Účast na přednáškách i besedách s nakladateli, průběžné testy a vypracování referátu z médií, která se zabývají problematikou knižního trhu. Samostatné studium pramenů a doporučené literatury. Prokázání osvojených znalostí jako předpoklad pro složení zkoušky.
Stručný program:
1/ Úvod do problematiky fenoménu kniha
Literatura: Halada, J.: Člověk a kniha, Praha 1993, str. 5-9, Kneidl, P.: Z historie evropské knihy, Praha 1989
2/ Funkce knihy, jejich struktura a popis, funkce duchovně materializační, axiologická a estetická i heuristická
Literatura: Halada, J.: Člověk a kniha, Praha 1993, str. 9-18, Bohatcová, M.:Česká kniha v proměnách století, Praha 1990
3/Funkce knihy, jejich struktura a popis, funkce sociálně psychologická, noetická a edukativní, komunikativní a ekonomická
Literatura: Halada, J.: Člověk a kniha, Praha 1993, str. 18-33, Bohatcová, M.:Česká kniha v proměnách století, Praha 1990, Escarpit, R.: Sociologie de la littérature, Paris 1958, Benjamin, W.: Dílo a jeho zdroj, Praha 1979, Petrusek, M.: Sociologie a literatura, Praha 1990
4/ Postavení nakladatelství ve společnosti. Funkce a role nakladatelství
Literatura: Halada, J.: Člověk a kniha, Praha 1993, str. 34-42, Laichter, F.: Kniha a veřejný tisk, Praha 1933, Poláček, V.: Nakladatel píše synovi, Praha 1941, Halada, J.: Encyklopedie českých nakladatelství 1949-2006, Praha 2007
5/ Postavení nakladatelství ve společnosti. Nástroje knižní kultury
Literatura: Halada, J.: Člověk a kniha, Praha 1993, str. 43-48, Unwin, S.: Pravda o nakladatelském podnikání, Praha 1947, Pistorius, V.: Kniha, Praha 2003, Šmejkalová, J.: Kniha (K nakladatelské teorii a praxi), Brno 2000
6/ Funkce a vazby nakladatelské činnosti. Nakladatelství a jeho chod
Literatura: Halada, J.: Člověk a kniha, Praha 1993, str. 50-57, Unwin, S. Pravda o nakladatelském podnikání, Praha 1947, Pistorius, V.: Kniha, Praha 2003, Šmejkalová, J.: Kniha (K nakladatelské teorii a praxi), Brno 2000
7/ Funkce a vazby nakladatelské činnosti. Marketing, knihkupci a distributoři
Literatura: Halada, J.: Člověk a kniha, Praha 1993, str. 57-66, Unwin, S.: Pravda o nakladatelském podnikání, Praha 1947,
Pistorius, V.: Kniha, Praha 2003, Šmejkalová, J.: Kniha (K nakladatelské teorii a praxi), Brno 2000
8/ Funkce a vazby nakladatelské činnosti. Autoři a čtenáři
Literatura: Halada, J.: Člověk a kniha, Praha 1993, str. 67-93, Haman, A.: Literatura z pohledu čtenářů, Praha 1991, Lesňák, R.: Literárne dielo a čitatel´, Bratislava 1982, Mahen, J.: Knížka o čtení praktickém, Brno 1924,Escarpit, R.: Sociologie de la littérature, Paris 1958
9/ Funkce a vazby nakladatelské činnosti. Čtenářské a nakladatelské výkumy
Literatura: Halada, J.: Člověk a kniha, Praha 1993, str. 78-89, Halada, J.: Čtenářský výzkum, časopis Čtenář, č. 10-12/1995, Halada J.: Nakladatelé z pohledu sociologického výzkumu I.-X., časopis knihy 93, říjen - prosinec 1993
10/ Ediční tvorba, její zásady a metamorfózy
Literatura: Halada, J.: Člověk a kniha, Praha 1993, str. 94-103
11/ Specifika nakladatelských žánrů
Literatura: Halada, J.: Člověk a kniha, Praha 1993, str. 104-111
12/ Nakladatelé ve světě, nakladatelské veletrhy doma a ve světě
Literatura: Halada, J.: Člověk a kniha, Praha 1993, str. 112-114
13/ Budoucnost knihy
Literatura: Halada, J.: Člověk a kniha, Praha 1993, str. 115-119
Cíl předmětu
Osvojení znalosti přednášené mediální problematiky, orientace v oboru knižního trhu a ve smyslu žurnalistické prezentace a uplatnění v médiích
Požadavky ke kontrole studia
Průběžný test, esej, výzkumy, beseda v rámci výuky s nakladateli
Metody výuky
Přednáška
Vstupní požadavky
Přijetí do bakalářského studia
Literatura
Viz
Poslední úprava: Helper (22.08.2019)