PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2022/2023
   Přihlásit přes CAS
Komparativní analýza médií - JJM376
Anglický název: Comparative Media Analysis
Český název: Komparativní analýza médií
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (15)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Ulrike Lütke Notarp, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Ulrike Lütke Notarp, Ph.D. (02.01.2020)
Hlavním cílem semináře je diskurzivní analýza mediálních textů. Na počátku jsou prezentovány různé definice pojmů "diskurs" a "kultura", různé tradice diskurzové analýzy a koncepce pěti kulturních dimenzí G. Hofstede jako kulturně-teoretický základ. Potom se zaměřujeme na praktické uplatnění lingvistické/kulturní-vědecké analýzy diskursů. Studenti se naučí, jak provést takovou analýzu a jak interpretovat výsledky. Na tomto základě zkoumáme diskursivní reprezentaci jedné události v médiích různých evropských zemí (Česká republika a další země EU). Srovnání ukazuje zvláštnosti národních diskurzů, které jsou způsobeny příslušnou společností a kulturou. Jedná se tedy také o začlenění mediálních diskursů do kontextu kultury a společnosti.



Cíl předmětu
Poslední úprava: Ulrike Lütke Notarp, Ph.D. (02.01.2020)

Hlavním cílem kurzu je lingvistická/kulturní-vědecká analýza diskursu. Studenti se naučí provádět takovou analýzu a interpretovat výsledky v kontextu kultury a společnosti.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Ulrike Lütke Notarp, Ph.D. (02.01.2020)

Pravidelná a aktivní účast (10% závěrečné známky)
Příprava teoretických textů doma
Prezentace teoretického textu (20% závěrečné známky)
Aktivní účast na analytické práci: Diskurzivní analýza textů (30% závěrečné známky)

Praktická diskurzívní analýza mediálních textů a předání výsledků ve formě tabulky; Shrnutí výsledků ve formě krátkého textu (2-3 strany) (40% závěrečné známky)

 

Literatura
Poslední úprava: Ulrike Lütke Notarp, Ph.D. (02.01.2020)

 

Texty, které používáme v semináři, budou poskytovány v tištěné formě nebo ve formátu pdf.

 

Angermüller, Johannes, Mainguenau, Dominique, Wodak, Ruth (ed.). (2014). Discourse Studies Reader: Main currents in theory and analysis. Amsterdam/Philadelphia. John Benjamins B.V.

Berger P. and T. Luckmann (1999), Sociální konstrukce reality. Pojednání o sociologii vědění. Brno. Centrum pro studium demokracie a kultury.

Durham, Meenakshi Gigi & Kellner, Douglas M. (2012, 2nd ed.). Adventures in Media and Cultural Studies: Introducing the KeyWorks. In: Meenakshi G. Durham & Douglas M. Kellner, (ed.), Media and Cultural Studies, KeyWorks, (p. 1-25), Malden, Wiley-Blackwell.

Hodges Persell, Caroline (1987). (2nd edition) Understanding Society. An Introduction to Sociology, p. 83-101. New York University.

Hofstede, Geert & Hofstede, Gerd J. (2005). Cultures and Or­ganizations. Software of the mind. Intercultural Coopera­tion and its Importance for Survival. New York. Mc Graw-Hill.

Holanová, Radka (2012). Intertextualita v reklamě. Praha. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

Jirák, Jan & Köpplová, Barbara (2009). Masová média. Praha. Portál.

Kraus, Jiří (2008). Jazyk v proměnách komunikačních medií. Univerzita Karlova v Praze. Karolinum.

Notarp, Ulrike (2019). Cultural Differences in Concepts of Life and Partnership. A Comparative Study on Lifestyles in Europe. Praha. Karolinum.

Notarp, Ulrike a kol. (2009). „Případ Kundera“ v českých médiích v roce 2008. Souvislosti. Revue pro literaturu a kulturu, 20/4, s. 142-157. Příbram. Pbtisk.

Sylabus
Poslední úprava: Ulrike Lütke Notarp, Ph.D. (02.01.2020)

1. Pojem „kultura“ 

2. Úvod do koncepce pěti kulturních dimenzí G. Hofstedeho

3. Pojem „diskurz“, různé tradice diskurzivní analýzy

4. Kultura a diskurz – vztah mezi kulturou a diskurzem

5. Úvod do lingvistické/kulturo-vědecké analýzy diskurzu: Kulturní hodnoty, normativy, stereotypy, opozice

6. Analýza diskurzu – cvičení

7. Výběr jedné mediální události a výběr médií různých zemi

Formulování výzkumných cílů, proměny, systém kategorií

8. Diskurzivní analýza reprezentace jedné a téže události v českých, anglických a dalších médií (práce v studentských skupinách)

9. Analýza diskurzu (práce ve skupinách)

10. Analýza diskurzu (práce ve skupinách)

11. Analýza diskurzu (práce ve skupinách)

12. Prezentace výsledků prací studentských skupin: prezentace jedné události v diskurzích různých kultur

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Ulrike Lütke Notarp, Ph.D. (02.01.2020)

Dobrá znalost angličtiny

Znalost jiného cizího jazyka je žádoucí

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK