bedford/St.Martin´s, 2011, Chapter 5 True Women and Real Men

Další zdroje:

  •  Jenny Lunn: Global perspectives in Area Studies: a complacent or creative response? | Subject Centre for Languages, Linguistics and Area Studies, May, 2006, k dispozici na: http://www.llas.ac.uk/resources/gpg/2503

 

Týden 4. Teritoriální studia a mezinárodní vztahy - Vznik státu, geopolitika a světový řád (27.10.2016)

  • Jaká je souvislost mezi teritoriálními studii a mezinárodními vztahy?
  • Proč má význam se touto souvislostí zabývat?
  • Jaké jsou hlavní teoretické směry uvažování o mezinárodních vztazích?
  • Jakým způsobem ovlivňují specifické podmínky v jednotlivých oblastech mezinárodní vztahy obecně?
  • K čemu je dobré teoretické uchopení mezinárodních vztahů?
  • V čem byl revoluční Vestfálský mír z hlediska koncepce moderního státu?
  • Jaké jsou hlavní rysy národního státu?
  • Jaké důsledky měla koncepce národního státu pro mezinárodní vztahy?
  • Jak ovlivnila vznik moderního národního státu průmyslová revoluce?
  • Jaký přínos pro geopolitku měl Alfred Thayer Mahan?
  • Co je to teorie tzv. heartlandu?
  • Jaké měla důsledky pro politiku Velké Británie?
  • Co je to geografický determinismus?
  • Jakou představu o geopolitice měl Nicholas Spykman?
  • Co je to organická teorie státu? Jak souvisí s konceptem Lebensraumu?
  • Jaké jsou základní koncepty německé geopolitické školy formulované Johanem Rudolfem Kjellénem?
  • Čím byl významný Karl Haushofer? Jak ovlivnil německou zahraniční politiku?
  • V čem by se německá a angloamerická geopolitická škola zřejmě shodly?
  • Jaké jsou základní teze idealistické školy v mezinárodních vztazích?
  • Jaké jsou hlavní myšlenky Hugo Grotia a Woodrowa Wilsona s ohledem na mezinárodní vztahy?
  • Co je to neoliberální institucionalismus?
  • Jaké jsou základní teze realistické školy, z čeho vychází?
  • Jaký byl hlavní přínos Hanse Morgenthaua a Kennetha Waltze pro teorii mezinárodních vztahů?
  • Jak lze podle příznivců realistické školy zajistit mír?
  • Jak se změnilo uvažování o geopolitice za Studené války?
  • Jakou roli v ní hrála geografie?

 Představení diskuse: Realismus v. idealismus

  • Co je to realismus v mezinárodních vztazích? Jaká jsou jeho hlavní východiska?
  • Co je to idealismus v mezinárodních vztazích? Jaká jsou jeho hlavní východiska?
  • Jaké jsou výhody jednotlivých přístupů? Co dokáží nejlépe vysvětlit?
  • Jaké jsou omezení jednotlivých přístupů? Co mají největší problémy vysvětlit?
  • Jaké jsou politické souvislosti těchto dvou přístupů? K jakým konkrétním politikám vedou?
  • Jaké jsou další přístupy k mezinárodním vztahům?
  • Jakým způsobem ovlivňuje teritoriální kontext teoretické problémy?

Text:

  • Volker Boege, Anne Brown, Kevin Clements, and Anna Nolan, On Hybrid Political Orders and Emerging States: State Formation in the Context of ‘Fragility’, Berghof Research Centre for Constructive Conflict Management, Berlin, 2008.
  • TED Talk: Joseph Nye on global power shifts - http://www.ted.com/talks/joseph_nye_on_global_power_shifts.html
  • TED Talk: Benedetta Berti: The surprising way groups like ISIS stay in power - https://www.ted.com/talks/benedetta_berti_the_surprising_way_groups_like_isis_stay_in_power 

Doporučené:

Další odkazy:

  • Conversations with History: Joseph S. Nye, UCtelevision, k dispozici na: http://www.youtube.com/watch?v=PeaFWKUzxbI&feature=related
  • Conversations with History: John Mearsheimer, UCtelevision, k dispozici na: http://www.youtube.com/watch?v=AKFamUu6dGw&feature=related
  • Conversations with History: Kenneth Waltz, UCtelevision, k dispozici na: http://www.youtube.com/watch?v=F9eV5gPlPZg&feature=channel

 

Týden 5. Celosvětová ekonomická provázanost - Příznivci a odpůrci globalizace (3.11.2016)

  • Jakým způsobem ovlivňují ekonomické faktory politický systém?
  • Jakým způsobem ovlivňuje politický systém ekonomiku?
  • Jak se projevuje ekonomická provázanost v různých teritoriálních kontextech a regionech?
  • Co je to Washingtonský konsensus?
  • V čem spočívají hlavní výhody volného trhu?
  • Jaké skupiny obyvatel jsou systémem volného trhu ohroženy? Jaké skupiny z něj zpravidla profitují?
  • Jaké jsou politické souvislosti prosazování volného trhu?
  • Jaké přímé a nepřímé důsledky má celosvětová ekonomická provázanost?
  • Jakou roli hraje ve světové ekonomice energie a energetické zdroje?
  • Kolik procent celkového světového bohatství drží nejbohatší jedno procento obyvatel?
  • Kolik bohatství připadá v průměru na jednoho obyvatele Zeměkoule?
  • Je Západní Evropa čistým exportérem nebo importérem?
  • Jaká je pozice USA v zahraničním obchodu?
  • Porovnejte státy z hlediska otevřenosti vůči dovozu. Je celkový objem obchodu s výrobky vyšší než objem obchodu s palivy a nerostnými surovinami?
  • Kam se vyváží nejvíce zboží z Afriky? Kam ze Středního východu?
  • Která země je největším vývozcem zboží na světě?
  • Která je největším dovozcem?
  • Jaká je struktura obchodu mezi Čínou a Afrikou?
  • Který region má nejvyšší podíl na vývozu výrobků?
  • Který region má nejvyšší podíl na vývozu železa a oceli?
  • Které státy patří mezi čisté vývozce automobilů?
  • Kudy procházejí hlavní trasy lodní dopravy?
  • Jak dlouho přibližně trvá dopravit kontejner z Číny do Evropy?
  • Co je to TEU?
  • Kolik přibližně stojí dopravit 1 TEU z Číny na západní pobřeží USA?
  • Je větší kapacita Suezského nebo Panamského průplavu?

Představení diskuse: Příznivci a odpůrci globalizace

  • Jaké jsou hlavní argumenty příznivců globalizace? Jaké jaké k nim existují protiargumenty?
  • Jaké jsou hlavní argumenty odpůrců globalizace? Jaké jaké k nim existují protiargumenty?
  • Jakým způsobem ovlivnila finanční krize z roku 2008 debatu o globalizaci?
  • Jakým způsobem ovlivňuje rychlý růst Číny debatu o globalizaci?

Texty:

  • Dani Rodrik: Sense and Nonsense in the Globalization Debate, Foreign Policy, No. 107. (Summer, 1997), pp. 19-37.
  • James L. Watson: Golden Arches East. Stanford University Press, 1997. Introduction.

Doporučené:

Další odkazy:

  • Milton Friedman Debates Naomi Klein, http://www.youtube.com/watch?v=g2kTy7glZ9s
  • David Harvey, RSA Animate - Crises of Capitalism, http://www.youtube.com/watch?v=qOP2V_np2c0&feature=related
  • Foreign Policy, Prime Numbers, Megacities: http://www.foreignpolicy.com/articles/2010/08/16/prime_numbers_megacities

 

Týden 6. Kulturní okruhy v návaznosti na teritorium - Geopolitika náboženství a migrace (10.11.2016)

  • Jak lze definovat kulturu?
  • Proč je důležité zabývat se v teritoriálních vztazích kulturou?
  • Jaký má kultura vliv na ekonomiku?
  • Jaký má kultura vliv na politiku?
  • Jaký má kultura vliv na mezinárodní vztahy?
  • Je kultura důležitějším faktorem než ekonomická základna?
  • Co je to multikulturalismus? Jaké v rámci něj probíhají koncepční debaty?
  • Na čem je založena myšlenka střetu civilizací podle Samuela Huntingtona?
  • Představení diskuse: Huntington vs. Fukuyama, Huntington vs. Said
  • Kdo to byl Samuel Huntington? Co je postatou jeho knihy Střet civilizací? Jaké jsou v ní hlavní argumenty?
  • Kdo to je Francis Fukuyama? Co je podstatou jeho knihy Konec historie a poslední člověk? Jaké jsou v ní hlavní argumenty?
  • Jaké jsou politické souvislosti sporu mezi Huntingtonem a Fukuyamou?
  • Jaké jsou politické souvislosti sporu mezi Huntingtonem a Saidem?

Analytická vsuvka: Geopolitika náboženství

  • Na která teritoria si dělají světová náboženství politické nároky?
  • Jak můžeme z geopolitického hlediska vnímat svatá místa?
  • Co je chalífát?
  • Co byla Balfourova deklarace?
  • Proč je důležité znát rozdíl mezi šiitskými a sunnitskými muslimy?

Analytická vsuvka: Migrační toky

  • Jaké probíhaly nejdůležitější migrační toky v historii?
  • Které státy zažívají vysokou míru imigrace?
  • Které státy zažívají vysokou míru emigrace?
  • Ve kterých státech je největší procento migrantů v porovnání s ostatní populací?
  • Ve kterých státech je největší množství vnitřních migrantů?
  • Jaké jsou přibližné počty imigrantů ve Francii, Španělsku, Velké Británii, Německu, Spojených státech?
  • Kolik uprchlíků se usadilo v Jordánsku či Libanonu?
  • Jaká je celková populace migrantů celosvětově?

Texty:

  • Samuel Huntington: The Clash of Civilizations, Foreign Affairs, 1993.
  • Edward Said: Clash of Ignorance. Reply to Huntington, oba zdroje z Gearóid Ó Tuathail, Simon Dalby and Paul Routledge: The Geopolitics Reader, 2nd Edition, Routledge, 2006.
  • TED Talk: Martin Jacques: Understanding the rise of China - http://www.ted.com/talks/martin_jacques_understanding_the_rise_of_china.html

Další odkazy:

 

Týden 7. Státní svátek (17.11.2016)

 

Týden 8. Midterm (24.11.2016)

 

Týden 9. Vědecká metoda a vliv demografie na politické a hospodářské procesy (1.12.2016)

  • Proč stojí za to se daným tématem zabývat?
  • Zabýval se už někdo příbuzným tématem a k čemu eventuelně došel?
  • Jak lze téma zařadit v rámci teritoriálních studií a dalších oborů?
  • Na jakou základní otázku hledá výzkum odpověď? Alternativně: Jakou hlavní tezi má výzkum prokázat?
  • Jakým způsobem lze při samotném výzkumu postupovat?
  • Jaká by mohla být základní navrhovaná osnova práce?
  • Co se můžeme nakonec dozvědět a k čemu to bude v širším smyslu dobré?

Analytická vsuvka: Politická demografie a teritoria

  • Jaká je přibližná velikost nejdůležitějších zemí podle počtu obyvatel?
  • Kde jsou oblasti s nejvyšším růstem populace?
  • Co je to demografická pyramida?
  • Co je to tzv. demografická transformace?
  • Jaký je celkový počet obvyvatel Země?
  • Jaký je počet obyvatel jednotlivých kontinentů?

Texty:

Doporučené:

  • Harm de Blij: Why Geography Matters, Oxford University Press, 2005, kapitoly "A Future Geography of Human Population" a "Russia: Trouble on the Eastern Front" (oba úryvky jsou naskenován v systému SIS)
  • Phillip Longman: Think Again: Global Aging, Foreign Policy, October 2010.

 

Týden 10. Problematika identity - Suverenita, nezávislost, nacionalismus, komunity, kultury, regiony (8.12.2016)

  • Co je to státní suverenita? Jak se projevuje?
  • Co potřebuje politický útvar, aby se mohl nazývat nezávislým státem?
  • Jaký je rozdíl mezi formální a neformální nezávislostí?
  • V čem znamenal moderní nacionalismus důležitý přelom v uvažování?
  • Jak lze definovat národ?
  • Jakou roli hraje v definici národa jazyk?
  • Co je to právo na sebeurčení národů?
  • Jak se liší národ od komunity?
  • Jak se liší národ od civilizačního okruhu?
  • Co je to Západ? Jak je možné jej definovat? Čím se především liší od zbytku světa?
  • Kdo to byl Benedict Anderson? Jaké jsou jeho důležité teze týkající se národů a národních států?

Představení diskuse: Kosovo vs. Jižní Osetie

  • Kdo uznává a kdo neuznává nezávislost Kosova? Proč?
  • Kdo uznává a kdo neuznává nezávislost Jižní Osetie? Proč?
  • Oborová souvislost: Teritoriální studia a nacionalismus, regionalismus

Analytická vsuvka: Volební geografie

  • Co je to gerrymandering?
  • Jak můžete volební geografií nějakou skupinu voličů poškodit?
  • Jak jí naopak můžete pomoci?
  • Jakým způsobem zkresluje velikost volebního obvodu rozdělování mandátů?
  • Kde je geograficky bašta levicových stran ve Španělsku?
  • Kde je v České republice?
  • Na čem je postavený volební systém "single transferable vote"?
  • Kde je geografická základna Liberální strany v Austrálii?
  • Co je to "mixed member proportional representation"?

Texty:

  • Benedict Anderson: Fictional Communities, Reflections on the Origin and Spread of Nationalism, Verso, 1991, Introduction (pp.1-9), The Origins of National Consciousness (pp. 37-47) AN 1056.
  • Graeme Wood, Limbo World, Foreign Policy, January/February 2010.

 

Týden 11. Politické a hospodářské režimy - Tranzice a tranformace (15.12.2016) 

  • Co je demokracie a proč ji "šíříme"?
  • Jak probíhá tranzice z autoritářského režimu k demokratickému? Jaké jsou kritické momenty a klíčoví aktéři?
  • Byl konec studené války výhrou liberální demokracie a tržního hospodářství? Co tvrdil Francis Fukuyama?
  • Co je tzv. washingtonský konsenzus? Co je tzv. pekingský konsenzus?
  • Kolik finančních prostředků je věnováno podpoře a šíření demokracie?
  • Jak zapadá strategie šíření demokracie do rozvojové pomoci?
  • Jaký má EU vztak ke svému "sousedství"?
  • Válčí mezi sebou demokratické státy?
  • Co tvrdí tzv. modernizační teorie? Kdy společnost začne požadovat politická práva?
  • Jak definoval demokracii Robert Dahl?
  • Je demokracie "kompatibilní" s "nezápadními" hodnotovými systémy?
  • Co myslel Fareed Zakaria termínen "neliberální demokracie"?
  • Kolik bylo na světě demokratických režímů v roce 1975 podle Freedom House? Kolik v roce 2015?

Představení diskuze: Minimalistická versus maximalistická definice demokracie

  • Jak definoval demokracii ekononom Joseph Schumpeter?
  • Jaký je největší přínos demokracie podle Karla Poppera?
  • Co jsou aktivní a pasivní občanská práva?
  • Jaké svobody musí zaručovat liberální demokracie podle Larryho Diamonda?

Analytická vsuvka: Co znamenalo tvz. Arabské jaro a jak na něj reagovala EU a Spojené státy?

  • Jaké faktory měly vliv na mobilizaci občanů v arabských zemích?
  • Po čem demonstranti "volali"? Byla to demokracie?
  • Proč chce EU v oblasti asistovat s budováním "hluboké a udržitelné demokracie"?
  • Jakou roli hrála demografie a náboženství?
  • Jaké nástroje mají USA a EU k dispozici na podporu demokracie v oblasti?
  • Jak se od té doby změnila geopolitika regionu?

Texty:

  • Guillermo O'Donnell a Philippe C. Schmitter, Transitions from Authoritarian Rule: Tentative Conclusions about Uncertain Democracies (Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1986), kapitoly 1, 2 a 3 (str. 3-36).
  • TED Talk: Eric X. Li, "The Tale of Two Political Systems" - https://www.ted.com/talks/eric_x_li_a_tale_of_two_political_systems.

Doporučené:

  • Miroslav Vaněk a Pavel Mücke, Velvet Revolutions: An Oral History of Czech Society (Oxford: Oxford University Press, 2016). Přístupné elektronicky v jinonické knihovně.
  • Thomas Carothers, "Think Again: Arab Democracy", Foreign Policy, March 10, 2011.
  • TED Talk: Ivan Krastev, "Can Democracy Exist Without Trust?" - https://www.ted.com/talks/ivan_krastev_can_democracy_exist_without_trust.

 

Týden 12. Vliv "čtvrté průmyslová revoluce" na teritorium a koncept hybridní války (22.12.2016)

  • Jaké jsou projevy "čtvrté průmyslové revoluce" a které regiony a zeměm ji zažívají nejintenzivněji?
  • Jak ovlivňují digitální média mezilidské vztahy?
  • Jak budou muset vlády reagovat na stále intenzivnější prostupování digitálních technologií do všedních životů?
  • Co za nás budou dělat roboti a jak se toto promítne do naší koncepce zaměstnanosti?
  • Jak ovlivní digitální technologie prostor a urbanismus?
  • Co je inkluzivní růst? Proč je tento termín důležitý pro stabilitu společenských a politických systémů?
  • Kdo nese odpovědnost za nehodu způsobenou samořiditelným automobilem?
  • Jaký vliv mají sociální média na fungování a stabilitu demokracie?
  • Jak mění digitální technologie naše pojetí hranic?
  • Co je Průmysl 4.0?
  • Kde jsou hranice svobody na internetu?

Analytická vsuvka: Digitální technologie a válka - koncept tzv. hybridní války, dezinformační kampaň

  • Jak definujeme hybridní válku? Existuje vůbec?
  • Jak a proč státy vedou proti sobě dezinformační kampaně?
  • Jak se lze bránit proti dezinformačním kampaním?
  • Proč se bude válčit ve vesmíru?
  • Co je to Stuxnet? Kdo jej vytvořil a proč?

Texty:

  • Klaus Schwab, "The Fourth Industrial Revolution: what it means, how to respond", World Economic Forum, January 14, 2016. https://www.weforum.org/agenda/2016/01/the-fourth-industrial-revolution-what-it-means-and-how-to-respond/.
  • TED Talk: Ralph Langner, "Cracking Stuxnet, a 21st-century cyber weapon". https://www.ted.com/talks/ralph_langner_cracking_stuxnet_a_21st_century_cyberweapon.
  • Edward Lucas and Peter Pomeranzev, "Defending and Ultimately Defeating Russia’s Disinformation Techniques", Center for European Policy Analysis, August 2016. https://cepa.ecms.pl/files/?id_plik=2713

Doporučené:

  • TED Talk: David Autor, "Why are there still so many jobs?". https://www.ted.com/talks/david_autor_why_are_there_still_so_many_jobs. 
  • Vyacheslav Polonski, "The biggest threat to democracy? Your social media feed", World Economic Forum, August 4, 2016. https://www.weforum.org/agenda/2016/08/the-biggest-threat-to-democracy-your-social-media-feed/.
  • TED Talk: Olivier Scalabre, "The next manufacturing revolution is here". http://www.ted.com/talks/olivier_scalabre_the_next_manufacturing_revolution_is_here.
  • Daniel Runde, "Is America Ready for the ‘Fourth Industrial Revolution’?" Foreign Policy, April 4, 2016. http://foreignpolicy.com/2016/04/04/is-america-ready-for-the-fourth-industrial-revolution/.

 

Týden 13. Kritika stávajícího stavu (5.1.2017)

  • Jaké jsou možné důvody pro kritiku stávajícího stavu?
  • Kdo je to Noam Chomsky? Jaké jsou jeho známé teze ohledně mezinárodního systému?
  • Kdo je to Naomi Klein? Jaké jsou její teze ohledně světové ekonomiky?
  • Kdo je to Slavoj Žižek? Jaké jsou jeho známé teze ohledně mezinárodního systému?
  • Jak souvisí kritika stávajícího stavu s teritoriálními studii? Jak se dá aplikovat?
  • Jaká jsou další možná východiska pro kritiku stávajícího stavu?
  • Jakou roli hraje v kritice morálka?
  • Jaké existují alternativy pro politické uspořádání?
  • Mají tyto alternativy teritoriální rozměr?

Představení diskuse: Žižek vs. Paul Krugman

  • Co vadí na současném sociopolitickém systému Slavoji Žižekovi? Čím by ho nejraději nahradil?
  • Co se na současném sociopolitickém systému líbi Paulu Krugmanovi? Jaké jsou jeho hlavní argumenty?
  • Oborová souvislost: Teritoriální studia a kritické teorie

Představení diskuse: Rational choice vs. teritoriální kontext

  • Co je to teorie racionální volby? Na jakých předpokladech je založená teorie her? Co je to vězňovo dilema?
  • Co to znamená "homo economicus"?
  • Co říká behaviorální ekonomie o homo economicus?
  • Jak souvisí teorie racionální volby s teritoriálními studii? Proč je mezi oběma přístupy konceptuální rozpor?
  • Jak se počítá Human Development Index?
  • Co je to Gini index?
  • Kdo to je Immanuel Wallerstein? Jaké jsou jeho hlavní teze? Proč jsou důležité?
  • Co je to světový ekonomický systém? Od kdy se vytvářel?
  • Co znamená v politické ekonomii rozdělení na centrum a periferii?
  • Proč je periferní postavení nevýhodné? Jak ovlivňuje periferní postavení politický systém v dané zemi?
  • Jak souvisí světový systém se sociální nerovností?
  • V čem spočívá hlavní kritika kolonialismu? Čím ho naopak obhajovali jeho zastánci?
  • Jaké má kolonialismus důsledky dnes? Jak se odlišují ve vazbě na jednotlivá teritoria?
  • Představení diskuse: Immanuel Wallerstein vs. Ronald Dore
  • Vysvětluje světový systém fungování okolního světa dostatečně? Čím se nezabývá?
  • Jak se liší kapitalismus ve Spojených státech a v Evropě? Jakou roli hraje v těchto rozdílech politika?
  • Jaké oblasti se dokázaly vymanit z periferního postavení? Jakým se to naopak nedaří?
  • Oborová souvislost: Teritoriální studia a historie, politická ekonomie
  • Praktická vsuvka: Postkoloniální organizace
  • Jaké jsou hlavní postkoloniální organizace?
  • V čem spočívají jejich vazby?
  • Jaký je vliv původních mateřských zemí v bývalých koloniích?
  • Kterým územím v podstatě vyhovuje jejich závislý statut?

Texty:

Další odkazy:

  • Slavoj Žižek: On Violence, Profile Books, 2008, pp. 8-33.
  • Noam Chomsky on Manufacturing Consent, http://www.youtube.com/watch?v=tFUVhZJJhgA
  • Noam Chomsky Interview on CBC (Part 1 of 2): http://www.youtube.com/watch?v=10rTPSSmOFw
  • Slavoj Žižek on toilets and ideology (pouze pro starší 18 let, případně v doprovodu rodičů): http://www.youtube.com/watch?v=AwTJXHNP0bg&p=EE4AB6EA761CF9F0&playnext=1&index=8
  • Frantz Fanon: Wretched of the Earth, Grove Press, 1963 (Conclusion)
  • Oxfam: Rigged Rules and Double Standards, Introduction, Executive Summary, k dispozici na www.oxfam.org.uk/resources/policy/trade/downloads/trade_report.pdf
  • Jean-Paul Sartre 1961, Preface to Frantz Fanon's "Wretched of the Earth": http://www.marxists.org/reference/archive/sartre/1961/preface.htm
  • Immanuel Wallerstein on the end of Capitalism: http://www.youtube.com/watch?v=nLvszWBf6BQ
  • John Scott: Rational Choice Theory, in: Understanding Contemporary Society: Theories of The Present, edited by G. Browning, A. Halcli, and F. Webster. (Sage Publications, 2000). K dispozici na: http://privatewww.essex.ac.uk/~scottj/socscot7.htm
Vstupní požadavky
Poslední úprava: KOZAK (30.09.2010)

Přijetí na VŠ, schopnost číst texty v anglickém jazyce, schopnost psát srozumitelné texty.

Požadavky k zápisu
Poslední úprava: KOZAK (30.09.2010)

Přijďte na první hodinu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK