PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Analýza dat - JKB045
Anglický název: Data Analysis
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2019 do 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 7
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 80 / 80 (80)
Minimální obsazenost: 10
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň: specializační
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Ing. Petr Soukup, Ph.D.
Mgr. Lukáš Hájek, M.A., Ph.D.
Vyučující: Mgr. Lukáš Hájek, M.A., Ph.D.
PhDr. Ing. Petr Soukup, Ph.D.
Třída: Courses for incoming students
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Marína Urbániková, Ph.D. (15.02.2024)
Cílem kurzu je seznámit studující s rolí dat a jejich analýzou v oblasti médií, přičemž kurz se věnuje jak oblasti prezentace dat v médiích, tak i analýze dat v mediálním výzkumu.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Marína Urbániková, Ph.D. (15.02.2024)

Cílem kurzu je seznámit studující s rolí dat a jejich analýzou v oblasti médií, přičemž kurz se věnuje jak oblasti prezentace dat v médiích, tak i analýze dat v mediálním výzkumu. Úvodní část obeznamuje studující s nejvýznamnějšími zdroji výzkumných dat, s kritérii hodnocení jejich kvality, se základy empirického výzkumu a s jeho etickými aspekty. Další část je věnována prezentaci dat v médiích (s důrazem na průzkumy veřejného mínění). Hlavní část kurzu následně studující uvádí do problematiky práce s kvalitativními a kvantitativními daty, přičemž hlavní pozornost se zaměřuje na způsoby práce s datovými soubory a na základy statistické analýzy dat v prostředí programu Jamovi (univariační a bivariační analýza, základy inferenční statistiky, testování hypotéz, srovnávání středních hodnot).

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Marína Urbániková, Ph.D. (15.02.2024)

Podmínky hodnocení jsou následující:

·         Aktivní a informovaná participace v hodinách: kurz kombinuje přednášky a interaktivní semináře a počítá s aktivní účastí studujících a s jejich důkladnou domácí přípravou (spočívající zejména v nastudování zadané povinné literatury)

·         Průběžný test: max. 40 bodů; kombinace uzavřených a otevřených otázek; minimum potřebné pro absolvování není stanoveno, ale výsledek se započítává do celkového výsledku; termín: 27. 3. 2024.

·         Závěrečný test: max. 60 bodů; úlohy ověřující zvládnutí práce s programem Jamovi).

 

Hodnocení:

A = 91-100 bodů

B = 90-81 bodů

C = 80-71 bodů

D = 70-61 bodů

E = 60-51 bodů

F = 50 a méně bodů

Literatura
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Marína Urbániková, Ph.D. (10.02.2023)

Literatura je uvedena vždy ke každé hodině samostatně. 

Základní příručka k programu Jamovi, kterou budeme v kurzu používat, je zdarma ke stažení zde: https://www.learnstatswithjamovi.com/

Video-návody k Jamovi např. zde:

· https://datalab.cc/jamovi/,

· https://www.youtube.com/playlist?list=PLvYqRUmlLZUOSjDKeEiukZWayxpuiFPRp

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Jan Miessler (21.02.2022)

Kurz kombinuje přednášky a semináře, v průběhu kterých si budou studující prakticky procvičovat práci s daty. Z tohoto důvodu je nutné si na lekce v bloku B (setkání č. 7 až 13) nosit vlastní notebook s nainstalovaným programem Jamovi (program je zdarma dostupný zde: https://www.jamovi.org/).

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Marína Urbániková, Ph.D. (15.02.2024)

1.

Úvodní setkání. Představení sylabu. Podmínky absolvování.

 

BLOK A: DATA V MÉDIÍCH A MEDIÁLNÍM VÝZKUMU

2.

Data v médiích a mediálním výzkumu. Zdroje dat a vyhodnocování jejich kvality. Etické aspekty výzkumu.

Povinná literatura:
• Hesse-Biber, S. N. 2010. The Ethics of Social Research. In Hesse-Biber, Leavy, P.: The Practice of Qualitative Research. Sage.
• SIMAR. Test důvěryhodnosti výzkumu. https://simar.cz/verejne-mineni/test-duveryhodnosti-vyzkumu.html

Doporučená literatura:
• Babbie, E. 2013. The Practice of Social Research. 13th Edition. Belmont, CA: Wadsworth. Kap. 6: From Concept to Measurement, část Criteria of Measurement Quality, str. 187-194.
• Bryman, A. 2012. Social Research Methods. Oxford: Oxford University Press. Kap. 6: Ethics and politics in social research, str. 130-154.
• Ess, Ch. M. 2012. Internet research ethics. In Joinson A. N., McKenna, K. Y. A., Postmes, T. and Reips, U.D.: Oxford Handbook of Internet Psychology. Oxford University Press.
• Mith, D. 2003. Five principles for research ethics, APA, WWW: http://www.apa.org/monitor/jan03/principles.aspx
• The Belmont Report: Ethical Principles and Guidelines for the Protection of Human Subjects of Biomedical and Behavioral Research, The National Commission for the Protection of Human Subjects (1979), http://www.hhs.gov/ohrp/policy/belmont.html

3.

Design empirického výzkumu. Logika kvantitativního a kvalitativního výzkumu. Typy proměnných.

Povinná literatura:
• Babbie, E. 2013. The Practice of Social Research. 13th Edition. Belmont, CA: Wadsworth. Kap. 6: From Concept to Measurement, str. 163-196.

Doporučená literatura:
• Babbie, E. 2013. The Practice of Social Research. 13th Edition. Belmont, CA: Wadsworth. Kap. 4: Purpose and Design of Research Projects, str. 88-122.
• Blaikie, N. 2000. Designing Social Research. The Logic of Anticipation. Cambridge: Polity Press. Kap. 1.: Preparing Research Proposals and Research Designs, str. 12-34. Kap. 7: Methods for Answering Research Questions, str. 227-246.
• Bryman, A. 2012. Social Research Methods. Oxford: Oxford University Press. Kap. 1: The Nature and Process of Social Research, str. 3-17. Kap. 3: Research Designs, str. 44-78.
• Creswell, J. W. 2009. Research Design. Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Third Edition. London: SAGE. Kap. 1: The Selection of a Research Design, str. 3-21.
• de Vaus, D. 2001. Research Design in Social Research. London: SAGE. Kap. 1: The Context of Design, str. 1-16.
• de Vaus, D. 1998. Surveys in Social Research. London: UCL Press. Kap. 2: Theory and Social Research, str. 11-26. Kap. 4: Developing Indicators for Concepts, str. 47-53.
• Disman, M. 2002. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. Kap. 6: Jak se to vlastně dělá, str. 120-138. Kap. 10: Ten druhý výzkum, str. 283-322.
• Grey, D. E. 2004. Doing Research in the Real World. London, Thousand Oaks, New Delhi: SAGE. Kap. 3: Selecting and Planning Good Research Projects, str. 35-64.
• Hendl, J. 2005. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál. Kap. 2: Kvalitativní, kvantitativní a smíšený výzkum, str. 45-63.

4.

Průzkumy veřejného mínění a informování o jejich výsledcích. Výběr výzkumného souboru a reprezentativita.

Povinná literatura:
• The British Polling Council. 2020. A Quick Guide for Journalists to the Use and Reporting of Opinion Polls. http://www.britishpollingcouncil.org/wordpress/wp-content/uploads/2020/10/bpc-guide-for-journalists.pdf?pdf=bpc-guide-for-journalists

Doporučená literatura:
• AAPOR. Questions to Ask When Writing About Polls (https://www.aapor.org/Education-Resources/For-Media/Questions-to-Ask-When-Writing-About-Polls.aspx)
• ESOMAR. FAQs on opinion and election polls. https://esomar.org/uploads/attachments/ckqwggher0bzakdtr087vkouf-esomar-faqs-on-opinion-and-election-polls.pdf
• ESOMAR/WAPOR. 2019. Guide to opinion polls and published surveys. http://www.jmra-net.or.jp/Portals/0/rule/guideline/02_WAPOR-ESOMAR_Guidelines.pdf
• MRS-IMPRESS. 2019. Using surveys and polling data in your journalism. https://www.mrs.org.uk/pdf/IMPRESS%20MRS%20Guidance%20FINAL1.pdf
• SIMAR. Pravidla publikování výzkumu veřejného mínění. https://simar.cz/verejne-mineni/jak-se-pozna-duveryhodny-zdroj.html
• Babbie, E. 2013. The Practice of Social Research. 13th Edition. Belmont, CA: Wadsworth. Kap. 5: Sampling Logic, str. 123-162.
• Bryman, A. 2012. Social Research Methods. Oxford: Oxford University Press. Kap. 8: Sampling, str. 183-207.
• Deacon, D. et al. 1999. Researching Communications. A Practical Guide to Methods in Media and Cultural Analysis. London: Arnold. Kap. 3: Selecting and Sampling, str. 40-61.
• Disman, M. 2002. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. Kap. 5 Kolik vran musíme pozorovat, str. 91-118.

5.

Analýza kvalitativních dat

Povinná literatura:
• Bryman, A. 2012. Social Research Methods. Oxford: Oxford University Press. Kap. 24: Qualitative data analysis, str. 565-588.

Doporučená literatura:
• Babbie, E. 2013. The Practice of Social Research. 13th Edition. Belmont, CA: Wadsworth. Kap. 13: Analyzing Qualitative Data, str. 389-440.
• Braun, V. a Victoria Clarke, V. 2006. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, vol. 3, no. 2, pp. 77-101.
• Kelle, U. Computer-assisted qualitative data analysis. In: Seale, C., Gobo, G., Gubrium, J.F., Silverman, D. Qualitative Research Practice. London, Thousand Oaks, New Delhi: SAGE Publications.

6.

Průběžný test

 

BLOK B: ANALÝZA DAT V PROGRAMU JAMOVI

7.

Práce s hromadnými daty v prostředí programu Jamovi. Konstrukce datové matice. Editace a transformace dat.

Povinná literatura:
• Navarro, D.J. and Foxcroft, D.R. 2019. Learning statistics with Jamovi: A tutorial for psychology students and other beginners. (Version 0.70). Kap. 3: Getting started with Jamovi, str. 43-55. Kap. 3: Getting started with Jamovi, str. 43-55; Kap. 6.3: Transforming and recoding a variable, str. 105-114.
• Jamovi User guide. https://www.jamovi.org/user-manual.html

Doporučená literatura:
• Clegg, F. 2002. Simple statistics. A course book for the social sciences. Kap. 1: Why do we need statistics? (pp. 1-12), kap. 10: What´s in a number? (pp. 79-86). Cambridge: Cambridge University Press.
• De Vaus, D. 2002. Analyzing social science data. Kap. 2 How to code questions with multiple answers? str. 10-16. London: SAGE Publications.
• Jamovi tutorial: Episodes 1 (Opening data files), 2 (Data editor) and 3 (Results editor) https://www.youtube.com/playlist?list=PLvYqRUmlLZUOSjDKeEiukZWayxpuiFPRp

8.

Rozložení kategorizovaných dat. Rozložení spojitých dat a jejich charakteristiky.

Povinná literatura:
• Navarro, D.J. and Foxcroft, D.R. 2019. Learning statistics with Jamovi: A tutorial for psychology students and other beginners. (Version 0.70). Kap. 4: Descriptive statistics, str. 59-84; Kap. 6.1: Tabulating and cross-tabulating data, str. 98-101.

Doporučená literatura:
• Clegg, F. 2002. Simple statistics. A course book for the social sciences. Kap. 2: Measures of central tendency (pp. 13-23) a kap. 3: Measures of Dispersion (pp. 24-30). Cambridge: Cambridge University Press.
• Jamovi tutorial: Episodes 4 (Descriptive statistics), https://www.youtube.com/playlist?list=PLvYqRUmlLZUOSjDKeEiukZWayxpuiFPRp

9.

Statistická inference, normální rozložení a základy testování hypotéz.

Povinná literatura:
• Navarro, D.J. and Foxcroft, D.R. 2019. Learning statistics with Jamovi: A tutorial for psychology students and other beginners. (Version 0.70). Kap. 8: Estimating unknown quantities from a sample, str. 151-180. Kap. 9: Hypothesis testing, str. 181-208.

Doporučená literatura:
• Clegg, F. 2002. Simple statistics. A course book for the social sciences. Kap. 4: The normal distribution (pp. 31-42), kap. 5: Probability (pp. 43-48), kap 6: What are statistical tests all about? (pp. 49-56), kap. 7: Hypothesis (pp. 57-63) a kap. 8: Significance (pp. 64-66). Cambridge: Cambridge University Press.
• De Vaus, D. 2002. Analyzing social science data. Kap. 23-25 (pp. 166-179). London: SAGE Publications.
• Mohr, L. B. 1990. Understanding significance testing. Kap. 5 Significance testing (pp. 49-64). Newbury Park: Sage publications.
• Ziliak, S.T. and McCloskey, D. N. 2008. The cult of statistical significance: how the standard error costs us jobs, justice, and lives. Ann Arbor: University of Michigan Press.

10.

Bivariační analýza. Kontingenční tabulka. Korelace.

Povinná literatura:
• Navarro, D.J. and Foxcroft, D.R. 2019. Learning statistics with Jamovi: A tutorial for psychology students and other beginners. (Version 0.70). Kap. 10 (od 10.1 do 10.5): Categorical data analysis, str. 211-232 a Kap. 12.1 Correlations, str. 281-291.

Doporučená literatura:
• Clegg, F. 2002. Simple statistics. A course book for the social sciences. Kap. 12: Tests of goodness of fit (pp. 91-101). Kap. 15: Correlation (pp. 124-140). Cambridge: Cambridge University Press.
• Jamovi tutorial: Episodes 5 (Correlations) a 16 (Chi-Squared Test of Independence), https://www.youtube.com/playlist?list=PLvYqRUmlLZUOSjDKeEiukZWayxpuiFPRp

11.

Státní svátek

12.

Státní svátek

13.

Procvičování analýzy dat v programu Jamovi 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK