Poslední úprava: Mgr. Michaela Klírová, M.Phil. (11.03.2023)
IMPORTANT UPDATE: Due to the move from Pekařská to Jinonice, there has been a slight change in our course schedule. Teachers have been advised by the faculty to conduct classes online in the week before Easter. Therefore, Monday students will have an online session on April 3 (the link to the ZOOM meeting will be shared with groups in due course); Monday Debate 3 had to be rescheduled - please see the Course Programme on MOODLE/Notice Board for more information. Our last session in Pekařská 16 will be Session 7 (March 27). Session 8 (April 17) will already be held in Jinonice.
Kurz je určen především studentům bakalářského studia sociologie, jejichž angličtina je na vyšší středně pokročilé úrovni, tj. na úrovni B2 podle Společného evropského referenčního rámce (viz https://fsv.cuni.cz/studium/vyuka-jazyku/hodnoceni-jazykove-dovednosti). Hlavní role je připisována práci s anglickými autentickými texty, individuální i skupinové práci na krátkodobých projektech s důrazem na rozšiřování odborné a akademické slovní zásoby, formální ústní i písemný projev
a v neposlední řadě na rozvoj schopnosti reflektovat, jak se v AJ dále zdokonalovat.
Poslední úprava: Mgr. Michaela Klírová, M.Phil. (11.03.2023)
IMPORTANT UPDATE: Due to the move from Pekařská to Jinonice, there has been a slight change in our course schedule. Teachers have been advised by the faculty to conduct classes online in the week before Easter. Therefore, Monday students will have an online session on April 3 (the link to the ZOOM meeting will be shared with groups in due course); Monday Debate 3 had to be rescheduled - please see the Course Programme on MOODLE/Notice Board for more information. Our last session in Pekařská 16 will be Session 7 (March 27). Session 8 (April 17) will already be held in Jinonice.
The course is designed for students of sociology whose English is at an intermediate level at least - it corresponds to levels B2 according to CEFR. Enrolment is conditioned by obtaining a credit (zápočet) in JLB 001, this does not apply to foreign ERASMUS students.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Michaela Klírová, M.Phil. (24.01.2023)
Kurz si klade za cíl dále budovat odbornou slovní zásobu pro daný obor, akademickou angličtinu a její funkce (např. being formal and cautious), dále rozvíjet odborné jazykové dovednosti (např. psaní odstavce a popisu grafů) a akademické jazykové dovednosti (např. argumentace), aby studenti rostli ve své schopni studovat odborné materiály, navštěvovat přednášky, prezentovat fakta či názory a vést diskuse v angličtině a byli tak připraveni na studium či stáž v zahraničí.
Poslední úprava: Mgr. Michaela Klírová, M.Phil. (24.01.2023)
The course aims to continue building specific vocabulary and developing discipline-specific language skills (e.g. describing graphs, being cautious), as well as academic language skills (e.g. debate, writing a paragraph), so that students are able to study field related scholarly texts, follow lectures, present facts and opinions, and discuss professional matters in English, and are prepared for studying abroad.
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Michaela Klírová, M.Phil. (24.01.2023)
Studijní materiály a didaktizované autentické texty k daným tématům budou pro registrované studenty v průběhu kurzu vždy včas k dispozici. Vyučující rozdá pracovní listy na semináři, poté budou k dispozici na stránce kurzu v MOODLE.Materiály slouží výhradně ke studijním účelům pro zapsané posluchače kurzu Angličtina pro sociology II (JLB002) a nejsou určeny k dalšímu šíření.
Užitečné odkazy: http://englishforuniversity.com/ http://www.academicenglishuk.com/ http://www.uefap.com/ http://www.phrasebank.manchester.ac.uk/ www.bbc.news.co.uk, www.bbc.co.uk/worldservice/learningenglish http://www.socscidiss.bham.ac.uk/ (Companion for Undergraduate Dissertations (Sociology, Anthropology, Politics, Social Policy, Social Work and Criminology), "A survival guide to coping with your dissertation")
Grammar, vocabulary and English usage: Hewings, M. (2009): Advanced Grammar in Use (second edition), CUP. Vince, M. (2003): Advanced Language Practice with key, Macmillan Publishers Limited. Hewings, M., Thaine, C. (2012): Cambridge Academic English Advanced. CUP. McCarthy, M., O´Dell, F. (2008): Academic Vocabulary in Use. CUP. Swan, M. (2005): Practical English Usage, 3rd ed, OUP.
Poslední úprava: Mgr. Michaela Klírová, M.Phil. (24.01.2023)
Authentic academic materials (texts, podcasts) are used. The study materials used in the classes are solely for the use of the students of the JLB002 course. Any circulation of the materials is prohibited. The study materials are supplied by the teacher as the course progresses and are available after the class on MOODLE.
Useful links: http://englishforuniversity.com/ http://www.academicenglishuk.com/ http://www.uefap.com/ http://www.phrasebank.manchester.ac.uk/ www.bbc.news.co.uk, www.bbc.co.uk/worldservice/learningenglish http://www.socscidiss.bham.ac.uk/ (Companion for Undergraduate Dissertations (Sociology, Anthropology, Politics, Social Policy, Social Work and Criminology), "A survival guide to coping with your dissertation")
Grammar, vocabulary and English usage: Hewings, M. (2009): Advanced Grammar in Use (second edition), CUP. Vince, M. (2003): Advanced Language Practice with key, Macmillan Publishers Limited. Hewings, M., Thaine, C. (2012): Cambridge Academic English Advanced. CUP. McCarthy, M., O´Dell, F. (2008): Academic Vocabulary in Use. CUP. Swan, M. (2005): Practical English Usage, 3rd ed, OUP.
Metody výuky -
Poslední úprava: Mgr. Michaela Klírová, M.Phil. (24.01.2023)
English for Specific Academic Purposes. Semináře probíhají v anglickém jazyce.
Hlavní role je připisována práci s anglickými autentickými mateirály (content-based language learning) s konkrétním výstupem (task/project-based learning). Studenti si osvojují odbornou a akademickou slovní zásobu, rozvíjejí porozumění textům a audio materiálům včetně přednášek. Během vlastních hodin se důraz klade na komunikaci, výměnu informací a názorů ve dvojicích nebo v malých skupinách; klíčovým projektem letního semestru je skupinová debata. Studenti se seznamují také s psaním - např. s osvědčenou strukturou odstavce. Metoda předpokládá aktivní účast a zapojení studentů v hodině a pravidelnou domácí přípravu.
Poslední úprava: Mgr. Michaela Klírová, M.Phil. (24.01.2023)
English for Specific Academic Purposes.The classes will be conducted in English.
Reading, listening, speaking and writing skills will be developed through content/project-based learning. The method emphasises communication in the classroom, pair and group activities and student involvement in the learning process. Students will share materials they have prepared at home. Therefore, it is essential to attend the classes, study regularly and do the assignments when due.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Michaela Klírová, M.Phil. (24.01.2023)
Úspěšné zakončení předmětu a složení zkoušky je výsledkem průběžného a formálního hodnocení.
PRŮBĚŽNÉ HODNOCENÍ: 50% - úkoly odevzdávané během semestru, splněné v požadovaných termínech:
Test (v prezenční formě) v délce 80minut na konci letního semestru (61% = úspěšné splnění) - 3 oblasti: I. Academic language and style, II. Language for describing graphs, III. Developing a strong argument
V případě nepřítomnosti je na odpovědnosti studenta, aby si zmeškanou látku doplnil, odevzdal zadané domácí úkoly a sledoval aktuální informace v MOODLE.
Předepsané studijní povinnosti je třeba plnit ke stanovenému datu.
Více informací viz Moodle.
KLASIFIKACE:
A (výtečně) = 91 % a více (vynikající výkon pouze s drobnými chybami)
B (velmi dobře) = 81-90 % (nadprůměrný výkon avšak s určitými chybami)
C (dobře) = 71-80 % (celkově dobrý výkon s řadou výrazných chyb)
D (uspokojivě) = 61-70 % (přijatelný výkon, ale se značnými nedostatky)
E (dostatečně) = 51-60 % (výkon splňuje minimální požadavky)
F (nedostatečně) = 0-50 % (je zapotřebí značné množství další práce)
Poslední úprava: Mgr. Michaela Klírová, M.Phil. (24.01.2023)
Your end-of-year score will be based on points you accumulate across continuous and formal assessment.
Continuous assessment:50% of the end-of-semester score (see i-x)
Formal assessment:50% of the end-of-semester score
It is the student's responsibility to make up for their absence and contact their teacher via e-mail. All assignments must be submitted/presented on their due dates. Exceptions can be made only in cases of illness or extra compulsory components of students' degree subjects.
CONTINUOUS ASSESSMENT: 50%
Academic vocabulary, synonyms, collocations (interactive online practice: result screenshots): 5%
Debate (Getting ready HW + active participation in DEBATE + Self-assessment + Debate judging forms): 20%
Language Learning Portfolio - self-assessment of your overall progress throughout the semester (a precondition for completing the course) + feedback
FORMAL ASSESSMENT: 50% - 80-minute in-class test during the exam period (61% = pass) - 3 areas: I. Academic language and style, II. Language for describing graphs, III. Developing a strong argument (for more information see MOODLE/Notice board).
GRADING:
A (excellent) = 91 % and more (outstanding performance with only minor errors)
B (very good) = 81-90 % (above the average standard but with some errors)
C (good) = 71-80 % (generally sound work with a number of notable errors)
D (satisfactory) = 61-70 % (fair but with significant shortcomings)
E (sufficient) = 51-60 % (performance meets the minimum criteria)
F (fail) = 0-50 % (considerable further work is required)
Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Michaela Klírová, M.Phil. (24.01.2023)
ČTENÍ a POSLECH: autentické odborné texty
MLUVENÍ: prezentace, diskuze, debata
PSANÍ: popis grafu, psaní poznámek, parafrázování, shrnutí, odstavec, esej
TÉMATA: vybraná témata z oboru sociologie, sociální politiky a antropologie + individuální výběr dle akademického zájmu jednotlivých studentů
Poslední úprava: Mgr. Michaela Klírová, M.Phil. (24.01.2022)