PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Praxe v elektronické právní poradně - HP4160
Anglický název: Internship in the Electronic Legal Clinic
Zajišťuje: Katedra právních dovedností (22-KPDO)
Fakulta: Právnická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
Body: 0
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky:
Rozsah, examinace: 0/2, Kv [HS]
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň: základní
Je zajišťováno předmětem: HXPV0022
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: JUDr. Tomáš Horáček, Ph.D.
Třída: Odborné praxe
Neslučitelnost : HPOP0000, HPOP3000, HV3608
Ve slož. prerekvizitě: HM0701
Anotace
Předmět nabízí studujícím možnost zapojit se do činnosti právní poradny v rámci projektu První právní pomoc (PPP). Projekt je realizován ve spolupráci s Právnickým akademickým spolkem Juristi a studující se v rámci praxe zapojí do řešení dotazů, se kterými se na PPP obracejí tazatelé z řad široké veřejnosti.

Projekt PPP slouží k bezplatnému poskytování základní právní orientace tazatelům při řešení jejich právních problémů. Základní orientace v problému je v prvním okamžiku často podstatná pro rozhodnutí ohledně výběru a volby profesionální pomoci dle povahy případu. PPP umožňuje tazateli zorientovat se v právních souvislostech daného problému a nabízí cesty, kterými je možné se v daném případě práva domoci. Smyslem projektu je dát studujícím právnické fakulty možnost konfrontovat své znalosti s praxí a osvojit si základní dovednosti postupu aplikace práva na reálné situace. Záměrem PPP přitom není nahrazování profesionálních právních služeb. S tazateli je komunikováno pouze prostřednictvím e-mailu.

Studující jsou v praxi zapojeni do řešení dotazů zasílaných tazateli tak, že na každém případu pracují postupně dva studující (první a druhý řešitel). Jako řešitelé postupují podle vymezeného procesu zpracování přijatého dotazu ve lhůtách pro každou fázi řešení případu. V odpovědích se dbá na věcnou správnost a stejně tak na srozumitelnost textu pro konkrétního tazatele. Společný výstup obou řešitelů před odesláním tazateli zkontroluje a kriticky zhodnotí supervizor. Tyto případy bude mít za semestr každý studující na starosti nejméně čtyři, a to jak v pozici prvního, tak v pozici druhého řešitele.

Úkolem prvního řešitele je zejména:
– abstrakce právně relevantních informací z obdrženého dotazu,
– rešerše předpisů, judikatury a literatury související s problematikou,
– návrh možných řešení případu,
– příprava textu odpovědi.

Úkolem druhého řešitele je pak zejména:
– prostudování navrženého textu odpovědi,
– rešerše předpisů, judikatury a literatury související s problematikou,
– kritické zhodnocení práce prvního řešitele,
– navržení úprav navrhovaného právního řešení a samotného textu odpovědi.

Zapojení do řešení dotazů v rámci praxe rozvíjí důležité právní dovednosti, mezi které patří:
– vlastní organizace času při práci na více případech v různých fázích a rolích,
– schopnost identifikovat a analyzovat konkrétní právní problémy a navrhovat jejich řešení napříč právními odvětvími,
– používání právních informačních systémů, vyhledávání, třídění a analýza relevantních právních zdrojů pro řešení konkrétních právních problémů,
– aplikace právních norem na jednotlivé případy a návrhy efektivních právních řešení s uvedením jejich předvídaných následků,
– v rámci práce v týmu formulovat a prezentovat relevantní argumenty, reagovat na argumenty druhých a poskytovat vzájemnou zpětnou vazbu,
– schopnost při sdělování odpovědi klientům prezentovat právo ve formě, které rozumí i právní laici.

Studující v rámci praxe mnohdy zažijí pocit významné odpovědnosti za zpracovávanou odpověď, která může pomoci konkrétnímu tazateli. Mohou tak získat zcela odlišnou motivaci pro řešení právních problémů než při běžné výuce a kvalifikovaněji se budou moci rozhodovat ohledně výběru své budoucí právní profese.
Poslední úprava: Šicnerová Barbora, Mgr. (19.08.2025)
Metody výuky

Vybraná zpětná vazba k předmětu od studujících za letní semestr 2024/2025

"Pro mě osobně určitě jeden z nejzajímavějších předmětů, které jsem během svého studia absolvoval. Přínos vidím hned v několika aspektech, které trochu více rozeberu níže.

1. Převedení teorie do praxe. Možnost aplikovat teoretické poznatky nabyté, jednak studiem na fakultě, ale také prostřednictvím samostudia různých zdrojů (předpisů, odborných publikací, internetových článků apod.) byla pro mě nedocenitelná. Zpětně v tomto smyslu dost doceňuji také klauzurní práce jako způsob examinace (i přesto, že jsem rozhodně všechny neudělal na první pokus). Tento předmět mi však přeci jen připadal ve smyslu aplikace teoretických poznatků do praxe ještě o něco zajímavější, protože se dle mě více blíží realitě (odpovědi na právní otázky často nejsou jednoznačné, práce na případu se táhne delší dobu, klient má možnost se doptávat, případ lze konzultovat s dalšími odborníky apod.).

2. Komunikace s klientem. Praxe mě naučila, jak komunikovat s klientem (tazatelem). Konečně mi došlo, že na právního laika není dobré se vytahovat znalostí paragrafů a judikátů. Naopak, svoje znalostí musí právník zpracovat na pozadí do rešerše a následně z nich vyvodit odpovědi na otázky, konkrétní postup a toto předložit klientovi ve srozumitelné podobě. Odpověď je dobré klientovi tzv. ušít na míru, to znamená zohlednit například i to, jestli je klient odborník v nějakém jiném odvětví, kterého se právní problém týká (např. v medicíně, stavebnictví, dopravě apod.). Všechno to zní jasně, ale až tento předmět mi pomohl si to ujasnit.

3. Týmová práce. Předmět pro mě také, alespoň částečně, simuloval práci v právním týmu, případně práci se zpětnou vazbou od nadřízených (zde v podobě supervizorů). Výborné bylo to, že jsme si museli svá řešení na každém setkání odprezentovat a i když od ostatních studentů většinou nepřicházeli nějaké dramatické oponentní názory, tak i jen třeba drobné doplnění bylo vždy ku prospěchu. Vyučující nám jen slepě nevnucovali své názory, ale feedback od nich měl vždycky podobu diskuze, takže na jejich případné výtky jsem mohl vždy reagovat. V rámci výuky jsem si tak připadal spíše jako jejich partner a člen týmu a nikoli jen jako student, který byl měl poslouchat.

4. Zaujetí pro právo. Aspoň základně jsem si touto praxí potvrdil, že mě určité aspekty právní práce baví. Líbí se mi dostat na starost vlastní případ a následně jej od základu řešit, dost se mi také zamlouvá možnost konzultací s jinými právníky a případná debata, která nás může posunout k řešení. Z práce v AK jsem měl v minulosti smíšené pocity (teď stranou třeba nějaké etické problémy), jednoduše mě tolik nebavila klasická pracovní náplň paralegala (doplňování tabulek, pochůzky apod.). Tady jsem si trochu ověřil, že odbornější práce v rámci advokacie (nebo jiné právní profese) by mě alespoň nemusela unudit k smrti (a možná by mě mohla i trochu naplňovat)."

Poslední úprava: Hatina Viktor, Mgr. (12.10.2025)
Požadavky ke zkoušce

1.      Účast na seminářích/setkáních (docházka) v rozsahu nejméně 80 %. Případná absence na 1., 2. nebo posledním (závěrečném) semináři musí být nahrazena způsobem stanoveným vyučujícím.

2.      Řádné zpracování předložených dotazů.

3.      Odevzdání portfolia praxe zpracovaného ve stanovené šabloně.

Poslední úprava: Šicnerová Barbora, Mgr. (19.08.2025)
Sylabus

Studující jsou nejprve na úvodních seminářích seznámeni s vhodnými způsoby komunikace s klienty – právními laiky, analýzou skutkového stavu a s přípravou srozumitelných právních rozborů každodenních situací. Hlavní část praxe poté představuje zapojení studujících do řešení obdržených dotazů a zpracovávání odpovědí, čemuž se studující věnují v době mimo rozvrženou výuku (samostatně i ve spolupráci s ostatními). Celý semestr pak probíhají pravidelná každotýdenní setkání studujících s vyučujícími podle termínů v rozvrhu ve Studijním informačním systému. Průměrná časová zátěž studujícího zapojeného do praxe je 6–8 hodin týdně. Všechny podklady k praxi jsou studujícím zpřístupněny v systému Moodle.

Poslední úprava: Šicnerová Barbora, Mgr. (19.08.2025)
Studijní opory

Vzhledem k tomu, že se jedná o prakticky orientovaný předmět, kde studující řeší případy napříč všemi právními odvětví, nejsou žádné studijní opory předepisovány. Studující vycházejí z literatury a dalších zdrojů podle témat zpracovávaných dotazů. Obecně k právnímu psaní jsou doporučeny knihy:

1.      GARNER, Bryan A. Právní psaní srozumitelným jazykem. Překlad a adaptace: J. A. Gealfow, A. Valentová, Š. Janků, P. Hubková, T. Königová. Brno: Nugis Finem Publishing, 2021, 193 s.

2.      VUČKA, J. Právní psaní. 2. vyd. Praha: C. H. Beck, 2022, 200 s.

Poslední úprava: Šicnerová Barbora, Mgr. (19.08.2025)
Požadavky k zápisu

Pro zapsání předmětu je vhodné, aby studující měl absolvovány nebo alespoň zapsány předměty Občanské právo hmotné IV, Trestní právo III a Správní právo II. Při řešení dotazů je zapotřebí základní orientace v občanském, trestním a správním právu hmotném. Z oblasti procesního práva je důležitá znalost metod alternativního řešení sporů a orientace v procesních předpisech všech právních odvětví. Výhodou jsou zkušenosti s vyhotovováním právních rešerší.

Poslední úprava: Šicnerová Barbora, Mgr. (19.08.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK