|
|
|
||
Poslední úprava: Ulrike Lütke Notarp, Ph.D. (17.02.2021)
Cílem kurzu je popsat koncept české národní identity a národní historie, jak jsou prezentovány v učebnicích pro první stupeň českých základních škol. Chceme identifikovat klíčové aspekty národního sebeobrazu tím, že popíšeme obraz země a jejích obyvatel, který je prezentován v učebnicích dějepisu základních škol, učebnicích vlasti nebo učebnicích jazyků. Zabýváme se základním obsahem a strukturami, základními vzory, které tvoří český národní sebeobraz a vyprávění o národních dějinách. Studie je založena na lingvistické analýze diskurzu. Naučíme se, jak takovou analýzu provést a jak pomocí jejích výsledků rekonstruovat koncept české národní identity a narativ národních dějin. |
|
||
Poslední úprava: Ulrike Lütke Notarp, Ph.D. (31.01.2021)
Regular and active participation in the online course (10% of the final grade), a functional webcam and microphone is required to enter the course Preparation of theoretical texts at home Presentation of one theoretical text (20% of the final grade) Active participation in analytical work: Discourse analysis of texts (30% of the final grade) Summary of results in the form of a short text (2-3 pages) (40% of the final grade) |
|
||
Poslední úprava: Ulrike Lütke Notarp, Ph.D. (17.02.2021)
Assmann, Jan, Czaplicka, John (1995). Collective Memory and Cultural Identity. In New German Critique, No. 65, Cultural History/Cultural Studies pp. 125-133. Published by: New German CritiqueStable URL: http://www.jstor.org/stable/488538. Fleischer, Michael. (2001). Kulturtheorie. Systemtheoretische und evolutionäre Grundlagen. [Cultural theory. System-theoretical and evolutionary basics.] Oberhausen: Athena. in Czech/English translation: Script II and III Grever, Maria & van der Vlies, Tina. (2017). Why national narratives are perpetuated: A literature review on new insights from history textbook research. In: London Review of Education, Vol. 15/2, 286-300. Grew, Raymond. (2003). Konstrukce národní identity. [National identity design.] In: M. Hroch (ed.), Pohledy na národ a nationalismus, 203-216. Praha. Sociologické nakladatelství. Halbwachs, Maurice (1980). The Collective Memory. New York. Harper & Row Colophon Books. Chapter 2. Hofstede, Geert & Hofstede, Gerd J. (2005). Cultures and Organizations. Software of the mind. Intercultural Cooperation and its Importance for Survival. New York. Mc Graw-Hill. Script I. Kubišová, Zuzana. (2013). Národní identita: trvání a změna. [National identity: duration and change.] In: J. Šubrt (ed.), Soudobá sociologie V, (Teorie sociální změny), 145-205. Praha. Karolinum. Nědomová, Alena & Kostelecký, Tomáš (1997). The Czech National Identity. Basic Results of the 1995 National Survey. In Czech Sociological Review, V(1), 79-92. Notarp, Ulrike (2019). Russian National Identity and History Today: Research on the Presentation of National Identity in Russian Children´s Books on History. Intercultural Communication Studies, Volume XXVIII:2, 27-44. ISSN 1057 7769. Šebelová, Dana (2019). Rozvíjení národní kulturní identity, tradic a hodnot ve vyučovacím předmětu český jazyk na základní škole. [The development of national cultural identity, traditions and values in the subject of Czech language at elementary schools.] Dipl. thesis submitted at the Faculty of Education, Charles University in Prague. |
|
||
Poslední úprava: Ulrike Lütke Notarp, Ph.D. (17.02.2021)
1. Introduction to the course program and aims Text 1: Script I „Culture as mental programming“ 2. Collective memory and cultural identity Text 2: Halbwachs, Maurice (1980). The Collective Memory. New York. Harper & Row Colophon Books. Chapter 2. 3. Russian National Identity and History – a research example Text 3: Notarp, Ulrike (2019). Russian National Identity and History Today: Research on the Presentation of National Identity in Russian Children´s Books on History. Intercultural Communication Studies, Volume XXVIII:2, 27-44. ISSN 1057 7769. 4. Introduction to linguistic discourse analysis Text 4: Skript II and III: „Prvky diskursu“ 5. Discourse analysis – exercises facultative Text 5: Grever, Maria & van der Vlies, Tina. (2017). Why national narratives are perpetuated: A literature review on new insights from history textbook research 6. Discourse analysis – exercises facultative Text 6: Nědomová, Alena & Kostelecký, Tomáš (1997). The Czech National Identity. Basic Results of the 1995 National Survey. 7. Establishing a research sample: sample and choose appropriate textbooks Research goals, hypotheses 8. Textbook analysis (team work) 9. Textbook analysis (team work) 10. Textbook analysis (team work) 11. Textbook analysis (team work) 11. Presentation of results
The texts we use in the seminar will be provided in printed form or in pdf format.
|