PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Reality show jako fenomén - JKB248
Anglický název: Reality show as a Phenomenon
Český název: Reality show jako fenomén
Zajišťuje: Katedra žurnalistiky (23-KZ)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:kombinovaná
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: 20 / 20 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Veronika Macková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Veronika Macková, Ph.D.
Anotace
Předmět Reality show jako fenomén se zaměřuje nejen na vývoj reality show, současný stav jejich tvorby a dopady reality show v globálním i českém mediálním prostoru. Studenti budou mimo jiné v tomto přemětu analyzovat různé formáty reality show, jejich dramaturgii, narativní struktury a sociokulturní vlivy, které ovlivňují jejich popularitu. Důraz bude kladen také na (ne)manipulaci s realitou a role médií při utváření veřejného mínění. Součástí kurzu je i zkoumání fenoménu celebrit, autenticity a vztahu mezi divákem a účastníky pořadu. Studenti budou mít příležitost reflektovat, jak tento mediální formát mění pojetí zábavy a společenské normy.

Součástí kurzu budou i praktické úkoly: zkouška jednotlivých činností (profesí) při tvorbě reality show (např. nácvik rozhovorů, který je velmi specifický a výrazně se liší např. od zpravodajského rozhovoru).

Poslední úprava: Macková Veronika, Mgr., Ph.D. (13.09.2024)
Cíl předmětu

Cílem předmětu Reality show jako fenomén je představení  fungování reality show z teoretické i praktické perspektivy. Studenti získají znalosti o vývoji a současných trendech reality show, stejně jako dovednosti potřebné pro analýzu jejich dramaturgických a produkčních aspektů. Součástí kurzu bude také praktický nácvik některých činností potřebných při výrobě reality show. Po absolvování přemětu by studenti měli mít jasnou představu o tom, jak vypadá realizace reality show, a zároveň by měli být lépe připraveni se na ni aktivně podílet.

Poslední úprava: Macková Veronika, Mgr., Ph.D. (13.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu
  • Podmínkou splnění předmětu je aktivní účast na hodinách (zapojení do debat, rozbor odborných článků)
  • Plnění úkolů během semestru
  • Ústní zkouška
Poslední úprava: Macková Veronika, Mgr., Ph.D. (14.09.2024)
Literatura

STEEVES, H. Peter. The Reality Reality Show. Online. Popular culture review. 2009, roč. 20, č. 1, s. 9-21. ISSN 1060-8125. Dostupné z: https://doi.org/10.1002/j.2831-865X.2009.tb00777.x

BONNER, Frances. Celebrity, work and the reality-talent show: Strictly Come Dancing/Dancing with the Stars. Online. Celebrity studies. 2013, roč. 4, č. 2, s. 169-181. ISSN 1939-2397. Dostupné z: https://doi.org/10.1080/19392397.2013.791038

WILSON, Christopher; ROBINSON, Tom a CALLISTER, Mark. Surviving Survivor: A Content Analysis of Antisocial Behavior and Its Context in a Popular Reality Television Show. Online. Mass communication & society. 2012, roč. 15, č. 2, s. 261-283. ISSN 1520-5436. Dostupné z: https://doi.org/10.1080/15205436.2011.567346.

FOSTER, Steve. TV REALITY SHOWS AND THE BALANCE BETWEEN PRIVACY AND PUBLIC INTEREST BROADCASTING. Online. Nottingham law journal. 2018, roč. 27, č. 1, s. 103. ISSN 0965-0660.

KARSAY, Kathrin a SCHMUCK, Desirée. "Weak, Sad, and Lazy Fatties": Adolescents' Explicit and Implicit Weight Bias Following Exposure to Weight Loss Reality TV Shows. Online. Media psychology. 2019, roč. 22, č. 1, s. 60-81. ISSN 1521-3269. Dostupné z: https://doi.org/10.1080/15213269.2017.1396903.

MILAL, A. Dzo'ul a PRAMONO, Angga Cahya. Impoliteness Addressed to Different Genders and their Responses in The Kitchen Nightmares, a TV Reality Show. Online. Journal of Pragmatics Research. 2021, roč. 3, č. 2, s. 131-146. ISSN 2656-8020. Dostupné z: https://doi.org/10.18326/jopr.v3i2.131-146.

COHEN, Elizabeth L.; KNIGHT, Jennifer; MULLIN, Matt; HERBST, Ryleigh; LEACH, Bryce et al. Loving to Hate the Kardashians: Examining the Interaction of Character Liking and Hate-Watching on the Social Influence of a Reality TV Show. Online. Psychology of popular media. 2021, roč. 10, č. 2, s. 136-148. ISSN 2689-6567. Dostupné z: https://doi.org/10.1037/ppm0000284.

WALL, Gabrielle. Outwit, outplay, outcast? Sex discrimination in voting behaviour in the reality television show Survivor. Online. New Zealand economic papers. 2011, roč. 45, č. 1-2, s. 183-193. ISSN 0077-9954. Dostupné z: https://doi.org/10.1080/00779954.2011.556078

ANDREJEVIC, Mark. Reality TV: the work of being watched. Lanham, Md: Rowman & Littlefield Publishers, c2004. ISBN 0-7425-2747-6.

O'HAIR, Dan. a HETSRONI, Amir. Reality television merging the global and the local. Hauppauge, N.Y: Nova Science Publishers, 2010. ISBN 1-61324-675-7.

Poslední úprava: Macková Veronika, Mgr., Ph.D. (13.09.2024)
Sylabus

1.     Představení předmětu (30. 9. 2024)

2.     Úvod do problematiky reality show (7. 10. 2024)

  • Definice reality show, přehled vývoje reality show v globálním a českém kontextu
  • Rozdíl mezi různými formáty (soutěžní, dokumentární, talentové show, soutěže o přežití atd.)
  • Diskuse: Proč jsou reality show tak populární?

NA TUTO HODINU PŘEČÍST:

https://www.tandfonline.com/doi/epdf/10.1080/00779954.2011.556078?needAccess=true

https://www.tandfonline.com/doi/epdf/10.1080/15205436.2011.567346?needAccess=true

3.     (Ne)manipulace s realitou a publikum reality show (14. 10. 2024)

  • Role střihu, scénáře a produkce
  • Jak reality show ovlivňují média?
  • Role sociálních sítí a jejich dopad na reality show i účastníky
  • Jak reality show vytvářejí pseudocelebrity?

NA TUTO HODINU PŘEČÍST: 

https://www.tandfonline.com/doi/epdf/10.1080/03007760802217725?needAccess=true

https://www.tandfonline.com/doi/epdf/10.1080/10304312.2016.1143196?needAccess=true

4.    Specifika vedení rozhovoru pro účely reality show I. (21. 10. 2024)

  • V čem se rozhovory liší od zpravodajských rozhovorů?
  • Analýza rozhovorů reality show (analýza rozhovorů na hodině)
  • Účast reportérů reality show na hodině

5.     Narativní struktury reality show (4. 11. 2024)

  • Struktury vybraných epizod (ukázka scénáře)
  • Budování příběhů, charakterizace jednotlivých účastníků
  • Casting a jeho důležitost 

6.     Host – účastník nebo účastnice reality show (11. 11. 2024)

  • Motivace účasti v reality show
  • Příprava na casting
  • Příprava na reality show
  • Dopady reality show po skončení pořadu

7.     Host – Kateřina Závadová, kreativní a výkonná producentka TV NOVA (18. 11. 2024)

  • Role kreativního producenta během reality show (příprava před a během natáčení)
  • Jak to vypadá na natáčení?

8.     Host – František Géla, kameraman reality show Robinsonův ostrov II., MastersChef, Souboj na talíři, Česko na grilu, Hell’s Kitchen nebo např. Zrádci (25. 11. 2024)

  • Specifika natáčení reality show

9.     Specifika vedení rozhovoru pro účely reality show II. (2. 12. 2024)

  • Příprava na rozhovor
  • Nácvik rozhovorů a jejich specifik pro reality show

UKÁZKY NA TUTO HODINU:

https://www.youtube.com/watch?v=N076HnAAOZA

https://www.youtube.com/watch?v=cHHUk8WCfXo

https://www.youtube.com/watch?v=qEMWDkeOkWI

10.  Host – Tomáš Richtr, podílel se např. na reality show Love Island, Survivor, téma: postprodukce reality show – střih a udržení příběhu (9. 12. 2024)

  • Jaká jsou specifika střihu reality show?
  • Jak udržet příběhovou linku?

11.  Závěrečná debata o reality show (16. 12. 2024)

Poslední úprava: Macková Veronika, Mgr., Ph.D. (15.11.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK