Poslední úprava: KOPPLOVA (11.09.2013)
Stručný program seminářů:
Redigování a zpracování textů
1.Úvodní seminář ? uvedení do problematiky, praktické cvičení s denním tiskem
2.-5. Praktická cvičení ? zpravodajství, čelo zpráv, titulkový aparát, ověřování informací. Hodnocení samostatné práce, kritické hodnocení textů uveřejněných v tisku.
6.-7. Praktická cvičení ? zpravodajské příspěvky v audiovizuálních médiích a texty a fotografie v tisku, hodnocení samostatné práce, kritické hodnocení textů a fotografií v tisku a příspěvků (textů) v audiovizuálních a nových médiích.
8. Praktická cvičení ? určování agendy, hodnocení samostatné práce, kritické hodnocení textů uveřejněných v médiích.
9. Praktická cvičení ? tematické celky. Hodnocení samostatné práce, kritické hodnocení textů uveřejněných v médiích.
10. Praktická cvičení ? texty bulvární žurnalistiky, hodnocení samostatné práce, kritické hodnocení textů uveřejněných v médiích.
11. Praktická cvičení ? titulní strana periodika, hodnocení samostatné práce, kritické hodnocení textů uveřejněných v médiích.
12. Názorové texty. Závěrečné hodnocení.
Novinářský projekt
Vlastní novinářský projekt v podobě zpracovaného tematického celku je třeba odevzdat dle programu semináře (viz dále). Projekt by měl mít rozsah 8-12 normostran psaného textu a obrazové přílohy (fotografie, grafy, schémata apod.). Projekt musí odpovídat podmínkám zadání dohodnutým v úvodních seminářích. Odevzdaný výsledný výstup je představován textem (standardní úprava rukopisu) v daném rozsahu normostran rukopisu (včetně titulkového aparátu) a přílohami obsahujícími obrazový doprovod, návrh grafického ztvárnění (špígl), seznam použitých zdrojů.
Studenti si budou postupně osvojovat základní dovednosti potřebné pro zpracování určitého tématu (například pro zpravodajský časopis), tematickou stranu v novinách atd.). V diskusi by měli obhájit už samotnou volbu tématu (obhájení tématu bude pedagogovi sloužit jako orientační východisko pro schválení tématu), celkovou skladbu (texty, obrazový doprovod atd.) a cílové médium. Frekventanti by se měli naučit volit adekvátní žánrové postupy a typy, proporce jednotlivých textů i obrazového doprovodu. Při tvorbě textů využívat relevantní zdroje informací. Soustavně projekt konfrontovat se zásadami novinářské etiky.
1.-2. Úvodní semináře ? formulování, obhajování a zadání témat novinářských projektů jednotlivým studentům. Vypracování harmonogramu práce na jednotlivých tematických celcích.
Poznámka k zadání tématu:
Student navrhne téma a předloží ho ke schválení pedagogovi nejpozději do konce prvního týdne výuky. Během semináře v druhém týdnu výuky bude mít student možnost výběr obhájit. Studentům, kteří téma neobhájí, bude přiděleno jiné.
3. Diskuse nad tezemi projektu
Poznámka k diskusi nad tezemi projektu:
Do konce 2. týdne výuky předloží student teze projektu (cca 2 strany rukopisu)
4. Individuální práce a konzultace dle dohodnutého rozpisu
5. Skupinová konzultace konfrontující míru rozpracovanosti
6. Individuální práce a konzultace
7.-8. Povinná individuální konzultace jednotlivých autorů, pedagog rozhodne, zda projet připustí k obhajobě
9 Odevzdání zpracovaného projektu
10.-11. Obhajoby projektů (obhajoby projektů jsou veřejné)
12. Rezerva
Redakční praxe
1.-3. týden - praxe v redakci
Poznámka:
V médiu bude určen pracovník, který studentovi potvrdí/nepotvrdí plnění praxe v redakci.