PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2018/2019
   Přihlásit přes CAS
Výzkum médií II - JJM331
Anglický název: Media Research II
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2018 do 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 8
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:7/0, KZ [HT]
Počet míst: 75 / neurčen (75)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (04.09.2019)
Předmět Výzkum médií II navazuje na Výzkum médií I a seznámí studující s kvalitativními přístupy ke zkoumání médií. Prohloubí jejich znalosti výstavby výzkumného projektu a seznámí je s nejčastěji užívanými kvalitativními způsoby analýzy médií, mediálních obsahů a jejich uživatelů (publik). Hlouběji se zaměří na sběr dat technikou polostrukturovaných rozhovorů, na výběr a redukci vzorku pro kvalitativní analýzu obsahu a na následnou analýzu získaných dat pomocí postupů zakotvené teorie (otevřeného a axiálního kódování).
Studující v přípravě vlastního výzkumného projektu aplikují získané zkušenosti a dovednosti v praxi.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (04.09.2019)

Základní literatura:

Hendl, J. 2008. Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál. 

Lindlof, T.R.-Taylor, B.C. 2002. Qualitative communication research methods. Second edition. London: Sage.

Sedláková, Renáta. 2014. Výzkum médií: Nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada Publishing, 539 s.

Silverman, D. 2005. Doing qualitative research: a practical handbook. Sage London.

Strauss, A. - Corbinová, J. 1999. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert.

Trampota, Tomáš, Vojtěchovská, Martina. 2010. Metody výzkumu médií. Praha: Portál.

 

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (04.09.2019)

1) Závěrečná práce jako podklad ke zkoušce (možno pracovat ve skupinách): Studující pošlou vyučující nejméně týden před termínem zkoušky dokument představující design kvalitativního výzkumu (u realizovaných projektů mohou studující zahrnout i stručné shrnutí hlavních zjištění). Pokud chtějí studující získat zpětnou vazbu k designu výzkumu ještě před absolvováním testu, je nutné zaslat práci nejpozději 14 dní před termínem testu. 

Dokument musí obsahovat:

a) formulaci výzkumného problému, výzkumné otázky/výzkumných otázek

b) popis zvolených metod sběru a analýzy dat

c) popis vzorku a důvodů a principů jeho konkrétního výběru

d) stručná teoretická východiska výzkumu (stačí stručné nastínění hlavních teoretických konceptů nebo předchozích výzkumných zjištění jiných autorů/autorek s odkazem na literaturu - pozor, pouhý popis média, které analyzujeme, nebo deskripce daného tématu/události/problematiky není teoretickým východiskem, je třeba sumarizovat dosavadní poznání k tématu jako východisko pro předkládaný výzkum)

e) v případě, že studující samotný výzkum/analýzu již realizovali, může text obsahovat také základní odpovědi na výzkumnou otázku shrnuté do 1-2 odstavců; prezentace výsledků výzkumu však není nutná, jde o dobrovolnou aktivitu

Rozsah textu: 2-3 normostrany

Za závěrečnou práci získají studující 0-3 body (výborná práce: 3 body, velmi dobrá práce: 2 body, dobrá práce: 1 bod, nedostačující práce: 0 bodů), které se přičtou k bodovému výsledku závěrečného testu. 

 

2) Závěrečný test z povinné literatury a obsahu přednášek

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (04.09.2019)

Cíl předmětu a základní postup

- Hlavním cílem předmětu je předat studujícím dostatek znalostí týkajících se kvalitativní analýzy médií (oblasti mediálních obsahů, publik, ale i produkce) tak, aby byli schopni zvolit vhodnou výzkumnou metodu/techniku a realizovat vlastní výzkum. 

Základní znalosti týkající se rozdílů mezi principy kvantitativních a kvalitativních postupů a jednotlivých technik budou ověřeny formou zkouškového testu. 

- Dalším cílem předmětu Výzkum médií II je připravit studující v přednáškových vstupech a praktických ukázkách na to, aby byli schopni samostatně realizovat vlastní kvalitativní výzkum (obsahů, produkce či publik). Studující tedy na konci semestru budou schopni vytvořit design výzkumného projektu, rozhodnout se o volbě vzorku, sesbírat data pomocí polostrukturovaných rozhovorů či focus groups a realizovat kvalitativní analýzu dat (sesbíraných výše zmíněnými technikami nebo dat z mediálních obsahů) s užitím postupů kódování ze zakotvené teorie (otevřené, axiální a selektivní kódování)


- Výzkumný projekt studující připraví buď individuálně nebo ve skupinách a odevzdají vyučující dokument popisující design výzkumu minimálně týden před konáním zkoušky.

Rozsah závěrečné práce: 2-3 NS

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK