|
|
|
||
Předmět Teorie mediální komunikace si klade za cíl nabídnout a vyložit studentům vybrané teoretické přístupy k výkladu mediální (masové a síťové, resp. masově síťové) komunikace a řešení vztahu mezi mediální komunikací, jednotlivcem (v roli uživatele) a jeho každodenností a společností a její kulturou. Důraz je kladen na to, jak tyto vztahy interpretují vybrané obory a klíčové teoretické koncepty (resp. školy, jež jsou s nimi asociovány). Předmět představí základní teoretické pohledy na teorie sociální komunikace věnující se využití médií, a to s důrazem na interdisciplinaritu těchto pohledů a jejich přínos pro pochopení vývoje a současného stavu mediální komunikace.
Poslední úprava: Jirák Jan, prof. PhDr., Ph.D. (24.09.2023)
|
|
||
Povinná: Doporučená: Poslední úprava: Jirák Jan, prof. PhDr., Ph.D. (24.09.2023)
|
|
||
oPředmět je zakončen udělením známky A-F, která se stanovuje na základě: recenze "mediologického" článku zaměřeného na teoretické zkoumání médií z odborného cizojazyčného periodika (práce s elektronickou databází) cca 3000-3600 znaků s mezerami, vyšlo mezi roky 2018-2023, odevzdat vytištěné na začátku výuky v pátek 1. 12. 2023 (možno využít služeb spolužáků/spolužaček, bez úvodní stránky, s grafickými prvky, s kontaktem na autora (email, telefon) Struktura (vše souvislý výklad) Úvod, bibliografické údaje, charakteristika periodika ninformace o autorovi/autorech oStať ncharakteristika tématu/problému/výzkumu + další autoři, kteří se tématu věnují nliteratura a metody použité autory nhlavní výsledky / závěry /srovnání /zařazení do tradice oZávěr nhodnocení npoužitá literatura (k napsání článku) 2. písemné zkoušky: souvislý výklad na zadané téma - viz okruhy SIS (max. 50 bodů) Hodnocení 100-91 bodů = A 90-81 bodů = B 80-71 bodů = C 70-61 bodů = D 60-51 bodů = E 50-0 bodů = F
Okruhy ke zkoušce z předmětu JKM005 Teorie mediální komunikace platné pro ZS roku 2022/23 Mediální komunikace jako typ sociální komunikace 01. Co je sociální komunikace a jak probíhá, jaká jsou specifika mediální komunikace (masové a síťové). 02. Jaká jsou specifika chápání mediální komunikace perspektivou jednotlivých modelů komunikace. 03. Jaké jsou základní charakteristické rysy a důsledky medializace jako modernizačního procesu. 04. Jaký je přínos zdrojových disciplín mediálních ke studiu médií a mediální komunikace
Mediální komunikace jako sociální praxe 05. Vysvětlete remediaci jako interpretační rámec vývoje médií. 06. Jaké jsou přístupy k výkladu vývoje médií. 07. Jaké jsou principy nových médií. Co nová média nejsou. 08. Charakterizujte konstruktivistický přístup k mediálním sdělením.
Teorie vztahu médií a společnosti 09. Objasněte roli masových médií optikou kritické teorie ve srovnání s optikou „cultural studies“ 10. Charakterizujte přístupy k výkladu vztahu mediální komunikace a ideologie 11. Proveďte srovnání masové a síťové komunikace 12. Jaké jsou přístupy k výkladu mediální reprezentace 13. Popište vývoj normativních představ o vztahu médií a politického systému
Teorie vztahu médií a kultury 14. Vysvětlete vztah médií a populární kultury 15. Jaký je vztah médií a estetické normy (problém vkusu a nevkusu) 16. Objasněte fungování médií ve veřejné sféře 17. Charakterizujte roli jednotlivých médií (tisku, vysílacích médií, internetu) při utváření dobové podoby kulturní produkce 18. Jaké jsou příčiny a projevy deprofesionalizace žurnalistiky
Poslední úprava: Jirák Jan, prof. PhDr., Ph.D. (05.10.2023)
|
|
||
Tematické a podtematické okruhy (4 x 2 hodiny):
Téma 2: Mediální komunikace jako sociální praxe Téma 3: Teorie médií a společnosti Téma 4: Teorie médií a kultury Poslední úprava: Jirák Jan, prof. PhDr., Ph.D. (24.09.2023)
|