|
|
|
||
Cílem výuky je poskytnout studentům pevný a dostatečně široký teoretický a metodický základ pro racionální zajištění chemické analýzy anorganických a organických látek. Těžiště výuky spočívá ve výkladu teoretických základů chemických metod analýzy a ve zvýraznění problémového přístupu. V praktických cvičeních je kladen důraz na samostatný přístup studentů k řešení analytických problémů.
Poslední úprava: Horstkotte Burkhard, doc., M.Sc., Dr. (02.08.2024)
|
|
||
Podmínkou udělení zápočtu je splnění následujících podmínek: Praktická cvičení 1. Absolvování všech praktických cvičení – možnost náhrady po domluvě s vyučujícím 2. Dodržování pravidel bezpečnosti při práci v laboratoři 3. Odevzdání protokolů ze všech praktických cvičení 4. Dosažení minimálního počtu bodů z praktické části a teoretické části (průběžné testy a zápočtový test) – 2/3 z celkového počtu 5. Náhrada případně rozbitého odměrného skla Poslední úprava: Horstkotte Burkhard, doc., M.Sc., Dr. (02.08.2024)
|
|
||
Povinná:
Doporučená:
Poslední úprava: prepocet_literatura.php (19.09.2024)
|
|
||
Sylabus předmětu – analytická chemie Typy analytických reakcí
Kvalitativní anorganická analýza
Analýza organických látek
Přímé metody kvantitativní analýzy
Poslední úprava: Horstkotte Burkhard, doc., M.Sc., Dr. (02.08.2024)
|
|
||
The subject Analytical Chemistry builds on the knowledge and skills acquired in the subjects: General and Inorganic Chemistry and Organic Chemistry I. After completing the subject, students will be able to use the following terms in the correct context towards the analytical evaluation of inorganic and organic substances: group, selective and specific proof reactions for inorganic cations and anions; use of the solubility of group reaction products for separation; proof of organic compounds including elemental analysis and proof of functional groups; use of knowledge of solubility and acid-base properties of organic substances for proof of functional groups; volumetric analysis using various chemical principles, method of determining the equivalence point, standardization of volumetric solutions and calculation of content determination using direct, indirect and back titration. Learning outcomes: Based on the acquired knowledge and skills, students will: describe the general procedure for proof of cations and list group reagents for proof of cations including the principle of proof reactions; describe the general procedure for anion proofs and list the group reagents for anion proofs, describe the principles and evaluation of proof reactions; describe the general procedure for the analysis of organic substances, including the difference between inorganic and organic qualitative analysis, describe the procedure for elemental analysis, solubility test and proof of functional groups of organic substances; describe the general procedure for titration with visual indication of the equivalence point, list the three basic types of titrations with regard to the speed and conditions of the chemical reaction, explain the procedure for standardizing volumetric solutions and propose the principle of titration for determining the content of a simple inorganic substance, calculate the content of the substance being determined Poslední úprava: Horstkotte Burkhard, doc., M.Sc., Dr. (25.02.2025)
|