PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Strategická komunikace: základní teorie a přístupy II - JKM551
Anglický název: Strategic Communication: Key Theories and Concepts II
Zajišťuje: Katedra marketingové komunikace a public relations (23-KMKPR)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Ing. Ladislav Báča
Vyučující: Ing. Ladislav Báča
Anotace
Anotace

Kurz JKM550 Strategická komunikace: základní teorie a přístupy II je úvodním kurzem do magisterského studia oboru Strategická komunikace. Navazuje na kurz JKM550 Strategická komunikace: základní teorie a přístupy I. Společně oba kurzy tvoří základní teoretickou páteř oboru a jejich cílem je především vybavit studující se základními informacemi, teoriemi, klíčovými osobnostmi a souvislostmi oboru.

Kurz seznamuje studující s pozicí oboru v kontextu sociálních věd, uvádí základní teorie, koncepty a aktuální informace o strategické komunikaci. Kurz ve větším detailu představuje specifika strategické komunikace v komerčním, neziskovém a vládním sektoru. Zabývá se také souvislostmi strategické komunikace v kontextu demokracie a politiky. Soustředí se zejména na tradici a terminologii z bezpečnostních studií (M. Smetana). Definuje pojmy, jako je soft power, kulturní diplomacie, vlivové kampaně či propaganda. Zabývá se té širšími souvislostmi strategické komunikace vlád a států, a to jednak v kontextu národně-hospodářských politik a jejich komunikace k různým typům veřejnosti, a jednak v kontextu bezpečnostním s ohledem převážně na obrannou funkci komunikace směrem k posílení odolnosti státu, digitální infrastruktury a posílením kritického myšlení obyvatelstva. Mezi diskutované pojmy bude patřit např. vládní rebranding, národní branding, debunking a prebunking, kontrapropaganda, dezinformační kampaně apod.
Ve větší míře se bude diskutovat také etika strategické komunikace, na níž poté tématicky naváže speciální povinný kurz Kritické myšlení a etika strategické komunikace. Studující budou diskutovat o rozdílných pohledech na obchodní cíle a strategie včetně politických souvislostí: např. teorie demokracie versus právo na pokrok, digitalizace dohledu a základní koncepty dohledových studií, ad. Kurz také představí limity racionálního rozhodování jednotlivců (bounded rationality) a omezené rozhodování organizací (functional stupidity of organisations). V neposlední řadě se bude věnovat problematice environmentální a společenské odpovědnosti (environmental and social governance apod.).
Nedílnou součástí výuky je četba a vlastní reflexe odborných textů, o nichž se poté diskutuje.

Poslední úprava: Hejlová Denisa, doc. PhDr., Ph.D. (08.11.2022)
Literatura

Literatura

 

Povinná:

Alvesson, M. & Spicer, A., 2012. A Stupidity-Based Theory of Organizationsjoms_1. Journal of Management Studies, 49(7), pp. 1194-1220.

Brno: Dokořán .

Fredriksson, M. & Pallas, J., 2016. Diverging Principles for Strategic Communication in Government Agencies. International Journal of Strategic Communication, 10(3), pp. 153-164.

Fredriksson, M. & Pallas, J., 2016. Characteristics of public sectors and their consequences for strategic communication. International Journal of Strategic Communication, 10(3), pp. 149-152.

Hejlová, D., 2022. Transitioning from Communist Propaganda to Government Communication in the Czech Republic. V: M. C. Minielli, a další editoři Communication Theory and Application in Post-Socialist Contexts. Lanham, Maryland: Lexington Books, Rowman & Littlefield, pp. 99-116.

Lewandowsky, S. & Linden, S. v. d., 2021. Countering Misinformation and Fake News Through Inoculation and Prebunking. European Review of Social Psychology, 32(2), pp. 348-384.

Pariser, E., 2011. The Filter Bubble: What The Internet Is Hiding From You. New York: Penguin Books .

Paul, C., 2011. Strategic Communication: Origins, Concepts and Current Debates. Santa Barbara, Denver, Oxford: Praeger.

Strebel, M. A., Kubler, D. & Marcinkowski, F., 2018. The importance of input and output legitimacy in democratic governance: Evidence from a population-based survey experiment in four West European countries. European Journal of Political Research, 58(2), pp. 488-513.

Smetana, M. (2020). Nuclear Deviance. Springer International Publishing.

Smetana, M., & Ludvík, J. (2019). Between war and peace: a dynamic reconceptualization of “frozen conflicts”. Asia Europe Journal17(1), 1-14.

Rosendorf, O., Smetana, M., & Vranka, M. (2021). Disarming Arguments: Public Opinion and Nuclear Abolition. Survival63(6), 183-200.

Strömbäck, J. & Kiousis, S. editoři, 2020. Political Public Relations. New York: Routledge.

  

Doporučená:

Ariely, D., 2008. Predictably Irrational: The Hidden Forces that Shape Our Decisions. 1 editor Londýn: Harper Collins .

Hejlová, D. a další, 2022. Výzkum komunikace MŠMT ve vztahu k různým skupinám stakeholderů, Praha : Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.

Kotler, P., Kartajaya, H. & Setiawan, I., 2010. Marketing 3.0: From Products to Customers to the Human Spirit. místo neznámé:John Wiley and Sons.

Nye, J. S., 2011. The Future of Power. New York: Public Affairrs.

Nye, J. S., 2012. China's Soft Power Deficit. The Wall Street Journal, 8 5.

Paul, C. & Matthews, M., 2018. Defending against Russian propaganda. V: P. Baines, N. O'Shaugnessy & N. Snow, editoři The SAGE Handbook of Propaganda. London: Sage.

Sanders, K. & Canel, M.-J. editoři, 2013. Government Communication: Cases and Challenges. New York a Londýn: Bloomsbury.

Poslední úprava: Hejlová Denisa, doc. PhDr., Ph.D. (08.11.2022)
Sylabus

Sylabus:

1.     Strategická komunikace a její kategorizace podle oblastí: komerční, nezisková a vládní/státní komunikace

2.     Souvislosti strategické komunikace v kontextu demokracie a politiky. Soft power, kulturní diplomacie, vlivové kampaně či propaganda

3.     Rozdílné pohledy na obchodní cíle a strategie včetně politických souvislostí: teorie demokracie versus právo na pokrok

4.     Souvislosti strategické komunikace vlád a států v kontextu národně-hospodářských politik a jejich komunikace k různým typům veřejnosti

5.     Strategická komunikace státu v bezpečnostním kontextu: komunikace jako obrana a štít (resilience, kyberbezpečnost, komunikační a informační gramotnost, prebunking a debunking apod.)

6.     Strategická komunikace státu v bezpečnostním kontextu: komunikace jako zbraň (informační a vlivové kampaně, kyberpropaganda, computational propaganda, problematika jaderných hrozeb)

7.     Problematika dohledu a ochrany osobních práv, svobod a soukromých dat a údajů (surveillance studies, social credit system)

8.     Digitalizace dohledu a vliv na vytváření online prostředí. Implikace pro demokratické společnosti

9.     Limity racionálního rozhodování jednotlivců (bounded rationality)

10.  Limity organizačního jednání: omezené rozhodování organizací (functional stupidity of organisations)

11.  Environmentální a společenská odpovědnost (environmental and social governance jako nástroj positioningu a strategie organizace)

12.  Environmentální a společenská odpovědnost (environmental and social governance z kritického pohledu se zohledněním nezamýšlených důsledků pro společnost)

Poslední úprava: Hejlová Denisa, doc. PhDr., Ph.D. (08.11.2022)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK