PředmětyPředměty(verze: 902)
Předmět, akademický rok 2021/2022
   Přihlásit přes CAS
Current Issues in Digital Media Studies - JKM025
Anglický název: Current Issues in Digital Media Studies
Český název: Současná témata digitálních médií
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 7
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0 [hodiny/týden]
Počet míst: 30 / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
Virtuální mobilita / počet míst: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D.
Třída: Courses for incoming students
Neslučitelnost : JJM235
Anotace - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Petr Bednařík, Ph.D. (13.02.2022)
*Upozornění pro studenty NMgr. oboru mediální studia: Tento předmět má stejný obsah jako povinný předmět Sociální teorie nových médií (JJM209) a je jeho variantou pro zahraniční studenty.*

This course discusses research into digital media within the domains of social sciences and humanities. Through lectures, discussions and topical readings, the students will be introduced to the current issues in the field and in the world of digital media itself. The course covers a range of topics, starting with visions and histories of digital media, and including social media, artificial intelligence, labor in digital media, platformization of cultural production and other topics. It engages with theoretical questions such as the relationship between determinism and social construction of technology, but also focuses on particular social phenomena.
Podmínky zakončení předmětu - angličtina
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D. (26.01.2022)

Assignments:

1.      Blog post with a journalistic piece on a relevant topic (500-1000 words).

2.      Blog post summarizing existing research on digital media (750-1500 words).

3.      Test from assigned literature.

The posts are compulsory but not evaluated numerically. However, an excellent blog post might earn you a 5% bonus for the test, combined into a maximum of 10% bonus per student.

Literatura - angličtina
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D. (26.01.2022)

Readings are subject to change. The most up-to-date information is available is the online syllabus.

Compulsory readings:

Bucher, T. (2017). The algorithmic imaginary: Exploring the ordinary affects of Facebook algorithms. Information, Communication & Society, 20(1), 30–44. https://doi.org/10.1080/1369118X.2016.1154086

Evans, C. L. (2018). Broad band: The untold story of the women who made the Internet. Portfolio/ Penguin.

Gillespie, T. (2018). Custodians of the internet: Platforms, content moderation, and the hidden decisions that shape social media. Yale University Press.

Nieborg, D. B., & Poell, T. (2018). The platformization of cultural production: Theorizing the contingent cultural commodity. New Media & Society, 20(11), 4275–4292. https://doi.org/10.1177/1461444818769694

Williams, R. (2003). Television: Technology and cultural form. Routledge.

Sterne, J. (2007). Out With the Trash: On the Future of New Media. In C. R. Acland (Ed.), Residual media (pp. 16–31). University of Minnesota Press.

 

Optional readings:

Bay, M. (2017). What is “internet”? The case for the proper noun and why it is important. Internet Histories, 1(3), 203–218. https://doi.org/10.1080/24701475.2017.1339860

Bucher, T. (2018). If...then: Algorithmic power and politics. Oxford University Press.

Dijck, J. van. (2013). The culture of connectivity: A critical history of social media. Oxford University Press.

Grimme, C., Preuss, M., Adam, L., & Trautmann, H. (2017). Social Bots: Human-Like by Means of Human Control? Big Data, 5(4), 279–293. https://doi.org/10.1089/big.2017.0044

Hadlaw, J. (2021). Business as Usual: Telephone Repair and Maintenance at the Bell Telephone Company of Canada. In S. Krebs & H. Weber (Eds.), Science Studies (1st ed., pp. 87–108). transcript Verlag. https://doi.org/10.14361/9783839447413-006

Helmond, A., Nieborg, D. B., & Vlist, F. N. van der. (2019). Facebook’s evolution: Development of a platform-as-infrastructure. Internet Histories, 3(2), 123–146. https://doi.org/10.1080/24701475.2019.1593667

Higdon, N. (2020). The anatomy of fake news: A critical news literacy education. University of California Press.

Rieder, B. (2020). Engines of order: A mechanology of algorithmic techniques.

Sunstein, C. R. (2017). #Republic: Divided democracy in the age of social media. Princeton University Press.

Tandoc, E. C., Lim, Z. W., & Ling, R. (2018). Defining “Fake News”: A typology of scholarly definitions. Digital Journalism, 6(2), 137–153. https://doi.org/10.1080/21670811.2017.1360143

Yardi, S., & Boyd, D. (2010). Dynamic Debates: An Analysis of Group Polarization Over Time on Twitter. Bulletin of Science, Technology & Society, 30(5), 316–327. https://doi.org/10.1177/0270467610380011

Zimdars, M., & McLeod, K. (Eds.). (2020). Fake news: Understanding media and misinformation in the digital age. The MIT Press.

Sylabus - angličtina
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D. (15.02.2022)

The current, perpetually updated, syllabus is always available HERE

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK