PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Vývoj a postavení médií v moderní společnosti - JJM401
Anglický název: Development and Position of the Media in Modern Society
Zajišťuje: Katedra žurnalistiky (23-KZ)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 8
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 80 / 80 (80)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Jan Cebe, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jan Cebe, Ph.D.
Třída: Courses for incoming students
Neslučitelnost : JJM251
Je neslučitelnost pro: JJM251
Je záměnnost pro: JJM251
Anotace
Kurz podá posluchačům ucelený výklad vývoje médií v kontextu vývoje lidské společnosti a kultury v období od poloviny 19. století do konce 20. století. Akcentován bude zejména vývoj v rámci západní kultury (především USA, Evropa) a v tomto kontextu pak bude připomenut i vývoj v českých zemích. V rámci přednášky se bude na vývoj médií nahlížet z pozic mediocentrického kulturního přístupu a soustředit se bude pozornost především na to, jak média jakožto významný hybatel sociální a kulturní změny ovlivňovala vývoj a podobu společnosti v daném období.


Proměny konceptu svobody projevu a svobody médií
Komercionalizace tisku a rozvoj reklamy na přelomu 19. a 20. století.
Koncentrace vlastnictví - mediální magnáti 20. století
Propaganda: média a 1. světová válka, 2. světová válka.
Propaganda: média a studená válka.
Vývoj světové kinematografie
Rozvoj tisku v meziválečném období
Vývoj rozhlasového a televizního vysílání
Proměny pojetí žurnalistiky jako povolání v moderní společnosti.
Poslední úprava: Cebe Jan, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Požadavky na ukončení kurzu:
1) Absolvování dvou průběžných testů z povinné literatury  (I. průběžný test 4. 11. ; II. průběžný test 9. 12.)

V případě, že se vyskytnou okolnosti, které brání absolvovat testy v uvedených termínech, je možné po předchozí písemné omluvě (jan.cebe@fsv.cuni.cz) absolvovat jeden z průběžných testů v náhradním termínu, který se uskuteční v prvním týdnu zkouškového období (v rámci termínu závěrečné zkoušky). Texty k přípravě na průběžné testy (včetně náhradního termínu testu) budou k dispozici v SIS nejpozději dva týdny před termínem testu (v záložce soubory označeny jako TEST I, TEST II, TEST NÁHRADNÍ). Průbežné testy nejsou prerekvizitou závěrečné zkoušky. Pokud se student průběžných testů nezúčastní, stále může předmět absolvovat.

2) Absolvování závěrečného testu z obsahu přednášek a povinné literatury (bude konkretizována v SIS nejpozději měsíc před prvním zkouškovým termínem).  


Hodnocení kurzu:
I. průběžný test – 10 bodů
II. průběžný test – 10 bodů
Závěrečný písemný test – 30 bodů

Celkový bodový zisk max.: 50 bodů

Rozložení známek:

F 0 - 25 bodů

E 26 - 30 bodů

D 31 - 35 bodů

C 36 - 40 bodů

B 41 - 45 bodů

A 46 - 50 bodů

 

 

Poslední úprava: Cebe Jan, PhDr., Ph.D. (25.11.2024)
Literatura

 

ABRAMSON, Albert. The History of Television, 1942 to 2000. Repr. Jefferson, N. C.: McFarland & Company, Inc., 2008. ISBN 978-0-7864-3243-1.

BAGDIKIAN, Ben. H. The New Media Monopoly. Revid. a rozšíř. vyd. Boston: Beacon Press, 2004. ISBN 978-0-8070-6187-9.

BEDNAŘÍK, Petr, Jan JIRÁK a Barbara KÖPPLOVÁ. 1. vyd. Dějiny českých médií: od počátku do současnosti. 2. vyd. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-0-7864-4086-3.

BRIGGS, Asa a Peter BURKE. Social History of the Media: from Gutenberg to the Internet. 3. vyd. Cambridge: Polity, 2009. ISBN 978-0-7456-4495-0.

JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Masová média. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-466-3.

JOWETT, Garth a Victoria O'DONNELL. Propaganda and Persuasion. 4. vyd. Thousand Oaks, Calif.: Sage, 2006. ISBN 1-4129-0898-1.

JOWETT, Garth a Victoria O'DONNELL. Readings in Propaganda and Persuasion: New and Classic Essays. 1. vyd. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2006. ISBN 1-4129-0900-7.

KOVARIK, Bill. Revolutions in Communication: Media History from Gutenberg to the Digital Age. 1. vyd. New York: Continuum, 2011. ISBN 978-1-4411-1460-0.

PROKOP, Dieter. Boj o média: Dějiny nového kritického myšlení o médiích. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0618-6.

SIMONSON, Peter. Handbook of Communication History. 1. vyd. New York: Routledge, 2013. ISBN 978-0-415-89260-5.

THOMPSON, Kristin a David BORDWELL. Dějiny filmu: přehled světové kinematografie. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2007. ISBN 978-80-7106-898-3.

 

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky

BURKE, Peter. Co je kulturní historie. 1. vyd. Praha: Dokořán, 2011. ISBN 978-80-7363-302-8.

HEYER, Paul a David CROWLEY. Communication in History: Technology, Culture, Society. 5. vyd. Boston: Allyn and Bacon, 2003. ISBN 0-321-08805-0.

JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost: [stručný úvod do studia médií a mediální komunikace]. 2. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-287-4.

KONČELÍK, Jakub, Pavel VEČEŘA a Petr ORSÁG. Dějiny českých médií 20. století. 1. vyd. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-698-9.

 

Poslední úprava: Cebe Jan, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
Sylabus

Sylabus:

Proměny konceptu svobody projevu a svobody médií

Komercionalizace tisku v 2. pol. 19. stol.

Koncentrace vlastnictví - mediální magnáti 20. století

Propaganda: média a 1. světová válka, 2. světová válka.

Propaganda: média a studená válka.

Rozvoj tisku v meziválečném období

Vývoj rozhlasového a televizního vysílání

Proměny pojetí žurnalistiky jako povolání v moderní společnosti.

Poslední úprava: Cebe Jan, PhDr., Ph.D. (30.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK