PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2022/2023
   Přihlásit přes CAS
Úvod do vizuální metodologie - JJM283
Anglický název: Introduction To Visual Methodology
Zajišťuje: Katedra žurnalistiky (23-KZ)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (10)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Sandra Lábová, Ph.D.
Neslučitelnost : JJM438
Je neslučitelnost pro: JJM438
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Sandra Lábová, Ph.D. (09.01.2023)
Předmět je zaměřen na metodologické kontexty zkoumání současné vizuální kultury. Studenti se seznámí se základními metodologickými východisky i s konkrétními metodami analýzy obrazů s důrazem na kritickou analýzu novinářských fotografií. Tento kurz je vhodný především pro studenty prvního ročníku magisterského studia, kteří se pro svou diplomovou práci rozhodli vypracovat obrazovou analýzu. Kurz by jim měl pomoci stanovit a vypracovat metodologii práce.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Sandra Lábová, Ph.D. (03.02.2019)

Cílem kurzu je seznámit studenty s možnostmi kritické analýzy obrazů. Důraz je kladen na praktické dovednosti. Studenti budou aplikovat konkrétní metody analýzy na vybrané novinářské fotografie. Přínosem kurzu tak může být rozvoj vizuální gramotnosti studentů a současně kurz umožní studentům přípravu metodologické části jejich diplomové práce.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Sandra Lábová, Ph.D. (03.02.2019)

Splnění studijních povinností - viz požadavky ke zkoušce.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. František Géla (26.12.2019)

BARTHES, Roland.  Rétorika obrazu. In Císař, Karel. Co je to fotografie? Praha: Herrmann & synové, 2004. Pp. 51-62.

CAPLE, Helen. Photojournalism: a social semiotic approach. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2013.

ELKINS, James. Visual studies: a skeptical introduction. New York: Routledge, 2003.

FAHMY, Shahira, Mary Angela BOCK a Wayne WANTA. Visual communication theory and research: a mass communication perspective. New York: Palgrave Macmillan, 2014. 

FLUSSER, Vilém. Za filosofii fotografie. Vyd. 2., upr. Praha: Fra, c2013. Vizuální teorie.

FLUSSER, Vilém. Moc obrazu: výbor filosofických textů z 80. a 90. let. Praha: Občanské sdružení pro podporu Výtvarného umění, 1996. 

HALL, Stuart. The determinations of news photographs. In COHEN, Stanley a YOUNG Jock. The Manufacture of News: Deviance, Social Problems and the Mass Media. London: Constable, 1981.

HALL, Stuart.  Representation: cultural representation and signifying practices. London: Open University Press, 2003.

KENNEY, Keith. Visual communication research designs. New York: Routledge, 2009.

KRESS, Gunther a Theo VAN LEEUWEN. Reading images: the grammar of visual design. London: Routledge, 2006.

MACHIN, David. Introduction to multimodal analysis. London: Bloomsbury, 2007.

MIRZOEFF, Nicholas. Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia, 2012.

MITCHELL, Claudia. Doing visual research. Los Angeles: Sage, 2011.

MITCHELL, W.J.T.  Picture Theory. Chicago: University of Chicago Press, 1995.

OCHRANA, František. Metodologie sociálních věd. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2013.

PROSSER, Jon. Image-based research: a sourcebook for qualitative researchers. Bristol: Falmer Press, 1998.

ROSE, Gillian. Visual methodologies: an introduction to researching with visual materials. Los Angeles: Sage, 2012.

SMITH, Ken. Handbook of visual communication research: theory, methods, and media. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 2005.

SPENCER, Stephen. Visual research methods in the social sciences: awakening visions. London: Routledge, 2011. 

STANCZAK, Gregory C. Visual research methods: image, society, and representation. Thousand Oaks: Sage, 2007. 

KUKKONEN, Karin a Matteo. STOCCHETTI. Images in use: towards the critical analysis of visual communication. Amsterdam: John Benjamins Pub. Co., 2011.

TRAMPOTA, Tomáš a Martina VOJTĚCHOVSKÁ. Metody výzkumu médií. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010.

STURKEN, Marita a Lisa CARTWRIGHT.  Studia vizuální kultury. Praha: Portál, 2009.

VAN LEEUWEN, Theo a Carey JEWITT. Handbook of visual analysis. London: Sage Publications, 2002.

VAN LEEUWEN, Theo. Introducing social semiotics. London: Routledge, 2005.

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Sandra Lábová, Ph.D. (09.01.2023)

Přednáška, diskuse, prezentace prací studentů. 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Sandra Lábová, Ph.D. (03.02.2019)

Splnění předmětu je podmíněno:

1. Vypracováním praktického úkolu. Studenti si vyberou jednu z metod analýzy obrazu a aplikují ji na novinářskou fotografii. Výsledky budou prezentovat na semináři.

2. Absolvováním závěrečného testu, prokazujícího znalost probrané látky (součástí přípravy na test je četba vybrané literatury).

3. Aktivní účastí na semináři.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. František Géla (26.12.2019)
  1. Představení.
  2. Ontologie obrazu, význam obrazu.
  3. Obraz a text, čtení obrazu.
  4. Obraz a zpravodajské hodnoty, obraz a ideologie.
  5. Obsahová analýza obrazu.
  6. Sociálně sémiotická analýza obrazu.
  7. Prezentace studentů.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK