|
|
|
||
Cílem kurzu je objasnit, jaké postavení má metodologie v procesu vědeckého poznání. Individuální konzultace na základě studia odborné literatury jsou zaměřené na to, aby dovedli definovat význam a přínos metodologie jak obecně, tak na příkladu jejich vlastního doktorského projektu.
Poslední úprava: Reifová Irena, doc. PhDr., Ph.D. (28.09.2015)
|
|
||
Cílem předmětu je vyjasnění paradigmatických pozic, z jejichž perspektivy jsou psány doktorské práce studentů a následná reflexe důsledků (omezení a potenciálu) volby těchto paradigmat. Poslední úprava: Reifová Irena, doc. PhDr., Ph.D. (28.09.2015)
|
|
||
Creswell, John. W. (2007) Qualitative Inquiry and Research Design. London: Sage. Kapitola 1,2,4. Fajkus, Břetislav (2005) Filosofie a metodologie vědy. Praha: Academia. Hammersley, Martyn (2011) Methodology, who needs it? London: Sage. Kuhn, T (1997) Struktura vědeckých revolucí. Praha: OIKOYMENH. Ochrana, František (2009) Metodologie vědy. Úvod do problému. Praha: Karolinum. Perri 6 & Bellamy, Christiane (20012). Principles of Methodology. Research Design in Social Science. London: Sage. Stokes, Jane (2013) How to do media and cultural studies. London: Sage.
Poslední úprava: Reifová Irena, doc. PhDr., Ph.D. (28.09.2015)
|
|
||
Seminář je realizován formou individuálních konzultací nad studentskými eseji a odbornou literaturou. Poslední úprava: Reifová Irena, doc. PhDr., Ph.D. (28.09.2015)
|
|
||
Zpracování eseje: rozsah 1500 slov, termín odevzdání: 14 dnů před individuální konzultací, esej musí obsahovat odkazy na odbornou literaturu v textu a seznam literatury za textem Téma eseje: Co je to metodologie a kde ji hledat? Studenti na základě četby odborné literatury vyloží pojem metodologie a ve druhé části reflektují metodologický rámec vlastního doktorského projektu. V rámci metodologické reflexe explicite uvedou, v jakém se pohybují paradigmatu a jak tato volba ovlivňuje ontologické, epistemologické a metodologické pojetí zkoumaného problému. Poslední úprava: Reifová Irena, doc. PhDr., Ph.D. (20.10.2016)
|
|
||
Předmět je organizován formou společného úvodního setkání a následných individuálních konzultací.
Společné úvodní setkání v LS 2021/2022: podle dohody, Google Meet meet.google.com/heb-wmye-kcx Individuální konzultace : rozprava nad odevzdaným esejem ve vztahu k tématu doktorské práci a odborné literatuře, studenti se zapisují k vypsaným termínům rozprav ve zkouškovém období v SISu
Zadání eseje:
Jméno Příjmení: Téma: Metodologie výzkumů v oblasti xxxxxxx
1) Definujte pojem „metodologie výzkumu“ s důrazem na propojenost mezi metodologií jako filozofií (paradigmatické stanovisko) a metodologií jako technikou (praktický postup při výzkumu).
Hendl, J. (2008) Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál. Kapitoly 1 a 4. Hammersley, Martyn (2011) Methodology, who needs it? London: Sage. Kuhn, T (1997) Struktura vědeckých revolucí. Praha: OIKOYMENH. Ochrana, František (2009) Metodologie vědy. Úvod do problému. Praha: Karolinum. Creswell, John. W. (2007) Qualitative Inquiry and Research Design. London: Sage. Kapitola 1,2,4.
2) Proveďte metodologickou reflexi předloženého výzkumu. Zaměřte se na provázanost paradigmatické pozice a výzkumných otázek. Jsou výzkumné otázky cestou k řešení výzkumného problému? Proč tomu tak je/není? Je zvolená metoda cestou ke zodpovězení otázek? Proč tomu tak je/není?
3) Proveďte metodologickou reflexi vlastního plánovaného výzkumu. Objasněte, jaké je vaše paradigmatické stanovisko (jaké zahrnuje ontologické a epistemologické předpoklady), jaký je výzkumný problém a jaká je metoda výzkumu a vysvětlete vazbu mezi těmito prvky. Vysvětlete, zda a jak metodologická reflexe doporučeného textu pozměnila plán metodologie vašeho doktorského projektu. Poslední úprava: Reifová Irena, doc. PhDr., Ph.D. (06.03.2022)
|