PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2009/2010
   Přihlásit přes CAS
Vývoj médií I - JJM160
Anglický název: World Media in History
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2008 do 2009
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:kombinovaná
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)Rozvrh není zveřejněn, proto je tento údaj pouze informativní a může se ještě měnit.
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Barbara Köpplová, CSc.
Vyučující: doc. PhDr. Barbara Köpplová, CSc.
Korekvizity : JJM116
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: KOPPLOVA (05.02.2014)
Předmět Vývoj médií nabízí posluchačům magisterského studia oboru Žurnalistika základní přehled o vývoji médií v moderních společnostech s důrazem na historické, sociální, politické, kulturní a technologické souvislosti tohoto vývoje a na chápání dějin médií jako dějin svébytného projevu sociální komunikace příznačného pro proces modernizace.
Cíl předmětu
Poslední úprava: KOPPLOVA (05.02.2014)

Cílem kurzu je nabídnout základní představu o přístupech k výkladu dějin médií, dále poskytnout frekventantům charakteristiku tematických celků a hlavních etap ve vývoji médií. Na příkladech z dějin médií jednotlivých evropských zemí a USA se předmět pokouší rozvíjet myšlení o roli a postavení médií vzhledem k dobovému kontextu.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jan Cebe, Ph.D. (17.02.2016)

Vysoký důraz je kladen na samostatné studium dle literatury předepsané k jednotlivým tématům.
Uvedená literatura bude na přednáškách doplňována.

Altschull, J.Herbert (1990): From Milton to McLuhan, N.Y.: Longman

Bednařík, P., Jirák, J., Köpplová, B.(2011): Dějiny českých médií. Praha: Grada

Emery, M, Emery E. (1992): The Press and America: New Jersey: Prentice Hall
Habermas, Jürgen. (2000): Strukturální přeměny veřejnosti, Praha: Filosofia
Köppl, L., Köpplová B. (1988): Dějiny světové žurnalistiky I. Praha: Novinář
Postman, Neil (1999): A Bridge to the Eighteenth Century: N.Y.: Alfred A.Knopf Inc.
Prokop, Dieter (2005): Boj o média, Praha: Karolinum
Šefčak, L., Vojtek, J. (1994): Dejiny svetového novinárstva I., Dejiny anglického novinárstva, Bratislava

Večeřa, Pavel (2015). Úvod do dějin tištěných médií. Praha, Grada

Metody výuky
Poslední úprava: KOPPLOVA (05.02.2014)

Organizace studia: Předmět je veden především přednáškovou formou. Důraz je kladen na samostatné studium dle literatury předepsané k jednotlivým tématům.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: KOPPLOVA (20.02.2012)

Podmínky pro splnění studijních povinností:
Odevzdání seminární práce do 23.4.2012
Prokázání osvojených znalostí ve dvou průběžných testech během semestru (21.3., 9.5.) (náhradní termín 16.5., mimo výuku, hodina a místnost budou včas upřesněny)

Zakončení: Ke zkoušce mohou přistoupit pouze ti studenti, kteří uspěli v průběžných semestrálních testech a byla jim přijata seminární práce. Předmět je zakončen písemnou zkouškou, jež svým rozsahem pokrývá tematiku předmětů Vývoj médií a Základy sociální komunikace.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Jan Cebe, Ph.D. (17.02.2016)

Rozpis přednášek:

1. Cíle předmětu, seznámení s tématy přednášek a podmínkami splnění předmětu.
a) seznámení s cíli a pravidly předmětu, zadání literatury; pravidla citací a upozornění na plagiáty


2. Základní pohledy na výklad dějin médií,
periodizace vývoje médií, technologické předpoklady vzniku a vývoje médií
a) vymezení pojmu periodický tisk
b) možné přístupy k periodizaci médií
c) technologie jako předpoklad pro vývoj médií

JIRÁK, J. - KÖPPLOVÁ, B.: K periodizaci vývoje médií. In: Acta Musei Nationalis Pragae, Řada C - Literární historie, Svazek LI (2006), číslo 1?4, ISSN 0036-5351, s. 27-32,
JIRÁK, J. - KÖPPLOVÁ, B.: Média a společnost, Praha: Portál, 2003
Reifová, I. (ed.): Slovník mediální komunikace, Praha. Portál 2004
VOIT, P.: Encyklopedie knihy, Praha: Nakladatelství Libri, 2006

3. Zrození periodického tisku (tisk 17. stol. na příkladu Německa, Anglie, Francie)
a) letáky a pamflety jako předchůdci novin
b) první periodické noviny v kontinentální Evropě a v Anglii
KÖPPL, L. - KÖPPLOVÁ, B.: Dějiny světové žurnalistiky, Praha: Novinář, 1988
PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2005
VOIT, P.: Encyklopedie knihy, Praha: Nakladatelství Libri, 2006


4. Tisk a rozvoj politického života modernizující se společnosti: cenzura a svoboda projevu
a) pojetí cenzury a svobody projevu od konce 15. století do 40. let 20. století (John Milton, Benjamin Franklin; Thomas Paine; Karl Marx, první světová válka)
KÖPPL, L. - KÖPPLOVÁ, B.: Dějiny světové žurnalistiky, Praha: Novinář, 1988
PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2005
SERAFÍNOVÁ, D.: Dějiny svetového novinárstva II. Dejiny francúzského novinárstva, Bratislava: Univerzita Komenského, 1994
VOIT, P.: Encyklopedie knihy, Praha: Nakladatelství Libri, 2006
TINDALL, G. B., SHI, D. E.: Dějiny USA, Praha: Nakladatelství Lidové noviny 1994 (a další vydání)
TOCQUEVILLE, DE A.: Demokracie v Americe I. a II.,Praha: Lidové noviny 1992
---: Listy Federalistů. Olomouc: Vydavatelství University Palackého v Olomouci, 1990

5. Proměny postavení novináře v dějinách (dějiny novinářských spolků a novinářského vzdělávání) 
a) Růst vzdělanosti a čtenářské spolky jako předpoklad pro rozvoj periodického tisku
b) proměny postavení novináře ve společnosti
CHARLE, Ch.: Intelektuálové v Evropě. Centrum pro studium demokracie a kultury, 2004
HABERMAS, J: Strukturální proměna veřejnosti, Filosofia, 2000
PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2005


6. Film a média


7. Velké vydavatelské domy 19. a 20. století (v anglicky mluvících zemích)
a) denní tisk ve Velké Británii ve druhé polovině 19. století a změny v pojetí tisku ? northcliffovská revoluce;
b) W. R. Hearst a J. Pulitzer jako představitelé vydavatelských osobností v USA v poslední třetině 19. století
TINDALL, G. B., SHI, D. E.: Dějiny USA, Praha: Nakladatelství Lidové noviny 1994 (a další vydání)
PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2005

8. Velké vydavatelské domy 19. a 20. století (v německy mluvících zemích)
a) Ullstein, Hugenberg, Ringier ad.)
PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2005
HUMPHREYS. P.: Media and media policy in Germany, Oxford: Berg, 1994
WILKE, J.: Grundzüge der Medien-und Kommunikationsgeschichte, Weimar, 2000

9. Postavení časopisů na mediálním trhu do poloviny 20. století
a) rozvoj vědeckých a moralistních časopisů v 17. a 18. století
b) rozvoj časopisů ve druhé polovině 19. století
c) rozvoj časopiseckého trhu v USA (Reader´s Digest, Time, Newsweek, Life)
d) odevzdání seminárních prací
MOTT, F. L.: History of Američan magazines, Vol. 4, 5, Cambridge: Harvard University Press, 1968
ŠEFČÁK, L., VOJTEK, J.: Dějiny svetového novinárstva, díl 2, 3, Univerzita Komenského, 1994, 1997

10. Propaganda a její postavení v dějinách médií
a) Propaganda a její využívání v médiích v době 1. světové války a v době nástupu Hitlera k moci ve 30. letech 20. století
b) Role propagandy v období studené války
PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2005
ARENDTOVÁ, H.: Původ totalitarismu, Praha: Oikoymenh, 1996
dokumentární film "Goebbelsův experiment"

11. Rezerva pro případné dokončení témat. 

12. Shrnutí. Hlavní charakteristiky vývoje médií do poloviny 20. století

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK