Předmět Vývoj médií nabízí posluchačům magisterského studia oboru Žurnalistika základní přehled o vývoji médií v moderních společnostech s důrazem na historické, sociální, politické, kulturní a technologické souvislosti tohoto vývoje a na chápání dějin médií jako dějin svébytného projevu sociální komunikace příznačného pro proces modernizace.
Poslední úprava: KOPPLOVA (05.02.2014)
This subject offers the students of post-bachelor study in Media Studies and Journalism basic overview of development of media in modern societies with emphasis on historical, social, political, cultural and technological contexts of this development and on understanding history of media as a history of peculiar expression of social communication typical of the process of modernisation.
Cíl předmětu
Poslední úprava: KOPPLOVA (05.02.2014)
Cílem kurzu je nabídnout základní představu o přístupech k výkladu dějin médií, dále poskytnout frekventantům charakteristiku tematických celků a hlavních etap ve vývoji médií. Na příkladech z dějin médií jednotlivých evropských zemí a USA se předmět pokouší rozvíjet myšlení o roli a postavení médií vzhledem k dobovému kontextu.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jan Cebe, Ph.D. (17.02.2016)
Vysoký důraz je kladen na samostatné studium dle literatury předepsané k jednotlivým tématům. Uvedená literatura bude na přednáškách doplňována.
Altschull, J.Herbert (1990): From Milton to McLuhan, N.Y.: Longman
Bednařík, P., Jirák, J., Köpplová, B.(2011): Dějiny českých médií. Praha: Grada
Emery, M, Emery E. (1992): The Press and America: New Jersey: Prentice Hall Habermas, Jürgen. (2000): Strukturální přeměny veřejnosti, Praha: Filosofia Köppl, L., Köpplová B. (1988): Dějiny světové žurnalistiky I. Praha: Novinář Postman, Neil (1999): A Bridge to the Eighteenth Century: N.Y.: Alfred A.Knopf Inc. Prokop, Dieter (2005): Boj o média, Praha: Karolinum Šefčak, L., Vojtek, J. (1994): Dejiny svetového novinárstva I., Dejiny anglického novinárstva, Bratislava
Večeřa, Pavel (2015). Úvod do dějin tištěných médií. Praha, Grada
Metody výuky
Poslední úprava: KOPPLOVA (05.02.2014)
Organizace studia: Předmět je veden především přednáškovou formou. Důraz je kladen na samostatné studium dle literatury předepsané k jednotlivým tématům.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: KOPPLOVA (20.02.2012)
Podmínky pro splnění studijních povinností: Odevzdání seminární práce do 23.4.2012 Prokázání osvojených znalostí ve dvou průběžných testech během semestru (21.3., 9.5.) (náhradní termín 16.5., mimo výuku, hodina a místnost budou včas upřesněny)
Zakončení: Ke zkoušce mohou přistoupit pouze ti studenti, kteří uspěli v průběžných semestrálních testech a byla jim přijata seminární práce. Předmět je zakončen písemnou zkouškou, jež svým rozsahem pokrývá tematiku předmětů Vývoj médií a Základy sociální komunikace.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Jan Cebe, Ph.D. (17.02.2016)
Rozpis přednášek:
1. Cíle předmětu, seznámení s tématy přednášek a podmínkami splnění předmětu. a) seznámení s cíli a pravidly předmětu, zadání literatury; pravidla citací a upozornění na plagiáty
2. Základní pohledy na výklad dějin médií, periodizace vývoje médií, technologické předpoklady vzniku a vývoje médií a) vymezení pojmu periodický tisk b) možné přístupy k periodizaci médií c) technologie jako předpoklad pro vývoj médií
JIRÁK, J. - KÖPPLOVÁ, B.: K periodizaci vývoje médií. In: Acta Musei Nationalis Pragae, Řada C - Literární historie, Svazek LI (2006), číslo 1?4, ISSN 0036-5351, s. 27-32, JIRÁK, J. - KÖPPLOVÁ, B.: Média a společnost, Praha: Portál, 2003 Reifová, I. (ed.): Slovník mediální komunikace, Praha. Portál 2004 VOIT, P.: Encyklopedie knihy, Praha: Nakladatelství Libri, 2006
3. Zrození periodického tisku (tisk 17. stol. na příkladu Německa, Anglie, Francie) a) letáky a pamflety jako předchůdci novin b) první periodické noviny v kontinentální Evropě a v Anglii KÖPPL, L. - KÖPPLOVÁ, B.: Dějiny světové žurnalistiky, Praha: Novinář, 1988 PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2005 VOIT, P.: Encyklopedie knihy, Praha: Nakladatelství Libri, 2006
4. Tisk a rozvoj politického života modernizující se společnosti: cenzura a svoboda projevu a) pojetí cenzury a svobody projevu od konce 15. století do 40. let 20. století (John Milton, Benjamin Franklin; Thomas Paine; Karl Marx, první světová válka) KÖPPL, L. - KÖPPLOVÁ, B.: Dějiny světové žurnalistiky, Praha: Novinář, 1988 PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2005 SERAFÍNOVÁ, D.: Dějiny svetového novinárstva II. Dejiny francúzského novinárstva, Bratislava: Univerzita Komenského, 1994 VOIT, P.: Encyklopedie knihy, Praha: Nakladatelství Libri, 2006 TINDALL, G. B., SHI, D. E.: Dějiny USA, Praha: Nakladatelství Lidové noviny 1994 (a další vydání) TOCQUEVILLE, DE A.: Demokracie v Americe I. a II.,Praha: Lidové noviny 1992 ---: Listy Federalistů. Olomouc: Vydavatelství University Palackého v Olomouci, 1990
5. Proměny postavení novináře v dějinách (dějiny novinářských spolků a novinářského vzdělávání) a) Růst vzdělanosti a čtenářské spolky jako předpoklad pro rozvoj periodického tisku b) proměny postavení novináře ve společnosti CHARLE, Ch.: Intelektuálové v Evropě. Centrum pro studium demokracie a kultury, 2004 HABERMAS, J: Strukturální proměna veřejnosti, Filosofia, 2000 PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2005
6. Film a média
7. Velké vydavatelské domy 19. a 20. století (v anglicky mluvících zemích) a) denní tisk ve Velké Británii ve druhé polovině 19. století a změny v pojetí tisku ? northcliffovská revoluce; b) W. R. Hearst a J. Pulitzer jako představitelé vydavatelských osobností v USA v poslední třetině 19. století TINDALL, G. B., SHI, D. E.: Dějiny USA, Praha: Nakladatelství Lidové noviny 1994 (a další vydání) PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2005
8. Velké vydavatelské domy 19. a 20. století (v německy mluvících zemích) a) Ullstein, Hugenberg, Ringier ad.) PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2005 HUMPHREYS. P.: Media and media policy in Germany, Oxford: Berg, 1994 WILKE, J.: Grundzüge der Medien-und Kommunikationsgeschichte, Weimar, 2000
9. Postavení časopisů na mediálním trhu do poloviny 20. století a) rozvoj vědeckých a moralistních časopisů v 17. a 18. století b) rozvoj časopisů ve druhé polovině 19. století c) rozvoj časopiseckého trhu v USA (Reader´s Digest, Time, Newsweek, Life) d) odevzdání seminárních prací MOTT, F. L.: History of Američan magazines, Vol. 4, 5, Cambridge: Harvard University Press, 1968 ŠEFČÁK, L., VOJTEK, J.: Dějiny svetového novinárstva, díl 2, 3, Univerzita Komenského, 1994, 1997
10. Propaganda a její postavení v dějinách médií a) Propaganda a její využívání v médiích v době 1. světové války a v době nástupu Hitlera k moci ve 30. letech 20. století b) Role propagandy v období studené války PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2005 ARENDTOVÁ, H.: Původ totalitarismu, Praha: Oikoymenh, 1996 dokumentární film "Goebbelsův experiment"
11. Rezerva pro případné dokončení témat.
12. Shrnutí. Hlavní charakteristiky vývoje médií do poloviny 20. století