|
|
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (23.09.2019)
|
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (23.09.2019)
Studijní literatura: literatura předepsaná ke zkoušce JIRÁK, J. (2011): Čítanka textů k předmětu Teorie mediální komunikace. Praha: UK FSV, interní studijní materiál DeFLEUR, M., BALLLOVÁ-ROKEACHOVÁ, S. (1996): Teorie masové komunikace. Praha: Karolinum JIRÁK, J., KÖPPLOVÁ, B. (2009, 2015): Masová média. Praha: Portál DVOŘÁK. T (2010): Kapitoly z dějin a teorie médií. Praha: AVU, vybrané statě FAIRCLOUGH, N. (1995): Media Discourse. New York: Arnold MANOVICH, L. (2018): JAzyk nových médií. Praha: Karolinum
Struktura čítanky: okruh 1: Mediální komunikace jako typ sociální komunikace 1.1 JIRÁK, J. - KÖPPLOVÁ, B. (2009, 2015): Masová média. Praha: Portál, kap. 1.1 a 1.3 . 1.2 McQUAIL, D. (1999): Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál (s. 26-30). 1.3 SCHULZ, W. (2004): Reconstructing Mediatization as an Analytical Concept. EJC: Vol 19(1): (87-101).
okruh 2: Mediální komunikace jako sociální praxe, media a význam 2.1 JIRÁK, J. - KÖPPLOVÁ, B. (2009, 2015): Masová média. Praha: Portál, kap. 3.2 a 3.3. 2.2 DeFLEUR, M. - BALLLOVÁ-ROKEACHOVÁ, S. (1996): Teorie masové komunikace. Praha: Karolinum 1996, kap. 9 (s. 236-279).
okruh 3: Mediální komunikace ve společenském kontextu 3.1 THOMPSON, J. (2004): Média a modernita. Praha: Karolinum, kap. 5 (s. 123-146). 3.2 HABERMAS, J. (2000): Strukturální přeměna veřejnosti. Praha: Filosofia, kap. 6 (s. 281-349). 3.3 CURRAN, J. (2010): The future of journalism. Journalism Studies, Vol. 11, No 4 (s.464-476).
|
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (23.09.2019)
Předmět je zakončen zkouškou, která má písemnou podobu: 1. absolvování dvou průběžných testů z literatury v čítance (na druhém a třetím setkání v kontaktní výuce) (max. 2 x 20 bodů) 2. anotace (abstrakt) článku z odborného periodika (práce s elektronickou databází) (max. 20 bodů) 3. písemná zkouška: viz okruhy níže (max. 50 bodů)
Hodnocení 100-91 bodů = A 90-81 bodů = B 80-71 bodů = C 70-61 bodů = D 60-51 bodů = E 50-0 bodů = F
Okruhy ke zkoušce platné od ZS 2019/2020 02. Vztah pojmů "mediální komunikace", "masová komunikace" a "síťová komunikace", hlavní charakteristiky masové komunikace. Studium masové komunikace a jeho významní představitelé. 03. Vztah pojmů "mediální komunikace", "masová komunikace" a "síťová komunikace", hlavní charakteristiky síťové komunikace. Studium síťové komunikace a jeho významní představitelé. 04. Hlavní rozdíly mezi přenosovým a konstitutivní modelem komunikační události a zákonitosti vyplývající z aplikace těchto dvou přístupů na interpretaci mediální komunikace (Maletzke a jeho model). 05. Různá paradigmata uplatňovaná při modelování komunikační události v mediální (masové/síťové) komunikaci. 06. Proměny pojetí autorství v mediální komunikaci od rané modernity do současnosti. 07. Vývoj normativních představ o roli médií ve společnosti od "čtyř teorií tisku" a jejich korekcí (Altschull, McQuail) i aplikací (NWICO) a kritik (Nerone) do současnosti. 08. Postavení vlivu/dopadu/účinku médií v jednotlivých teoriích mediální a masové komunikace. 09. Výklad pojmu "medializace" a jeho předpokládaných vlivů na politickou komunikaci v pozdně moderních společnostech. 10. Vztah mediálních studií a teorie masové komunikace jako samostatných, konstituovaných oborů. Disciplíny, které se teoreticky a metodologicky na konstituování těchto oborů podílely, a disciplíny příbuzné (cultural studies, game studies ad.). 13. Přístupy ke kritice médií, jejich společné rysy a jejich specifika (Boorstin, Debord, Baudrillard, Postman, Virilio). 14. Klasické (Frankfurtská škola) a současné pojetí hegemonie a předpokládaný podíl médií na jejím ustavení. 17. Tendence, pravidelnosti a zákonitosti v uspořádání mediálních obsahů a textů (narativita, serialita, žánrové typy/textové vzorce). Narativita v masových a síťových médiích.
|
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. (23.09.2019)
01. seznámení s kurzem, organizace práce, charakteristika kurzu, základní pojmy (mediální, masová, síťová k.) (11. 10.) 02. modelování komunikace, podavatel/autor v mediální komunikaci (22. 11.) 03.Sociální kontext v tlaku na veřejnou komunikaci/normativní teorie, Účinky mediální komunikace na jednotlice i společnost (6. 12.) 04. Tradice studia mediální komunikace ve světě, tradice studia mediální komunikace v českém prostředí (3. 1.) |