PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Metodologické přístupy ke studiu žurnalistiky II - JJM358
Anglický název: Methodological Approaches to the Study of Journalism II
Zajišťuje: Katedra žurnalistiky (23-KZ)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2019 do 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 62 / 62 (80)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D.
Neslučitelnost : JJM256
Prerekvizity : JJM356
Je neslučitelnost pro: JJM256
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (15.02.2021)
Cílem kurzu je představit repertoár kvalitativních výzkumných metod a technik, které je možné využít k výzkumu žurnalistické profese a jejích výstupů. Výuka se zaměřuje na objasnění základních rozdílů mezi tzv. administrativním a kritickým výzkumem a odlišností v logice kvantitativních a kvalitativních metod. Seminární část je zaměřena na praktické osvojení konkrétních metod a technik, především postupů zakotvené teorie nebo základů kritické analýzy diskurzu. Kurz umožní studujícím prakticky, analyticky pracovat s koncepty jako ideologie, diskurz, analýza rámcování, reprezentace rolí, sociální konstrukce reality aj. a poskytne jim nástroje k identifikaci různých myšlenkových směrů v různých typech mediálních obsahů. Vedle analýzy mediálních obsahů předmět nabídne přesah také do analýzy recepce mediálních sdělení a do metod sběru dat na základě rozhovorů s respondenty/narátory. Po absolvování předmětu budou studující vybaveni základními metodologickými postupy a budou schopni samostatné analytické práce.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (01.06.2021)

Kurz je zakončen zkouškou v podobě písemné eseje na náhodně vylosované téma (zadané vyučující). Esej má vycházet z povinné literatury a nabytých praktických znalostí, na povinnou literaturu má hojně odkazovat, musí pracovat s odbornou terminologií a odbornou, na faktech a vědeckém jazyce založenou argumentací. Při online výuce bude i psaní eseje probíhat v online režimu, avšak v čase zkouškového termínu (přesné instrukce najdou studující u vypsaných zkouškových termínů). 

Hodnocení eseje: 

Studující mohou za esej získat maximálně 18 bodů. Esej bude hodnocena na základě součtu bodového zisku ze tří oblastí. Studující mohou získat až 7 bodů za faktickou správnost výkladu (při hojných odkazech na odbornou literaturu, užití a vysvětlení vědeckých konceptů a termínů), až 7 bodů za analytické kvality textu (tvůrčí zralost, samostatnost v uvažování pisatele/pisatelky a jejich schopnost kriticky rozvažovat výhody a omezení jednotlivých výzkumných nástrojů) a až 4 body za jazykovou a stylistickou správnost textu (text bez hrubých porušení stylistických, morfologických a gramatických pravidel).

 

Výsledné hodnocení: 

18 bodů: A

17 a 16 bodů: B

15 a 14 bodů: C

13 a 12 bodů: D

11 a 10 bodů: E

9 a méně bodů: F

 

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (15.02.2021)

Povinná literatura:

Hendl, J. 2008. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.

Lindlof, T. R., Taylor, B.C. 2002. Qualitative communication research methods. Second edition. London: Sage.

Silverman, D. 2005. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Ikar.

Strauss, A., Corbinová, J. 1999. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert.

Trampota, Tomáš, Vojtěchovská, Martina. 2010. Metody výzkumu médií. Praha: Portál.

 

 

 

 

 

 

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (15.02.2021)

Předmět kombinuje přednáškové vstupy vyučující s praktickým zapojením studujících při analýze materiálů nebo přípravě výzkumných podkladů (scénářů výzkumných rozhovorů, otázek pro focus groups, kvalitativního kódování aj.).

Online výuka bude probíhat formou online hovorů v Teams, veškeré lekce se uskuteční v hovoru dostupném prostřednictvím permanentního linku: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_YzQyMjllNDMtNTAxMi00NzA1LWE3ZTctYjgzNTEzMzNhNjI4%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%2273844aaf-f10c-4dee-aaaf-5eeb27962a5d%22%2c%22Oid%22%3a%22582f63e0-242c-49cd-9ebb-ae2bb444b5b3%22%7d

 

Pracovat budeme také na sdíleném disku, pozvánku pošle vyučující všem zapsaným v kurzu před lekcí, v níž bude práce na disku aktuální. 

Pro další interakci se studující mohou připojit také k týmu v Teams, který naleznou pod názvem FSV_JJM358 Metodologické přístupy ke studiu žurnalistiky II - připojení k týmu je možné pomocí kódu: qg5olag.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (15.02.2021)

Harmonogram lekcí: 

1. 17.2.2021    Úvodní interaktivní online setkání vyžadující aktivní zapojení studujících:

                       a) organizace kurzu a výuky

                       b) obsah kurzu - přehled

                       c) specifika a cíle kvalitativního výzkumu

                       d) domluva na semestrální case study - studující si po domluvě s vyučující zvolí vybranou případovou studii (case study - vybrané aktuální téma z oblasti komunikace a médií nebo populární kultury), s níž budeme celý                                                                 semestr prakticky pracovat  

2. 24.2.2021    Online interaktivní přednáška vyžadující aktivní zapojení studujících: Teoretická a filozofická východiska kvalitativních výzkumů, konfliktní oblasti. Praktická aplikace termínů ideologie, paradigma, diskurz, reprezentace reality, sociální konstrukce reality. Van Dijkův ideologický čtverec, my vs. oni.

3. 3.3.2021      Společná praktická práce v online semináři na případové studii:

                       a) identifikace výzkumného problému

                       b) formulace výzkumných otázek

                       c) teoretický kontext case study (příprava teoretické perspektivy/teoretických perspektiv) a výběr možné metodologie

4. 10.3.2021    Domácí příprava studujících - rešerše literatury k tématu - studující na sdíleném disku připraví v bodech souhrn hlavních zjištění z prostudované literatury (2-3 hlavní body každá studentka/každý student)  

5. 17.3.2021    Úvodní online přednáška vyučující a následná společná práce: Principy konstrukce vzorku v kvalitativním výzkumu, vztah k teoretickým východiskům a výzkumným otázkám, reprezentativnost vs. účelovost, diverzita - přehled a praktický nácvik konstrukce vzorku k semestrální case study


6. 24.3.2021    Online přednáška vyučující s praktickými ukázkami: Kvalitativní kódování dat - zakotvená teorie. Postupy grounded theory, otevřené, axiální a selektivní kódování. Paradigmatický model. Aplikace na semestrální case study, konkrétně na vybrané mediální obsahy. 

7. 31.3.2021    Samostatná práce studujících na sdíleném disku - cvičná analýza dat pomocí otevřeného kódování (práce musí být uzavřena nejpozději do 11.00 dne 31.3.2021), zpětná vazba vyučující formou komentářů ve sdíleném prostředí. 

8. 7.4.2021      Samostatná práce studujících na sdíleném disku - cvičná analýza dat pomocí axiálního kódování, tvorba základních kategorií (práce musí být uzavřena nejpozději do 11.00 dne 7.4.2021), zpětná vazba vyučující formou komentářů ve sdíleném prostředí.

9. 14.4.2021    Online přednáška vyučující s aktivním zapojením studujících: Kvalitativní techniky sběru dat - hloubkové rozhovory, focus groups, pozorování. Konstrukce scénáře strukturovaného a polostrukturovaného rozhovoru (praktické ukázky). Vztah k tradici auditoriálního výzkumu.

10. 21.4.2021  Online přednáška vyučující s aktivním zapojením studujících: Sémiotická analýza, analýza obrazového sdělení, archetypy, mytologie. 

11. 28.4.2021  Samostatná práce studujících na sdíleném disku: praktická aplikace sémiotické analýzy na semestrální case study (práce musí být uzavřena nejpozději do 11.00 dne 28.4.2021), zpětná vazba vyučující formou komentářů ve sdíleném prostředí. 

12. 5.5.2021    Online přednáška vyučující s aktivním zapojením studujících: Interpretace sdělení. Hermeneutika a další přístupy k interpretaci textu. Praktický nácvik aplikace hermeneutické analýzy na téma semestrální case study.

13. 12.5.2021  Závěrečné shrnutí výstupů z celosemestrální analýzy.    

Vstupní požadavky
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (15.02.2021)

Pro zapsání kurzu je nezbytné mít řádně splněný kurz JJM253, jinak není zápis možný.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK