PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Čtení textů ke studiu médií - Nová média - JJM217
Anglický název: Reading Texts for Media Studies - New Media
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2019 do 2020
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 0/2, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / 20 (20)
letní:neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Mgr. Bc. Jan Jirků, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Mgr. Bc. Jan Jirků, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Bc. Jan Jirků, Ph.D. (26.11.2019)
Semináře nazvané Čtení textů ke studiu médií jsou tematicky různorodé. Tento seminář se zaměřuje na problematiku nových médií. Cílem je umožnit posluchačům, kteří se o nová média zajímají, načerpat různorodé poznatky z odborných textů.
Cíl předmětu
Poslední úprava: prof. MgA. Martin Štoll, Ph.D. (29.10.2019)

Semináře nazvané Čtení textů ke studiu médií jsou tematicky různorodé. Tento seminář se zaměřuje na problematiku nových médií. K problematice nových médií aktuálně vzniká řada odborných textů, zejména časopiseckých. Cílem je umožnit posluchačům, kteří se o nová média zajímají, načerpat různorodé poznatky z těchto textů, a rozšířit si tak dosavadní znalosti. Důraz bude kladen na samostatnou práci frekventantů založenou na pečlivé četbě vybraných textů. Během jednotlivých setkání by měli prokazovat schopnost pracovat s adekvátními prameny a uplatňovat získané teoretické poznatky. K dílčím cílům kurzu patří také procvičení využívání databází elektronických zdrojů, které patří k pramenům odborných textů vhodných například při tvorbě kvalifikační práce, zvládnutí technik vědecké rozpravy a argumentace, jež se uplatňuje také kupříkladu při obhajobě kvalifikační práce nebo při účasti na konferenci, a osvojení prezentačních dovedností, a to včetně přichystání adekvátních podkladů.

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Bc. Jan Jirků, Ph.D. (31.01.2022)

Zdárné absolvování předmětu je zakončeno udělením ZÁPOČTU.

 

 

POŽADAVEK K ZÁPOČTU:

 

1x za semestr vystoupení na semináři s prezentací vybraných textů - vystoupení se realizuje ve DVOJICÍCH a každá dvojice zpracovává TŘI texty

Úkolem je najít v databázích elektronických zdrojů (informace o přístupu k databázím např. zde – http://pez.cuni.cz) odborné texty, které jsou tematicky provázané a spadají do oblasti nových médií, seznámit kolegy s jejich obsahem, ovšem v patřičném širším a obecnějším oborovém kontextu, a tak rozpoutat následnou diskusi. Jako oporu je možno připravit si prezentaci v PowerPointu či obdobném programu / obdobné aplikaci.

 

ZPŮSOB ORGANIZACE VÝBĚRU TEXTŮ:

Do pondělí 21. února 2022 si každá dvojice vybere dle výše uvedených požadavků tři texty. VÍTÁN JE ČISTĚ VLASTNÍ VÝBĚR! Důraz musí být kladen na tematickou provázanost všech tří textů. Texty uvedené v seznamu literatury (v systému SIS) jsou pouze orientační, pokud by ovšem bylo nevyhnutelné využít text ze seznamu literatury, pak vždy maximálně jeden na vystoupení, přičemž druhý a třetí zvolený text v takovém případě musí buď téma textu ze seznamu literatury rozšiřovat či doplňovat, nebo s obsahem textu polemizovat, nabízet jiný pohled apod.). Žádný text nesmí být prezentován více než jedenkrát za semestr. Ve stejném termínu je zapotřebí odeslat e-mail se staženými texty v příloze (obvykle bývají v databázích nabízeny ke stažení ve formátu PDF) na adresu: jan.jirku@fsv.cuni.cz, jeden e-mail se třemi texty za jednu dvojici. V těle e-mailu je zapotřebí uvést navrhovaný název vystoupení (specifikovat dílčí téma).

 

 

Požadavek musí být splněn pro udělení zápočtu v souladu se Změnou opatření děkanky č. 17/2018.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Bc. Jan Jirků, Ph.D. (12.09.2016)

CURRAN, J. et al. Internet revolution revisited: a comparative study of online news. Media, Culture & Society, 2013, vol. 35, no. 7, s. 880-897. ISSN 0163-4437.

 

DAHLGREN, Peter. Media logic in cyberspace: repositioning journalism and its publics. Javnost - The Public, 1996, vol. 3, no. 3, s. 59-72. ISSN 1318-3222.

 

DEUZE, Mark. The web and its journalisms: considering the consequences of different types of newsmedia online. New Media & Society, 2003, vol. 5, no. 2, s. 203-230. ISSN 1461-4448.

 

DEUZE, Mark. What is journalism?: Professional identity and ideology of journalists reconsidered. Journalism, 2005, vol. 6, no. 4, s. 442-464. ISSN 1464-8849.

 

DEUZE, Mark. What is Multimedia Journalism?. Journalism Studies, 2004, vol. 5, no. 2, s. 139-152. ISSN 1461-670X.

 

DICKINSON, Roger et al. Studying journalists in changing times: Understanding news work as socially situated practice. International Communication Gazette, 2013, vol. 75, no. 1, s. 3-18. ISSN 1748-0485.

 

FLANAGIN, A. J., METZGER, M. J. The role of site features, user attributes, and information verification behaviors on the perceived credibility of web-based information. New Media & Society, 2007, vol. 9, no. 2, s. 319-342. ISSN 1461-4448.

 

FORTUNATI, Leopoldina. Mediatization of the Net and Internetization of the Mass Media. Gazette: The International Journal for Communication Studies, 2005, vol. 67, no. 1, s. 27-44. ISSN 0016-5492.

 

GEIß, S. et al. The impact of communicating digital technologies: How information and communication technology journalists conceptualize their influence on the audience and the industry. New Media & Society, 2013, vol. 15, no. 7, s. 1058-1076. ISSN 1461-4448.

 

HANSEN, E. Aporias of digital journalism. Journalism, 2013, vol. 14, no. 5, s. 678-694. ISSN 1464-8849.

 

HERMANS, Liesbeth et al. Internet in the Daily Life of Journalists: Explaining the use of the Internet by Work-Related Characteristics and Professional Opinions. Journal of Computer-Mediated Communication, 2009, vol. 15, no. 1, s. 138-157. ISSN 1083-6101.

 

KAUTSKY, R., WIDHOLM, A. Online Methodology: Analysing News Flows of Online Journalism. Westminster Papers in Communication and Culture, 2009, vol. 5, no. 2, s. 81-97. ISSN 1744-6708.

 

LATZKO-TOTH, G. Metaphors of Synchrony: Emergence and Differentiation of Online Chat Devices. Bulletin of Science, Technology & Society, 2010, vol. 30, no. 5, s. 362-374. ISSN 0270-4676.

 

LEHMAN-WILZIG, S., COHEN-AVIGDOR, N. The natural life cycle of new media evolution. New Media & Society, 2004, vol. 6, no. 6, s. 707-730. ISSN 1461-4448.

 

MacGREGOR, Philip et al. A cross-regional comparison of selected European newspaper journalists and their evolving attitudes towards the internet - including a single-country focus on the UK. Journalism, 2011, vol. 12, no. 5, s. 627-646. ISSN 1464-8849.  

 

NIELSEN, C. E. Coproduction or cohabitation: Are anonymous online comments on newspaper websites shaping news content?. New Media & Society, 2014, vol. 16, no. 3, s. 470-487. ISSN 1461-4448.

 

O’SULLIVAN, John a Ari HEINONEN. Old values, new media: Journalism role perceptions in a changing world. Journalism Practice, 2008, vol. 2, no. 3, s. 357-371. ISSN 1751-2786.

 

SALTZIS, K., DICKINSON, R. Inside the changing newsroom: journalists’ responses to media convergence. Aslib Proceedings, 2008, vol. 60, no. 3, s. 216-228. ISSN 0001-253X.

 

SPYRIDOU, Lia-Paschalia et al. Journalism in a state of flux: Journalists as agents of technology innovation and emerging news practices. International Communication Gazette, 2013, vol. 75, no. 1, s. 76-98. ISSN 1748-0485.

 

TAMELING, K., BROERSMA, M. De-converging the newsroom: Strategies for newsroom change and their influence on journalism practice. International Communication Gazette, 2013, vol. 75, no. 1, s. 19-34. ISSN 1748-0485.

 

TRUMBO, C. W. Research Methods in Mass Communication Research: A Cenus of Eight Journals 1990-2000. Journalism & Mass Communication Quarterly, 2004, vol. 81, no. 2, s. 417-436. ISSN 1077-6990.

 

URSELL, G. D. M. Dumbing down or shaping up?: New technologies, new media, new journalism. Journalism, 2001, vol. 2, no. 2, s. 175-196. ISSN 1464-8849.

 

VAN DER WURFF, R. Impacts of the Internet on Newspapers in Europe. Gazette, 2005, vol. 67, no. 1, s. 107-120. ISSN 1748-0493.

 

VOBIČ, Igor. Online multimedia news in print media: A lack of vision in Slovenia. Journalism, 2011, vol. 12, no. 8, s. 946-962. ISSN 1464-8849.

 

XU, Q. Social Recommendation, Source Credibility, and Recency: Effects of News Cues in a Social Bookmarking Website. Journalism & Mass Communication Quarterly, 2013, vol. 90, no. 4, s. 757-775. ISSN 1077-6990.

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Bc. Jan Jirků, Ph.D. (12.09.2021)

Výuka bude vedena seminární formou u kulatého stolu pro maximálně 20 studentů. Na každém semináři (s výjimkou prvního a druhého) zazní jedno vystoupení, každé bude trvat maximálně 60 minut, optimálně 50 minut (představení každého z textů zabere cca 5 až 10 minut, obecný kontext zhruba 10 až 15 minut, mutimediální ukázky a interakce s posluchači rovněž 10 až 15 minut, závěrečná sumarizace poznatků přibližně 5 minut). Po každém vystoupení bude následovat diskuse, při níž by prezentující měli/měly zvládat kvalifikovaně zodpovídat dotazy z pléna.

Všichni účastníci semináře by si v zájmu co nejpřínosnější odborné diskuse měli texty vždy také řádně přečíst. Texty jsou po dobu celého semestru k dispozici v sekci Soubory sylabu kurzu.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Bc. Jan Jirků, Ph.D. (23.02.2022)

 

Výuka bude vedena seminární formou u kulatého stolu pro maximálně 20 studujících. Na každém semináři (s výjimkou prvního a druhého) zazní studentské vystoupení. Po každém vystoupení bude následovat diskuse, při níž by prezentující měl/měla zvládat kvalifikovaně zodpovídat dotazy z pléna. 

 

HARMONOGRAM:

14. 2. 2022 - úvodní setkání, organizační informace ke kurzu

21. 2. 2022 - výběr textů

28. 2. 2022 - studentské vystoupení (prezentace vypracování seminárního úkolu)

7. 3. 2022 - studentské vystoupení (prezentace vypracování seminárního úkolu)

14. 3. 2022 - studentské vystoupení (prezentace vypracování seminárního úkolu)

21. 3. 2022 - studentské vystoupení (prezentace vypracování seminárního úkolu)

28. 3. 2022 - studentské vystoupení (prezentace vypracování seminárního úkolu)

4. 4. 2022 - studentské vystoupení (prezentace vypracování seminárního úkolu)

SEMINÁŘ SE 4. 4. 2022 NEBUDE KONAT Z DŮVODU ZAHRANIČNÍHO VÝJEZDU VYUČUJÍCÍHO

11. 4. 2022 - studentské vystoupení (prezentace vypracování seminárního úkolu)

25. 4. 2022 - studentské vystoupení (prezentace vypracování seminárního úkolu)

2. 5. 2022 - studentské vystoupení (prezentace vypracování seminárního úkolu)

9. 5. 2022 - studentské vystoupení (prezentace vypracování seminárního úkolu)

 

 

Vstupní požadavky
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Bc. Jan Jirků, Ph.D. (12.09.2021)
absolvování bakalářského studia jakéhokoliv směru, kurz je přednostně určen pro studenty a studentky magisterského stupně studia na KMS a KŽ, ovšem v případě volné kapacity nic nebrání tomu, aby si jej volili i ostatní, kteří již absolvovali bakalářské studium a zajímají se o problematiku nových médií
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK