Cílem předmětu je seznámení s problematikou politického marketingu z teoretické perspektivy, kdy se zaměříme na kořeny disciplíny s jejím vývojem a současnou aplikací. Kurz bude rozdělen do tří tematických bloků, kdy se na disciplínu zaměříme teoreticky, z historické perspektivy a praktické tedy aplikační. Nejprve se tak budeme soustředit na vysvětlení teorie politického marketingu (základní definiční problematika, přebrané nástroje z klasického marketingu, pozornost bude věnována i problematice etablování se politického marketingu jakožto akademická disciplína atd.). V kurzu se budeme bavit i o základních principech, jak funguje politika, politické strany a co to jsou politické ideologie. V závěru kurzu se zaměříme na praktické dopady politického marketingu a v rámci přednášek budou studenti seznámeni s vybranými případovými studiemi volebních kampaní.
Poslední úprava: Konrádová Marcela, Mgr., Ph.D. (05.01.2024)
Literatura
Povinná literatura (může být v průěhu kurzu dolpněno):
Baines, P. (1999): Voter Segmentation and Candidate Positioning. In Newman, B. I. (ed.): Handbook of Political Marketing, Thousand Oaks – London – New Delhi: SAGE, str. 403-420.
Bradová, E. (2005): Od lokálních mítinků k politickému marketingu, Brno: MPU, str. 49-57.
Chytilek, R., Eibl, O., Matušková, A. (2012): Teorie a metody politického marketingu, Brno: CDK.
Henneberg, S. C. M. (2004): The Views of an Advocatus Dei: Political marketing and its critics, In: Journal of Public Affairs, 4:3.
Henneberg, S. C. M.(2002): „Understanding Political marketing“. In The Idea of Political Marketing, . 93-108.
Henneberg, S.C.M (2003): Generic Functions of Political Marketing Management, Working papers series, University of Bath.
Karvonen, Lauri. 2009. The Personalisation of Politics: A Study of Parliamentary Democracies. Colchester: ECPR Press, 4-21.
Kotler, P., Sidney J. L. (1969): Broadening the Concept of Marketing. In: Journal of Marketing 33: 10-15.
Kotler, P. (1975): Overview of Political Candidate Marketing. In: Advances in Consumer Research 2.1: 761-769.
Lees-Marshment, J. (2001): The product, sales and market-oriented party: How Labour learnt to market the product, not just the presentation, European Journal of Marketing, 35, 9/10, 1074-1084.
Maarek, P. J. (1992): „Birth and Rise of Political Marketing in the United States“. In Political Marketing and Communication, London: John Libbey & Company Ltd., str. 7-21.
Mitchell, P. - Daves, R. (1999): Media Polls Candidate and Campaigns. In Newman, B. I. (ed.): Handbook of Political Marketing, Thousand Oaks – London – New Delhi: SAGE, str. 177-195.
Niffenegger, P. B. (1989): Strategies for Success from the Political Marketers, In The Journal of Consumer Marketing, Vol. 6 No. 1 Winter, 45-51.
O ́Shaughnessy, N. J. (1990): High Priesthood, Low Priestcraft: The Role of Political Consultants. European Journal of Marketing 24, č. 2, str. 7-23.
O’Shaughnessey, N. (2001): The Marketing of Political Marketing, European Journal of Marketing, 35, 9/10, 1047-1057.
Ormrod, R. (2005): A Conceptual Model of Political Market Orientation, In Lees-Marshment J., Wymer W. W.: Current Issues in Political Marketing, 47-64.
Ormrod, R. (2006): A Critique of the Lees-Marshment Market-Oriented Party Model. Politics, Vol. 26, Is. 2, pp. 110-118.
Plasser, F. - Scheucher, Ch. - Senft, Ch. (1999): Is There a European Style of Political Marketing? In Newman, B. I. (ed.): Handbook of Political Marketing, Thousand Oaks – London – New Delhi: SAGE, str. 89 – 109.
Rahat, Gideon a Sheafer, Tamir. (2007): „The personalization(s) of politics: Israel 1949-2003.“ Political Communication, Vol. 24, pp. 65-80.
Scammel, M. (1999): Political Marketing: Lessons for Political Science, str. 718-739.
Shama, A. (1976): The Marketing of Political Candidates, Journal of the Academy of Marketing Science, Fall, 4,4, 764-777.
Voženílková, M. (2018): Personalizace politiky v České republice. Brno: Muni Press. Str. 26-34.
Poslední úprava: Konrádová Marcela, Mgr., Ph.D. (05.01.2024)
Požadavky ke zkoušce
Ke zkoušce je nutné nastudovat doporučenou literaturu, přednášky a prezentace. Celkovou známku nicméně tvoří - SWOT analýza, průběžný test a závěrečné přezkoušení.
Poslední úprava: Konrádová Marcela, Mgr., Ph.D. (09.01.2025)