PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2022/2023
   Přihlásit přes CAS
Čtení textů ke studiu médií - populární kultura - JJM214
Anglický název: Media Culture Reading Seminar - Popular Culture
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (17)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D.
Je neslučitelnost pro: JKM114
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. (27.09.2020)
V ZS 2020/2021 je kurz Čtení textů ke studiu médi zaměřen na téma MÉDIA A PAMĚŤ. Téma představuje jednu tematických inovací v oblasti kulturálních studií a získalo mimořádnou pozornost také v post-socialistických společnostech vzhledem k diskursivním střetům provázejícím sedimentaci vztahu k minulosti před rokem 1989. Kurz je zahájen úvodní přednáškou, která mapuje základní sociologická, antropologická a kulturální východiska studia paměti a definuje pojmy jako jsou kolektivní paměť, kontinuta/diskontinuita paměti, nostalgie, kulturní trauma, atd. K tématům představeným v úvodní přednášce jsou dále vybrány specializované texty a kurz pokračuje jejich rozborem.

Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. (22.09.2019)

Hlavním cílem předmětu je prohloubit u studentů porozumění kanonickým i aktuálním textům kulturálních studií na téma média a paměť.

Druhým hlavním cílem je předvést v praxi četbu odborných textů, její metody a nástrahy a  umožnit členům semináře zažít moment zachycení souvislostí a vzniku smyslu odborného textu.

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. (22.09.2019)

Literatura:

Alexander, Jeffrey C. (2004) Toward a Theory of Cultural Trauma. Pp. 1-31 in Alexander, Jeffrey C. at al. (eds.) Cultural Trauma

Assmann, Jan (2008) Communicative and cultural memory. Pp. 109 - 125 in Erll, Astrid - Nünning, Ansgar (eds.) Cultural Memory Studies: An International and Interdisciplinary Handbook. Berlin, New York: Walter de Gruyter. 

Boudana, S.- Frosh, P. - Cohen, A. A. (2017) Reviving Icons To Death: When Historic Photographs Become Digital Memes. Media, Culture & Society, 39(8) 1210– 1230.

Garde-Hannsen, Joan (2011) Media and Memory. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Gray, Ann (2013) Televised Remembering. Pp. 79-97 in Michael Pickering - Emily Keightly (eds.) Research Methods for Memory Studies. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Hoskins, Andrew (2009) The Mediatisation of Memory. Pp. 27-43 in Joanne Garde-Hansen, Andrew Hoskins, Anna Reading (eds.), Save As...Digital Memories. London: Palgrave Macmillan.

Jameson, Frederic (1984) Postmodernism as Cultural Logic of Late Capitalism. New Left Review, 146(1): 53-92.  Části II a III (str. 64-72).

Nadkarni, M. – Shevchenko, O. (2004) The politics of nostalgia: A case for comparative analysis of post-socialist practices. Ab Imperio, 2: 487-519.

Pickering, Michael – Keightley, Emily (2006) The modalities of nostalgia. Current Sociology, 54(6): 919–41.

 

 

Metody výuky
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. (27.09.2020)

1) Předmět se odehrává formou virtuálních seminářů, které probíhají v reálném čase podle rozvrhu na platformě Google Meet. Virtuální semináře se konají každé úterý, od 12.30. 

2) Základní pomůckou absolvování předmětu je elektronická verze předmětu v systému Moodle. Odkaz na předmět v Moodlu, do něhož se všichni zapsaní studenti mají povinnost přihlásit, je zde:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10633

3) Základními činnostmi v rámci předmětu jsou: A) domácí četba (text), B) předvýuková příprava (úkol) a C) virtuální seminář v reálném čase.

4) V Moodlu je zveřejněn seznam jednotlivých setkání/témat. V rámci každého tématu jsou zveřejněny: odkaz na příslušný virtuální seminář v reálném čase, text k domácí četbě a úkol k předvýukové přípravě. (U některých témat jsou zveřejněna také nepovinná rozšiřující doplnění.)

5) Studenti se na každý virtuální seminář připravují tak, že předem formou domácí četby přečtou text zadaný k danému tématu a zpracují nutnou předvýukovou přípravu. Předvýuková příprava se neodevzdává, jedná se o přípravu každého studenta na diskusi v rámci virtuálního semináře (např. předběžné promyšlení odpovědí na zadané otázky, shlédnutí filmu, vyhledání doplňující informace...) V termínu a čase uvedeném v rozvrhu se student přihlásí do virtuálního semináře na platformě Google Meet kliknutím na odkaz uvedený u každého tématu v Moodlu. 

6) Virtuální semináře v reálném čase se skládají z úvodu k danému tématu (krátký přednáškový vstup vedoucí semináře) a moderované diskuse studentů. V rámci moderované diskuse jsou probírány úkoly, zdané formou předvýukové přípravy.

7) Délka virtuálního semináře v reálném čase je zkrácena o předvýukovou přípravu. (Při klasické prezenční výuce studenti připravují úkoly samostatně na místě v zadaném čase, o ten se délka vituálního semináře krátí.) Délka virtuálního semináře je 60 minut. 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. (02.12.2020)

1) Povinná účast ve virtuálních seminářích a aktivní participace v rámci skupinových diskuzí. (Je tolerována jedna neomluvená absence.)
2) Závěrečná prezentace na základě postupů uvedených níže.

 

Postup přípravy závěrečné prezentace:

1) Vyberte si jedno z témat, které byly probrány v průběhu kurzu. 

2) Najděte (v knihovně nebo internetových databázích) nový text na dané téma - tj. text, který nebyl předmětem četby v rámci semináře. Nově nalezeným textem musí být buď odborný článek nebo kapitola z odborné knihy a musí se jednat o text z prestižního zdroje (časopisu nebo nakladatelství).

3) Vyberte z práce jeden konkrétní citát, který považujete za inspirativní.

4) V rámci ústní online prezentace (Power Point nepoužívejte) stručně představte vybranou práci (1/4 času). Přečtěte vybraný citát a pohovořte o něm formou ústního připraveného odborného projevu: A) zasaďte jej do celku práce a B) najděte alespoň jednu souvislost s existujícím poznáním v mediálních studiích (propojte citát s alespoň jednou další prací, autorem, teorií mediálních studií atd.) (3/4 času). 

4) Délka prezentace jednoho studenta je 5-10 minut.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. (27.09.2020)

ROZVRH KURZU

 

29.9.

Úvodní setkání: seznámení s pravidly a stylem práce, FAQ´s

 

6.10.  

Úvodní přednáška:

Role médií v dynamice kolektivní paměti

 

13.10.

Paměť a dějiny: klasické koncepce při studiu kolektivní paměti (Maurice Halbwachs, Henri Bergson, Paul Ricoeur, Pierre Nora, Jacques LeGof):

  • Garde-Hannsen, Joan (2011) Media and Memory. Edinburgh: Edinburgh University Press. Kapitola "Memory studies and media studies", str. 13-30.

 

20.10.

Kulturní paměť:

  • Assmann, Jan (2008) Communicative and cultural memory. Pp. 109 - 125 in Erll, Astrid - Nünning, Ansgar (eds.) Cultural Memory Studies: An International and Interdisciplinary Handbook. Berlin, New York: Walter de Gruyter. 

 

27.10. 

Kolektivní paměť a televize:

  • Gray, Ann (2013) Televised Remembering. Pp. 79-97 in Michael Pickering - Emily Keightly (eds.) Research Methods for Memory Studies. Edinburgh: Edinburgh University Press.

 

3.11.

Nostalgie jako žánr kolektivní paměti:

  • Pickering, Michael – Keightley, Emily (2006) The modalities of nostalgia. Current Sociology, 54(6): 919–41.

 

 10.11.

Post-socialistická nostalgie

  • Nadkarni M and Shevchenko O (2004) The politics of nostalgia: A case for comparative analysis of post-socialist practices. Ab Imperio 2: 487-519

 K dispozici jako PDF V SISu.

 

17.11

Seminář odpadá

 

24.11.

Kulturní trauma jako žánr kolektivní paměti

  • Alexander, Jeffrey C. (2004) Toward a Theory of cultural trauma. Pp. 1-31 in Alexander, Jeffrey C. at al. (eds.) Cultural Trauma and Collective Identity. Berkley: University of Kalifornia Press.

 

1.12.

Kolektivní paměť v digitálním věku:

  • Hoskins, Andrew (2009) The Mediatisation of Memory. Pp. 27-43 in Joanne Garde-Hansen, Andrew Hoskins, Anna Reading (eds.), Save As...Digital Memories. London: Palgrave Macmillan.

 

8.12.

Kolektivní paměť a produsage

  • Boudana, S.- Frosh, P. - Cohen, A. A. (2017) Reviving Icons To Death: When Historic Photographs Become Digital Memes. Media, Culture & Society, 39(8) 1210– 1230.

 

15.12

Závěrečné prezentace

 

22.12

Závěrečné prezentace

 

Požadavky k zápisu
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. (27.09.2015)

Předmět lze zapsat pouze po absolvování předmětu Kritické teorie médií, ideálně také po absolvování předmětu Kulturální studia.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK