|
|
|
||
Praxe probíhá v souladu s výzkumným a vědeckým záměrem Institutu komunikačních studií a žurnalistiky v aktuálním roce (bude představen na prvním setkání) či na společném výzkumném projektu. Praxe může spočívat zejména ve vlastní analytické či kreativní práci na určeném vědeckém či aplikovaném projektu pod vedením pedagogů z FSV UK a dalších spolupracujících pracovišť. Cílem praxe může být například aplikování teoretických poznatků pro analýzu či tvorbu vlastních komunikačních strategií, například pro neziskové, vědecké či vzdělávací instituce. Poslední úprava: Bednařík Petr, PhDr., Ph.D. (27.11.2022)
|
|
||
Společnou náplní kurzu bude naučit se umění sledování (tj. observační studii). Na základě inspirace z populární knihy On Looking: A Walker's Guide to the Art of Observation (2013), od Alexandry Horowitz (New York: Scribner) bude studenty kurzu sestavena a vyučujícím editována cvičná monografie na vybrané téma zpracovávající odlišné perspektivy, které různé osoby, různí experti i laici (tj. persony) mají na identický fenomén či situaci. Návštěva restaurace – co okupuje pozornost a mysl, jak ji vnímá a prožívá: host, majitelka, servírka, aktivista za práva zvířat, architektka, ekonom, terapeut, psycholožka či psychiatr zabývající se problémy příjmu potravy, farmář, historik, dodavatel či pracovníci kontrolních orgánů (Státní zemědělská a potravinářská inspekce, Státní veterinární správa a Česká obchodní inspekce) ad.
Alternativně je možné se účastnit vědecko-výzkumných projektů členů katedry; v tom případě kritéria absolvování určuje příslušný člen katedry. Rovněž je možné navrhnout vlastní výzkum ve formě jeho kompletní preregistrace; tento návrh musí být schválen vyučujícím. Studenti volící tyto alternativní způsoby průběhu kurzu je musí oznámit nejpozději do 3. týdne výuky. Poslední úprava: Houdek Petr, doc. Ing., Ph.D. (31.01.2023)
|
|
||
U společného projektu si studenti na začátku semestru zvolí patřičnou personu a sestaví rešerši o specifických aspektech jejího vnímání, schopností a znalostí ve zvoleném tématu (rešerše = 40 % hodnocení). Na základě rešerše sestaví okruh otázek pro aktuálního zástupce persony, s kterým uskuteční strukturovaný rozhovor (uskutečnění rozhovoru, přepis, kódování = 20 % hodnocení). Výsledkem tohoto snažení bude zpracování kapitoly (cca 20 normo-stran), která shrne studentovo zpracování persony a unikátnost prožívání tématu danou personou (finální text = 40 % hodnocení). Student musí adekvátně provést všechny dílčí kroky. U alternativních způsobů ukončení je hodnocena odevzdaná práce na vědecko-výzkumném projektu, resp. preregistrace (100 % hodnocení). Termín odevzdání práce je konec výuky v semestru. Poslední úprava: Houdek Petr, doc. Ing., Ph.D. (31.01.2023)
|
|
||
Alexandra Horowitz (2013). Looking: A Walker's Guide to the Art of Observation. New York: Scribner. Irving Seidman (2019). Interviewing as Qualitative Research: A Guide for Researchers in Education and the Social Sciences, 5th Edition. New York: Teachers College Press. Specifické studie, monografie a jiné zdroje o zvolených personách. Poslední úprava: Houdek Petr, doc. Ing., Ph.D. (29.01.2021)
|
|
||
Kurz je založen na úvodních společných přednáškách či konzultacích, v kterých budou představeny požadavky, metodika následného šetření, domluveno téma a studenti si zvolí své persony či alternativní ukončení kurzu. Následovat bude samostatná práce studentů a individuální konzultace. Koncem semestru případně proběhnou společné semináře, v kterých se sdílenou editací finalizují jednotlivé kapitoly cvičné monografie. Poslední úprava: Houdek Petr, doc. Ing., Ph.D. (31.01.2023)
|