Poslední úprava: Mgr. Michaela Klírová, M.Phil. (24.01.2023)
Kurz je určen studentům oboru VEŘEJNÁ A SOCIÁLNÍ POLITIKA, jejichž angličtina je na vyšší středně pokročilé úrovni, t.j. na úrovni B2 podle Společného evropského referenčního rámce (viz https://fsv.cuni.cz/studium/vyuka-jazyku/hodnoceni-jazykove-dovednosti).
Poslední úprava: Mgr. Michaela Klírová, M.Phil. (24.01.2023)
The course is designed for students of PUBLIC AND SOCIAL POLICY whose English is at upper intermediate level, i.e. B2 according to the Common European Framework of Reference (for the level description access EVALUATION OF LANGUAGE SKILLS/ENGLISH at https://fsv.cuni.cz/en/academics/language-centre/useful-links).
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Michaela Klírová, M.Phil. (24.01.2023)
Cílem kurzu je rozvoj komunikačních a jazykových dovedností, které pomohou studentům v jejich studiu a umožní jim dobře obstát při studijních či pracovních zkušenostech v anglicky mluvící komunitě (budování akademické a odborné slovní zásoby pro daný obor, tříbení formálního projevu slovem i písmem).
Poslední úprava: Mgr. Michaela Klírová, M.Phil. (24.01.2023)
The aim of the course is to help students to devolop their communicative and linguistic competence corresponding to their needs and professional interests, so that they are able to function effectively in the target language environment. Students should be able to demonstrate growth in ability to listen, speak, read and write clearly using specialised vocabulary that is commonly used within their field of academic study (ideally progressing towards C1-level).
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Michaela Klírová, M.Phil. (24.01.2023)
Studijní materiály a didaktizované texty k daným tématům budou pro registrované studenty v průběhu kurzu vždy včas k dispozici. Vyučující přinese pracovní listy na seminář, poté budou k dispozici v MOODLE. Materiály slouží výhradně ke studijním účelům pro zapsané posluchače kurzu Angličtina pro veřejnou a sociální politiku a nejsou určeny k dalšímu šíření.
Užitečné odkazy:
http://englishforuniversity.com/ http://www.academicenglishuk.com/ http://www.uefap.com/ http://www.phrasebank.manchester.ac.uk/ www.bbc.news.co.uk, www.bbc.co.uk/worldservice/learningenglish http://www.blackwellpublishing.com/alcock4e/resources/Glossary.pdf (Glossary) http://www.blackwellpublishing.com/alcock4e/resources/A_Guide_to_Managing_Assignments_in_Social_Policy.pdf (A Guide to Managing Assignments in Social Policy) http://www.socscidiss.bham.ac.uk/ (Companion for Undergraduate Dissertations (Sociology, Anthropology, Politics, Social Policy, Social Work and Criminology), "A survival guide to coping with your dissertation") http://www.blackwellpublishing.com/alcock4e/resources/Illustrations_of_Essay_and_Report_Writing.pdf (Illustrations of Essay and Report Writing)
Jazykové příručky: Hewings, M. (2009): Advanced Grammar in Use (second edition), CUP. Vince, M. (2003): Advanced Language Practice with key, Macmillan Publishers Limited. Hewings, M., Thaine, C. (2012): Cambridge Academic English Advanced. CUP. McCarthy, M., O´Dell, F. (2008) : Academic Vocabulary in Use. CUP. Swan, M. (2005): Practical English Usage, 3rd ed, OUP.
Jazykové korpusy: http://corpus.byu.edu/coca (CORPUS OF CONTEMPORARY AMERICAN ENGLISH with 450 MILLION WORDS, 1990-2012)
Další: European Centre for Social Welfare Policy and Research (www.euro.centre.org) European Commission (www.ec.europa.eu) European Data Centre for Work and Welfare (www.edacwowe.eu) European Observatory on Homelessness (www.feantsaresearch.org) European Observatory on Health Systems and Social Policies (www.euro.who.int) Eurostat (epp.eurostat.ec.europa.eu) International Labour Office (www.ilo.org) International Monetary Fund (www.imf.org) International Social Security Association (www.issa.int) Organisation for Economic Co-operation and Development (www.oecd.org) UNdata (data.un.org) United Nations Research Institute for Social Development (www.unrisd.org) World Development Indicators (www.data.worldbank.org) World Factbook (https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/) World Health Organization (www.who.int) International Council on Social Welfare (www.icsw.org)
.
Poslední úprava: Mgr. Michaela Klírová, M.Phil. (24.01.2023)
There is no prescribed textbook for this course.Details will be given and materials supplied by the teacher as the course progresses. N.B. The study materials and texts used in the classes are solely for the use of the students of the English for Public and Social policy course. Any circulation of the materials is prohibited.
Useful links: http://englishforuniversity.com/ http://www.academicenglishuk.com/ http://www.uefap.com/ http://www.phrasebank.manchester.ac.uk/ www.bbc.news.co.uk, www.bbc.co.uk/worldservice/learningenglish http://www.blackwellpublishing.com/alcock4e/resources/Glossary.pdf (Glossary) http://www.blackwellpublishing.com/alcock4e/resources/A_Guide_to_Managing_Assignments_in_Social_Policy.pdf (A Guide to Managing Assignments in Social Policy) http://www.socscidiss.bham.ac.uk/ (Companion for Undergraduate Dissertations (Sociology, Anthropology, Politics, Social Policy, Social Work and Criminology), "A survival guide to coping with your dissertation") http://www.blackwellpublishing.com/alcock4e/resources/Illustrations_of_Essay_and_Report_Writing.pdf (Illustrations of Essay and Report Writing)
Grammar, vocabulary and English usage: Hewings, M. (2009): Advanced Grammar in Use (second edition), CUP. Vince, M. (2003): Advanced Language Practice with key, Macmillan Publishers Limited. Hewings, M., Thaine, C. (2012): Cambridge Academic English Advanced. CUP. McCarthy, M., O´Dell, F. (2008) : Academic Vocabulary in Use. CUP. Swan, M. (2005): Practical English Usage, 3rd ed, OUP.
Corpora: http://corpus.byu.edu/coca (CORPUS OF CONTEMPORARY AMERICAN ENGLISH with 450 MILLION WORDS, 1990-2012)
Other: European Centre for Social Welfare Policy and Research (www.euro.centre.org) European Commission (www.ec.europa.eu) European Data Centre for Work and Welfare (www.edacwowe.eu) European Observatory on Homelessness (www.feantsaresearch.org) European Observatory on Health Systems and Social Policies (www.euro.who.int) Eurostat (epp.eurostat.ec.europa.eu) International Labour Office (www.ilo.org) International Monetary Fund (www.imf.org) International Social Security Association (www.issa.int) Organisation for Economic Co-operation and Development (www.oecd.org) UNdata (data.un.org) United Nations Research Institute for Social Development (www.unrisd.org) World Development Indicators (www.data.worldbank.org) World Factbook (https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/) World Health Organization (www.who.int) International Council on Social Welfare (www.icsw.org)
Metody výuky -
Poslední úprava: Mgr. Michaela Klírová, M.Phil. (24.01.2023)
Semináře budou probíhat v anglickém jazyce.
Hlavní role je připisována práci s anglickými autentickými materiály z oboru sociální politiky (content-based language learning) s konkrétním výstupem (task/project-based learning); jazyk a akademické dovednosti budeme rozvíjet především pomocí čtení odborných textů, poslechem promluv odborníků, diskusí k dané problematice a písemným shrnutím obsahu. V semináři je kladen důraz na rozvoj schopnosti komunikace, který je přirozeně podněcován aktivní prací ve skupinách: budeme pracovat nejen na "miniprojektech" v rámci jedné hodiny, ale i na větších projektech (k výběru máme např. veřejnou promluvu, panelovou diskusi, kulatý stůl, skupinovou prezentaci, či "mini-seminář"). Od studentů se očekává činorodé, tvořivé zapojení se do aktivit v hodině, promýšlení látky na základě vlastní zkušenosti, diskuse a reflexeco jim to přineslo.Vyučující bude poskytovat podporu, pomoc i pravidelnou zpětnou vazbu k probíhající i odvedené práci. Osvojování a upevňování nové slovní zásoby bude navíc posíleno interaktivními cvičeními, která budou po každém tematickém semináři k dispozici on-line. Domácí úkoly (schematické shrnutí textu, příprava '2-minute talk' na vybrané téma, tvorba tematických glosářů) a vlastní agenda studentů (tj. student sám rozhodne, co do příště udělá) budou nedílnou součástí našich setkání.
Poslední úprava: Mgr. Michaela Klírová, M.Phil. (24.01.2023)
The classes will be conducted in English.
The primary emphasis of the course is on communication. We shall use relevant authentic materials (content-based learning) and work on various tasks (task/project-based learning) mainly in groups since group work naturally requires that students communicate and interact with others. Apart from working on and presenting "one-session" projects, students will also work on and present several "ongoing" projects (e.g. public speech, panel discussion, round table, academic presentation, mini-seminar, etc.). Reading field-related articles and academic texts, watching videos, following/listening to lectures and talks, discussion and writing summaries, homework assignments and the learners' own learning agenda shall be integral part of our sessions.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Michaela Klírová, M.Phil. (24.01.2023)
Získání předepsané atestace (zkoušky) je výsledkem průběžného hodnocení (jinými slovy: je dáno jak hodnocením práce v hodinách, tak domácí přípravy či úkolů).
PŘI ZÁVĚREČNÉM HODNOCENÍ BUDE BRÁN ZŘETEL NA:
aktivní účast v hodinách (či kompenzaci absence splněním zadané práce)
kvalitu prezentací (individuálních a skupinových projektů: diskuse, mini-přednáška/seminář)
úroveň domácí přípravy a tematických glosářů
závěrečnou psanou reflexi
test z odborné slovní zásoby (prezenční forma)
Více informací o kurzu a požadavcích na jeho splnění jsou uvedeny v MOODLE.
V případě nepřítomnosti je na odpovědnosti studenta, aby si zmeškanou látku doplnil a sledoval aktuální informace. Předepsané studijní povinnosti je třeba plnit ke stanovenému datu.
KLASIFIKACE:
A (výtečně) = 91 % a více (vynikající výkon pouze s drobnými chybami)
B (velmi dobře) = 81-90 % (nadprůměrný výkon avšak s určitými chybami)
C (dobře) = 71-80 % (celkově dobrý výkon s řadou výrazných chyb)
D (uspokojivě) = 61-70 % (přijatelný výkon, ale se značnými nedostatky)
E (dostatečně) = 51-60 % (výkon splňuje minimální požadavky)
F (nedostatečně) = 0-50 % (je zapotřebí značné množství další práce)
Poslední úprava: Mgr. Michaela Klírová, M.Phil. (24.01.2023)
Your end-of-year score will be based on points you accumulate across continuous assessment.
THE ASSESSMENT WILL BE BASED ON THE FOLLOWING ASPECTS:
active participation in classes (or completion of compensation tasks for missed classes)
quality of group project presentations + quality of written component of the projects (discussions, mini-lecture/seminar)
homework assignments and thematic glossaries
self-assessment of your overall progress throughout the academic year
final test (in class)
More detailed information is available on MOODLE
In our language courses, attendance records are kept. It is the student's responsibility to make up for their absence and contact their teacher via e-mail (ideally in advance - prior to the session).
All assignments must be submitted/presented on their due dates. Exceptions can be made only in cases of illness or extra compulsory components of students' degree subjects.
GRADING:
A (excellent) = 91 % and more (outstanding performance with only minor errors)
B (very good) = 81-90 % (above the average standard but with some errors)
C (good) = 71-80 % (generally sound work with a number of notable errors)
D (satisfactory) = 61-70 % (fair but with significant shortcomings)
E(sufficient) = 51-60 % (performance meets the minimum criteria)
F (fail) = 0-50 % (considerable further work is required)
Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Michaela Klírová, M.Phil. (24.01.2023)
V semináři se budeme:
společně věnovat jednomu z témat curricula (členění tematických okruhů podle sociálních událostí);
pracovat na individuálních i skupinových projektech
Témata:
Social policy, welfare and welfare state/Civil society
Human rights/Historical perspective
Education
Health and health care
Illness and disability
Old age and ageing
Family/Child protection/Domestic violence
Work and unemployment
Housing and homelessness
Prostitution and human trafficking
Addictions
Penitentiary and post-penitentiary care
Poverty and social exclusion
Ethnic minorities/Roma community
Migration/Immigration/Asylum seekers.
Poslední úprava: Mgr. Michaela Klírová, M.Phil. (24.01.2023)
OUR LANGUAGE CLASS WILL COMPRISE OF: (i) dealing with one of the topics listed in the curriculum (handouts and input from the teacher as well as project work and input from the students), (ii) presenting the outcomes of the work undertaken and debriefing.
Sylabus: These are some of the topics we shall/can explore in our classes: Social policy, welfare and welfare state/Civil society Human rights/Historical perspective Education Health and health care Illness and disability Old age and ageing Family/Child protection/Domestic violence Work and unemployment Housing and homelessness Prostitution and human trafficking Addictions Penitentiary and post-penitentiary care Poverty and social exclusion Ethnic minorities/Roma community Migration/Immigration/Asylum seekers.
Vstupní požadavky -
Poslední úprava: Mgr. Michaela Klírová, M.Phil. (24.01.2023)
Zápis je podmíněn získáním zápočtu z předmětu JLM 011.
Pro zapsání do kurzu je nutná vyšší středně pokročilá úroveň, tj. B2 podle Společného evropského referenčního rámce. (Kontréktní popis jazykových dovedností - viz https://fsv.cuni.cz/studium/vyuka-jazyku/hodnoceni-jazykove-dovednosti .) Studenti nemusejí prokázat znalost jazyka absolvováním vstupního testu.
Poslední úprava: Mgr. Michaela Klírová, M.Phil. (24.01.2023)
Enrollment is conditioned by obtaining a credit (zápočet) in JLM 011.
Upper-intermediate level of English language proficiency is required, i.e. B2 according to the Common European Framework of Reference (for the level description please access EVALUATION OF LANGUAGE SKILLS/English athttps://fsv.cuni.cz/en/academics/language-centre/useful-links).