PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2021/2022
   Přihlásit přes CAS
Vývoj a postavení médií v moderní společnosti - JJM202
Anglický název: Development and Position of the Media in Modern Society
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2021 do 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 8
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: 7 / neurčen (7)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jan Cebe, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jan Cebe, Ph.D.
Neslučitelnost : JKM108
Je neslučitelnost pro: JKM108
Je prerekvizitou pro: JJM208
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Jan Cebe, Ph.D. (17.09.2020)


V rámci předmětu se požaduje absolvování dvou průběžných testů z povinné literatury a absolvování závěrečného testu z obsahu přednášek a povinné literatury.

Anotace předmětu, příp. osnova po jednotlivých blocích ev. týdnech výuky
Kurz podá posluchačům ucelený výklad vývoje médií v kontextu vývoje lidské společnosti a kultury v období od poloviny 19. století do konce 20. století. Akcentován bude zejména vývoj v rámci západní kultury (především USA, Evropa) a v tomto kontextu pak bude připomenut i vývoj v českých zemích. V rámci přednášky se bude na vývoj médií nahlížet z pozic mediocentrického kulturního přístupu a soustředit se bude pozornost především na to, jak média jakožto významný hybatel sociální a kulturní změny ovlivňovala vývoj a podobu společnosti v daném období.


Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jan Cebe, Ph.D. (02.01.2021)

Všechny podmínky absolvování předmětu včetně nastavení bodů pro jednotlivé známky naleznou studenti v přiloženém souboru Sylabus předmětu_ZS_20_21.

 

Informace k průběžným testům v rámci distanční výuky ZS 2020/21

TEST 1
Test se uskuteční prostřednictvím platformy Moodle 16. 12. (informace k testu budou vloženy do SIS a zaslány prostřednictvím e-mailu nejpozději 5 dní před konáním testu). Bude se jednat o sérii deseti uzavřených otázek (každá hodnocena dvěma body), kde budou studenti volit z předem definovaných možností. Test bude ověřovat znalosti nabyté studiem tří předepsaných textů, které jsou vloženy do SIS (záložka Soubory, označeny TEST 1).

Test se uskuteční prostřednictvím platformy Moodle 16. 12. (Test bude probíhat přes platformu Moodle. Bude zpřístupněn k vyplňování v 8.00 a v 8.20 se uzavře. Tj. k testu je nutno přistoupit v tomto časovém rozmezí. Na vyplnění testu budete mít 10 minut. Pokud tedy k testu přistoupíte později než v 8.10, nebudete moci počítat s plnou časovou dotací 10 minut. Jak už bylo řečeno dříve, test bude mít deset uzavřených otázek, které se vám budou zobrazovat samostatně. Po vyplnění jedné otázky budete moci přejít na druhou, atd. Nebudete nic vypisovat, pouze označovat vámi zvolené odpovědi.
Pro to, abyste mohli test absolvovat, je nutné vstoupit do Moodlu (Moodle pro výuku 1). Postupujte, prosím, podle návodu, který zasílám v příloze. Je sice určen pro studenty FF UK, ale postup pro studenty FSV UK je shodný. Náš kurz můžete vyhledat přímo podle názvu - Vývoj a postavení médií v moderní společnosti. Pro zápis do kurzu je třeba vyplnit klíč: vpmmtest1612. V kurzu jsou vytvořeny dvě skupiny. Přihlašte se do skupiny JJM202 (je možné, že budete po zápisu přihlášeni do skupiny automaticky, ale raději si to ověřte. Pokud bude pro vstup do skupiny vyžadován klíč, je shodný jako pro vstup do kurzu). Pouze členství ve skupině vám zajistí přístup k vašemu testu! Jakmile budete členy kurzu a členy skupiny JJM202, budete moci ve stanovený čas otevřít odkaz na test, který je v kurzu viditelný.
Pokud byste měli nějaký závažný problém se zápisem, pište, prosím na můj e-mail. Upozorňuji, že zápis se uzavře 15. 12. v 10.00!!! Pokuste se tedy přihlásit do Moodlu co nejdříve, ať máte čas řešit případné problémy.

Drobná změna v Moodlu - 

Do procesu nám ještě poněkud zasáhl správce Moodlu, který mě upozornil, že stávající Moodle 1 prý může mít potíže při testování více jak 50 lidí najednou :) Tak kurz zmigroval na Moodle dl3, který to prý zvládne. Pro vás se nicméně již nic nemění. Jste již členy kurzu i skupiny a k testu budete mít zítra od 8.00 přístup. Přihlašujete se stejnými údaji jako do Moodlu dl1. Nejjednodušší cesta ke kurzu vede přes následující odkaz:

https://dl3.cuni.cz/course/view.php?id=139

 

TEST 2
Test se uskuteční prostřednictvím platformy Moodle 6. 1.. Bude se jednat o sérii deseti uzavřených otázek (každá hodnocena dvěma body), kde budou studenti volit z předem definovaných možností. Test bude ověřovat znalosti nabyté studiem tří předepsaných textů, které jsou vloženy do SIS (záložka Soubory, označeny TEST 2). 

Test bude opět probíhat přes platformu Moodle. Bude zpřístupněn k vyplňování v 8.00 a v 8.20 se uzavře. Tj. k testu je nutno přistoupit v tomto časovém rozmezí. Na vyplnění testu budete mít 10 minut. Pokud tedy k testu přistoupíte později než v 8.10, nebudete moci počítat s plnou časovou dotací 10 minut. Test bude mít opět deset uzavřených otázek, které se vám budou zobrazovat samostatně. Po vyplnění jedné otázky budete moci přejít na druhou, atd. Nebudete nic vypisovat, pouze označovat vámi zvolené odpovědi.
Pro to, abyste mohli test absolvovat, je nutné vstoupit do Moodlu UK (Moodle pro výuku 3). Pokud jste již absolvovali první test, jste již zapsáni v kurzu i ve skupině JJM202 a nemusíte se tedy nikam přihlašovat. Pokud jste se ještě do kurzu v Moodlu nepřihlásili, veškeré potřebné informace pro první přihlášení naleznete zde https://dl.cuni.cz/podpora/. Náš kurz můžete vyhledat přímo podle názvu - Vývoj a postavení médií v moderní společnosti, nebo přes tento link:https://dl3.cuni.cz/course/view.php?id=139. Přihlásit se do kurzu musíte nejpozději do 5. 1. do 20.00, jinak nebudete k testu připuštěni. V případě problémů s přihlášením opět včas piště na můj e-mail.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jan Cebe, Ph.D. (17.09.2020)

ABRAMSON, Albert. The History of Television, 1880 to 1941. Repr. Jefferson, N. C.: McFarland & Company, Inc., 2009. ISBN 978-0-7864-4086-3.

ABRAMSON, Albert. The History of Television, 1942 to 2000. Repr. Jefferson, N. C.: McFarland & Company, Inc., 2008. ISBN 978-0-7864-3243-1.

BAGDIKIAN, Ben. H. The New Media Monopoly. Revid. a rozšíř. vyd. Boston: Beacon Press, 2004. ISBN 978-0-8070-6187-9.

BEDNAŘÍK, Petr, Jan JIRÁK a Barbara KÖPPLOVÁ. 1. vyd. Dějiny českých médií: od počátku do současnosti. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-0-7864-4086-3. 

BRIGGS, Asa a Peter BURKE. Social History of the Media: from Gutenberg to the Internet. 3. vyd. Cambridge: Polity, 2009. ISBN 978-0-7456-4495-0.

JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Masová média. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-466-3.

JOWETT, Garth a Victoria O'DONNELL. Propaganda and Persuasion. 4. vyd. Thousand Oaks, Calif.: Sage, 2006.

ISBN 1-4129-0898-1.

JOWETT, Garth a Victoria O'DONNELL. Readings in Propaganda and Persuasion: New and Classic Essays. 1. vyd. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2006. ISBN 1-4129-0900-7.

KOVARIK, Bill. Revolutions in Communication: Media History from Gutenberg to the Digital Age. 1. vyd. New York: Continuum, 2011. ISBN 978-1-4411-1460-0.

PROKOP, Dieter. Boj o média: Dějiny nového kritického myšlení o médiích. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0618-6.

SIMONSON, Peter. Handbook of Communication History. 1. vyd. New York: Routledge, 2013. ISBN 978-0-415-89260-5.

THOMPSON, Kristin a David BORDWELL. Dějiny filmu: přehled světové kinematografie. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2007. ISBN 978-80-7106-898-3.

 

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky

 

 

BURKE, Peter. Co je kulturní historie. 1. vyd. Praha: Dokořán, 2011. ISBN 978-80-7363-302-8.

FEIGELSON, Kristian a Petr KOPAL. Film a dějiny 3. Politická kamera - film a stalinismus. 1. vyd. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů a Casablanca, 2012. ISBN 978-80-87211-58-8

GEBHART, Jan, Barbara KÖPPLOVÁ a Jitka KRYŠPÍNOVÁ. Řízení legálního českého tisku v Protektorátu Čechy a Morava. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1632-2.

HABERMAS, Jürgen. Strukturální přeměna veřejnosti: zkoumání jedné kategorie občanské společnosti. 1. vyd. Praha: Filosofia, 2000. ISBN 80-7007-134-6.

HEYER, Paul a David CROWLEY. Communication in History: Technology, Culture, Society. 5. vyd. Boston: Allyn and Bacon, 2003. ISBN 0-321-08805-0.

JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost: [stručný úvod do studia médií a mediální komunikace]. 2. vyd.  Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-287-4.

KONČELÍK, Jakub, Pavel VEČEŘA a Petr ORSÁG. Dějiny českých médií 20. století. 1. vyd. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-698-9. 

KOPAL, Petr, ed. Film a dějiny. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2004.  ISBN 80-7106-667-2

KOPAL, Petr, ed. Film a dějiny 2: Adolf Hitler a ti druzí - filmové obrazy zla. 1. vyd. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2009. ISBN 978-80-87211-34-2.

KÖPPLOVÁ, Barbara et al. Dějiny českých médií v datech. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0632-1.

Pavlíček, Tomáš, Petr Píša a Michael Wögerbauer (eds.). Antologie z myšlení o literární cenzuře. 1. vyd. Brno: Host, 2013.ISBN 978-80-7294-859-9.

 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Jan Cebe, Ph.D. (21.10.2020)

Témata přednášek:

Úvod - https://drive.google.com/file/d/1IaWOLcuE5-tNZM-3kAHpESRpvzcJopXX/view?usp=sharing
Proměny konceptu svobody projevu a svobody médií - https://drive.google.com/file/d/1lUgxGfFEFkYtKJYU6y8r6dmzdNLfvyK2/view?usp=sharing
Komercionalizace tisku a rozvoj reklamy na přelomu 19. a 20. století. - https://www.loom.com/share/fe2cefa7b95342f59f8fdba13f5f9f27?sharedAppSource=personal_library
Mediální magnáti a koncerny 20. století
Propaganda: média a 1. světová válka, 2. světová válka.
Propaganda: média a studená válka.
Vývoj světové kinematografie
Rozvoj tisku v meziválečném období
Vývoj rozhlasového a televizního vysílání: komerční vysílání, duální systém
Proměny pojetí žurnalistiky jako povolání v moderní společnosti.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK