|
|
Soubory | Komentář | Kdo přidal | |
Alexander.R.Galloway.Gaming.essays._cast_.needit.pdf | Galloway - Gaming, Essays On Algorithmic Culture | doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D. | |
bogost_procedural_rhetoric.pdf | Bogost, I. 2008. Persuasive Games. Cambridge: MIT Press. (str. 28-46) | doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D. | |
Bogost_VideoGameResearcher.pdf | Ian Bogost - Comparative Video Game Criticism (článek je úplně o něčem jiném, než co napovídá název - je o historii herních studií) | doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D. | |
fairystories-tolkien.pdf | Tolkien - On Fairy Stories | doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D. | |
Friedman_SimCity.doc | Friedman - Sim City | doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D. | |
glocarova_the sims.doc | Ukázka dobře napsané práce | doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D. | |
juul_rules_and_fiction.pdf | Juul - Half-Real | doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D. | |
Marek Kvapil - Super Columbine Massacre RPG.doc | Ukázka dobře napsané práce | doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D. | |
MDA.pdf | Hunicke et al. MDA - model MDA vhodný pro některé analýzy her | doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D. | |
murray_agency.pdf | Janet Murray - Hamlet on the Holodeck- úryvek 2 | doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D. | |
murray_immersion.pdf | Janet Murray - Hamlet on the Holodeck- úryvek 1 | doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D. | |
RuneKlevjer_WhatIsAvatar.pdf | Rune Klevjer - What Is Avatar | doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D. | |
Svelch-Videohry.vs.Film.pdf | Článek o vývoji vztahu filmu a videoher (Labyrint Revue) - verze před korekturou | doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D. |
|
||
Study of computer games is a young discipline which still seeks its identity and methodology and in connection also an answer for the question in which way are games different from other media and in which way are they similar. The lecture will concentrate on the issue from many views, e.g. formal analysis, game design, literary theory, ludology, cultural studies, media theories, political economy etc. We will move from the question of how games do or do not work to the question of which position in our lives and culture do they have. Examples will range from Pong, ZX Spectrum or Amigo to Wii or World of Warcraft.
Poslední úprava: KOCOURKOVA (31.07.2010)
|
|
||
Počítačové hry jako nové médium Vyučující: Jaroslav Švelch
Studium počítačových her je mladá disciplína, která stále hledá svoji indentitu a metodologii a v souvislosti s tím i odpověď na otázku, čím jsou hry odlišné od ostatních médií a v čem se jim podobají. Přednáška se na počítačové hry zaměří z mnoha pohledů, jako jsou např. formální analýza, herní design, literární teorie, ludologie, kulturální studia, sociologie užití, mediální teorie, politická ekonomie aj. Budeme postupovat od toho, jak hry fungují a nefungují, k tomu, jaká je jejich pozice v našem životě a v naší kultuře. Příklady budou zahrnovat vše od Pongu přes ZX Spectrum a Amigu až po Wii a World of Warcraft. Ačkoli se zmíníme o strategiích herního designu, nejedná se o předmět, kde se studenti naučí navrhovat hry, ačkoli znalost média dobrému designu jistě napomůže. Jedná se o průřezový předmět, proto budeme moci každému tématu věnovat pouze omezený čas. Studenti ale dostanou dostatek odkazů na literaturu a hry, aby se mohli hlouběji věnovat tomu, co je z herních studií zajímá. Základními orientačními texty jsou instruktorovy texty: Co nám říká hra (Iluminace, 2012) http://www.iluminace.cz/images/obsah/svelch_2_12.pdf Hra pro více hráčů (v knize V sieti strednej Európy, SAP, 2012) Jedná se o humanitní předmět, a proto od studentů nevyžaduji technické znalosti. Podmínkou je ovšem schopnost číst teoretické texty v angličtině, neboť to je jazyk herních studií. Pro úspěšné ukončení předmětu se od studentů očekává aktivní účast, a vzhledem k tomu, že budeme hovořit o interaktivním médiu, očekává se interakce. Kdo má počítač-notebook, tablet či přenosnou konzoli, nechť je nosí s sebou. Na každou hodinu by si studenti měli přečíst zadané materiály, které budou k dispozici on-line (15-30 str.). Každý/á student/ka splní tři úkoly: Závěrečná esej - detaily 1. Zvolte téma z oblasti studia počítačových her, které vás zajímá a ke kterému máte co říct. 2. Najděte příslušnou akademickou literaturu. Ačkoli se vám možná zdá, že hry jsou nová a zatím chudá disciplina, není to úplně pravda. Věřím, že k jakémukoli zvolenému tématu literaturu najdete. Vaším úkolem je vstoupit do dialogu s existujícím výzkum na dané téma. Schopnost vyhledat literaturu a shrnout ji je důležitou složkou hodnocení eseje. 3. Zdroje jsou následující: a. Odborné časopisy: i. Gamestudies.org (online) b. Databáze článků dostupné přes elektronické služby knihovny - zejména EBSCOhost - má vlastní vyhledávač a slušný výběr titulů. c. Knihy: v knihovně je relativně slušný výběr literatury. d. Pokud píšete o tématu, které se týká her, ale nikoli jejich specifik jako média, můžete čerpat z literatury k jiným tématům. Např. pokud píšete o překladu počítačových her, vaším zdrojem může být literatura o překladu anime. 4. Práce může mít různou formu standardních akademických podžánrů: teoretický článek, sumarizace literatury, minivýzkum (např. obsahová analýza hry, etnografický, tj. rozhovory či dotazníky s hráči), komparace, polemika s existující literaturou. 5. Při zpracování se řiďte obecnými pokyny, které jsou v dokumentu Pokyny k práci" - https://docs.google.com/document/d/1SrBEDci86Y_j5ZrWJ5rg5PweNwLwB0yxDpSHWxLKshc/edit?usp=sharing 6. Rozsah je cca 8 normostran, v případě témat, která vyžadují dlouhé popisné pasáže, může být více.
Aktuální termíny, plán a úkoly na ZS 2014 jsou v tomto dokumentu: https://docs.google.com/document/d/1FRyvBhtRWc0kiDroY5SURko93NhqLGg5VYx5_6KDO4o/edit?usp=sharing
Plán předmětu: 1. Úvod
2. Historie počítačových her
POVINNÁ: Gettler, J. The First Video Game? http://www.bnl.gov/bnlweb/history/higinbotham.asp Donovan, T. 2010. Replay: The History of Video Games. Lewes: Yellow Ant. Williams, D. 2006. A Brief Social History Of Gameplay. In in Vorderer, P. - Bryant, J. (eds.) Playing Video Games: Motives, Responses, and Consequences. New Jersey: Lawrence Erlbaum. dmitriwilliams.com/WilliamsSocHist.doc Levy, S. 1984. Hackers. New York: Double Day. Poole, S. 2004. Trigger Happy. London: Fourth Estate. Kirkpatrick, G. (2012). Constitutive Tensions of Gaming’s Field: UK gaming magazines and the formation of gaming culture 1981-1995. Game Studies, 12(1). Hry: Spacewar!, Pong, Zork, Knight Lore, Super Mario Bros, 3D Death Chase, Doom, RuneScape.
3. Co je to hra? Formování herních studií
POVINNÁ: Frasca, G. 2003. Simulation versus Narrative: Introduction to Ludology. In Video/Game/Theory. Edited by Mark J.P. Wolf and Bernard Perron, http://www.ludology.org/articles/VGT_final.pdf Huizinga, J. 2000. Homo ludens: o původu kultury ve hře. Praha: Dauphin. Caillois, R. 1998. Hry a lidé. Praha: Nakladatelství studia Ypsilon. Bogost, I. 2006. Comparative Video Game Criticism. In Games And Culture 2006 1:41. Bogost, I. 2009. Videogames Are A Mess. http://www.bogost.com/writing/videogames_are_a_mess.shtml Frasca, G. 2003. Ludologists love stories, too: notes from a debate that never took place.
Hry: Rara Racer, Rom Check Fail, Ancient Greek Punishment.
4. Jak se hra vyjadřuje? + zadání semestrálního úkolu
POVINNÉ: Juul, J. 2005. Half-Real: Video Games Between Real Rules and Fictional Worlds. Cambridge: The MIT Press. (oskenovaný úryvek) Hry: Rom Check Fail, http://www.farbs.org/games.html Ancient Greek Punishment, http://www.pippinbarr.com/games/letsplayancientgreekpunishment/LetsPlayAncientGreekPunishment.html Rozšířená literatura: Aarseth, E. 1997. Cybertext: Perspectives on Ergodic Literature. Baltimore: The Johns Hopkins University Press. Jenkins, H. 2004. Game Design as Narrative Architecture in Wardrip-Fruin, N. - Pat Harrigan (eds.) First Person: New Media as Story, Performance, Game. Cambridge: MIT Press. http://web.mit.edu/cms/People/henry3/games&narrative.html. Lamoureux, M. 8-Bit Primitive: A Hommage to Atari 2600 in Compton, S. (ed.) 2004. Gamers. New York: Soft Skull Press. Lakoff, G. - Johnson, M. 2002. Metafory, kterými žijeme. Brno: Host. Juul, J. 2007. A Certain Level of Abstraction. In Situated Play: DiGRA 2007 Conference Proceedings, Baba, A., ed. DiGRA Japan. Friedman, T. 1999. Semiotics of Sim City. http://www.firstmonday.org/issues/issue4_4/friedman/index.html Hry: společné s následující.
5. Jak hru analyzovat?
POVINNÉ: Bogost, I. 2008. Persuasive Games. Cambridge: MIT Press. (str. 28-46) Hry: Passage, http://hcsoftware.sourceforge.net/passage/ September 12, http://www.newsgaming.com/games/index12.htm Raid Gaza, http://www.newgrounds.com/portal/view/476393
Rozšířená literatura: Hunicke, M. et al. MDA:A Formal Approach to Game Design and Game Research (k dispozici elektronicky). Mia Consalvo - Nathan Dutton, Game analysis: Developing a methodological toolkit for the qualitative study of games. Game Studies 6, 2006, č. 1. Online: http://gamestudies.org/0601/articles/consalvo_dutton Kennedy, H. 2002. Lara Croft: Feminist Icon or Cyberbimbo. On the Limits of Textual Analysis, in Game Studies 02/2002. http://www.gamestudies.org/0202/kennedy/(k dispozici je i český překlad) Genderová analýza her a reakce na ní: http://www.kickstarter.com/projects/566429325/tropes-vs-women-in-video-games Další hry: McDonalds Video Game, Phone Story, Unmanned.
6. Rozhraní dvou světů: interface, avatar, imerze, agence
POVINNÉ: Calleja, G. 2011. In-Game: From Immersion to Incorporation. Cambridge, MA: MIT Press. (str. 35-46) Tolkien, J.R.R. On fairy stories. http://brainstorm-services.com/wcu-2004/fairystories-tolkien.html Murray, J. 1999. Hamlet on the Holodeck: The Future of Narrative in Cyberspace. Cambridge: MIT Press. Csíkszentmihályi, M. 1991. Flow: The Psychology of Optimal Experience. Harper. Fernandéz-Vara, C. 2008. Shaping Players Experience in Adventure Games. (nepublikováno) Klevjer, R. 2008. Avatar. (disertace). http://folk.uib.no/smkrk/docs/RuneKlevjer_What%20is%20the%20Avatar_finalprint.pdf Nepovinné hry: Zombies, Run!, Drawn To Life, Typing Of The Dead, System Shock, Another World, Loom.
7. Promítání: King of Kong nebo Indie Game: The Movie
8. Zhodnocení semestrálního úkolu, experimentální herní design
Na základě domluvy proběhne prezentace/diskuse experimentálních her, které buďto poukazují na formální vlastnosti média nebo zpracovávají nezvyklá témata. Hry: Braid, Okami, Passage, Bioshock, Today I Die, Cart Life, Polymorphous Perversity, Katamari Damacy, Princess Maker 2, Pong Out, Portal, Cursor*10, Deus Ex Machina, Police Brutality, Scribblenauts.
9. Hráči a hra v sociálním kontextu
POVINNÉ: Bartle, R. 1996. Hearts, clubs, diamonds, spades: players who suit MUDs. Online: http://www.mud.co.uk/richard/hcds.htm Taylor TL (2009) The Assemblage of Play. Games and Culture, 4(4), 331-339. Consalvo, M. 2009. Cheating: Gaining Advantage in Video Games. Cambridge: MIT Press. Juul, J. 2009. A Casual Revolution. Cambridge: MIT Press. Lowood, H. 2005. High Performance Play: The Making Of Machinima in Clarke, A. - Mitchell, G. (eds.). Videogames and Art. Bristol: Intellect. Rossignol, J. 2008. This Gaming Life. Digital Culture Books.
10. Herní průmysl, hry a kritická teorie
POVINNÉ: Kerr, A. 2006. The Business And Culture of Digital Games. London: Sage. (str. 44-66) Dyer-Witheford, N. - de Peuter, G. 2009. Games of Empire: Global Capitalism and Video Games. Minneapolis: University of Minnesota Press. Dyer-Witheford N and Peuter GS de (2006) ‘EA Spouse’ and the Crisis of Video Game Labour: Enjoyment, Exclusion, Exploitation, and Exodus. Canadian Journal of Communication, 31(3), Available from: http://www.cjc-online.ca/index.php/journal/article/view/1771 Galloway, A. R. 2006. Gaming: Essays On Algorithmic Culture. Minneapolis: University Of Minnesota Press. Článek o EA spouse: http://www.gamasutra.com/php-bin/news_index.php?story=4543#.USKMEqVWx8E
11. Účinky hraní her; hry a etika
POVINNĚ: Ferguson, C. J. Much Ado About Nothing: The Misestimation and Overinterpretation of Violent Video Game Effects in Eastern and Western Nations. (v SISu) Jenkins, H. Reality Bytes: Eight Myths About Video Games Debunked. http://www.pbs.org/kcts/videogamerevolution/impact/myths.html Lee, K. M. - Peng, W. 2006. What Do We Know About Social and Psychological Effects of Computer Games? A Comprehensive Review of the Current Literature in Vorderer, P. - Jennings, B. (eds.) 2006) Playing Video Games: Motives, Responses and Consequences. New Jersey: Laurence Erlbaum. Sicart M (2009) The Ethics of Computer Games. Cambridge, MA, MIT Press. Švelch, Jaroslav (2010) The Good, the Bad, and the Player: The Challenges to Moral Engagement in Single-Player Avatar-Based Video Games. In: Schrier, Karen and Gibson, David (eds), Ethics and Game Design: Teaching values through play, Hershey, PA, Information Science Reference, pp. 52-68. Další texty k tématu: http://www.theonion.com/content/video/are_violent_video_games Video Games Conditioning For Real Life. http://www.newscientist.com/article/dn16493-video-game-conditioning-spills-over-into-real-life.html Humans think diferent when told they are playing against a human. http://arstechnica.com/science/news/2009/02/humans-think-different-when-told-theyre-playing-a-human.ars Hry: Super Columbine Massacre RPG, Dungeoneer, Doom, Quarantine, Grand Theft Auto IV, Noggin Knockers 2, One Chance, Shadow of the Colossus.
12. Debata o hrách a umění, herní kultura
POVINNĚ: Rohrer, J.: The Game Design of Art. http://www.escapistmagazine.com/articles/view/issues/issue_155/4987-The-Game-Design-of-Art Tale of Tales. Overgames. http://www.tale-of-tales.com/tales/OverGames.html Ebert, R. Game vs. Art. http://rogerebert.suntimes.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070721/COMMENTARY/70721001 Tavinor G. 2009. The art of videogames. New directions in aesthetics, Malden, MA, Wiley-Blackwell.
Další informační zdroje: GameStudies.org Gamasutra eLudamos DiGRA RockPaperShotgun.com Kotaku.com TIGSource Ludomancy.com časopis Edge Game Design Advance Zero Punctuation (série videorecenzí na hry) Poslední úprava: SVELCH (19.09.2014)
|