|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D. (15.10.2020)
Cílem volitelného semináře, jehož odborným garantem je Středisko žurnalistiky umělé inteligence při IKSŽ FSV UK, je seznámit studentky a studenty s problematikou datové analýzy, včetně jejího následného zpracování do žurnalistických obsahů. Seminář se skrze případové studie zaměřuje na problematiku přístupu k datům (tzn. způsoby stahování, příklady veřejně dostupných dat v českém prostředí apod.), dále na zpracovávání dat, dostupné nástroje a interpretaci (tzn. nejčastější chyby v interpretaci u žurnalistů, špatné příklady z médií). Závěrečnou částí semináře je praktický workshop na příkladu datových zdrojů z Národního katalogu otevřených zdrojů. Účastníci semináře budou rozděleni do redakčních týmů, v nichž se naučí identifikovat klíčová témata a osobnosti sociálních sítí, datovou analýzu, správnou vizualizaci dat, včetně možných úskalí. Výstupy workshopu budou publikovány na webových stránkách Střediska žurnalistiky umělé inteligence. ► Jména vyučujících: Václav Moravec, Veronika Halámková ► Rozsah výuky: 0/2 ZS ► Podmínky zapsání předmětu: přijetí do magisterského studia ► Podmínky pro úspěšné zakončení semináře: 1) aktivní účast v semináři doplněná studiem povinné i doporučené literatury, ověřováno průběžně (40% z celkového hodnocení), 2) zpracování předmětné datové analýzy do publikovatelného textu na webových stránkách Střediska žurnalistiky umělé inteligence (60% z celkového hodnocení). Nesplnění jedné ze dvou výše uvedených podmínek znamená neúspěšné ukončení předmětu. ► Počet kreditů: 4 |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D. (15.10.2020)
Cílem volitelného semináře, jehož odborným garantem je Středisko žurnalistiky umělé inteligence při IKSŽ FSV UK, je seznámit studentky a studenty s problematikou datové analýzy, včetně jejího následného zpracování do žurnalistických obsahů. Seminář se skrze případové studie zaměřuje na problematiku přístupu k datům (tzn. způsoby stahování, příklady veřejně dostupných dat v českém prostředí apod.), dále na zpracovávání dat, dostupné nástroje a interpretaci (tzn. nejčastější chyby v interpretaci u žurnalistů, špatné příklady z médií). Závěrečnou částí semináře je praktický workshop na příkladu datových zdrojů z Národního katalogu otevřených zdrojů. Účastníci semináře budou rozděleni do redakčních týmů, v nichž se naučí identifikovat klíčová témata a osobnosti sociálních sítí, datovou analýzu, správnou vizualizaci dat, včetně možných úskalí. Výstupy workshopu budou publikovány na webových stránkách Střediska žurnalistiky umělé inteligence. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D. (15.10.2020)
1) aktivní účast v semináři doplněná studiem povinné i doporučené literatury, ověřováno průběžně (40% z celkového hodnocení), 2) zpracování předmětné datové analýzy do publikovatelného textu na webových stránkách Střediska žurnalistiky umělé inteligence (60% z celkového hodnocení). Nesplnění jedné ze dvou výše uvedených podmínek znamená neúspěšné ukončení předmětu. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D. (15.10.2020)
► Povinné studijní materiály: - Trump in Media - Infographics: https://www.socialbakers.com/blog/2719-a-look-at-the-global-housing-market-on-facebook - Optimalizace placené marketingové strategie na Facebooku - Social Media Trends Report https://www.adweek.com/digital/will-ad-dollars-continue-shifting-from-facebook-to-instagram-in-2019/ https://comarketing-news.fr/medias-sociaux-les-tendances-a-suivre-en-2019/ - Žebříček nejvlivnějších Čechů na sociálních sítích |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D. (15.10.2020)
Uvedení do problematiky semináře (první třetina semestru)
Praktický workshop na příkladu datových zdrojů Socialbakers* (dvě třetiny semestru)
* Datové zdroje se sestávají z veřejně měřitelného obsahu sociálních sítí prostřednictvím developerského rozhraní (APIs). Primárně se v datech určených pro mediální komunikaci společnost Socialbakers zaměřuje na následující platformy: Facebook, Twitter, Instagram, Youtube. Veřejně měřitelný obsah může být například velikost fanouškovské základy, aktivita stránek a angažovanost jejich publika.
Datové zdroje ke zpracování do médií Poskytnutí několika datových zdrojů k aktuálnímu tématu nebo využití veřejně dostupných datových zdrojů, konzultace výsledků (především statistického zpracování datové analýzy a interpretací výsledků). Presence of Czech media (newspaper, online news) on Facebook and/or Twitter Focus:keyword analysis, affinities of followers, overall activity (shareability, sentiment, most shared articles via social), differences between platforms (Twitter tends to use specific group of users in CZ) Datasets: 1) Facebook posts
posts
US Election/Politics Focus: analysis of potential presidential candidates, affinities of followers, followers overlap, mentions in media... with the goal to select the most probable opponent to Donald Trump in 2020 election. Datasets: 1) Followers of selected candidates (max 20)
Czech Politics Focus:keywords analysis, affinities, followers overlap, overall activity (shareability, sentiment), connectivity across parties (politicians from the same party)
3) Twitter
posts d) Security: public data from SBKS database
Other Topics If anything interesting, worth data analysis occurs during autumn, we're open to include datasets and topics related to that. (max. 2 additional topics) |