PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Výzkum médií II - JKM009
Anglický název: Media Research II
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2019 do 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:4/4, Zk [HT]
Počet míst: 92 / 92 (85)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: distanční
Způsob výuky: distanční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D.
Třída: Courses for incoming students
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (14.02.2024)
Předmět Výzkum médií II navazuje na Výzkum médií I a seznámí studující s kvalitativními přístupy ke zkoumání médií. Prohloubí jejich znalosti výstavby výzkumného projektu a seznámí je s nejčastěji užívanými kvalitativními způsoby analýzy médií, mediálních obsahů a jejich uživatelů (publik). Hlouběji se zaměří na sběr dat technikou polostrukturovaných rozhovorů, na výběr a redukci vzorku pro kvalitativní analýzu obsahu a na následnou analýzu získaných dat pomocí postupů zakotvené teorie (otevřeného a axiálního kódování).


Literatura
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (14.02.2024)

Základní literatura:

Barthes, R. 2004. Mytologie. Praha: Dokořán

Gvoždiak, V. 2014. Základy sémiotiky I. Olomouc: Univerzita Palackého. (Dostupné z: https://oltk.upol.cz/fileadmin/userdata/FF/katedry/kol/publikace/publ_qfwfq/Gvozdiak-Zaklady_semiotiky_11.pdf)

Hendl, J. 2008. Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál. 

Lindlof, T.R.-Taylor, B.C. 2002. Qualitative communication research methods. Second edition. London: Sage.

Silverman, D. 2005. Doing qualitative research: a practical handbook. Sage London.

Strauss, A. - Corbinová, J. 1999. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert.

Trampota, Tomáš, Vojtěchovská, Martina. 2010. Metody výzkumu médií. Praha: Portál.

 

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (14.02.2024)

Kurz je zakončen zkouškou v podobě písemného testu založeného na 6 otevřených otázkách testujících teoretické znalosti týkající se kvalitativního výzkumu i schopnost aplikovat nabyté znalosti na konkrétních výzkumných zadáních.

Stanovení výsledné klasifikace:

Studující budou hodnoceni na základě výsledku závěrečného testu (rozklad bodového hodnocení viz níže). Za test je možné získat maximálně 18 bodů.   

Hodnocení testu: 

Test bude hodnocen především s ohledem na faktickou správnost odpovědí a zohledním i analytické kvality textu (tvůrčí zralost, samostatnost v uvažování pisatele/pisatelky a jejich schopnost kriticky rozvažovat výhody a omezení jednotlivých výzkumných nástrojů).

 

Výsledné hodnocení: 

18-16,5 bodu: A

16-14,5 bodu: B

14-12,5 bodu: C

12-10,5 bodu: D

10-9 bodů: E

Méně než 9 bodů: F

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (14.02.2024)

Cíl předmětu a základní postup

- Hlavním cílem předmětu je předat studujícím dostatek znalostí týkajících se kvalitativní analýzy médií (oblasti mediálních obsahů, publik, ale i produkce) tak, aby byli schopni zvolit vhodnou výzkumnou metodu/techniku a realizovat vlastní výzkum. 

Základní znalosti týkající se rozdílů mezi principy kvantitativních a kvalitativních postupů a jednotlivých kvalitativních postupů budou ověřeny formou testu s otevřenými otázkami. 

- Dalším cílem předmětu Výzkum médií II je připravit studující v přednáškových vstupech a praktických ukázkách na to, aby byli schopni samostatně realizovat vlastní kvalitativní výzkum (obsahů, produkce či publik). Za tím účelem bude během setkání probíhat společná práce na cvičných materiálech.

 

1. setkání (1.3.2024): 

- organizace kurzu

- souhrn principů designování výzkumného projektu

- kvalitativní techniky sběru dat a analýzy dat (přehled)

- principy výběru vzorku a jeho charakteristiky v kvalitativním výzkumu

- význam interpretace v kvalitativním výzkumu a vztah k teoretickým východiskům

- analýzy ideologie v kvalitativním výzkumu

 

2. setkání (15.3.2024)

Sémiotická analýza - teoretický úvod a praktický nácvik

 

3. setkání (12.4.2024)

- praktický vhled do kvalitativních technik sběru dat v návaznosti na výzkumné otázky

- základní termíny a principy zakotvené teorie

 

4. setkání (10.5.2024)

Zakotvená teorie - praktický nácvik

Interpretace dat ve vztahu k teoretickým východiskům

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK