Poslední úprava: Mgr. Iva Baslarová, Ph.D. (25.09.2014)
Program kursu
1. CYKLUS: PUBLIKUM JAKO PŘEDMĚT ZÁJMU MEDIÁLNÍCH STUDIÍ
Přednáška: Stručné dějiny publika, vývoj koncepcí publika v mediálních studiích, kvantitativní a kvalitativní výzkum
Co je to publikum: od osazenstva antických amfiteátrů k uživatelům internetu
Rozlišení sociálních kolektivit masa, dav, sociální skupina, veřejnost podle Herberta Blumera
Publikum jako masa, sociální skupina, trh a hermeneutická subkultura?
základní výklady publika v časové posloupnosti
Typy publika podle faktoru, který publikum iniciuje (publika vznikající z důvodů
sociálních a publika podpořená médiem)
Kvantitativní výzkum publika: publikum a prodej jeho pozornosti; publikum jako
ekonomický faktor na mediálním trhu (základní pojmy: rating, share)
Kvalitativní výzkum publika: etnografie publika, její počátky, zaměření a metody
Domácí úkol:
V libovolném vybraném týdnu ze září, října nebo listopadu srovnejte share (podíl na trhu) nejsledovanějšího pořadu v prime time na televizních stanicích ČT1, Nova, Prima - tj. porovnejte stanice MEZI SEBOU. Pracujte s definicí prime time podle metodiky agentury Mediaresearch, například zde: http://www.ato.cz/sharep.asp. Vycházejte z údajů o sledovanosti zde http://www.ato.cz/.
Ve stejném týdnu srovnejte pořadí nejsledovanějších pořadů v rámci TOP10 pro stanice ČT1 a Nova - tj. porovnejte sledovanost pořadů V RÁMCI uvedených stanic. Zaměřte se na obsah a umístění pořadů v rámci vysílacího schématu a rozeberte důvody konkrétních hodnot sledovanosti u těchto pořadů. (Rozsah 45- 60ř.)
Na úvod práce použijte definici mediálních publik jako trhů a zrekapitulujte potřebu znalosti objektivních publik podle učebnice Denise McQuaila Audience Analysis, kapitola 4, The Questions of Media Reach, str. 43-64.
Dbejte na správné odkazování na literaturu a zdroje v textu a na seznam použité literatury a zdrojů za textem.
TERMÍN ODEVZDÁNÍ: 30. 11. 2013
Samostatné studium: Dobové poznatky sociologie a psychologie jako základ pojetí publika jako masy.
Zrod masové industriální společnosti a předpokládaná povaha sociálních vztahů v masové společnosti z hlediska *podmiňování konceptu publika jako masy.
Defleur,M.(199 ): Teorie masové komunikace. Praha: Karolinum, (s. 157:179)
McQuail, D. (1999): Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, s. (55-64)
Thompson, J. (1995 ): Media and Modernity, Cambridge:Polity Press. (179-207)
2. CYKLUS: KONCEPCE AKTIVNÍHO PUBLIKA I: SÉMIOTICKÁ AKTIVITA PUBLIKA
Přednáška: Publikum jako aktivní interpret významu mediálních obsahů
Status publika v rámci tzv. kulturálních studií: co jsou to kulturální studia a proč analyzují publikum?
Sémiotická aktivita publika: využití mediálních obsahů k posílení identity a získávání slasti (model kódování a dekódování Stuarta Halla)
Birminghamská škola: základní rámec uvažování o sémiotické aktivitě publika
Stuart Hall a jeho model zakódování a dekódovaní významu publikem
Silný text (preferenční čtení) nebo silné publikum (sémiotická demokracie)?
Jak publikum zpracovává mnohoznačnost televizních obsahů ? sémiotický převis a aktivované texty
Publikum jako fikce, udržovaná v zájmu obchodu s jeho předpokládanou pozorností.
Samostatné studium: Klasické studie etnografického výzkumu publika
Základní zjištění o participaci publika na významech, které recipienti získávají při
konzumaci mediálních obsahů
McQuail,D. (1999): Úvod do teorie masové komunikace. Praha:Portál, (s. 118-129)
Turner, G. (1996): British Cultural Studies. London:Routledge, (s .122-156)
Stevenson, N. (1995): Understanding Media Cultures. London:Sage, (s. 75-112)
3. CYKLUS: KONCEPCE AKTIVNÍHO PUBLIKA II: INSTRUMENTÁLNÍ AKTIVITA PUBLIKA
Přednáška: Užití médií v rámci každodennosti
Teorie užití a uspokojení (gratifikace) jako příklad teoretického rámce výkladu
motivací pro konkrétní chování publika.
Média jako zdroj ontologického bezpečí: pojetí ontologického bezpečí podle
Anthonyho Giddense, strukturace času a prostoru, management mezilidských vztahů
Sledování televize v rodinné konstelaci (tzv. family viewing), vybraný příklad
jednoho z typických způsobů chování publika
Domácí úkol:
Proveďte hloubkový rozhovor s přítelem nebo známým na téma aktivního užití televize (zaměřte se na výběr sledovaných pořadů, denní režim sledování televize, způsoby uzavírání dohod o výběru pořadů v rámci jeho/její rodiny, formy komunikace s ostatními při sledování televize, doprovodné činnosti atd.)
Při vedení hloubkového rozhovoru použijte nahrávací zařízení. Rozhovor kompletně přepište a doplňte o vlastní interpretaci způsobů užití televize vybraného respondenta. (Rozsah interpretace 30 - 45 ř.)
Metodu hloubkového rozhovoru nastudujte podle Disman, M. (2000). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum.
TERMÍN ODEVZDÁNÍ: 18. 1. 2014
Samostatné studium: Televize jako rituál všedního dne
Získání praxe v četbě klasických časopiseckých odborných článků na téma užití televize v rámci privátní sféry. (Články též viz. čítanka)
Silverstone, R. (1993). Television, ontological security and the transitional object. In: Media, Culture and Society, 15, str. 573-598. London: Sage.
Morley, D., Silverstone, R. (1990). Domestic communication? Technologies and meanings. In: Media, Culture and Society, 12, str. 31-55. London: Sage.