Předmět je určen posluchačům bakalářského studia. Zabývá se vzájemnými vztahy a vazbami mezi člověkem a knihou, fenoménem tohoto vztahu z hlediska jeho geneze a vývoje, interakcí a výsledkem vzájemného působení a ovlivňování. Kniha je tu sledována v roli služebně nejstaršího média, jako výsledek komunikačního procesu mezi autorem a čtenářem se zvláštním důrazem na roli nakladatele jakožto zprostředkujícího článku. Předmět se zabývá historií a současností nakladatelského i knihkupeckého podnikání, a to na podkladě teoretických studií i praktických zkušeností jednotlivých subjektů tohoto komunikačního procesu. Součástí předmětu je i dílčí nakladatelský výzkum.
Poslední úprava: Štoll Martin, prof. MgA., Ph.D. (10.09.2019)
Literatura
Bohatcová M. a kol.: Česká kniha v proměnách staletí, Praha 1990 Halada, J.: Člověk a kniha, Praha 1993 Halada, J.: Nakladatelé z pohledu sociologického výzkumu, in: Knihy 1993, I-X, říjen - prosinec Halada J., Jeřábek H.: Čtenářský průzkum, in: Nové knihy č. 18-21 a Čtenář, roč. 47, č. 10-12/1995 Halada, J.: Encyklopedie českých nakladatelství 1949-2006, Praha 2007 Haman, A.: Literatura z pohledu čtenářů, Praha 1991 Hazard, P.: Knihy, děti, lidé, Praha 1970 McLuhan, : Jak rozumět médiím, Praha 1991 Pavlát, L.: Tajemství knihy, Praha 1988 Petrusek, M.: Sociologie a literatura, Praha 1990
Dále pak excerpce z doporučených periodik, jako jsou Nové knihy, Knihy, Knihkupec a nakladatel, Biblio, Literární noviny a ročenek, například Almanach Labyrint, a tak podobně.
Poslední úprava: Helper (22.08.2019)
Sylabus
Účast na přednáškách i besedách s nakladateli, průběžné testy a vypracování referátu z médií, která se zabývají problematikou knižního trhu. Samostatné studium pramenů a doporučené literatury. Prokázání osvojených znalostí jako předpoklad pro složení zkoušky.
Stručný program: 1/ Úvod do problematiky fenoménu kniha Literatura: Halada, J.: Člověk a kniha, Praha 1993, str. 5-9, Kneidl, P.: Z historie evropské knihy, Praha 1989
2/ Funkce knihy, jejich struktura a popis, funkce duchovně materializační, axiologická a estetická i heuristická Literatura: Halada, J.: Člověk a kniha, Praha 1993, str. 9-18, Bohatcová, M.:Česká kniha v proměnách století, Praha 1990
3/Funkce knihy, jejich struktura a popis, funkce sociálně psychologická, noetická a edukativní, komunikativní a ekonomická Literatura: Halada, J.: Člověk a kniha, Praha 1993, str. 18-33, Bohatcová, M.:Česká kniha v proměnách století, Praha 1990, Escarpit, R.: Sociologie de la littérature, Paris 1958, Benjamin, W.: Dílo a jeho zdroj, Praha 1979, Petrusek, M.: Sociologie a literatura, Praha 1990
4/ Postavení nakladatelství ve společnosti. Funkce a role nakladatelství Literatura: Halada, J.: Člověk a kniha, Praha 1993, str. 34-42, Laichter, F.: Kniha a veřejný tisk, Praha 1933, Poláček, V.: Nakladatel píše synovi, Praha 1941, Halada, J.: Encyklopedie českých nakladatelství 1949-2006, Praha 2007
5/ Postavení nakladatelství ve společnosti. Nástroje knižní kultury
Literatura: Halada, J.: Člověk a kniha, Praha 1993, str. 43-48, Unwin, S.: Pravda o nakladatelském podnikání, Praha 1947, Pistorius, V.: Kniha, Praha 2003, Šmejkalová, J.: Kniha (K nakladatelské teorii a praxi), Brno 2000
6/ Funkce a vazby nakladatelské činnosti. Nakladatelství a jeho chod Literatura: Halada, J.: Člověk a kniha, Praha 1993, str. 50-57, Unwin, S. Pravda o nakladatelském podnikání, Praha 1947, Pistorius, V.: Kniha, Praha 2003, Šmejkalová, J.: Kniha (K nakladatelské teorii a praxi), Brno 2000
7/ Funkce a vazby nakladatelské činnosti. Marketing, knihkupci a distributoři Literatura: Halada, J.: Člověk a kniha, Praha 1993, str. 57-66, Unwin, S.: Pravda o nakladatelském podnikání, Praha 1947, Pistorius, V.: Kniha, Praha 2003, Šmejkalová, J.: Kniha (K nakladatelské teorii a praxi), Brno 2000
8/ Funkce a vazby nakladatelské činnosti. Autoři a čtenáři Literatura: Halada, J.: Člověk a kniha, Praha 1993, str. 67-93, Haman, A.: Literatura z pohledu čtenářů, Praha 1991, Lesňák, R.: Literárne dielo a čitatel´, Bratislava 1982, Mahen, J.: Knížka o čtení praktickém, Brno 1924,Escarpit, R.: Sociologie de la littérature, Paris 1958
9/ Funkce a vazby nakladatelské činnosti. Čtenářské a nakladatelské výkumy Literatura: Halada, J.: Člověk a kniha, Praha 1993, str. 78-89, Halada, J.: Čtenářský výzkum, časopis Čtenář, č. 10-12/1995, Halada J.: Nakladatelé z pohledu sociologického výzkumu I.-X., časopis knihy 93, říjen - prosinec 1993
10/ Ediční tvorba, její zásady a metamorfózy Literatura: Halada, J.: Člověk a kniha, Praha 1993, str. 94-103
11/ Specifika nakladatelských žánrů Literatura: Halada, J.: Člověk a kniha, Praha 1993, str. 104-111
12/ Nakladatelé ve světě, nakladatelské veletrhy doma a ve světě Literatura: Halada, J.: Člověk a kniha, Praha 1993, str. 112-114
13/ Budoucnost knihy Literatura: Halada, J.: Člověk a kniha, Praha 1993, str. 115-119
Cíl předmětu Osvojení znalosti přednášené mediální problematiky, orientace v oboru knižního trhu a ve smyslu žurnalistické prezentace a uplatnění v médiích
Požadavky ke kontrole studia Průběžný test, esej, výzkumy, beseda v rámci výuky s nakladateli