PředmětyPředměty(verze: 902)
Předmět, akademický rok 2022/2023
   Přihlásit přes CAS
Current Issues in Digital Media Studies - JJM235
Anglický název: Current Issues in Digital Media Studies
Český název: Současná témata digitálních médií
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0 [hodiny/týden]
Počet míst: neurčen / neurčen (31)
Minimální obsazenost: neomezen
Virtuální mobilita / počet míst: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D.
Neslučitelnost : JJM011, JJM170
Je neslučitelnost pro: JJM011, JKM025, JJM170
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace - angličtina
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D. (24.02.2020)
Upozornění pro studenty NMgr. oboru mediální studia: Tento předmět má stejný obsah jako povinný předmět Sociální teorie nových médií (JJM209) a je jeho variantou pro zahraniční studenty.

This course discusses current research into digital media within the domains of social sciences and humanities. Through reading topical research books and articles, the students will be introduced to the current issues in the field and in the world of digital media itself. By engaging with scholarly sources and discussing current events, they will gain a deeper understanding of the relationships between media technologies, media companies, individual users, and societies. The course covers a range of topics, starting with visions and histories of digital media, and including social media, group polarization, artificial intelligence, labor in digital media, platformization of cultural production etc.
Each session consists of a short discussion of latest news in media/tech industries, followed by a short lecture and a discussion about the assigned reading.
Podmínky zakončení předmětu - angličtina
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D. (13.02.2020)

Assignments:

1.       Active participation in class, 20%

2.      Blog post with a journalistic piece on a relevant topic (500 words), 20%.

3.      Two short tests from the assigned reading, each 10%

4.      Final essay on a relevant topic, 40%

Grading scale: A: 91-100, B: 81-90, C: 71-80, D: 61-70, E: 51-60, Fail: <51

Literatura - angličtina
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D. (13.02.2020)

Readings and schedule are available is always available HERE.

Sylabus - angličtina
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D. (13.02.2020)

The current readings and class schedule is available HERE.

As the course reflects the current state of research, readings for each session will be assigned at the beginning of each semester. The final two sessions will consist of discussion of students' blog posts.

 

1. Introduction

2. A Theoretical Primer on Media and Society

3. A Hauntological History of Digital Media

4. Visions and Design Ideologies of Digital Media

5. Plaform governance

6. Algorithmic power

7. Spreadable Media, Viral Content

8. Group Polarization on Social Media

9. Surveillance capitalism

10. AI, bots, automation and "fake" content

11. Discussion about students' blog posts (part 1)

12. Discussion about students' blog posts (part 2)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK