PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2022/2023
   Přihlásit přes CAS
Žurnalistika umělé inteligence - JJM409
Anglický název: AI Journalism
Zajišťuje: Katedra žurnalistiky (23-KZ)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2022 do 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 20 / 20 (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D.
Vyučující: Ing. Jan Drchal, Ph.D.
PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D.
Třída: Courses for incoming students
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D. (08.10.2023)
Prvky umělé inteligence (např. strojového učení či natural-language generation) se v žurnalistice uplatňují především ve třech oblastech: 1) newsgatheringu - při sběru a ověřování informací; 2) news production - k automatizované tvorbě textů, videí, grafik a vizualizací; 3) news distributions - k cílené distribuci zpravodajství a publicistiky, tedy v oblasti personalizovaných obsahů. První dekáda rozvoje automatizované, popř. robotické žurnalistiky prokázala, že jde o dynamicky proměnlivou část novinářského pole, jež se vyjevuje v nové struktuře redakcí, posiluje fenomén zpráv v reálném čase či přispívá k rozvoji datové žurnalistiky (data journalism) či žurnalistiky ověřování faktů (fact-checking journalism). Cílem předmětu je seznámit studentky a studenty se základními pojmy automatizované/robotické žurnalistiky, nástupem tohoto typu žurnalistiky ve světě (např. v agenturách AP či Reuters) a především pak s nejnovějšími trendy, jež se díky výzkumným projektům Střediska žurnalistiky umělé inteligence při IKSŽ začínají uplatňovat i v tuzemské mediální krajině (např. v ČTK, ČRo či Seznam Zprávy).
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D. (08.10.2023)
Cílem předmětu je seznámit studentky/studenty nejen se základními pojmy automatizované žurnalistiky, rozvojem tohoto typu žurnalistiky ve světě (na příkladech agentur AP či Reuters), ale především pak s nejnovějšími trendy, jež se díky výzkumným projektům Střediska žurnalistiky umělé inteligence při IKSŽ začínají uplatňovat i v tuzemské mediální krajině. Jaké výhody a jaká úskalí má aplikace automatizované žurnalistiky v ČTK či v Českém rozhlase, v němž se již využívají prvky syntézy řeči? Co je to perplexita a co nám říká o možnostech nasazení robotických reportérů? Co si o prvních textech generovaných robotickými reportéry myslí jejich čtenářky/čtenáři? Jak jsou prvky umělé inteligence v médiích regulovány? Počítá s nimi právo? I toto otázky budou v rámci předmětu zodpovězeny.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D. (08.10.2023)
Podmínky pro úspěšné zakončení předmětu: 1) seznámení se s nejnovějšími odbornými texty o automatizované žurnalistice a prokázaná schopnost jejich porozumění ověřovaná formou několika úvah v průběhu semestru (40 procent z celkového hodnocení); 2) závěrečná ústní zkouška prokazující znalosti získané studiem literatury a na přednáškách (60 procent z celkového hodnocení). Upozornění: Absolvování předmětu je spojeno výhradně s plněním studijních povinností v aktuálním akademickém roce.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D. (08.10.2023)

Povinná studijní literatura a prameny:

BAKIR, V., McSTAY, A. (2018): Fake News and The Economy of Emotions. Digital Journalism 6(2), s. 154-175. [online]. Dostupné z https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/21670811.2017.1345645.
BECKETT, C. (2019): New powers, new responsibilities. A global survey of journalism and artificial intelligence. London: London School of Economics and Political Science, Polis. 150 str. [online]. Dostupné z https://blogs.lse.ac.uk/polis/2019/11/18/new-powers-new-responsibilities/
BECKETT, CH., YASEEN, M. (2023): Generating Change. A global survey of what news organisations are doing with AI. London: London School of Economics and Political Science, Polis. 90 str. [online]. Dostupné z https://www.journalismai.info/research/2023-generating-change
CARLSON, M. (2015): The Robotic Reporter. Automated journalism and the redefinition of labor, compositional forms, and journalistic authority. Digital Journalism 3(3), a. 416-431. [online]. Dostupné z https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/21670811.2014.976412.
CASWELL, D., DÖRR, K. (2018): Automated Journalism 2.0: Event-driven narratives.Journalism Practice 12(4), s. 477-496. [online]. Dostupné z https://doi.org/10.1080/17512786.2017.1320773.
FREY, C. B., OSBORNE, M. A. (2013): The future of employment: How susceptible are jobs to computerization. In: Oxford Martin Programme on the impacts of future technology. Dostupné z http://www.oxfordmartin.ox.ac.uk/downloads/academic/The_Future_of_Employment.pdf.
LATAR, N. L. (2014): The Robot Journalist in the Age of Social Physics: The End of Human Journalism? The Economics of Information, Communication, and Entertainment (The Impacts of Digital Technology in the 21st Century). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-09009-2_6.
LEWIS, S., C. GUZMAN,A. L., SCHMIDT, T. R. (2019): Automation, Journalism, and Human–Machine Communication: Rethinking Roles and Relationships of Humans and Machines in News. Digital Journalism 7(4), s. 1–19. [online]. Dostupné z https://doi.org/10.1080/21670811.2019.1577147.
LEWIS, S. C., SANDERS, A. K., CARMODY, C. (2019): Libel by Algorithm? Automated Journalism and the Threat of Legal Liability. Journalism & Mass Communication Quarterly 96(1), s. 60-81. Dostupné z https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1077699018755983.
MARCONI, F., SIEGMAN, A. (2017): The Future of Augmented Journalism: A Guide for Newsrooms in the Age of Smart Machines. New York, NY: Associated Press.
MONTAL, T., REICH, Z. (2017) I, Robot. You, Journalist. Who is the Author? Digital Journalism 5 (7), 829-849, [online]. Dostupné z https://doi.org/10.1080/21670811.2016.1209083.
ODEN, M. (2017): Artificial Intelligence. In: AL-KHALILI, J. (ed.): What’s next? London: Profile Books. str. 118-128.
WÖLKER, A., POWELL, T. E. (2021): Algorithms in the newsroom? News readers’ perceived credibility and selection of automated journalism. Journalism 22(1), s. 86-103. [online]. Dostupné z https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1464884918757072.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D. (08.10.2023)

► Stručný obsah jednotlivých přednášek a seminářů: 

1) Umělá inteligence jako buzzword? - Přednáška nabídne nejen základní pojmový rámec související s automatizovanou, popř. robotickou žurnalistikou (např. obecná a slabá umělá inteligence, strojové učení, počítačové zpracování přirozeného jazyka apod.), ale zaměří se rovněž na jednotlivé oblasti, v nichž se umělá inteligence v médiích uplatňuje. Posluchačky/posluchači předmětu se dozví i první příklady uplatnění automatizované žurnalistiky ve světě.

2) Lineární model redakce střídá model dynamický - Přednáška seznámí studentky/studenty se současným stavem aplikace prvků umělé inteligence v jednotlivých částech redakčního řetězce - od shromažďování informací, přes jejich zpracování do jednotlivých žánrů a forem až po jejich distribuci.

3) Od fukčního vzorku algoritmů k robotickému novináři... (I. díl) - Interdisciplinární přednáška Ing. Jana Drchala, Ph.D. a PhDr. Václava Moravce, Ph.D. objasní, jak vznikají platformy umělé inteligence v redakcích a jaké jsou v současnosti limity vývoje robotických novinářů v ČR (ve vztahu k newsgatheringu a news production).

4) Od fukčního vzorku algoritmů k robotickému novináři... (II. díl) - Interdisciplinární přednáška Ing. Jana Drchala, Ph.D. a PhDr. Václava Moravce, Ph.D. objasní, jak vznikají platformy umělé inteligence v redakcích a jaké jsou v současnosti limity vývoje robotických novinářů v ČR (ve vztahu k newsgatheringu a news production).

5) Každý začátek je těžký aneb Robotický novinář jako příležitost pro start-up? - První kroky v implementaci nástrojů umělé inteligence do žurnalistiky začala v ČR v roce 2016 uskutečňovat společnost Geneea, která spolupracovala a spolupracuje na projektech AI v České tiskové kanceláři či mediálním domě Economia. Jak umělá inteligence generuje texty? Jak vyrábí štítky pro web zpravodajské ČT24? Zakladatelé start-upu Geneea Jiří Hana a Petr Hamerník v interaktivní přednášce vysvětlí, jak umělá inteligence přiřazuje k textům fotografie a jaké jsou limity tuzemského jazykového trhu pro nasazení AI.

6) Umělá inteligence naslouchající a vyhodnocující - Nástroje umělé inteligence připravily v roce 2017 o práci "public editorku" prestižního deníku New York Times. Vydatel deníku to odůvodnil následovně: „Naši příznivci na sociálních sítích a naši čtenáři na internetu dnes fungují jako kolektivní hlídací pes, který je mnohem ostražitější a aktivnější, než může být jakýkoliv jednotlivec." Mohou i v českém prostředí začít fungovat platformy Sentiment Analysis, vyhodnocující reakce čtenářů v diskusích? Odpověď na tuto otázku se pokusí v interkativní přednášce najít Doc. Mgr. Barbora Vidová Hladká, Ph.D.

7) R.U.R. v ČTK aneb Proměny redakce s nástupem robotických novinářů - Česká tisková kancelář (dále jen ČTK) se stala průkopníkem na poli tuzemské automatizované žurnalistiky. Šéfredaktorka ČTK Mgr. Radka Marková v interaktivní přednášce vysvětlí aplikaci prvků AI v národní agentuře a zpětnou vazbu novinářů k technologickým inovacím.

8) Robotický burzovní zpravodaj - zkušenost deníku E15 - Přednáška PhDr. Václav Moravce, Ph.D. se bude věnovat vzniku a nasazení robotického burzovního zpravodaje v ekonomickém deníku E15 a reflexi redakce, jež se týká této technologické novinky. Na této přednášce budou zadány úkoly týkající se nejnovějších odborných textů, jež se zabývají problematikou automatizované žurnalistiky.

9) Jak se právníci vyrovnávají s umělou inteligencí? - Termín "artificial intelligence" použil neznámý americký právník již v roce 1848, tedy 107 let před tím, než to udělal John McCarthy. Tehdy si tím pojmem ale stěžoval na to, že porotci u soudu svou inteligenci jen předstírají. Od té doby se hodně změnilo a právo se zejména v několika posledních letech musí vyrovnávat s fenomény jako je rozpoznávání obličejů a řeči, manipulace pomocí algoritmů, personalizace nebo deep fakes. Přední odbornice na právo umělé inteligence Mgr. Alžběta Krausová, Ph.D., LL.M. v rámci přednášky představí základní právní problémy, které se týkají každého z nás a které musí právo v souvislosti s AI řešit - zejména odpovědnost, ochranu soukromí a ochranu duševního vlastnictví.

10) Personalizace jako nástroj spravedlnosti i diskriminace - Přizpůsobování obsahu pomocí AI, které používá třeba Google feed, nám může poskytnout snadný a rychlý přístup k informacím, které nás zajímají. Ale také nás může zamknout do informační bubliny a podporovat nás v předsudcích. AI přitom umí personalizovat nejenom obsah včetně reklam, ale například i ceny produktů. V rámci této přednášky vám proto Mgr. Alžběta Krausová, Ph.D., LL.M. a PhDr. Václav Moravec, Ph.D. představí koncept personalizace - a to především ve světle právního principu osobní autonomie. Zároveň se seznámíte i s Vilémem, technickým řešením na bázi AI, které spravedlnost v personalizaci podporuje. Toho budete moci ohodnotit a navrhnout jeho případná vylepšení.

11) Robotický hlasatel/robotická hlasatelka - syntéza řeči a její uplatnění v českých zpravodajských médiích se zaměřením na Český rozhlas a Seznam Zprávy. Přednáška se zaměří též na eticky sporné aspekty spojené se syntézou řeči.

12) Publikum chycené v umělých neuronových sítích - První tuzemské sociologické výzkumy naznačují, zda a jak příjemci zpravodajských médií umějí rozpoznat, které příspěvky napsal lidský novinář a které robot. Michal Kormaňák seznámí posluchačky/posluchače přednášky s detailními výsledky předmětných šetření. Další část přednášky bude věnována nejnovějším výzkumům, jež se týkají vnímání personalizovaného zpravodajství a personalizované reklamy tuzemskou populací.

13) Umělá inteligence ve službách nejen žurnalistiky - Přednáška se zaměří na zasazení aplikace umělé inteligence v žurnalistice a marketingu do širšího rámce Průmyslu 4.0. Ve kterých oblastech se AI uplatňuje především, jak se to projevuje v úspěšnosti start-upů? Jaké jsou současné výzvy AI a jak si vede tuzemská AI komunita ve srovnání se světěm? Na přednášce vystoupí Ing. Luboš Král, Ph.D. z Centra umělé inteligence při ČVUT.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK