Poslední úprava: PhDr. Jan Cebe, Ph.D. (11.09.2018)
Cílem předmětu je seznámit studenty s vývojem médií s důrazem na 19. a 20. století a s přihlédnutím ke zlomovým událostem starších období určujících další vývoj. Vzhledem k šíři záběru se výklad soustředí pouze na nejvýznamnější události a dějinné etapy vývoje médií. Předmět bude zaměřen zejména na vývoj v Evropě a v USA.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jan Cebe, Ph.D. (11.09.2018)
Základní studijní literatura a studijní pomůcky
ARENDTOVÁ, H.: Původ totalitarismu. Praha: Oikoymenh, 1996
dokumentární film "Goebbelsův experiment"
BEDNAŘÍK, P., JIRÁK, J., KÖPPLOVÁ, B.: Dějiny českých médií od počátků do současnosti. Praha: Grada 2011
GOODMAN, M. The Sun and the Moon. NY: Basic Books 2008
CHAPMAN, J.: Comparative Media History: An Introduction - 1789 to the Present. Oxford: Polity Press 2005
JIRÁK, J. - KÖPPLOVÁ, B.: K periodizaci vývoje médií. In: Acta Musei Nationalis Pragae, Řada C - Literární historie, Svazek LI (2006), číslo 1-4, ISSN 0036-5351, s. 27-32
JIRÁK, J. - KÖPPLOVÁ, B.: Média a společnost. Praha: Portál, 2003
KÖPPLOVÁ, B. - KÖPPL, L.: Dějiny světové žurnalistiky 1. Celý svět je v novinách. Novinář, Praha 1989
KOVARIK, Bill. Revolutions in communication: media history from Gutenberg to the digital age. New York: Continuum, c2011.
PROKOP, D.: Boj o média. Praha: Karolinum, 2005
RITCHIE, D. A. American Journalists: Getting the Story. 1997, NY, Oxford: Oxford University Press.
TINDALL, G. B., SHI, D. E.: Dějiny USA, Praha: Nakladatelství Lidové noviny 1994 (a další vydání)
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky
---: Listy Federalistů. Olomouc: Vydavatelství University Palackého v Olomouci, 1990
BERGER, M.: The Story of The New York Times. New York: Simon & Schuster, 1951
BLODIGOVÁ, A. et al.: Dějiny českého novinářství a českých novinářských spolků. Praha: Státní ústřední archiv, 2002
CONBOY, M.: Journalism: A Critical History. London: Sage, 2004
CURRAN, J.: Media and Power, London: Routledge, 2002
DRÁPALA, M.: Na ztracené vartě západu. Praha: Prostor, 2000
KÖPPLOVÁ B., VOJTEK, J.: Stručný přehled vývoje britského tisku od druhé poloviny 19. století do 70. let 20. století. Praha: SPN, 1977
KÖPPLOVÁ, B. a kol.: Dějiny českých médií v datech. Praha: Karolinum, 2003
MOTT, F. L.: History of American Magazines, Vol. 4, 5, Cambridge: Harvard University Press, 1968
SERAFÍNOVÁ, D.: Dějiny svetového novinárstva II. Dejiny francúzského novinárstva. Bratislava: Univerzita Komenského, 1994
ŠEFČÁK, L., VOJTEK, J.: Dějiny svetového novinárstva, díl 2, 3. Univerzita Komenského, 1994, 1997
WINSTON, B.: Media Technology and Society. London: Routledge, 1998
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Jan Cebe, Ph.D. (23.10.2018)
Odevzdání a přijetí seminární práce. Seminární práce se soustředí na témata z dějin médií 19. a 20. století. Cílem je naučit pracovat studenty s primárními a sekundárními prameny.
Individuální studium předepsané literatury je testováno v rámci jednoho průběžného písemného testu (literatura k testu bude konkretizována po úvodní přednášce).
Závěrečný test shrnující zvládnutí povinné literatury a přednášené látky.
Texty ke studiu na průběžný test z literatury (viz. např. Soubory): Steele, Conboy; Neander, Marlin; Propaganda and Persuasion TEST 1
Pravidla hodnocení předmětu: Seminární práce 20 bodů, průběžný test z literatury 10 bodů, závěrečný písemný test 20 bodů. Celkem: 50 bodů
F: 0 - 25 bodů
E: 25,5 - 30
D: 30,5 - 35
C: 35,5 - 40
B: 40,5 - 45
A: 45,5 - 50
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Jan Cebe, Ph.D. (11.09.2018)
Rozpis přednášek:
1. Základní pohledy na výklad dějin médií, periodizace vývoje médií, společenské a technologické předpoklady vzniku a vývoje médií
a) vymezení pojmu periodický tisk
b) možné přístupy k periodizaci médií
c) technologie jako předpoklad pro vývoj médií
d) zadání semestrální práce
2. Velké vydavatelské osobnosti 19. a 20. století
a) rozvoj významných deníků v rozhodujících zemích Evropy a v USA (např. The Times, The Sun, The New York Times, Berliner Tagblatt, Vossische Zeitung, Le Figaro, Le Temps ad.)
b) vznik tisku politických stran ve druhé polovině 19. století
c) denní tisk ve Velké Británii ve druhé polovině 19. století a změny v pojetí tisku - northcliffovská revoluce
d) B. Day, W. R. Hearst a J. Pulitzer jako představitelé vydavatelských osobností populárního tisku v USA v 19. století
3. Propaganda a její postavení v dějinách médií - test z předepsané literatury
a) Propaganda a její využívání v médiích v 1. a 2. světové válce