PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2022/2023
   Přihlásit přes CAS
Audiovisual Interpretation of Reality - JKM145
Anglický název: Audiovisual Interpretation of Reality
Český název: Audiovizuální interpretace reality
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. MgA. Martin Štoll, Ph.D.
Třída: Courses for incoming students
Neslučitelnost : JJM001
Je neslučitelnost pro: JJM001
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace - angličtina
Poslední úprava: prof. MgA. Martin Štoll, Ph.D. (16.06.2020)
Course aimed at methods of interpretation of reality by tools of audiovisuality. 12 lectures provide theoretic approaches of (particularly) non-fiction film to relationship between "objective" reality and "author´s subjectivity". Thesis are demonstrated by excerpts of classic and contemporary documentary films. A lecturer apply also his filmmaker´s point of view at a process of creativity.
Podmínky zakončení předmětu - angličtina
Poslední úprava: prof. MgA. Martin Štoll, Ph.D. (05.10.2020)

Conditions for the finishing the course:

a) min. 3 tasks completed in MOODLE
a) test can be passed in one of three terms

Literatura - angličtina
Poslední úprava: prof. MgA. Martin Štoll, Ph.D. (05.10.2020)

* References and selected bibliography:

BARNOW, Erik: Documentary. A history of the Non-fiction Film. Oxford Univesrity Press, New York, 1993.

BLANDFORD, Steve-GRANT, Barry Keith-HILLIER, Jim: The Film Studies Dictionary. Arnold, London, 2001.

CORNER, John: The art of record. A critical introduction to documentary. Manchaster University Press, Manchester 1996.

ELLIS, Jack. C.-McLANE, Betsy, A.: A New History of Documentary Film. Continuum, New York-London, 2009

McCREADIE, Marsha: Documentary Superstars. How Today´s Filmmakers Are Reinventing the Form. Allworth Press, New York, 2008.

LEACOCK, Richard: The Feeling of Being There. A Filmmaker´s Memoir. Seueion, Semeion Editions, France 2011.

WINSTON, Brian: Lies, Damn Lies and Documentaries. British Film Institute, London 2000.

+ literature in each lecture

Sylabus - angličtina
Poslední úprava: prof. MgA. Martin Štoll, Ph.D. (05.10.2020)

Syllabus JJB145 - Fall 2020

 

1. Lecture:  Autenthicity - the main value (October 5st 2020)

2. LectureComponents of Audiovisual Language (October 12st 2020)

3. Lecture: Between two Poles: Reality and Piece of Work (October 19st 2020)

4.  Lecture: Between Two Poles: Objectivity and Author´s Subject (October 26st 2020)

5. Lecture:  Observational Mode (November 2nd 2020)

6. Lecture: Forms of Representation and Birth of Stereotype (November 9th 2020)

Dean´s Holiday (November 16st 2020)

7. Lecture: Role of Stylization (November 23st 2020)

8.  Lecture:  Poetic Mode (December 30st 2020)

9. Lecture: Creative Treatment of Actuality (December 7th 2020)

10. Lecture: Imaging of a Man/Human (December 14st 2020) - or pre-term for test

Vstupní požadavky - angličtina
Poslední úprava: prof. MgA. Martin Štoll, Ph.D. (05.10.2020)

Tent kurz je vypsán VÝHRADNĚ pro zahraniční studenty. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK